Verplichting v&a aangeven of er met een GPU gemined is

Pagina: 1
Acties:
  • 1.161 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 22:14
Mijn vraag
Nu de crypto koers enorm is gekelderd gaan veel miners hun werkpaarden verkopen. Deze mensen zijn zelf natuurlijk ook niet gek, de meesten zullen niet vertellen dat het om kaarten gaat die flink zijn afgebeund in een mijnschacht onder erbarmelijke omstandigheden.

Wellicht is het een idee om verkopers van grafische kaarten in de V&A te verplichten om aan te geven of een videokaart gebruikt is voor mining. (of een andere manier? Brainstorm, het is een lastige kwestie..)
Dit omdat videokaarten waarmee gemined is flink wat voor hun kiezen hebben gekregen, wat enorm veel afdoet van de levensduur van de interne componenten.

Als kaarten er op berekend zijn om (bijvoorbeeld) 6 jaar mee te gaan, berekend op een uur of 8 gamen per dag.
Dit kan natuurlijk altijd meer of minder zijn, maar ergens moet je een gemiddelde trekken.
Tijdens een game-sessie draait bij de meeste gamers de kaart zelden continu op 100% (want vsync).
Tijdens minen draait de kaart op 100%, 24 uur per dag. Dus in feite kun je die 6 jaar al door 3 delen voor de verwachte levensduur van die kaarten. Blijft er 2 jaar over.

Zowel de ventilators, als de minder zichtbare componenten als condensators en mosfets slijten sneller en harder - dat is gewoon een feit. En dan heb ik het nog niet over de corrosie die je vaak ziet op heatsinks van mining kaarten (maar natuurlijk, niet alle miners gaan slecht om met hun spullen - daarom altijd om eigen foto's vragen)
Vandaag had er nog iemand op een advertentie gereageerd dat het uit een mining rig afkomstig was. Verkoper bevestigde dit, en zette daarna de reacties uit en vermeld het ook niet even netjes in de advertentie. Vind ik gewoon oplichting.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-

[ Voor 39% gewijzigd door MineTurtle op 14-05-2022 17:36 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:39
Als ze het volgens jou toch niet gaan vertellen wat heeft het dan voor nut om er een los veld van te maken?

Ik snap de reden maar dit gaat geen oplossing bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Craven schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:38:
Als ze het volgens jou toch niet gaan vertellen wat heeft het dan voor nut om er een los veld van te maken?

Ik snap de reden maar dit gaat geen oplossing bieden.
Ze kunnen het dan in ieder geval niet 'vergeten' te vermelden, en wellicht kun je met de juiste bewijslast iets met non-comformiteit

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:39
@ImNotnoa klopt maar vziw kun je achteraf niet uitlezen of een kaart voor mining is gebruikt.

Los daarvan heb je volgens mij weinig tot geen bescherming bij particuliere verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb misschien wel liever een geundervolte goed onderhouden mining kaart dan een waar veel mee gegamed is onder hoge temperatuur door slechte koeling.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:30
Wat een onzin.

Sowieso is er geen enkel bewijs dat mining kaarten slechter zijn of last hebben van "slijtage". Meeste mining kaarten worden undervolt/clocked om efficiënter te kunnen draaien, waarbij ze ook nog eens vaak in ruimtes staan met AC.

Liever een ex-mining kaart dan een kaart die mogelijk amateuristisch in een stoffige omgeving OC'd is geweest ;) Daarnaast geven veel leveranciers circa 3 jaar garantie.

Prima dat je er naar vraagt als je er waarde aan hecht, maar een verplichting instellen lijkt mij geen strak plan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Junia op 14-05-2022 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 02:15
Ik zie hier echt de toegevoegde waarde niet van. De relevante levensduur is toch minder dan 6-7 jaar.

Zo schadelijk is mining ook niet voor een GPU, het kan misschien slim zijn de cooling-pads te vervangen maar dat is ook al goed om te doen met een splinternieuwe GPU (met de baggerkwaliteit die fabrikanten tegenwoordig gebruiken).

Miners passen over het algemeen ook beter op hun spullen dan gamers en andere gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 23:03
Junia schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:52:
Wat een onzin.

Sowieso is er geen enkel bewijs dat mining kaarten slechter zijn of last hebben van "slijtage". Meeste mining kaarten worden undervolt/clocked om efficiënter te kunnen draaien, waarbij ze ook nog eens vaak in ruimtes staan met AC.
Nouja de ventilators verslijten natuurlijk wel maar verder mee eens.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niemand kan bij de verkoper thuis even meekijken om te zien of er met een kaart geminded is, of dat er andere fratsen mee zijn uitgehaald. Dat geldt ook voor andere producten.
Wij vragen een duidelijke beschrijving van het product. Meer zullen en kunnen we niet doen, dus een verplichting komt er zeker niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
De openingspost heb ik even aangepast om wat dingen te verduidelijken. Het is niet bedoelt als rant, meer als een brainstorm hoe je mensen hierop alert kunt houden.
Maar, het is gewoon een feit dat mining kaarten harder slijten. Zie de openingspost.

