Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:53
Hallo, graag wil ik vragen om hulp bij de keuze tussen 2 aanbiedingen voor het leveren van zonnepanelen.

Zonnepanelen:
- Jinko tiger mono full black 360 Wp

Omvormer bij 10 panelen:
- Growatt min 3000TL-XE,
- Uitgangsvermogen: 3000Watt
- Maximaal aan te sluiten vermogen: 4200 Wattpiek
- opstart bij 100 Volt
- 1-fase
- Geschikt voor 2 strings

Omvormer bij 13 panelen:
- Growatt MOD 4000 TL3-X
- Uitgangsvermogen: 4000Watt
- Maximaal aan te sluiten vermogen: 6000 Wattpiek
- opstart bij 200 Volt
- 3-fase
- Geschikt voor 2 strings

Het prijsverschil is ongeveer 840 euro. Ik zag wel dat de omvormer bij de 13 panelen bijna 2x zo duur is.

Belangrijk is denk ik dat we een elektrische auto krijgen. Tegelijkertijd willen ze bij 13 panelen er 3 vlak onder een dakkapel leggen waardoor dit met schilderen misschien lastig wordt.

Graag advies :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb je een 3 fase aansluiting in huis?
Wat is de hellingshoek van je dak?
Wat is de orientatie?

Die 13 stuks kunnen vast ook op een 3600 of 4000 enkel fase hoor.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 17:11
3*360Wp = 1080Wp extra voor voor 840 euro extra is een koopje. Doen dus zou ik zeggen. Zeker als je een elektrische auto wil, dan kun je die extra stroom goed gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:10
Max.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Paul C schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:47:
3*360Wp = 1080Wp extra voor voor 840 euro extra is een koopje. Doen dus zou ik zeggen. Zeker als je een elektrische auto wil, dan kun je die extra stroom goed gebruiken.
Koopje? En hoe reken je dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
De omvormer is zoveel duurder omdat de 4kW een 3 fase model is.

Daarmee is de meerprijs voor de 3 panelen extreem goed.

Gaat het dak hiermee vol?
Wat zijn de richtingen van je daken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ronald schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:24:
De omvormer is zoveel duurder omdat de 4kW een 3 fase model is.

Daarmee is de meerprijs voor de 3 panelen extreem goed.
Maar is het ook nodig? Voor 13 panelen denk ik niet, 520Voc kan ook op een 1 fase,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Nodig zeker niet... 13 kan wel over het randje zijn voor 1 string... Ik heb ongeveer deze panelen en ze zijn niet de laagste in Voc.
Maar je kan altijd naar 2 strings ..

Vraag is meer: zijn er meer kansen (daken)

[Voor 3% gewijzigd door Ronald op 13-05-2022 23:49]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik mis hier info over oriëntatie en ligging.

3-fase omvormer nemen dan kan je noord ook nog volgooien (aanname)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
13 panelen nemen, maar dan op een 4200 Watt 1-fase omvormer. Wel een omvormer geschikt voor minimaal 550V nemen.

3-fase moet je alleen nemen bij veel Wp en/of hoge spanning (660V is optimum). Bij het huidige dak is 1-fase beter dan 3-fase, ook voor een gelijke prijs zou ik 1-fase nemen. Maar heb je inderdaad geen dak op noord/oost/west/schuur/elders :)

[Voor 19% gewijzigd door Dre op 14-05-2022 07:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre 13x REC alpha pure-r 430 Wp is anders een prima Vmpp van 650 V

Waarom zou je op 1-fase willen invoeden met een EV?
Krijg je dan geen problemen met load balancing op 3-fase? De EV kijkt toch ook naar het totaal.
Daarmee zou je wel erg veel scheef gaan trekken, met kans op hoofdzekeringschade.

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2022 08:05]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dre
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:01:

Waarom zou je op 1-fase willen invoerden met een EV?
Krijg je dan geen problemen met load balancing? De EV kijkt toch ook naar het totaal.
Daaarmee zou je wel erg veel scheef gaan trekken.
Ik denk niet dat TS die panelen op zijn dak kwijt kan. 1730 x 1118 mm.
In TS wordt gesproken over Jinko tiger mono full black 360 Wp van 1692 x 1029 mm

13×430 = 5590 Wp
13×360 = 4680 Wp

Maar een foto en maten van het dak zou helpen voor het advies.

Veel elektrische auto's kunnen niet met meer dan 3×16A laden. Dan lijkt me 3×25A ruim voldoende om geen merkbare vertraging te hebben in het laden. Sterker nog, met 1-fase verbruikers in huis zou je zelfs beter uit zijn met een 1-fase omvormer, als de zon schijnt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kleineheino
Goedemorgen,

Dank voor de reacties. Ons dak ligt op het zuiden, hellingshoek is 45 graden, schaduw is op 4% berekend ivm een dakkapel.

We kunnen niet kiezen voor andere omvormers in deze aanbieding omdat het via een veiling gaat van VEH. De leverancier werkt met pakketten. Bij 10 panelen de ene, vanaf 12 de andere.

Qua aantal heeft de leverancier op afstand berekend dat 13 de max is voor ons dak.

Dit is het enige dak waar we zonnepanelen op gaan leggen, de andere kant van het dak is op het noorden gericht. De panelen worden in serie gelegd dus de zwakste schakel zorgt er dan voor dat de opbrengst minder kan zijn zegt de leverancier.

