Wanneer is de bandbreedte van pcie 3.0 x16 bereikt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Las op het internet dat een RTX 2080TI al tegen de bandbreedte van een PCI-e 3.0 x8 slot zou zitten. (ik zeg niet er overheen)

Zou graag willen weten of we met RDNA 4 tegen de bandbreedte aan gaan lopen van een PCI-e 3.0 X16 slot..
Dat zou inhouden dat het ook niet meer zou kunnen met een Pci-express 4.0 x8 slot en beter een bord kan hebben met een 4.0 x16 slot.

Het is overigens meer een vraag over de toekomstiger gpus.. Snap dat het voor dit moment nog genoeg is.
Maar aangezien PCI-e 3.0 al een hele tijd gebruikt word. En dat ze met versie 4.0 een truuk uit halen om te denken dat het sneller is al 3.0 door maar 8 lanes te gebruiken, maar het is opzicht het zelfde als 3.0 x16.

En dan zal je dus net zien dat mobo met 4.0 x8 minder lang mee zullen gaan.

Waarom deze vraag?

Nou RDNA 3 zou al aanzienlijk heel stuk sneller worden (hoorde iets van 2,5 x)
En RDNA 4 zou daarna ook nog een flink pak sneller worden) verbaast me niet als dit ook nog een 2x is.

[ Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 14-05-2022 01:16 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09

KneoK

Not in a million lightyears

Geen idee hoe je aan de gedachte komt dat met PCIe 4.0 een truuk is uitgehaald, maar die standaard heeft dubbel zoveel bandbreedte per lane als 3.0. Je hebt gelijk dat de theoretische bandbreedte van een 4.0 x8 slot gelijk is aan een 3.0 x16 slot, maar een 4.0 x16 heeft gewoon twee keer zoveel bandbreedte als datzelfde 3.0 x16 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Elke pci-e gen heeft het dubbele van de vorige generatie. Dus wat ja nu nog een een 3.0 x16 steekt zou in x8 slot kunnen bij 4.0, maar dit kan niet want de kaart blijft 3.0 en zal dus alle lanes gebruiken, niet bij volle snelheid want de pci-e bus schakelt dan terug naar 3.0.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
@KneoK

Die PCIe 4.0 truuk bedoelde ik mee dat vroeger voor elke kaart gewoon x16 lanes beschikbaar was of je nou versie 2.0, of 3.0 van pci-express had. En met de nieuwere versie 4.0 meestal maar 8 lanes tot je beschikbaar hebt.. Het grapje erachter is dat het lijkt dat je met 4.0 x8 meer krijgt omdat het nieuwer lijkt.. Maar feitelijk is het gewoon hetzelfde als 3.0 x16.. ( een vrij veel x570 of B550 gebruiken nog 4.0 x8 (ook al je in de andere pci-e sloten nog add-in kaarten erin hebt zitten.

Het ging er mij dus om of dat 4.0 x8 eigenlijk wel genoeg is over 3 a 4 jaar.. Want wilde RDNA 3 overslaan omdat ik op dit moment al een RX6700XT 12GB in me systeem hebt zitten, die ik over 2 jaar in een van me andere systemen wil plaatsen waar momenteel nog een RX580 8G in zit.
Wil dus bij RDNA 4 een nieuwe kopen voor mijn hoofd pc .. Maar aangezien ik nou nog een R7 5800x hebt en een ander moederbord nodig hebt (zit nog een in van een x470)

@Damic

Van de verdubbeling van pci-e daar wist ik al vanaf.

Wilde meer weten wanneer PCI-e 3.0 x16 bandbreedte is bereikt met de nieuwere videokaarten.
Want als die eerder bereikt word dan gedacht dat heb je feitelijk ook weinig aan een pcie 4.0 x8 slot.

Ik snap dat ik met een 4.0 x16 slot meer feature proof ben. Maar ga ik dat nodig hebben bij een RDNA 4 kaart?

[ Voor 16% gewijzigd door Robin4 op 14-05-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09

KneoK

Not in a million lightyears

Robin4 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:32:
@KneoK

Die PCIe 4.0 truuk bedoelde ik mee dat vroeger voor elke kaart gewoon x16 lanes beschikbaar was of je nou versie 2.0, of 3.0 van pci-express had. En met de nieuwere versie 4.0 meestal maar 8 lanes tot je beschikbaar hebt.. Het grapje erachter is dat het lijkt dat je met 4.0 x8 meer krijgt omdat het nieuwer lijkt.. Maar feitelijk is het gewoon hetzelfde als 3.0 x16.. ( een vrij veel x570 of B550 gebruiken nog 4.0 x8 (ook al je in de andere pci-e sloten nog add-in kaarten erin hebt zitten.