[ Voor 20% gewijzigd door MineTurtle op 14-05-2022 17:38 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zowel de ventilators, als de minder zichtbare componenten als condensators en mosfets slijten sneller en harder - dat is gewoon een feit.
Bron? Ventilators slijten inderdaad wel wat meer en afhankelijk van de kwaliteit van de ventilator gaat deze nog vele jaren mee, langer dan je de GPU wilt gebruiken, of moet je deze een druppel olie/smeermiddel geven of vervangen.
Condensators die meer slijten op een kaart die 24/7 dezelfde load heeft lijkt me compleet het tegenovergestelde van de realiteit, zou op een gaming kaart die 'elke dag' van idle naar volluit gaat en weer terug veel meer slijtage aan condensators verwachten dan een kaart die een stabiele temperatuur heeft en constante load. Zelfde met MOSFETs...
En dan heb ik het nog niet over de corrosie die je vaak ziet op heatsinks van mining kaarten (maar natuurlijk, niet alle miners gaan slecht om met hun spullen - daarom altijd om eigen foto's vragen)
Maar daar geef je eigenlijk toch al de echte vraag aan? Het gaat dan dus niet om mining maar of de eigenaar normaal met de kaart is omgegaan of niet? Daar is al een optie voor om de staat van de GPU aan te geven.

Misschien wat handig als je over zoiets wilt discusseren wel even wat onderbouwing/achtergrond te geven waarmee je kan aantonen dat (en hoe) mining GPUs slechter zouden zijn. Zeker als je zelf al (deels) aangeeft dat het er aan ligt hoe de eigenaar met zijn/haar spullen omgaat ipv mining op zich. Dan is het daadwerkelijke probleem wat duidelijker aan te kaarten en een uiteindelijke oplossing makkelijker te vinden :)
Ik denk zelf dat je al prima op foto's kan zien hoeveel stof er in de heatsink zit, dit geeft een redelijke indruk hoeveel de GPU gebruikt is, als je sporen van olie/vloeistof ziet kan dit betekenen dat de ventilatoren versleten zijn bijv. en als je krassen/waterschade ziet, tja....

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MineTurtle
RGAT schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:20:
[...]

Bron? Ventilators slijten inderdaad wel wat meer en afhankelijk van de kwaliteit van de ventilator gaat deze nog vele jaren mee, langer dan je de GPU wilt gebruiken, of moet je deze een druppel olie/smeermiddel geven of vervangen.
Condensators die meer slijten op een kaart die 24/7 dezelfde load heeft lijkt me compleet het tegenovergestelde van de realiteit, zou op een gaming kaart die 'elke dag' van idle naar volluit gaat en weer terug veel meer slijtage aan condensators verwachten dan een kaart die een stabiele temperatuur heeft en constante load. Zelfde met MOSFETs...

[...]

Maar daar geef je eigenlijk toch al de echte vraag aan? Het gaat dan dus niet om mining maar of de eigenaar normaal met de kaart is omgegaan of niet? Daar is al een optie voor om de staat van de GPU aan te geven.

Misschien wat handig als je over zoiets wilt discusseren wel even wat onderbouwing/achtergrond te geven waarmee je kan aantonen dat (en hoe) mining GPUs slechter zouden zijn. Zeker als je zelf al (deels) aangeeft dat het er aan ligt hoe de eigenaar met zijn/haar spullen omgaat ipv mining op zich. Dan is het daadwerkelijke probleem wat duidelijker aan te kaarten en een uiteindelijke oplossing makkelijker te vinden :)
Ik denk zelf dat je al prima op foto's kan zien hoeveel stof er in de heatsink zit, dit geeft een redelijke indruk hoeveel de GPU gebruikt is, als je sporen van olie/vloeistof ziet kan dit betekenen dat de ventilatoren versleten zijn bijv. en als je krassen/waterschade ziet, tja....
Zoals ik al aangaf was dit bedoeld als een vraag / voorstel / brainstorm. Discussies voeren doe ik niet aan. Inhoudelijk ga ik er dus verder niet op in. Wat mij betreft mag er een slotje op.

Een bron heb ik niet nodig, dit is gewoon algemene kennis over electronica.

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 15-05-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Als je een voorstel doet voor iets, dan kun je toch een discussie verwachten oment dat voorstel?

Verder lijkt mij dit ook niet nodig, eventueel een risico wat je neemt?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als koper heb je natuurlijk ook gewoon een onderzoeksplicht. Als je het relevant vindt hoe de kaart gebruikt is, moet je daar gewoon naar vragen voordat je tot koop overgaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

MineTurtle schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:29:
Hier is een bron die er anders over denkt (draaiende delen, ofwel koeler, daargelaten), maar goed N=1.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 23:26

Grvy

Bot

MineTurtle schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:29:
Die kennis is dus verkeerd. Bron heb ik niet nodig.

(see what I did there.. :+ )

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zo bang bent dat een stuk 2ehands hardware niet voldoet, dan moet je nieuw kopen met garantie.

Want als dat ding niet gebruikt is voor minen, maar altijd gedraaid heeft aan een 500W MS-tech voeding met een absurde ripple, dan is de kans op hardware falen ook erg aanwezig. Hier weer extra invoervelden aan hangen lijkt me overbodig. We hebben immers al een dingetje waar je de staat kan invullen, evt garantie. Dus waarom het lastiger maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het antwoord is inmiddels gegeven. Een dergelijke verplichting is niet te handhaven. Een koper heeft een onderzoeksplicht zoals gemeld. We vertrouwen hiernaast op het netjes handelen via ons platform.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.