Ik lees ook verhalen over de opstart, 100 versus 200 Volt. Bij 100 volt schijnt de installatie sneller op te starten, het kan zomaar zijn dat je dan met 10 panelen efficiënter bent en misschien nog meer energie opwekt. Maar zoals gezegd ben ik niet zo technisch onderlegd :-)

Overigens laten we onze meterkast verzwaren naar 3 fasen. Dit ivm de laadpaal die we krijgen voor de elektrische auto.

• Dre
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:01:

Waarom zou je op 1-fase willen invoeden met een EV?
Krijg je dan geen problemen met load balancing op 3-fase? De EV kijkt toch ook naar het totaal.
Daarmee zou je wel erg veel scheef gaan trekken, met kans op hoofdzekeringschade.
Post had je aangepast.

Wat bedoel je met hoofdzekeringschade?

• Dre
  • Niet online
Kleineheino schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:12:
Goedemorgen,

Dank voor de reacties. Ons dak ligt op het zuiden, hellingshoek is 45 graden, schaduw is op 4% berekend ivm een dakkapel.

We kunnen niet kiezen voor andere omvormers in deze aanbieding omdat het via een veiling gaat van VEH. De leverancier werkt met pakketten. Bij 10 panelen de ene, vanaf 12 de andere.

Qua aantal heeft de leverancier op afstand berekend dat dit de max is voor ons dak.

Dit is het enige dak waar we zonnepanelen op gaan leggen, de andere kant van het dak is op het noorden gericht. De panelen worden in serie gelegd dus de zwakste schakel zorgt er dan voor dat de opbrengst minder kan zijn zegt de leverancier.

Ik lees ook verhalen over de opstart, 100 versus 200 Volt. Bij 100 volt schijnt de installatie sneller op te starten, het kan zomaar zijn dat je dan met 10 panelen efficiënter bent en misschien nog meer energie opwekt. Maar zoals gezegd ben ik niet zo technisch onderlegd :-)

Overigens laten we onze meterkast verzwaren naar 3 fasen. Dit ivm de laadpaal die we krijgen voor de elektrische auto.
Waarom kies je niet voor een andere installateur, die wel met je meedenkt?

Waarom leg je geen zonnepanelen op het noorden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre 31 Amp per fase (22K/690)
https://laadkompas.nl/shop/wallbox-pulsar-plus-22-kw/

Als jij dan 18A (4200 watt) in gaat voeden op fase 1, dan denkt die pulsar plus dat je 25A + 6A kan gaan laden en zegt fase 2 of fase 3 zekering boem.
Dre schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:11:
[...]
Sterker nog, met 1-fase verbruikers in huis zou je zelfs beter uit zijn met een 1-fase omvormer, als de zon schijnt.
Waarom zou je, als je 3-fase hebt, alles op 1 fase zetten incl gebruikers?
Verdeling lijkt me dan gebruikelijker. Ligt niet meteen je hele huis eruit als er 1 hoofd zekering gaat

@Kleineheino
Er zitten bypassdiodes in het paneel. (die vookomen dat er hotspots in de cellen ontstaan bij schaduw) Mits je een omvormer kiest die om kan gaan met schaduw, dan zullen die aangesproken worden door de mppt tracker die continu zoekt naar een ideaal punt.
Onzin dus van die leverancier wat betreft de zwakste schakel.
https://vimeo.com/442026404/5b15fffc37
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Kijk ook even naar het DC voltage in mijn grafana grafieken, ook dat is onzin van de leverancier. Wel moet je voldoen aan de minimale dc spanning van de omvormer, anders start die niet/slecht)

Growatt is niet goed met schaduw. Slechte keuze dus, als je onder je dakkapel gaat leggen
Maar die schaduw komt vroeg in de ochtend en laat in de avond, dus valt de schade ook wel mee.

@Rol-Co heeft ook noord 45 volgelegd. (ikzelf 35 graden)
45 levert dan wel wat minder op dan 35.

[Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2022 09:05]

• simonhoi
Kleineheino schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:12:
Goedemorgen,

Qua aantal heeft de leverancier op afstand berekend dat 13 de max is voor ons dak.

Vraag ook een offerte aan waarin je ook op noord panelen legt. Dit kan waarschijnlijk op dezelfde omvormer. Als die extra panelen dan circa 80 cent/wp kosten dan zou dit nog prima financieel uit kunnen. Noord levert verrassend veel nog op.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

Part

Helemaal niets.....

Voor de prijs van de Growatt MOD 4000 TL3-X koop je 2x de Growatt 3000X.
Je zou zelf voor 2x een 2000 of 2500 watt model kunnen gaan en dan hou je nog geld over.

De omvormers moeten dan wel verdeeld worden over 2 verschillende fase.

Voordeel is de aanschafprijs maar ook de kosten als er 1 defect gaat. Je hebt dan nog de halve opbrengst van de panelen en reparatie of vervanging van een 1 fase omvormer is goedkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dakkapel
Op zuid een dakkapel van de buren bijv geeft vanaf een uur of 5-6 in de middag al een flinke punt schaduw, hier heb ik er ook 1 en die schaduw komt zelfs op de panelen bij de buren aan de andere kant van mij, onderschat dat niet.

Edit: schaduw dakkapel om 19:00 pal zuid.

