Dolgedraaide tellerkopschroef klimrek verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chalrune
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-03 22:12
Hallo. Ik ben al een tijdje ten einde raad. 7(8)7 Dus graag jullie advies.

Mijn vraag
In een klimrek voor de kinderkamer zit een dolgedraaide lange (17cm) tellerkopschroef met nu een rond inbusgat, waar nu de inbussleutel in rondjes draait. Ik wil deze schroef eruit krijgen en vervangen met een andere die hopelijk wel goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz6CZIe3kYfTKfJloByJFXdyqGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrfhiQxQsdOlYbEdkjorFX9N.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al geprobeerd heb
  • Inbussleutel, maar dus dolgedraaid
  • Boormachine met elastiek, maar dus dolgedraaid
  • 2 waterpomptangen, maar geen grip op gladde schroefdop.
  • Ijzerzaag, een gleuf maken voor een platte schroevendraaier. Dit was de laatste poging maar de schroef is veel te hard.

Beste antwoord (via chalrune op 24-05-2022 10:52)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-05 22:44
- een fatsoenlijke waterpomp tang is hard en scherp genoeg om die schroefkop helemaal op te vreten, geen grip op deze kop krijgen lijkt me dan meer aan de tang te liggen dan aan de schroef. (ik zie ook weinig "tanden" in de schroef staan) .
- waterpomptang op de juiste manier gebruiken
- een ijzerzaagje (gleufje in de kop) en een platte schroevendraaien lukt waarschijnlijk ook prima.
- beetje 2 componenten lijm en daar dan de inbussleutel inlijmen
- 2 platte kanten aan de kop vijlen, met een steeksleutel of tang
- lassen (maar das misschien wat overdreven).
- krom slaan en daarmee een arm voor moment creeren
- scherpe beitel en dan daarmee de rondom tikken en dan losdraaien (duuurrrtttllaaaaaannnggg)

[ Voor 27% gewijzigd door tcw82 op 14-05-2022 15:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Pak een waterpomptang of een griptang.

[ Voor 34% gewijzigd door plaspvd op 14-05-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04
Knipex Cobra tang, krijg je hem makkelijk eruit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

reaL_G

G

waterpomptang met elastiek ertussen

GiTS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 11:22
Gebruik je de waterpomptang op de juiste manier? Als je verkeerd om doet lost de waterpomptang iets ipv dat hij aanspant terwijl je draait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

https://www.bol.com/nl/nl...4-delig/9200000110601529/

Zo'n setje kan ook nog wel eens uitkomst bieden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anders 2 platte kantjes maken voor een steeksleutel

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een dremel een sleufje dremelen zodat je met een platte schroevendraaier dat ding eruit kan draaien. Dat werkt vaak prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
Met een goede waterpomptang moet deze bout makkelijk te verwijderen zijn.
Heeft jouw tang nog wel voldoende grip? In de zin dat de tandjes in de bek van de tang nog niet versleten zijn? En na het verwijderen de vraag: Is het doldraaien ontstaan bij het indraaien of het uitdraaien van de bout.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Moer erop lassen, en los draaien

Maar ik zou persoonlijk voor de oplossing van @DukeBox gaan.
2 vlakke kantjes en een steeksleutel of baco er op zetten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vise grip erop, of idd plat maken en steeksleutel erop.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

Reinier

\o/

Griptang (vise grip) is ook een optie.

Edit: die @teacher al noemde :D

[ Voor 32% gewijzigd door Reinier op 14-05-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ik zou m met een slijptol aan twee kanten afvlakken voor betere grip als waterpomptang (Cobra is nog beter) niet direct werkt, maar voor mij is de slijptol sneller gepakt dan de dremel dus dat zou 1 minuutje werk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 21:57
chalrune schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:50:
Hallo. Ik ben al een tijdje ten einde raad. 7(8)7 Dus graag jullie advies.

