Omvormer SUN2000 - Out - Melding in Fusionsolar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonasross
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 11:44
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen hebben we problemen met de SUN2000 omvormer van Huawei; in de app staat een oranje bol met daarnaast "UIT: uit in opdracht".

De verbindingsstatus lijkt ons in orde. We hebben wel al enige tijd problemen met vlot ophalen van data (ging nog maar enkel als we via het SUN netwerk conecteerde; maar zolang er stroom was - maakte we ons niet al teveel zorgen). Nu lijkt de omvormer uitgeschakeld & met de huidige zonnige dagen is dat natuurlijk minder tof :).

Via de LOG/ERROR meldingen vinden we geen error terug; dus we hebben niet echt een idee waar te starten. Iemand een idee of enige informatie?
We hopen alvast op een beetje 'tweakers wijsheid ;))'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMvpEQg-JoWF7pOJLVFxJHomjLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDaQ9FIMq9LgntUpiBy6kcmf.jpg?f=fotoalbum_large

Productmodel: SUN2000-4KTL-L1
Firmware: V200R001C00
Softwareversie: V200R001C00SPC119

Mvg,
Jonas & Kelly

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 11:15
@jonasross Kun je inloggen als installateur? Dan kun je in het 'Onderhoud' menu de omvormer uit en aan zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Skipper-93 op 14-05-2022 11:34 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Uit in opdracht zou best wel eens over voltage (>353v) op het net kunnen betekenen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonasross
Skipper-93 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:33:
@jonasross Kun je inloggen als installateur? Dan kun je in het 'Onderhoud' menu de omvormer uit en aan zetten.
Bedankt voor je reactie!

Jammer genoeg kan ik niet meer inloggen als installateur; ik heb gisteren gemerkt dat het paswoord daar niet meer standaard is (00000a). Ik vermoed dat dit wel te resetten valt - idee of dit aan te raden is?

De installateur zelf weigert op korte termijn dit op te lossen (wijst naar ondernemingen etc); met dit goeie weer is dat natuurlijk een beetje een 'bummer' & willen we gewoon dit oplossen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonasross
DukeBox schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:55:
Uit in opdracht zou best wel eens over voltage (>353v) op het net kunnen betekenen.
Aangezien dit voorgevallen is op een dag met véél zon & wind zou het kunnen dat Fluvius ons afgeschakeld heeft? (https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/uitval-omvormer).

Dus dan staat de omvormer nu in een soort veiligheidsmodus.
Zonder installatietoegang niet te herstarten vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:07

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij is dit inderdaad een actieve vermogensbegrenzing. Waarschijnlijk heeft het geen zin: maar schakel de omvormer eens AC (groep meterkast) en DC (schakelaar omvomer) af en herstart hem dan eens na een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55

DukeBox

loves wheat smoothies

jonasross schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:12:
Aangezien dit voorgevallen is op een dag met véél zon & wind zou het kunnen dat Fluvius ons afgeschakeld heeft?
Het is een mogelijkheid echter kom ik de melding nergens tegen als ik er op zoek.
Zonder installatietoegang niet te herstarten vermoed ik?
Zoals anderen ook al meldden, zet de groep eens uit zodat de omvormer uitgaat. Daarna weer aanzetten en kijken wat er gebeurd.

Zelf had ik verwacht dat hij automatisch weer zou gaan leveren zodra het voltage weer lager is, daarom zou ik niet blindgaan op wat ik eerder meldde.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
jonasross schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Jammer genoeg kan ik niet meer inloggen als installateur; ik heb gisteren gemerkt dat het paswoord daar niet meer standaard is (00000a). Ik vermoed dat dit wel te resetten valt - idee of dit aan te raden is?

De installateur zelf weigert op korte termijn dit op te lossen (wijst naar ondernemingen etc); met dit goeie weer is dat natuurlijk een beetje een 'bummer' & willen we gewoon dit oplossen ;).
In deze handleiding staat hoe je het wachtwoord kan resetten:
https://support.huawei.co...UPE_DOC/6001/document.pdf (Zoek op 'reset')
Het lijkt mij geen kwaad te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonasross
Skipper-93 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:53:
[...]