Noord
Zoals @AUijtdehaag al zegt levert 45 graden noord minder op dan 35 maar ik vermoed dat het grootste deel zit in het pal 0 graden noord zijn hier, sta je iets noord oost of noord west gaat het hard beter worden.
Maar als je die kWh net nog nodig hebt om op 0 uit te komen is het al snel een no brainer.

@Kleineheino
Laat die veh varen, vraag wat offerte op bij je in de buurt of de wat grote spelers, die veh komen ook een stapel knoeiers die niet meedenken hoor, heb al veel gezien, 20 a automaten en te weinig panelen.
Zonnepanelen is maatwerk als je rendement wilt hebben, pakketten passen niet in dat beeld vind je wel?

[Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 14-05-2022 19:04]

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 06:25
Je kan ook rekeninghouders met de verliezen. Daardoor een kleinere omvormer kiezen.

In Nederland is brengt de zon maximaal 920 Ivp 1000 w/M2 waar men in de testen rekening heeft gehouden. = 8% verlies

Temperatuur van de zonnecellen loopt op warme dagen op tot 60-70 graden. Houden we 65 aan. Testen gebeuren bij 25 graden, verschil van 40 graden.
Temperatuur coëfficiënt 0,35*40 = 14% verlies

Totaal geeft dit een 22% verlies
De 4000 wp zal in de praktijk incidenteel boven de 3120wp komen

• Rol-Co

Rol-Co

DonDragon-1 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:01:
Je kan ook rekeninghouders met de verliezen. Daardoor een kleinere omvormer kiezen.

In Nederland is brengt de zon maximaal 920 Ivp 1000 w/M2 waar men in de testen rekening heeft gehouden. = 8% verlies

Temperatuur van de zonnecellen loopt op warme dagen op tot 60-70 graden. Houden we 65 aan. Testen gebeuren bij 25 graden, verschil van 40 graden.
Temperatuur coëfficiënt 0,35*40 = 14% verlies

Totaal geeft dit een 22% verlies
De 4000 wp zal in de praktijk incidenteel boven de 3120wp komen
13 x 360 is 4680 dus die gaat zeker hoger komen dan 3120W, je kan wel bijv een 4000 nemen en gewoon op 16A zetten, dat gaat goed.
Maar zonder dak weinig van te zeggen, misschien staat 12 wel mooier, of kunnen er wel 16 op als je goed kijkt enz enz.

• Dre
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:20:
@Dre 31 Amp per fase (22K/690)
https://laadkompas.nl/shop/wallbox-pulsar-plus-22-kw/

Als jij dan 18A (4200 watt) in gaat voeden op fase 1, dan denkt die pulsar plus dat je 25A + 6A kan gaan laden en zegt fase 2 of fase 3 zekering boem.
Ik begrijp het niet of ik begrijp niet hoe die loadbalancer werkt. Stel dat de zon onder is en ik wil mijn 32A (22 kW) auto gaan laden. Op fase L1 en L2 verbruik ik 0A. Op fase L3 verbruik ik 16A. De auto zal dan toch gaan laden met maar 25-16=9A. Of gaat de auto met 25A laden en raakt L3 overbelast met 16+25=41A

Volgens mij zeg jij precies wat ik hierboven typ, correct me if wrong. Dan zou de hoofdzekering er sowieso overbelast raken :? correct me if wrong
[...]

Waarom zou je, als je 3-fase hebt, alles op 1 fase zetten incl gebruikers?
Verdeling lijkt me dan gebruikelijker. Ligt niet meteen je hele huis eruit als er 1 hoofd zekering gaat
Ik zou inderdaad verdelen, maar het voordeel van alles op 1-fase is dat je de eigen opwek zelf meer verbruikt.
Persoonlijk zou ik de verbruikers 3-fase aansluiten, en een 1-fase omvormer nemen.

https://www.automotivate....g-over-1-en-3-fase-laden/
Veel hedendaagse auto's zijn 1×32A of 3×16A.
Met een E-auto heb je het hoogste verbruik in de winter en zal ik thuis met name laden als de zon al onder is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:37
Het voordeel van meer panelen is dat je in de winter meer energie verbuikt over het algemeen, maar dus ook meer opwekt, ook als je omvormer een lager piekvermogen heeft.

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:46
Rol-Co schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:46:
……heb al veel gezien, 20 a automaten……
Licht off-topic, maar wat zou het probleem zijn met een B20 automaat? Selectiviteit van 1.6 is niet zo’n issue bij invoeding lijkt me? En zeker met een C25 hoofdzekering/automaat toch prime werkbaar?

• Rol-Co

Rol-Co

awenger schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Licht off-topic, maar wat zou het probleem zijn met een B20 automaat? Selectiviteit van 1.6 is niet zo’n issue bij invoeding lijkt me? En zeker met een C25 hoofdzekering/automaat toch prime werkbaar?
20+25 is? Aardlek zijn 40A.
Maar was ook nog op een oost west met 6 en 7 x355Wp, beetje overdreven, en dan zeggen dat de aanwezige 16A niet goed is.

• Kleineheino
De laatste berichten zijn mij wat te technisch :?

Ik begrijp de opmerking over meer offertes aanvragen maar dat had ik gedaan. De goedkoopste is nog altijd 1600 euro duurder, dat speelt eerlijk gezegd ook wel mee. Daarnaast hebben verschillende buren in de straat via VEH laten installeren en zijn daar tevreden over.