Het ging er mij dus om of dat 4.0 x8 eigenlijk wel genoeg is over 3 a 4 jaar.. Want wilde RDNA 3 overslaan omdat ik op dit moment al een RX6700XT 12GB in me systeem hebt zitten, die ik over 2 jaar in een van me andere systemen wil plaatsen waar momenteel nog een RX580 8G in zit.
Wil dus bij RDNA 4 een nieuwe kopen voor mijn hoofd pc .. Maar aangezien ik nou nog een R7 5800x hebt en een ander moederbord nodig hebt (zit nog een in van een x470)

@Damic

Van de verdubbeling van pci-e daar wist ik al vanaf.

Wilde meer weten wanneer PCI-e 3.0 x16 bandbreedte is bereikt met de nieuwere videokaarten.
Want als die eerder bereikt word dan gedacht dat heb je feitelijk ook weinig aan een pcie 4.0 x8 slot.

Ik snap dat ik met een 4.0 x16 slot meer feature proof ben. Maar ga ik dat nodig hebben bij een RDNA 4 kaart?
Een Zen 3 processor biedt 24 4.0 lanes, waarvan er 4 voor naar de chipset gebruikt worden. Een typisch x570 bord gooit daar nog 16 lanes bij, voor een totaal van 40. Zo heeft je videokaart gewoon 16 lanes beschikbaar en hou je genoeg over voor M.2 storage en andere randapparatuur, zonder lanes naar je videokaart op te offeren. Ik kan me geen situatie bedenken waarin je primaire PCIe slot op x8 zal draaien.

Wat betreft future proofing, dat blijft altijd gissen. Je hebt vanuit het verleden zat voorbeelden waarbij het met een flagship GPU slechts enkele procenten scheelde tussen bijvoorbeeld een x4 of x16 slot van dezelfde generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
KneoK schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Een Zen 3 processor biedt 24 4.0 lanes, waarvan er 4 voor naar de chipset gebruikt worden. Een typisch x570 bord gooit daar nog 16 lanes bij, voor een totaal van 40. Zo heeft je videokaart gewoon 16 lanes beschikbaar en hou je genoeg over voor M.2 storage en andere randapparatuur, zonder lanes naar je videokaart op te offeren. Ik kan me geen situatie bedenken waarin je primaire PCIe slot op x8 zal draaien.

Wat betreft future proofing, dat blijft altijd gissen. Je hebt vanuit het verleden zat voorbeelden waarbij het met een flagship GPU slechts enkele procenten scheelde tussen bijvoorbeeld een x4 of x16 slot van dezelfde generatie.
Er zijn anders gewoon nog genoeg borden te vinden die de eerste slot opdelen met het tweede en zo beide op 8x lopen.

Niet iedereen gebruikt misschien het 2de slot (de vraag is dan of je wellicht te duur bord hebt gekocht)
Maar in mijn situatie wil ik toch wel dat 2de slot gebruiken. Of die van de chipset lanes afkomt maakt mij eigenlijk niet uit.

Tuurlijk kan ik een mobo kopen waar het bovenste slot wel altijd 16 x blijft. Maar de vraag is of dat nodig gaat worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Robin4 op 14-05-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor RDNA4 kan niemand je dit vertellen. Die komen waarschijnlijk pas in 2024. ;)

Maar voor een RTX3080 maakt het bijvoorbeeld al vrijwel niks uit als je 3.0 x16 hebt. Met 3.0 x8 begin je wel al wat te verliezen, maar zo dramatisch is dat eigenlijk ook niet.
Zie: https://www.techspot.com/...vs-pcie3-gpu-performance/

RDNA3 en Ada Lovelace zijn natuurlijk een heel ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat Navi 31 en AD-102 krap kunnen gaan worden voor 3.0 x16, maar AD-103 en Navi 32 zouden denk ik nog wel moeten gaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dus het komt er op neer, dat als ik een oudere kaart dan RDNA 3 heb het prima gaat met PCi-e 4.0 x8.
Maar wil ik verder kijken tot RDNA 4 dat ik dan wellicht beter een PCI-e 4.0 x16 slot kan hebben?

Ondanks er altijd weer een nieuwe pci-express versie er is (in dit geval nou 5.0) er eigenlijk nooit er direct gebruik van gemaakt zal worden.. En het eigenlijk altijd 1 versie achterloopt.

Al zag ik wel op het inet dat RDNA 4 wellicht al support voor Gen 5 zal krijgen..

Ik zie hier bij de remored spec (althans denk dat deze nog niet vast staan)

https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-7800-xt.c3839
dat bijvoorbeeld een Radeon RX7800XT pci-e 5.0 zal krijgen met x16 lanes.
Maargoed dit was ook al zo bij RDNA 2 dat die versie 4.0 kreeg maar nog niet de volledige bandbreedte er voor zou gebruiken

Waar aan kan ik precies zien of een kaart nog genoeg bandbreedte heeft voor een bepaald slot.

