Advies gevraagd: welke speaker upgrade bij mijn Onkyo 5.1.2?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 18:17
Hoi!

Ik heb een onkyo htr695 receiver (en een hts7805 home cinema set met atmos). Nu gebruik ik de upfiring atmos echt nooit, en wil ik de 5.1.2. set om bouwen naar een 7.1 set. Daarvoor wil ik eigenlijk de front L en R speakers "verhuizen" naar achter of opzij, en dan voor aan 2 mooie 2ehands bookshelfs of zuilen.

Ik heb echter niet zo veel verstand van hifi, ik weet alleen dat mijn speakers 130w en 6 ohm zijn, maar wat dat betekent, tsja. Ik heb een beetje rond gekeken op marktplaats, en zie her en der wel wat leuke zuiltjes, maar ik weet niet echt wat handig is. Kan ik die onkyo fronts gewoon zonder probleem als rears of surround inzetten? En kan ik gewoon elke zuil daar aan pluggen (bij ook bi-wiring zuilen? Ik kan die volgens mij niet aansluiten, maar ik snap daar niet zo veel van).

Idealiter zoek ik iets wat plug and play is, niet te duur is en idealiter ook een kleine update kan zijn voor mn systeem.

Ik heb wel gezocht naar mijn surround boxjes van m'n onkyo set, om gewoon 2 extra SKR590 boxjes in het systeem te gooien, maar die kan ik nergens vinden online, behalve eBay met achterlijke shipping.

Is een setje zuilen een goed idee voor mijn set upgrade? Ik weet wel dat ik 5.1.2 naar 7.1 kan switchen, de versterker kan allebei.

Ik hoor graag wat jullie Advies is! Thanks :)

Beste antwoord (via Fuku-San op 07-06-2022 14:32)

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Met bovenstaande antwoorden, en wat betreft bi wiring: gewoon jumpers tussen plus en min achterop de speakers en kabels vanaf de receiver aansluiten op high of low input van de speakers.

Jumpers zijn een draadje of metalen stripje tussen de aansluitpunten plus en min achterop speaker met de mogelijkheid van bi wiring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyEU5oC6nKk1By0-tn4qFlotqgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRgkq98GNT3kzf9Q7cP0c7S1.jpg?f=fotoalbum_large

Op die manier kan je in principe elke speaker aansluiten.

Wat betreft impedantie, aantal ohm van een speaker: lijkt me geen probleem.
Een versterker/receiver kan met zowel 4, 6, 8 ohm wel uit de voeten.
Ik lees wel eens over een mogelijk verschil in luidheid maar dat kun je opvangen met de instellingen van de versterker/receiver lijkt me.

[ Voor 56% gewijzigd door Daniel36 op 15-05-2022 08:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:47
- onkyo's kunnen naar achteren.
- zuiltjes alleen nemen in grote luisterruimtes, in kleine of teveel in de hoek geeft teveel bass, in dat geval kleiner monitoren nemen
-merken: tweedehands moeilijk te testen, als je ze uitprobeert heb je ze al gekocht noem er een paar, Dali,Tannoy, Q-acoustics, zijn veel meer, topmerken, maar die vind ik persoonlijk erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
aljooge schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:18:
- onkyo's kunnen naar achteren.
- zuiltjes alleen nemen in grote luisterruimtes, in kleine of teveel in de hoek geeft teveel bass, in dat geval kleiner monitoren nemen
-merken: tweedehands moeilijk te testen, als je ze uitprobeert heb je ze al gekocht noem er een paar, Dali,Tannoy, Q-acoustics, zijn veel meer, topmerken, maar die vind ik persoonlijk erg goed
Thanks! Wat kan ik dan voor mijn front left en rights bijvoorbeeld doen? Bookshelfs? Ik sta open voor suggesties, welk model bijvoorbeeld?

Zuilen zijn wellicht overkill. M'n ruimte is niet piepklein, maar ik wil m'n buren wel enigzins te vriend houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:47
Fuku-San schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:40:
[...]

Thanks! Wat kan ik dan voor mijn front left en rights bijvoorbeeld doen? Bookshelfs? Ik sta open voor suggesties, welk model bijvoorbeeld?

Zuilen zijn wellicht overkill. M'n ruimte is niet piepklein, maar ik wil m'n buren wel enigzins te vriend houden.
Hoe groot is je kamer? Je buren te vriend houden hangt af van je eigen gewoonte om de volumeknop open te draaien en niet teveel bas te produceren, maar vloerstaanders in een grote ruimte met redelijk normaal volume zou niet al teveel overlast moeten geven.

[ Voor 9% gewijzigd door aljooge op 15-05-2022 01:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Met bovenstaande antwoorden, en wat betreft bi wiring: gewoon jumpers tussen plus en min achterop de speakers en kabels vanaf de receiver aansluiten op high of low input van de speakers.

Jumpers zijn een draadje of metalen stripje tussen de aansluitpunten plus en min achterop speaker met de mogelijkheid van bi wiring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyEU5oC6nKk1By0-tn4qFlotqgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRgkq98GNT3kzf9Q7cP0c7S1.jpg?f=fotoalbum_large

Op die manier kan je in principe elke speaker aansluiten.

Wat betreft impedantie, aantal ohm van een speaker: lijkt me geen probleem.
Een versterker/receiver kan met zowel 4, 6, 8 ohm wel uit de voeten.
Ik lees wel eens over een mogelijk verschil in luidheid maar dat kun je opvangen met de instellingen van de versterker/receiver lijkt me.

[ Voor 56% gewijzigd door Daniel36 op 15-05-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuku-San
Ik ben uiteindelijk voor een Jamo 7.1 set gegaan, werkt als een tierelier. Bi wiring inderdaad geen issue met jumpers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:15

FeaR

In GoT we trust

Fuku-San schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:33:
Bi wiring inderdaad geen issue met jumpers :)
Que? Met jumpers aan de zijde van de speaker heb je gewoon single wire. Als je de bruggen vervangt en vier aders op de speaker aansluit heb je Bi-Wire.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 07-06-2022 18:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1