Hieronder de tekeningen die ik gekregen heb van de plaatsing, Dat grijze vlak waar ze omheen gelegd worden is de collector van de zonneboiler, daar hebben we geen last van ihkv schaduw. Daaronder zit ons dakkapel, dus bij 10 alles boven het dakkapel, bij 13 komen er 3 onder

bij 13 panelen

Bij 10 panelen

[Voor 9% gewijzigd door Kleineheino op 14-05-2022 20:06]

• awenger
Rol-Co schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:16:
[...]
20+25 is? Aardlek zijn 40A.
[...]
Dus je hebt het over gelijktijdigheid? Maar dat is toch ook geen issue, uitgaande dat de overige groepen 16A zijn op die zelfde aardlek, dan is toch maar 36A? Of mis ik nog steeds iets?

• Rol-Co

Rol-Co

awenger schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Dus je hebt het over gelijktijdigheid? Maar dat is toch ook geen issue, uitgaande dat de overige groepen 16A zijn op die zelfde aardlek, dan is toch maar 36A? Of mis ik nog steeds iets?
De pv kan 20A leveren en het net 25A dus kan je 45A over de aardlek trekken, dan heb je 40A aardlekautomaten nodig of een 40A voorbeveiliging.

@Kleineheino
Maar je buren 3 huizen verder hebben er 17 liggen :9

[Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 14-05-2022 21:02]

• Dre
  • Niet online
Kleineheino schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:03:
De laatste berichten zijn mij wat te technisch :?

Ik begrijp de opmerking over meer offertes aanvragen maar dat had ik gedaan. De goedkoopste is nog altijd 1600 euro duurder, dat speelt eerlijk gezegd ook wel mee. Daarnaast hebben verschillende buren in de straat via VEH laten installeren en zijn daar tevreden over.

Hieronder de tekeningen die ik gekregen heb van de plaatsing, Dat grijze vlak waar ze omheen gelegd worden is de collector van de zonneboiler, daar hebben we geen last van ihkv schaduw. Daaronder zit ons dakkapel, dus bij 10 alles boven het dakkapel, bij 13 komen er 3 onder

bij 13 panelen
[Afbeelding]
Bij 10 panelen
[Afbeelding]
Waarom zou je de zonnecollector nog handhaven. Die eruit, en je kan weer wat PV kwijt. Paar op de dakkapel zuid en op de schuur(?) noord.

• awenger
Rol-Co schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:59:
[...]

De pv kan 20A leveren en het net 25A dus kan je 45A over de aardlek trekken, dan heb je 40A aardlekautomaten nodig of een 40A voorbeveiliging.

@Kleineheino
Maar dat speelt met 16A automaten natuurlijk ook al. Het hangt er idd vanaf hoe je het aansluit allemaal natuurlijk. Maar 20A automaten zijn daarmee niet meteen een no-go. Ik miste in die zin wat context bij je uitspraak. Terug naar @Kleineheino

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 23:45
De extra opbrengst is 33% hoeveel % extra kosten zijn er?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
Rol-Co schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:59:
[...]

@Kleineheino
Ja dat zag ik ook, dat zijn panelen met andere afmetingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kleineheino schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Ja dat zag ik ook, dat zijn panelen met andere afmetingen.
Maar dat is wel het verschil, de partij die voor veh werkt neemt niet zoveel moeite en werkt adh van een dakscan en nemen iets wat ruim past, tijdens installatie nemen ze ook niets extra mee en zo had een buur hier bij mij nog ruimte voor 1 extra paneel per kant (makkelijk) en na later een belletje of dat nog kon een prijskaartje van 1000,- voor 2 panelen. Heel begrijpelijk hoor die prijs maar het had ze toch gesierd als ze gewoon extra bij hun hadden en gevraagd hadden tijdens installatie of ze er nog 2 bij zouden willen omdat het past.
Als ze hadden geschouwd zouden ze dat gezien hebben, en met meer moeite doen passen er vast nog meer maar daar beginnen ze al niet eens aan, gewoon aantallen tikken.
Maar voor de klant is het belangrijk om zoveel mogelijk Wp op dat kleine nederlandse dak te krijgen. :)

Ik zou zeker niet uit 2 pakketten kiezen maar misschien is er meer te rommelen als je het vraagt, je kan hier op tweakers ook een topic openen met foto's van het dak en adh van dakpannen tellen wat er maximaal past en met welke panelen, je kan het maar 1x goed doen en kwa prijs is het allemaal geen groot verschil en slechts maanden TVT.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Maar dat is wel het verschil, de partij die voor veh werkt neemt niet zoveel moeite en werkt adh van een dakscan en nemen iets wat ruim past, tijdens installatie nemen ze ook niets extra mee en zo had een buur hier bij mij nog ruimte voor 1 extra paneel per kant (makkelijk) en na later een belletje of dat nog kon een prijskaartje van 1000,- voor 2 panelen. Heel begrijpelijk hoor die prijs maar het had ze toch gesierd als ze gewoon extra bij hun hadden en gevraagd hadden tijdens installatie of ze er nog 2 bij zouden willen omdat het past.
Als ze hadden geschouwd zouden ze dat gezien hebben, en met meer moeite doen passen er vast nog meer maar daar beginnen ze al niet eens aan, gewoon aantallen tikken.
Maar voor de klant is het belangrijk om zoveel mogelijk Wp op dat kleine nederlandse dak te krijgen. :)

