Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 01:00
Beste forumleden,

Ik ben op dit moment werkzaam als electromonteur (paneelbouw). Ik ben blij met mijn huidige baan, heb veel geleerd de afgelopen jaren maar ben op zoek naar meer. Voorheen heb ik een hbo ict opleiding gevolgd maar helaas in 4de jaar afgehaakt tijdens mijn scriptie door privé omstandigheden. In mijn werk kwam ook programmeren aan bod, en vond dat toch meer mijn ding. Helaas bezit ik op papier niet de nodige kwalificaties, maar toch wil ik ze behalen. Ik wil mijn huidige baan blijven aanhouden en online/avondonderwijs volgen. Ik ben zelf al aardig op leeftijd en leun tegen de 40 aan. Maar ondanks dat wil ik toch mijn kwalificaties behalen. Ik ben op zoek naar opleider waarbij ik avond- of online-onderwijs op afstand kan volgen maar die ook officieel erkend is en kwalitatief goed onderwijs aanbiedt. LOI vind ik zelf te commercieel, ook weet ik niet of werkgevers dat als een echt “papiertje” zien. Ik heb al gekeken naar open universiteit, maar die bieden informatica opleidingen aan op WO niveau.

Iemand tips?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RodeBarret
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 17:46
Wat is er mis met de Open Universiteit? Ik ben er net begonnen als een 45 jarige. Bevalt met prima het is een online opleiding :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-05 07:18
Je hbo-ict opleiding sluit prima aan op de BSc van de OU. Mogelijk kan je zelfs nog wat vrijstellingen krijgen. Daarna kan je altijd nog een MSc halen als je de smaak te pakken hebt.

Je kan ze gerust even bellen voor al je vragen. Zie ook https://www.ou.nl/-/bti-2021-2022_bachelor-informatica-bsc-

Succes!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
Contact opnemen met diverse instellingen, cijferlijsten meenemen en kijken in hoeverre je het verleden in kunt brengen.
Dat is tegenwoordig vaak best flexibel mogelijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:14
Zelf ook op de OU gezeten voor mijn premaster Software Engineering. Veel geleerd daar.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Kijk niet alleen binnen Nederland, maar ook naar het buitenland. Dan heb je een stuk meer opties.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:02

elhopo

nemo sine cruce

Ik weet natuurlijk niet hoe je in je avonduren zit, maar er zijn genoeg scholen die een HBO informatica aanbieden, zoals Windesheim Zwolle of HU (Hogesschool Utrecht). Je kan dan in 4 jaar tijd je HBO halen, en waarschijnlijk kan je wel wat vrijstelling krijgen, al weet ik niet hoe lang studiepunten houdbaar zijn.

Je zal op een gegeven moment echter wel iets van een stage moeten doen. Vaak kan dat bij de eigen werkgever of wellicht wil iemand je tegen die tijd al aannemen als software engineer.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• Monkeydancer
Is het verschil groot ten opzichte van HBO bachelor, wat betreft de OU? Of is het niveauverschil nihil te noemen?
elhopo schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:22:
Ik weet natuurlijk niet hoe je in je avonduren zit, maar er zijn genoeg scholen die een HBO informatica aanbieden, zoals Windesheim Zwolle of HU (Hogesschool Utrecht). Je kan dan in 4 jaar tijd je HBO halen, en waarschijnlijk kan je wel wat vrijstelling krijgen, al weet ik niet hoe lang studiepunten houdbaar zijn.

Je zal op een gegeven moment echter wel iets van een stage moeten doen. Vaak kan dat bij de eigen werkgever of wellicht wil iemand je tegen die tijd al aannemen als software engineer.
Ik moet helaas blijven werken, i.v.m. mijn eigen levensonderhoud en mantelzorg. Op afstand onderwijs volgen is voor mij ideaal. Lessen bijwonen is prima, maar met de huidige covid toestanden lastig voor mij.

[Voor 4% gewijzigd door Monkeydancer op 14-05-2022 13:34]

• RodeBarret
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 17:46
Monkeydancer schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:31:
Is het verschil groot ten opzichte van HBO bachelor, wat betreft de OU? Of is het niveauverschil nihil te noemen?

[...]

Ik moet helaas blijven werken, i.v.m. mijn eigen levensonderhoud en mantelzorg. Op afstand onderwijs volgen is voor mij ideaal.
Als je het echt boiet, ik ben 45 hoogst genoten opleiding op papier mbo nivo 2 en ik heb voornamelijk als beveiliger gewerkt. Tot nu toe heb ik de modules "Inleiding informatiekunde" gehaald was een eitje. Nu bezig met "Inleiding informatica" daar had ik door 1/3 van de stof te bestuderen een 4,5 gehaald (je hebt een 5,5 nodig om te slagen). Dus ik ben nu bezig om de volledige stof te bestuderen :+

Ik denk dat als ik het kan, JIJ het helemaal moet kunnen. Het online aspect bevalt me goed moet ik zeggen.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
De open universiteit is precies wat het zegt: een universiteit. Het verschil tussen een IT-opleiding aan de OU en een hbo ICT is dus basically (naast het fijne van de modulaire afname bij de OU) het verschil tussen wo en hbo. Beide hebben hun voor- en nadelen.
Wel mijn advies: schat niet de zwaarte van de opleiding in op basis van de eerste paar inleidende vakken.

Wanneer je wo wilt doen: De OU vind ik zelf heel prettig (doe zelf een andere studie daar), maar één van de grotere voordelen (flexibiliteit) is bij informatica zo te zien minder aanwezig (veel vaste vakken die 1x in het jaar starten).

Voor hbo: denk inderdaad alvast vooruit hoe je het qua stage en afstudeeropdracht voor je ziet.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijre schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:02:
De open universiteit is precies wat het zegt: een universiteit. Het verschil tussen een IT-opleiding aan de OU en een hbo ICT is dus basically (naast het fijne van de modulaire afname bij de OU) het verschil tussen wo en hbo. Beide hebben hun voor- en nadelen.
Dit is inderdaad wel een belangrijk aspect. De OU richt zich meer op theorie, concepten en fundamentele aspecten. Dit betekent bijvoorbeeld dat er niet perse moderne talen of frameworks gebruikt worden voor programmeervakken. Programmeren is ook een beperkt aspect en wordt meer aangeleerd om andere aspecten te kunnen begrijpen.
Zie het bijvoorbeeld als wiskunde bij een natuurkunde-studie. Je leert wel wiskunde, maar vooral om natuurkunde-aspecten te kunnen leren en niet om de wiskunde zelf.
Zo is dat met programmeren bij de OU ook, je leert het als voertaal om andere dingen beter te begrijpen.
Als het echt gaat om (alleen) programmeren zélf dan kan je beter kijken naar HBO-studies, denk ik.
Voordeel bij de OU is wel dat, omdat je de achterliggende concepten goed begrijpt, het heel makkelijk is om een willekeurige programmeertaal snel op te pikken.

En qua leeftijd: Ik ben 43, begonnen toen ik 39 was en nu richting het einde van de studie (wat openstaande opdrachten afmaken en het afstuderen zelf).

Pluspunt van de OU zijn overigens de medestudenten. Online is er een heel erg actieve discord waar je met veel andere studenten kan kletsen, mopperen, even snelle vragen stellen, etc. Het is allemaal zeer motiverend en zorgt ervoor dat je je niet zo alleen voelt tijdens een onlinestudie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Monkeydancer
Bedankt voor jullie inspirerende en motiverende reacties. Ik zal binnenkort even contact opnemen met de OU voor een oriënterende gesprek.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee