Thuisnetwerk > Router + Switch + APs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13:56
Hallo allemaal,

Voor ons thuisnetwerk zijn we op zoek naar:
  • Een degelijke switch met 16 poorten om alle kamers van internet te voorzien. Idealiter met POE om AP's aan te sturen?
  • 2x indoor access point. Er zitten ingebouwde UTP poorten waar we de APs willen, dus best geen ceiling/ wall mounted AP's.
Momenteel voorziet onze internetprovider een relatief simpele router die niet toelaat om bv. een gastennetwerk aan te maken. Dit zouden we wel willen voorzien. Is er hiervoor ook een nieuwe router nodig?
Daarnaast, op termijn komt er ook een geconnecteerde bel voor het slot van de voordeur, dus beveiliging is wel belangrijk.

Welke apparatuur zouden jullie aanraden voor iemand die geen ervaring heeft met netwerken opzetten?

Alvast dank voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar spullen van bijvoorbeeld Ubiquiti of TP-Link Omada. Die hebben een heel scala aan producten voor dergelijke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrizzleF
spone schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:10:
Ik zou eens kijken naar spullen van bijvoorbeeld Ubiquiti of TP-Link Omada. Die hebben een heel scala aan producten voor dergelijke doeleinden.
Dank. Ik beb zelf al eens gekeken naar de producten van Ubiquiti, TP-Link & Aruba, maar ik ben op zoek naar wat meer gedetailleerd advies.
Ik heb zelf nog nooit een netwerk opgezet, en ik lees over Ubiquiti bv. dat deze al niet makkelijk op te zetten zouden zijn voor iemand zonder ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Het idee van het tweakers forum is dat je in basis jezelf informeert (bijvoorbeeld door te googlen) en dan als je specifiek vragen hebt of wat uitdieping op specifieke onderwerpen wilt je die hier stelt. Ons een boodschappenlijstje laten oplepelen op basis van een aantal algemene wensen is niet de insteek in elk geval ;)

Dat gezegd hebbende is een netwerk opzetten met nieuwe of onbekende apparatuur altijd een uitdaging, zeker als je geen achterliggende netwerkkennis hebt. Wat dat betreft zou ik aanraden om de modem/router van je provider te blijven gebruiken. Dan is in elk geval de basis voor je geregeld. Daar kan je dan verviolgens wel een PoE-switch op aansluiten, waar je dan vervolgens de AP's en overige apparaten op aansluit.

Ik heb alleen persoonlijke ervaring met Ubiquiti apparatuur, en daarmee kan je een gastnetwerk opzetten zonder dat je daar in de router dingen voor hoeft te doen. Voor AP's zou ik gaan voor minimaal Wifi 5 (AC) types die via PoE gevoed kunnen worden. Voor de rest is het een beetje persoonlijke voorkeur of je ceiling mounted, wall mounted, in-wall, en of je passthrough van zaken als ethernetaansluitingen wenst.

Maar het is zeker niet het enige merk dat dit aanbiedt. Als je een boodschappenlijstje voor jezelf maakt (rekening houdend met je budget), waar zou je dan in eerste instantie op uitkomen? Kunnen we daarna verder kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 14-05-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrizzleF
Dat begrijp ik hoor - en ik heb zeker de nodige uurtjes lopen browsen. Het blijft echter moeilijk alle puzzelstukjes samen te leggen indien je beperkte kennis hebt.
Ik had zelf alvast de Netgear GS116LP op het oog + Aruba Instant On AP11D.
Maar met bovenstaande combinatie lijkt het me niet mogelijk een gastennetwerk op te zetten, zonder additioneel een router te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
De switch is eentje met 16 PoE poorten en is unmanaged. Dus deze kan je niet helpen in het scheiden van verkeer tussen verschillende VLANs (geisoleerde netwerken). Bedenk ook of je echt 16 PoE poorten nodig hebt, of dat je met een switch die 4 of 8 PoE poorten biedt en de rest normale poorten toekomt.

Het access point kan zo te zien wel een gastnetwerk aanmaken. En kan indien je VLANs gebruikt ook daadwerkelijk netwerken van elkaar scheiden. Als je die niet hebt weet ik niet precies wat die doet (filtert ie alsnog ip ranges of gooit ie alles op 1 hoop).

Als je meerdere VLANs hebt zal je ook een router moeten hebben die hiermee om kan gaan en op de VLANs internet kan aanbieden, en een stukje afscherming bieden om verkeer tussen de VLANs te routeren, dus dat is wel een complicerende factor, dus het mooiste is als het AP dit voor je kan verzorgen. Wordt de setup een stuk minder complex van.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 14-05-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Met Aruba Instant On kan je een (geïsoleerd)gastennetwerk opzetten vanaf de accesspoint(s) zelf. Ze draaien dan hun eigen NAT en DHCP server voor de gasten.