Ik zou zeker niet uit 2 pakketten kiezen maar misschien is er meer te rommelen als je het vraagt, je kan hier op tweakers ook een topic openen met foto's van het dak en adh van dakpannen tellen wat er maximaal past en met welke panelen, je kan het maar 1x goed doen en kwa prijs is het allemaal geen groot verschil en slechts maanden TVT.
Bedankt voor het advies. Wij vragen ons af of het verstandig is om het hele dak vol te gaan leggen en zoveel als mogelijk Wp te verkrijgen. Nu zijn 10 panelen niet voldoende irt ons verbruik, maar dat verbruik gaat omlaag. Onze kinderen gaan de deur uit. Daarnaast gaat het salderen er komende jaren vanaf en krijg je in de toekomst een (klein) bedrag voor wat je terug levert. Ook hebben wij de intentie om over 10 tot 15 jaar te gaan verhuizen. Hoe meer panelen we nemen, hoe duurder het wordt, de tvt wordt dan ook steeds langer.

Oh ja, we hebben verschillende offertes, deze zijn allemaal erg veel duurder. Dus dat speelt ook wel een rol.

[Voor 3% gewijzigd door Kleineheino op 15-05-2022 11:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kleineheino schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor het advies. Wij vragen ons af of het verstandig is om het hele dak vol te gaan leggen en zoveel als mogelijk Wp te verkrijgen. Nu zijn 10 panelen niet voldoende irt ons verbruik, maar dat verbruik gaat omlaag. Onze kinderen gaan de deur uit. Daarnaast gaat het salderen er komende jaren vanaf en krijg je in de toekomst een (klein) bedrag voor wat je terug levert. Ook hebben wij de intentie om over 10 tot 15 jaar te gaan verhuizen. Hoe meer panelen we nemen, hoe duurder het wordt, de tvt wordt dan ook steeds langer.

Oh ja, we hebben verschillende offertes, deze zijn allemaal erg veel duurder. Dus dat speelt ook wel een rol.
Dat lezen we hier vaker, maar voorlopig zijn de prijzen voor terugleveren hoger dan ooit, ook kan je het gebruiken om gas te verhuizen naar stroom, bijv met een warmtepomp die er zijn om water te verwarmen of lucht, ook wel airco genoemd.
Douchewater kan je eventueel doen met een warmtepomp boiler of iets combineren met een warmtepomp voor verwarmen.
Allemaal mogelijkheden, en als je het huis over 10-15 jaar verkoopt heb je alles terugverdiend (al lang) en verkoop je een huis die van het gas af is of minimaal 0 op de meter. Lijkt mij allemaal niet verkeerd en dat door een kleine meerprijs van een paar panelen extra, dat is het geld niet hoor.

Die gasten hebben het nu allemaal druk, dus gaan prijzen omhoog, ik zou nog even door zoeken tot je iets naar het zin hebt, echt geen ramp als dat na de zomer is hoor, het is maar tijd.

Maar doe het a.u.b niet half.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simonhoi
Kleineheino schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:42:
[...]

U maakt net zoals velen een klassieke denkfout. Meer panelen maakt namelijk de tvt juist korter. Voor die extra panelen heb je namelijk niet de extra voorrijkosten en omvormer kosten. Die extra panelen zijn dus jouw goedkoopste panelen.

En verder pleit de afbouw van de saldering regeling alleen maar voor de aanschaf van meer panelen. Je hebt dan namelijk zo min mogelijk momenten waarop je in de toekomst dure stroom moet gaan inkopen in vooral de winter.

Dus ga aub voor max.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Dat lezen we hier vaker, maar voorlopig zijn de prijzen voor terugleveren hoger dan ooit, ook kan je het gebruiken om gas te verhuizen naar stroom, bijv met een warmtepomp die er zijn om water te verwarmen of lucht, ook wel airco genoemd.
Douchewater kan je eventueel doen met een warmtepomp boiler of iets combineren met een warmtepomp voor verwarmen.
Allemaal mogelijkheden, en als je het huis over 10-15 jaar verkoopt heb je alles terugverdiend (al lang) en verkoop je een huis die van het gas af is of minimaal 0 op de meter. Lijkt mij allemaal niet verkeerd en dat door een kleine meerprijs van een paar panelen extra, dat is het geld niet hoor.

Die gasten hebben het nu allemaal druk, dus gaan prijzen omhoog, ik zou nog even door zoeken tot je iets naar het zin hebt, echt geen ramp als dat na de zomer is hoor, het is maar tijd.

Maar doe het a.u.b niet half.
Dankjewel voor het advies. Ik ben het wel eens met de stellingen, alleen hebben wij niet de intentie om te investeren in een warmtepomp op dit moment. Ik begrijp echter de zin "voorlopig zijn de prijzen voor terugleveren hoger dan ooit" niet? Salderen is toch niets anders dan de terug geleverde energie afhalen van de gebruikte energie, en de uitkomst betaal je? Ook vind ik meer dan 800 euro nog steeds niet een kleine meerprijs. Er komt dan wel een 2x zo'n dure omvormer bij maar is dat wel nodig?

Ondertussen toch nog wat meer leveranciers gevraagd mij te informeren en offerte uit te brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
simonhoi schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:40:
[...]