De waardes voor de sloten kan ik zo opzoeken, maar waar zie ik dit bij deze videokaart?

[ Voor 35% gewijzigd door Robin4 op 14-05-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het probleem is dat je probeert vooruit te plannen zonder dat je ook maar in de buurt komt van de benodigde informatie om dit te doen. Niemand hier kan je die informatie geven omdat niemand die ook heeft. Het enige dat je kan doen is afwachten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

maar gezien de history heeft PCI-express bandbreedte beperkte invloed op de uiteindelijke framerate. uiteraard spel-afhankelijk :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13
Als je uitgaat van de topmodellen dan geloof ik de 2 tot 2,5x sneller niet. Is wel vaker beweerd maar volgens mij nog zelden voorgekomen. 50-60% is al heel wat.

Verder kan je er vanuit gaan dat als je nu een nieuw bord koopt met pci-e gen 4 hij de komende 2 generaties gpu's echt geen noembare bottleneck zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ging er niet echt om of dat het bord gen 4 heeft.

Maar dat ik nou een bord hebt met Gen4 maar met 8x lanes.

Dus dan lijkt het alsof je het nieuwste van het nieuwste hebt, maar feitelijk blijft dit gewoon 3.0 en x16 lanes.

Aangezien 3.0 x8 lanes tegenwoordig al vrij krap begint te worden is x16 lanes ook niet meer zoveel verder.

Maar ik denk dat ik voor de zekerheid maar voor een bord ga met 4.0 en 16x lanes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 23:01
Dat een PCIe slot z'n lanes opsplitst bij gebruik van meerdere sloten staat los van 'PCIe 4.0' maar is al jaren de standaard 'truc' voor zowel Intel als AMD-systemen. Tweemaal (of meer) 16 lanes in een desktopsysteem trof je alleen aan in de zogenaamde HEDT-systemen of, in uitzonderlijke gevallen, wanneer er een PLX-chip werd gebruikt (zoals de Supermicro Z390 C9Z390-PGW).

Of de bandbreedte van 16 PCIe 3.0 (of 8 PCIe 4.0) lanes voldoende is en blijft hangt geheel af van de gebruikte toepassing. Voor eigenlijk alle games is het nu (nog) niet van veel invloed. Het is alleen relevant als er vaak veel data over de lanes gaan.

Los daarvan is het geen slecht idee iets te nemen dat veel bandbreedte biedt. Maar bedenk dat elk moederbord voor reguliere Intel of AMD desktop-cpu's maximaal één slot heeft dat met de volle 16 lanes werkt. Bekijk de moederbordhandleidingen goed want bij sommige borden is het plaatsen van een NVME-drive in het 'verkeerde' slot al voldoende om het primaire x16 slot in x8 modus te brengen. Sommige borden hebben extra PCIe 4.0-sloten die op x4, of in bijzondere gevallen zelfs x8, werken* zonder impact te hebben op het primaire x16 slot.

Als het plaatsen van een 2e kaart die bandbreedte lust een eis is, dan is het meest toekomstbestendig desktopplatform eentje met twee PCIe 4.0 of 5.0 x16-slots waarvan of eentje in x16 modus draait of alle twee in x8 modus. Die zijn wel te vinden.

* Het Asus pro ws x570-ace bord heeft een 3e x16-slot dat aan de chipset hangt en 8 PCIe 4.0 lanes heeft. Maar de chipset zélf hangt met 'slechts' 4 lanes aan de cpu.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
@Abbadon

Heb geen 2x PCI-e 16x slots nodig. Het ging hier alleen om het videokaart slot.
Maar wel nuttige info dat je alleen bij HEDT systemen die kan krijgen (wist ik overigens niet (meer)

Voor dit moment lijkt PCI-e 4.0 x8 nog wel voldoende zo lijkt het. Althans dit is met de huidige generatie kaarten nog geen probleem. Alleen was mijn R7 5800x eigenlijk van plan wat langer te gebruiken dan 2 jaar.

Maar het ging mij ook meer om om het bord wat langer mee te laten gaan dan 2 jaar. Als je ziet wat er nog komen gaat.. En ook nog AMD SAM waar over 1 a 2 jaar waarschijnlijk meer gedaan mee gaat worden. Dan is die extra bandbreedte denk ik wel wenselijk.

Bekijk de moederbordhandleidingen goed want bij sommige borden is het plaatsen van een NVME-drive in het 'verkeerde' slot al voldoende om het primaire x16 slot in x8 modus te brengen

Dat is ook waarom ik deze vraag al stelde..

Heb voor een 10G Ethernet NIC alleen maar pci-e 3.0 x4 minimaal nodig. Dit lijkt op de meeste borden wel te kunnen als je de chipset lanes gebruikt.

Pagina: 1