2 waterpomptangen, maar geen grip op gladde schroefdop.
Slijpschijf c.q. handvijl even langs de boven- en onderzijde zodat de kop twee platte kanten heeft waar je waterpomptang wel goed grip op krijgt. d:)b

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• tcw82
- een fatsoenlijke waterpomp tang is hard en scherp genoeg om die schroefkop helemaal op te vreten, geen grip op deze kop krijgen lijkt me dan meer aan de tang te liggen dan aan de schroef. (ik zie ook weinig "tanden" in de schroef staan) .
- waterpomptang op de juiste manier gebruiken
- een ijzerzaagje (gleufje in de kop) en een platte schroevendraaien lukt waarschijnlijk ook prima.
- beetje 2 componenten lijm en daar dan de inbussleutel inlijmen
- 2 platte kanten aan de kop vijlen, met een steeksleutel of tang
- lassen (maar das misschien wat overdreven).
- krom slaan en daarmee een arm voor moment creeren
- scherpe beitel en dan daarmee de rondom tikken en dan losdraaien (duuurrrtttllaaaaaannnggg)

[ Voor 27% gewijzigd door tcw82 op 14-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een linkse tap erin draaien :) Basicly een linksdraaiende schroef, die door vast te draaien de dolle schroef meeneemt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
Thijsmans schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:51:
Een linkse tap erin draaien :) Basicly een linksdraaiende schroef, die door vast te draaien de dolle schroef meeneemt.
Ik heb zo'n vermoeden dat de TS dat niet in z'n gereedschapkist heeft liggen en om zoiets voor dit ene geval aan te schaffen is ook een dingetje.
Bovendien lijkt de schroef gemaakt te zijn van pisbakkenstaal, goeie kans dat zo'n tap niet eens goed 'pakt'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15

Meneer aard

Porsche rulez!

Overmaatse torx erin slaan en hopen dat deze net genoeg grip heeft, met beleid eruit proberen te draaien. Een torx bitje zal vast en zeker in de gereedschap kist liggen en/of lokaal te halen zijn.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 14:06
Hij moet wel heel erg vast zitten als je hem met een waterpomptang niet los kan krijgen.
Maar aan de schroef zelf te zien is er ook amper iets van schade waar te nemen door de waterpomptang.
Deze schroeven zijn meestal niet zo hard dus je zou al heel snel de tanden van de waterpomptang moeten kunnen zien.
Misschien net sterk genoeg in de handen hiervoor?
En inderdaad wat hierboven ook al genoemd is de tang wel op de juiste manier gebruiken.
Iemand anders even laten proberen dan een optie?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chalrune
Bedankt voor alle reacties. Zoveel had ik er niet verwacht. Er zitten een hoop bruikbare oplossingen tussen.

Ik heb inderdaad niet veel gereedschap in huis. Ik ga proberen iets van iemand te lenen. Waterpomptang is een knipex. Dat heb ik dus geprobeerd. Ik neem aan dat ik het goed gebruik.

De schroef zit echt muurvast, is keihard en dus glad. Ik denk dat de oplossing zit in het grip maken van de ronde schroef.

Ik zal de waterpomptang nog eens proberen. Ik wil het zachte houten klimrek ook niet beschadigen door uitschieters. Dus doe wel voorzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 14:06
chalrune schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:05:
Bedankt voor alle reacties. Zoveel had ik er niet verwacht. Er zitten een hoop bruikbare oplossingen tussen.

Ik heb inderdaad niet veel gereedschap in huis. Ik ga proberen iets van iemand te lenen. Waterpomptang is een knipex. Dat heb ik dus geprobeerd. Ik neem aan dat ik het goed gebruik.

De schroef zit echt muurvast, is keihard en dus glad. Ik denk dat de oplossing zit in het grip maken van de ronde schroef.

Ik zal de waterpomptang nog eens proberen. Ik wil het zachte houten klimrek ook niet beschadigen door uitschieters. Dus doe wel voorzichtig.
Knipex is een goed merk.
Bij verkeerd gebruik zal je veel kracht moeten zetten om de schroef los te draaien, bij juist gebruik heb je niet veel kracht nodig en zal de tang zelf meer in de schroef bijten dus dan hoef je minder hard te knijpen.
Als je de tang er recht op heb zitten dan zal hij eerder over de schroef draaien dan dat hij eraf schiet (als je niet genoeg kracht zet).

Niet zomaar lomp gaan draaien en bewegen, als je dan eraf schiet kan je inderdaad wel wat beschadigen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
laat eens een foto zien hoe je de knipex wilt houden met pijltje van hoe je kracht zet?
Is een goed merk zou jaren en jaren goed moeten zijn, levenslang zelfs voor de gewone man.
Houd ook rekening met de hoogte van de schroef, een mens zet makkelijker kracht trekkend dan duwend, dus zoek een positie dat je de tang naar jezelf toetrekt dan heb je gelijk meer controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 18:04
Heb je de waterpomptang wel haaks op de schroef? Klinkt bijna alsof je er recht voor zat. Dan gaat het niet werken idd.