U maakt net zoals velen een klassieke denkfout. Meer panelen maakt namelijk de tvt juist korter. Voor die extra panelen heb je namelijk niet de extra voorrijkosten en omvormer kosten. Die extra panelen zijn dus jouw goedkoopste panelen.

En verder pleit de afbouw van de saldering regeling alleen maar voor de aanschaf van meer panelen. Je hebt dan namelijk zo min mogelijk momenten waarop je in de toekomst dure stroom moet gaan inkopen in vooral de winter.

Dus ga aub voor max.
Bedankt voor uw reactie. De extra panelen kosten meer dan 800 euro, dat zijn dan toch niet de goedkoopste panelen? Volgens de berekening die ik erbij heb gekregen zie ik ook een langere tvt, daarbij zijn deze wel erg positief opgesteld volgens mij.
Minder stroom inkopen in de winter is voor mij ook nog een vraag? Volgens mijn buren leveren de panelen in de winter weinig stroom op, dan ga je in deze periode toch (dure) energie van je leverancier gebruiken? Salderen wordt altijd over een heel jaar gerekend, dat is op dit moment leuk maar uiteindelijk ga je in de toekomst minder terugkrijgen voor terug geleverde energie als dit eraf gaat.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met 33% meer panelen lever je in de winter ook 33% meer op.

Verder lijkt me voor jou de keuze tussen die twee aanbiedingen. Het terechte standaardadvies is leg het dak vol. Dat is niet voor niets (EV, WP, opbrengst in de “flanken” zoals ochtend, avond, winter is (veel) beter). Daarnaast zijn er nu (ik vermoed tijdelijk) enorm lucratieve energiecontracten waar je 50ct per teruggeleverde watt kan krijgen (bovenop salderen dus).

Jij zet er nu geen technische bezwaren tegenover, maar je lijkt je ook zorgen te maken om je cash flow. 800 euro is een hoop geld en de waarde daarvan op het dak of in je reservepotjes kan alleenjij echt bepalen. Je maakt je ook een hoop “zorgen” om het feit dat de “omvormer dubbel zo duur is”. Ik zou er niets op die manier naar kijken, maar enkel naar “hoeveel WP opbrengst krijg ik per euro” en die extra 1000Wp kost minder dan 1000 euro, dat beschouwen wij als een goeie deal.

Marginaal zal elke extra Wp je per Wp minder laten kosten (grote systemen zijn per Wp goedkoper). Dus ja, die drie extra panelen zou ik als no-brainer zien. Maar je keus lijkt meer een financiële te zijn, dus ga dan lekker voor de 10 panelen. Ik heb het idee zelfs dat je keus al gemaakt is en je vooral bevestiging zoekt. Bij deze, als voor jou 800 euro op de bank beter voelt, dan moet je dat gewoon doen. Het gaat niet alleen om de panelen, maar om alles bij elkaar.

Strict vanuit de panelen, verbruik, toekomst, etc geredeneerd is het ook een no brainier: Laat er 13 leggen. Die prijs lijkt (je deelt hem niet) gewoon echt goed ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• simonhoi
Kleineheino schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Bedankt voor uw reactie. De extra panelen kosten meer dan 800 euro, dat zijn dan toch niet de goedkoopste panelen? Volgens de berekening die ik erbij heb gekregen zie ik ook een langere tvt, daarbij zijn deze wel erg positief opgesteld volgens mij.
Minder stroom inkopen in de winter is voor mij ook nog een vraag? Volgens mijn buren leveren de panelen in de winter weinig stroom op, dan ga je in deze periode toch (dure) energie van je leverancier gebruiken? Salderen wordt altijd over een heel jaar gerekend, dat is op dit moment leuk maar uiteindelijk ga je in de toekomst minder terugkrijgen voor terug geleverde energie als dit eraf gaat.
Je hebt in de opening post geen absolute bedragen genoemd dus ik maak paar aannames hier.

Stel de prijs ex BTW voor 10 panelen is 4000 euro. Dit is dan 1,11 euro/wp.

Nu de optie met 13 panelen. Die is 800 euro duurder zoals je aangeeft dus 4800 euro voor 4680 wp: 1,03 euro/wp.

Dit komt doordat je voor die 3 extra panelen maar 800/1080= 0,74 euro/wp hoeft te betalen.

Financieel gezien zijn die extra panelen dus een absolute no brainer, en kijk dus ook of nog meer panelen ook nog een optie is.

Zelf geef je aan dat ze nog een duurdere omvormer gaan gebruiken wanneer je voor een set van 13 panelen gaat. Je zou nog kunnen bekijken/berekenen of dat wel echt nodig is.

En als laatste, meer panelen leveren meer op. Altijd. Ook in de winter. In de winter wekken ze natuurlijk wel minder op dan in de zomer. Maar dan is het toch fijn dat je in de winter bijvoorbeeld geen 5 kWh per dag hoeft in te kopen tegen de hoofdprijs maar bijvoorbeeld 3 kWh.

[Voor 8% gewijzigd door simonhoi op 16-05-2022 12:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
Bedankt voor de adviezen hier en excuus dat ik zo lang geen keuze maak, ik heb daar altijd wat moeite mee :$

De prijs in de offertes:
10 panelen - incl btw 4322, -
13 panelen - incl btw 5341, -

Dan krijgen we nog wat terug van de belastingdienst.