Je simpele ISP router voorziet de accesspoint(s) van internet, ze doen zelf de rest. Geen gedoe met VLAN's (kan wel, hoeft niet)

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 15-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
DrizzleF schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:08:
Hallo allemaal,

Voor ons thuisnetwerk zijn we op zoek naar:
  • 2x indoor access point. Er zitten ingebouwde UTP poorten waar we de APs willen, dus best geen ceiling/ wall mounted AP's.
Ik snap deze zin niet.
Wil je Wel of juist geen ceiling mounted AP'S?

Omada, Aruba, unify bestaan voornamelijk uit ceiling en inwall modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin een smet een tekening met ALLE apparatuur daarin die op je netwerk zitten. Als je namelijk alleen clients in je netwerk hebt zijn AP's die aan client isolation doen al voldoende. Wil je meer en complexer dan moet je daar ook een reden voor hebben of je moet een bepaald toekomstpad voor ogen hebben. Niet geheel onbelangrijk welke provider heb je en wat voor connectie? Als ik het zo lees zou je ook heel veel kunnen met het spul van Fritzbox. Maar zonder te weten wat er in je netwerk zit of komt wordt het wel een grote wild guess.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@DrizzleF Heb je dit topic nog in beeld, of zijn de plannen veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrizzleF
spone schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:52:
De switch is eentje met 16 PoE poorten en is unmanaged. Dus deze kan je niet helpen in het scheiden van verkeer tussen verschillende VLANs (geisoleerde netwerken). Bedenk ook of je echt 16 PoE poorten nodig hebt, of dat je met een switch die 4 of 8 PoE poorten biedt en de rest normale poorten toekomt.

Het access point kan zo te zien wel een gastnetwerk aanmaken. En kan indien je VLANs gebruikt ook daadwerkelijk netwerken van elkaar scheiden. Als je die niet hebt weet ik niet precies wat die doet (filtert ie alsnog ip ranges of gooit ie alles op 1 hoop).

Als je meerdere VLANs hebt zal je ook een router moeten hebben die hiermee om kan gaan en op de VLANs internet kan aanbieden, en een stukje afscherming bieden om verkeer tussen de VLANs te routeren, dus dat is wel een complicerende factor, dus het mooiste is als het AP dit voor je kan verzorgen. Wordt de setup een stuk minder complex van.
Met 4 PoE moet volstaan (2x AP, 1x slimme deurbel).
Oplossing dat AP's Guest netwerk kunnen voorzien lijkt me wel elegant.
frankyfn126 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Ik snap deze zin niet.
Wil je Wel of juist geen ceiling mounted AP'S?

Omada, Aruba, unify bestaan voornamelijk uit ceiling en inwall modellen.
Geen wall of ceiling mounted.
spone schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:02:
@DrizzleF Heb je dit topic nog in beeld, of zijn de plannen veranderd?
Uiteraard!
Frogmen schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:39:
Begin een smet een tekening met ALLE apparatuur daarin die op je netwerk zitten. Als je namelijk alleen clients in je netwerk hebt zijn AP's die aan client isolation doen al voldoende. Wil je meer en complexer dan moet je daar ook een reden voor hebben of je moet een bepaald toekomstpad voor ogen hebben. Niet geheel onbelangrijk welke provider heb je en wat voor connectie? Als ik het zo lees zou je ook heel veel kunnen met het spul van Fritzbox. Maar zonder te weten wat er in je netwerk zit of komt wordt het wel een grote wild guess.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98Q-u-Asq6ohj6ojMf6_9aA3CuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x8lezLg1NfdV0Gd92972anyQ.png?f=fotoalbum_large

Indien ik jouw vraag goed begrijp zou bovenstaande tekening wat duidelijkheid moeten scheppen.
Aantal clients is relatief beperkt.

[ Voor 43% gewijzigd door DrizzleF op 18-05-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je moet je afvragen voor wie ga je het gasten netwerk gebruiken, wie geef je die code? En vertrouw je ze echt niet? Je NAS op termijn is al beveiligd als je gebruikers en rechten goed zet (moet je toch doen voor de veiligheid). Denk na over het risico het zijn mensen die je ook in je huis laat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnumSix
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 16:31
DrizzleF schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:31:
Ik had zelf alvast de Netgear GS116LP op het oog
Ik zou zelf altijd voor een managed switch gaan met IGMP snooping. zoals eerder gezegd is deze unmanaged

EDIT, lees nu dat je vanuit je decoder direct naar het ISP modem gaat, dan hoeft IGMP niet perse, maar zou wel managed houden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MagnumSix op 18-05-2022 13:16 ]

Pagina: 1