Het is niet toevallig eentje met een gladde bek? https://shop.buijtendijk....842//normal/pim106089.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door maarud op 14-05-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je het in huis hebt: het hout even afplakken met een paar lagen schilderstape, is dat in elk geval beschermd :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waterpomptang zijwaarts gebruiken, niet van voor af !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36

_Apache_

For life.

Met een vijl platte kantjes aan de schroef maken, zodat een tang / baco wel grip kan krijgen

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
https://www.technischwerk...den%20in%20waterleidingen

Plaatje van en uitleg dat een waterpomptang juist voor ronde voorwerpen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYinjSxFvAXF_bHzvgY6tgiyAqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDqAgc9sjOHLu5W7Swf86B3k.jpg?f=fotoalbum_large

Op het plaatje is de enige juiste richting om kracht te zetten naar beneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:49
pijpentang (ook wel "Zweedse tang" of "moordenaar") erop.. aandraaien en knallen maar...
Anders moer (maat = diameter kop) erop lassen (of lijmen met laslijm), en een goede dopsleutel erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
En is het gelukt?

[ Voor 5% gewijzigd door Silent7 op 15-05-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
het beest van de schroef die half uit dat hout steekt zit echt in mn hoofd, en iedereen heeft op een moment moeten leren dat een tool juist gebruiken zoveel verschil kan maken.
Laat ons niet langer in spanning, is het gelukt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als een inbus Bitje niet meer past doordat het schroefkopje geen grip meer biedt dan sla ik er meestal een 'overmaat' Torx bitje in om het spel alsnog los te draaien met een geschikt stuk gereedschap (helaas van het goedkope Torx bitje dan maar :) ).

Maar: Hoe kan zo'n bout zó ongelofelijk vast gaan zitten of hoe krijg je een inbus kop zó zwaar mishandelt?

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 16-05-2022 18:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34

pietje63

RTFM

Will_M schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:04:

Maar: Hoe kan zo'n bout zó ongelofelijk vast gaan zitten of hoe krijg je een inbus kop zó zwaar mishandelt?
Bout die niet recht voor de moer zit en dan kracht zitten om deze er toch in te krijgen. Je draait de schroefdraad kapot en daarna het schroefgat

Mijn ervaring iig 😎

Qua oplossingen sluit ik me aan bij hetgeen is gezegd

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chalrune
Sorry hulptroepen. Ik heb een drukke baan, druk gezinsleven en een baby onderweg dus ben er helaas nog niet aan toegekomen.

Ik zal plaatsen als ik opnieuw een update heb.

Het is trouwens stuk gegaan omdat de bijgeleverde inbussleutel erg kort was en weinig hefboom had, daar kwam ik net te laat achter. De overige 5 zitten er wel goed in.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chalrune
Opnieuw een update! Ik heb afgelopen weekend de schroef eruit gekregen met een verstelbare waterpomptang. De tang die ik voor ik dit topic had gestart ook al had gebruikt.

Ik had ook nog een griptang gekregen van mijn vader die ik kon aandraaien. Daar was het vast ook mee gelukt als ik meer tijd had genomen om te kijken hoe ik die moest gebruiken. De eerste pogingen daarmee waren niet zo succesvol.

Door de vele vele pogingen heb ik uiteindelijk genoeg beschadigd op de schroefkop waardoor ik grip kon krijgen met de waterpomptang. De tip om te kijken naar mijn techniek was uiteindelijk ook zinvol, aangezien ik bij de eerste 2 pogingen wel voor de schroef zat ipv ernaast. Dit omdat ik eigenlijk niet zoveel ruimte had.

Ook heb ik nog schilderstape gebruikt op het klimrek omdat ik ook bang was het te beschadigen, dit heeft wel wat krassen voorkomen omdat ik aan de tang erg hard moest trekken. Dus ook bedank voor die tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chalrune
Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:51:
het beest van de schroef die half uit dat hout steekt zit echt in mn hoofd, en iedereen heeft op een moment moeten leren dat een tool juist gebruiken zoveel verschil kan maken.
Laat ons niet langer in spanning, is het gelukt? :)
Ik ben blij dat ik eindelijk dit verhaal voor je kan afsluiten. Ik hoop dat je hebt geslapen de afgelopen 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dank voor de update. Fijn dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Met al een kleine loodgieterstang, moet het ook al gelukt zijn. (wel zijwaarts er op zetten en draaien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhYFEOiw2g2wrxyyzRXtA6an-Xo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqoqYoozS7e4ziejCifRPgJt.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dixie op 26-05-2022 16:04 ]

Pagina: 1