Bij 13 panelen komen er 3 onder het dakkapel wat 4% schaduw oplevert volgens de leverancier. Dat zal in de ochtend en einde van de middag zijn omdat ons dak op het zuiden ligt. De panelen zullen hierdoor in de periodes dat er last is van schaduw wat minder opleveren omdat ze serieel gelegd worden. Ik weet niet of de opstartspanning (100V bij 10 panelen versus 200V bij 13 panelen) ivm een andere omvormer ook vermindering van stroomoplevering teweeg brengt.

We hebben ook offerte gekregen om parallel te leggen maar dat is significant duurder.
13 panelen - incl btw 7091, -

[Voor 7% gewijzigd door Kleineheino op 16-05-2022 17:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kleineheino schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:39:
Bedankt voor de adviezen hier en excuus dat ik zo lang geen keuze maak, ik heb daar altijd wat moeite mee :$

De prijs in de offertes:

Bij 13 panelen komen er 3 onder het dakkapel wat 4% schaduw oplevert volgens de leverancier. Dat zal in de ochtend en einde van de middag zijn omdat ons dak op het zuiden ligt. De panelen zullen hierdoor in de periodes dat er last is van schaduw wat minder opleveren omdat ze serieel gelegd worden. Ik weet niet of de opstartspanning (100V bij 10 panelen versus 200V bij 13 panelen) ivm een andere omvormer ook vermindering van stroomoplevering teweeg brengt.

We hebben ook offerte gekregen om parallel te leggen maar dat is significant duurder.
Maar je kan ook 13 panelen doen op de omvormer van de 10, dat is goedkoper en levert ook meer op. :)
De 3 onder een dakkapel geven geen schaduw op zuid, alleen er naast.

Of liever nog een even aantal panelen, 14 bijv waardoor je 2x7 kan aansluiten.

[Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2022 18:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
Rol-Co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Maar je kan ook 13 panelen doen op de omvormer van de 10, dat is goedkoper en levert ook meer op. :)
De 3 onder een dakkapel geven geen schaduw op zuid, alleen er naast.

Of liever nog een even aantal panelen, 14 bijv waardoor je 2x7 kan aansluiten.
Een andere omvormer is in deze aanbieding dus niet mogelijk. Het was een veiling van VEH waarin pakketten aangeboden worden.

Ondanks dat wij denken dat er meer panelen passen doet de leverancier dit niet adhv dakberekeningen, zij doen max 13 op ons dak. Zelf extra laten leggen is geen optie ivm garantie.

Alle andere aanbiedingen zijn zoveel duurder dat we gezien de prijs/kwaliteit toch denken om 1 van deze 2 offertes te accorderen. Gezien alle reacties hier neigen we nu meer naar 13 ipv 10, ondanks de 4% schaduw. Ik heb net gekeken, rond 17 uur begint de schaduw, dan zal een paneel in de schaduw komen te liggen wat de hele installatie beïnvloedt. Toch schijnt dat in totaal maar 4% te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• simonhoi
Kleineheino schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:39:

De prijs in de offertes:

Jouw 3 extra panelen kosten dus 0,81 euro/wp ex BTW terwijl de 10 panelen 0,99 kosten. Kleine 20% dus goedkoper die extra 3 dan de eerste 10. Keuze is dus gemaakt lijkt mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kleineheino schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Een andere omvormer is in deze aanbieding dus niet mogelijk. Het was een veiling van VEH waarin pakketten aangeboden worden.
En de combinatie 13 panelen met de enkel fase omvormer kan niet?
Ondanks dat wij denken dat er meer panelen passen doet de leverancier dit niet adhv dakberekeningen, zij doen max 13 op ons dak. Zelf extra laten leggen is geen optie ivm garantie.
Wat mij betreft al een no go voor dit bedrijf, heb je wel eens van de slogan "wie betaald bepaald! " gehoord?
Alle andere aanbiedingen zijn zoveel duurder dat we gezien de prijs/kwaliteit toch denken om 1 van deze 2 offertes te accorderen. Gezien alle reacties hier neigen we nu meer naar 13 ipv 10, ondanks de 4% schaduw. Ik heb net gekeken, rond 17 uur begint de schaduw, dan zal een paneel in de schaduw komen te liggen wat de hele installatie beïnvloedt. Toch schijnt dat in totaal maar 4% te zijn.
Andere aanbiedingen zijn duurder zeg je maar waren dat ook appels? Of waren dat peren? Een vergelijk tussen lg panelen plus solaredge of micro omvormers (parallel zoals jij dat noemt) of een paar trina paneeltjes met een growatt string omvormer kan zomaar 25% verschil in prijs zitten.
Het is echt niet moeilijk hoor, gewoon een firma zoeken die nog wel wat moeite doet, daar heb je ook veel meer aan als er iets is en dan mag het ook best ietsje meer kosten (niet te gek) de prijzen die je nu op noemt zijn ook niet bepaald goedkoop.

Welke regio woon je ongeveer? Misschien weet ik iets voor je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
Rol-Co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:08:
[...]

En de combinatie 13 panelen met de enkel fase omvormer kan niet?

[...]

Wat mij betreft al een no go voor dit bedrijf, heb je wel eens van de slogan "wie betaald bepaald! " gehoord?

[...]

