Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 08:36
Op het werk heb ik momenteel een HP Elitebook 850 G5 met een i7 8550U erin. Deze is nu out of support gelopen, waardoor ik een nieuwe mag uitzoeken. Hierbij kan ik kiezen tussen een Elitebook G8 met i7 1185G of een Zbook G7 met i7 10850h. Althans ik meen dat dat de CPU's zijn, het kan een net iets andere variant zijn. Maar het komt neer op een 11e generatie U of een 10e generatie H.

Ik werk 80-90% vanuit huis als IT consultant (ik design voip oplossingen voor klanten) en als ik ergens heen ga, is het ook om stil te zitten met de laptop aan de lader. Accuduur is voor mij dus redelijk irrelevant. Mijn huidige laptop heeft zoveel aan de stekker gehangen dat hij het nu sowieso geen 2 uur meer uithoudt, en dat vormt weinig tot geen problemen.

Ik wil vooral een machine die in dagelijks gebruik (Office, Visio, tientallen browsertabs) lekker snappy is. Ook moet ik er zo nu en dan wat kleine VM's op draaien, dus 32GB RAM is een vereiste. Beide laptops kunnen hiermee worden uitgerust.

Prive heb ik een Ryzen 3600 PC en Ryzen 4800HS laptop waar ik zeer over te spreken ben. AMD processors zitten echter niet in onze laptop catalogus.

De grootte en het gewicht van de Zbook storen me totaal niet, en op zich neig ik naar dat systeem omdat het meer een workstation is dan een ultra portable. Ik twijfel echter of de 11e gen i7 niet een dermate grote sprong vooruit is op de oude 10e gen, dat de U variant misschien uiteindelijk ongeveer even snel gaat zijn dan de 10e gen H variant. Dan kan ik net zo goed voor de dunnere, stillere laptop gaan. Ik heb in het verleden een i7 8750H gehad en die steeg permanent op leek het wel. En volgens mij is de 10e gen H ongeveer hetzelde maar dan overgeklokt, even plat gezegd.

Overigens ben ik nooit erg te spreken geweest over mijn huidige Elitebook met i7 8550U, en ook niet over de laptop van mijn vrouw met dezelfde processor erin. Ik heb dus het idee dat die ultra portable processors gewoon te traag zijn voor mij. Maar misschien is dit bij de 11e gen totaal anders dan bij de 8e gen.

Zouden jullie me met dit dilemma kunnen helpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Ruuddie op 13-05-2022 23:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 13:14
Zeker voor de Zbook G7 gaan. De H cpu's hebben best wel wat meer vermogen en de ZBooks hebben doorgaans ook betere koeling waardoor ze bij langdurige belasting beter presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Het ontloopt elkaar bijzonder weinig: https://www.cpubenchmark....ntel-i7-10850H/3793vs3734

De 10850H moet het in multicore vooral van zijn 6 cores hebben versus de 4 van de 1185, maar gebruikt daarvoor flink meer vermogen.

Maar als je een laptop hebt die dat vermogen kwijt kan en accuduur niet van belang is, is er dus weinig verschil.

En aansluiten zul je wel via Displayport of USB-C, dus dan is het nadeel van de 10-reeks (nog steeds de zeer verouderde HDMI versie 1.4), ook geen probleem voor hoge resolutie-monitoren.

Dat een 8550u niet toereikend is, komt bij een werklaptop helaas vrij vaak voor. Daar draait vaak zoveel logging en beveiligingssoftware enz op dat het allemaal erg traag wordt. Zeker met zaken als Teams.

Een laptop voor een particulier draait opeens veel soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 23:28

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als die G5 het nu nog even volhoudt, kun je wachten op een G9 (Alder Lake), die gaan nog een tandje harder.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:20
Kun je geen Elitebook 855 G8 (oid) krijgen, deze gebruik ik zelf als daily driver (met Ryzen 5800U), zeer tevreden over en zou de 850 G8 weg moeten blazen en ik verwacht hem zelfs zeer competitief qua performance t.o.v. de 10850H, ook al is dat een cpu met een 2x zo hoog TDP. Qua batterij duur zou de 855 G8 dat ook makkelijk moeten winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Laatst online: 09-06 08:36
Bedankt voor jullie reacties! Ik zie in benchmarks dat de CPU's elkaar niet zo veel ontlopen inderdaad, waardoor ik dan weer eigenlijk neig naar de Elitebook. Zelfde performance maar dan met minder herrie. Ik heb geen zin om de halve dag naast een stofzuiger te zitten voor 10% meer performance. Bij notebookcheck zie ik dat de Zbook onder load 46 dB genereert, en de Elitebook maar 34 dB.

Ergens vraag ik me echter af of CPU benchmarks het hele plaatje laten zien. Mijn gevoel zegt dat zo'n Zbook alsnog veel performanter aanvoelt dan een Elitebook. Waarom zouden ze anders een workstation laptop lanceren.

AMD varianten zijn helaas niet beschikbaar voor ons. Ook hebben we blijkbaar nog zo'n voorraad van deze Elitebook G8 en Zbook G7, en zijn levertijden van nieuwe laptops zo slecht, dat onze IT afdeling verwacht tenminste heel 2022 nog deze modellen uit te leveren. En misschien nog wel tot midden 2023. Een Elitebook G9 op basis van 12e gen U of een Zbook G8 op basis van een 11e gen H zitten er voorlopig dus nog niet in. Een paar maandjes doorgaan met m'n oude is prima, maar een dik jaar wachten op wat meer performance vind ik zonde.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruuddie op 15-05-2022 07:33 ]

Pagina: 1