In deze handleiding staat hoe je het wachtwoord kan resetten:
https://support.huawei.co...UPE_DOC/6001/document.pdf (Zoek op 'reset')
Het lijkt mij geen kwaad te kunnen.
Bedankt!
We hebben het wachtwoord aangepast & even in de settings gekeken daar vonden we volgende terug;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxC6CUrkq9yBXBxI80dJiyhB94E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODMdJGDfH21wVy7EyvULBH6G.png?f=user_large

Aangezet & dan doet de omvormer een aantal check & poef- alles werkt naar behoren.

Plots laat ook de installateur van zich horen & stelt hij een oplossing voor;
Ik zie dat dat omvormer terug opgestart is- interventie is noodzakelijk want voltage moet verhoogd worden .
Als voltage stijgt kan omvormer uitvallen en als dit meerdere keren na elkaar gebeurd start deze niet meer op om interne schade te vermijden .
We hebben er niet al teveel vertrouwen in.

1/ Hij had dit onmiddellijk kunnen oplossen lijkt ons (toggle switch)
2/ Er is geen alarm voor overspanning terug te vinden.
3/ Panelen hebben maanden goed gewerkt.
4/ Tijdstip van uitvallen... Tot en met 9mei prima gewerkt - s'avonds nog wattage opgewekt om 20:30u & dan vanaf 10mei niets meer.

Hieronder even de huidige settings - na wat opzoekwerk lijken me deze in orde.
Zien jullie iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgT057SbUaLjy732nGyToi-wjrY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2ARRgpWj4OzSkLFJoOXQmaQh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgMScJoa1RJA8ZUR2GCt8qhEIg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g3VEr7Z215NZJL9BzmQoSHJB.png?f=fotoalbum_tile

Tweakers community, again to the rescue ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
@jonasross Mooi dat hij weer draait!
Ik zie niet echt rare dingen. Wat is het netvoltage wanneer hij flink aan het produceren is?

Bij mijn Huawei omvormer staat er bij de parameters een instelling waarmee je Externe commando's kan blokkeren. Dan weet je zeker dat niemand anders hem op afstand kan uitschakelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Skipper-93 op 14-05-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhonny
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Hallo allen,

Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter, met een sun2000-46ktl.
Ineens stond deze uit zonder reden. Ik heb ook ingelogd als installateur en heb hem zo opgestart.
Ook is deze al buiten dienst geweest wegens overspanningsbeveiliging electriciteitsnetwerk, toen stond de 'drempel overspanningsbeveiliging niveau 1' op 230V, waardoor het dus nooit kan starten.
In fusionsolar ben ik gebruiker, maar het bedrijf dat deze installatie plaatste is installer, en hebben veel meer rechten in de applicatie.
Kent iemand een mogelijkheid om de bovenliggende firma eruit te halen? of remote settings te disablen?

De reden waarom we dit bedrijf verdenken is omdat de afwerking echt te wensen overlaat, en we een advocaat onder de arm genomen hebben om dit in orde te krijgen. Ik heb dit ook gemeld aan onze advocaat maar dit hard maken zonder logging oid is natuurlijk moeilijk. Ondertussen al 3 keer moeten aanpassen de laatste dagen om ons systeem opgestart te krijgen.

extra stap die ik probeerde: zelf een installer account gemaakt in fusionsolar, en proberen mijn inverter toe te voegen, maar telkens ik deze scan krijg ik: geen verwante apparaatgegevens gevonden.

Alvast bedankt, Jhonny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
@Jhonny Er is ergens een parameter waarmee je externe commando's kan blokkeren. De naam kan ik zo snel niet vinden. Iets met external control.
Desnoods de Fusionsolar verbinding verwijderen in de parameters.

[ Voor 23% gewijzigd door Skipper-93 op 08-10-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhonny
Bedankt @Skipper-93 , ik kijk het straks eens na.
De verbinding met fusionsolar verbreken is idd een laatste optie.

Thx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Jhonny schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:10:
Bedankt @Skipper-93 , ik kijk het straks eens na.
De verbinding met fusionsolar verbreken is idd een laatste optie.

Thx,
De parameter die ik bedoel heet "Remote power
schedule", maar ik betwijfel of dat uit het uitschakelen blokkeert.
Hier is iemand met een vergelijkbaar probleem: https://forum.huawei.com/...lant/thread/707627-100027
Ze raden aan om te mailen met eu_inverter_support@huawei.com.

[ Voor 8% gewijzigd door Skipper-93 op 09-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhonny
Skipper-93 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

De parameter die ik bedoel heet "Remote power
schedule", maar ik betwijfel of dat uit het uitschakelen blokkeert.
Hier is iemand met een vergelijkbaar probleem: https://forum.huawei.com/...lant/thread/707627-100027
Ze raden aan om te mailen met eu_inverter_support@huawei.com.
Yes, heb ik ook gedaan.
Had de vraag om te veranderen van installer op forum van Huawei gesteld, die voorstelde te mailen naar eu_inverter_support.
Ondertussen heb ik de communicatie uitgeschakeld. Vandaag heeft dit bedrijf mijn fusionsolar account verwijderd. Mocht iemand willen weten welk bedrijf dit is stuur me een pb, ga het hier niet posten...

Maar hij werkt en ik kan het op een andere manier ondertussen ook wel monitoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonasross
Jhonny schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Yes, heb ik ook gedaan.
Had de vraag om te veranderen van installer op forum van Huawei gesteld, die voorstelde te mailen naar eu_inverter_support.
Ondertussen heb ik de communicatie uitgeschakeld. Vandaag heeft dit bedrijf mijn fusionsolar account verwijderd. Mocht iemand willen weten welk bedrijf dit is stuur me een pb, ga het hier niet posten...

Maar hij werkt en ik kan het op een andere manier ondertussen ook wel monitoren 8)
Jhonny, bedankt voor jou feedback.
"Blij" te horen dat wij toch niet de enige zijn die dit soort gedrag tegenkomen van de installateur.
Ik stuur je nog een PB'tje; handig om te weten hoe we de communicatie in de toekomst volledig uit kunnen zetten. Voorlopig gedraagt de installateur zich weer (Wij hebben een reset gedaan & terug aangezet) - dus de installateur had wel door dat we perfect wisten wat hij heeft gedaan.

Blijft een naar gevoel dat een externe partij zomaar te pas & te onpas in het systeem kan.

Zeer benieuw of het eventueel om dezelfde prima gaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 22:07
Sinds vandaag hangt hier ook een Huawei Sun2000 omvormer.
Ik heb het liefste alles gewoon in eigen beheer, dus ik zou graag als installateur willen kunnen inloggen en niet alleen als gebruiker. Al is het maar om het standaard wachtwoord van het wifi netwerk dat de omvormer uitzendt te veranderen.

@jonasross Wat gebeurt er als ik die password reset actie uit de handleiding doe? Heb ik daarna een installeursinlog? En kan de daadwerkelijke installateur er vervolgens nog in?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonasross
@Blackouts Je hebt dan installeurslogin waarmee je de connectie naar de 'buitenwereld' kunt afzetten.
Enkel de reset is niet voldoende. (toch niet bij ons).

Na volledige reset; hadden we via de installatielogin onze panelen weer gewoon 'aan' gezet (toggle switch) - maar ook de beheerder (onze installateur) heeft hiervan een melding gekregen op momentt dat we login aangepast hebbeb.

Ik vermoed/dacht dat ze via een Huawei web platform alles kunnen beheren. Je kan er wel voor zorgen dat de omvormer geen cloud connectie meer maakt & dan heb je hem volledig in eigen handen.

Momenteel zijn we terug 'buitengesloten' als installateur. Voorlopig werken de panelen weer; dus laten we het even zo. Maar; dat men dit zomaar kan - is en blijft bijzonder.
Wij hebben bij installatie niets moeten tekenen ivb met beheer door de installateur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free2be
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-01 14:08
Beste forumlezers, we bezitten al enkele jaren een Huawei SUN TL5 omvormer op 3380V. Bij de installatie heb de afspraak gemaakt dat ik als installateur zou installeren en dit niet aan de plaatser overlaat, dit heeft ook zo plaats gevonden. Verder viel hier de omvormer ook geregeld uit, waardoor we het voltage over de 252V getild hebben en het probleem was van de baan.
Verder is het ook mogelijk dat de netwerkbeheerder, omwille van werkzaamheden de zaak of off zet, je kan de persoon toch niet gaan elektrocuteren.
Success.
Pagina: 1