Andere aanbiedingen zijn duurder zeg je maar waren dat ook appels? Of waren dat peren? Een vergelijk tussen lg panelen plus solaredge of micro omvormers (parallel zoals jij dat noemt) of een paar trina paneeltjes met een growatt string omvormer kan zomaar 25% verschil in prijs zitten.
Het is echt niet moeilijk hoor, gewoon een firma zoeken die nog wel wat moeite doet, daar heb je ook veel meer aan als er iets is en dan mag het ook best ietsje meer kosten (niet te gek) de prijzen die je nu op noemt zijn ook niet bepaald goedkoop.

Welke regio woon je ongeveer? Misschien weet ik iets voor je.
13 panelen met de enkel fase omvormer doen ze niet
Wij wonen in de regio Utrecht.

• Kleineheino
Hartelijk bedankt voor het meedenken en alle adviezen. We hebben nu 5 extra offertes die allemaal tussen de 1500 en 2000 euro duurder zijn voor praktisch dezelfde installatie. Natuurlijk claimen ze allemaal dat ze betere panelenen omvormers installeren maar ik heb dit onderzocht en dat is niet zo. Ook wordt ik niet echt beter geadviseerd bij die leveranciers. De markt voor zonnepanelen is op dit moment zo dat men de tijd niet neemt om te adviseren, ze verkopen toch wel. Alle vragen die ik had, ook die vanuit dit topic, zijn keurig beantwoord door de leverancier die namens VEH het aanbod heeft gedaan. We hebben besloten om het aanbod van 13 panelen te accepteren.

• Kleineheino
Ik zou dit topic willen sluiten omdat ik goed geholpen ben en wij de keuze gemaakt hebben. Echter weet ik niet hoe dat moet? Wellicht dat een moderator dit kan doen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso drie fasen nemen. Al was het maar ter voorkoming van problemen met terugleveren bij pieken.

• Kleineheino
Nou, daar gaan we weer. Vandaag een elektricien voor de meterkast over de vloer gehad. Wat ze jou aangeboden hebben kan helemaal niet is het 1e wat hij zegt. Een 3-fasen omvormer aansluiten op een PV verdeler die op de 1-fase aansluiting van de wasmachine komt. En dan te bedenken dat ik continu gezegd heb tegen leveranciers dat wij gebruik willen maken van een PV verdeler omdat onze meterkast zo slecht bereikbaar is en wij geen kabels buitenom willen. Ook in de andere offertes zijn een PV verdeler opgenomen inclusief 3-fasen omvormer. Op internet lees ik dat je maximaal 3680 Watt kan terugleveren op deze manier omdat de groep van de wasmachine 16A gezekerd is. Ik heb weer contact opgenomen met de leverancier, ze gaven mij gelijk en gaan kijken wat ze nu aan kunnen bieden. Ik heb niet zo'n hoge pet op van de personen die offertes maken bij leveranciers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simonhoi
Kleineheino schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:49:
Nou, daar gaan we weer. Vandaag een elektricien voor de meterkast over de vloer gehad. Wat ze jou aangeboden hebben kan helemaal niet is het 1e wat hij zegt. Een 3-fasen omvormer aansluiten op een PV verdeler die op de 1-fase aansluiting van de wasmachine komt. En dan te bedenken dat ik continu gezegd heb tegen leveranciers dat wij gebruik willen maken van een PV verdeler omdat onze meterkast zo slecht bereikbaar is en wij geen kabels buitenom willen. Ook in de andere offertes zijn een PV verdeler opgenomen inclusief 3-fasen omvormer. Op internet lees ik dat je maximaal 3680 Watt kan terugleveren op deze manier omdat de groep van de wasmachine 16A gezekerd is. Ik heb weer contact opgenomen met de leverancier, ze gaven mij gelijk en gaan kijken wat ze nu aan kunnen bieden. Ik heb niet zo'n hoge pet op van de personen die offertes maken bij leveranciers.
Welkom is de hedendaagse zonnepaneel business.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kleineheino schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:49:
En het was geen idee geweest om dat eerder in het topic al eens te melden :X

Zou toch eens kijken of je het niet gewoon fatsoenlijk met aparte kabels op drie fasen kunt aansluiten eerlijk gezegd. Je beperkt de mogelijkheden zo wel heel erg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:57
simonhoi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Welkom is de hedendaagse zonnepaneel business.
Het mag ook niks kosten hier. Men wilt niet altijd betalen voor kwaliteit. Voor je een aanbieding doet, hoort daar een schouw bij als dat de klant helpt.. Is door meerdere personen al gezegd kijk verder want x,y,z

Mag hopen dat de laagste bieder (tbv VEH aanbod) het straks netjes gaat doen, ik hoor helaas in de markt veel horrorverhalen.

(Verkeerde groep, te kleine omvormer, te weinig ballast, kabels rommelig, no-brand zonnepanelen, te dunne AC-kabels, lekkend dak etc)

[Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 19-05-2022 23:45]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleineheino
MikeyMan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:06:
[...]

En het was geen idee geweest om dat eerder in het topic al eens te melden :X

Zou toch eens kijken of je het niet gewoon fatsoenlijk met aparte kabels op drie fasen kunt aansluiten eerlijk gezegd. Je beperkt de mogelijkheden zo wel heel erg.
Ja inderdaad, dat van die PV verdeler had ik eerder kunnen melden, sorry. Ik wist toen ook nog niet dat dit zo'n belangrijke rol speelt.

Aparte kabels naar beneden wordt echt niks bij ons. Meterkast zit op een plaats waar je bijna niet komt. En buiten het huis om kabels in zicht willen we niet.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee