Energie besparen in mijn eerste eigen woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Topicstarter
Hallo,

Ik ga binnenkort voor het eerst op mezelf (als alles meezit krijg ik 6 juli a.s. de sleutel) alleen nu zit ik met een aantal vragen.

Het huis is volledig energieneutraal, heeft geen gas meer en is voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen (nieuwbouw).

Wat is de beste manier om te zorgen dat ik niet teveel energie gebruik?
Hoe kan ik het beste het huis verwarmen (er is alleen vloerverwarming aanwezig) als ik op onregelmatige tijden werk, 24/7 inzetbaar.

Daarnaast zou ik willen weten of automatische verlichting een oplossing is voor als ik 's avonds laat thuis kom of 's morgen heel erg vroeg thuis kom. Eventueel verlichting die ik via de smartphone kan bedienen?

Ik ontvang graag wat advies, alvast bedankt.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Wat betreft verwarmen: gewoon de thermostaat op 19 graden zetten en zo laten staan. Vloerverwarming is te traag om een bepaald patroon te volgen gedurende de dag, en daar enige winst uit te halen.

Verlichting valt in het niets in verhouding tot de warmtepomp.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

JustDutch

was ambtenaar :)

De minste energie verbruik je als je de verwarming helemaal uitzet. Maar dan wordt het wel frisjes in de winter. Bij vloerverwarming kun je het beste de verwarming op een continue temperatuur instellen.

Automatische verlichting kan met een bewegingssensor, met domoticaachtige oplossingen, een ouderwetse schakelklok. LED verlichting gebruikt niet veel energie.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Mercarra schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:39:
Wat betreft verwarmen: gewoon de thermostaat op 19 graden zetten en zo laten staan. Vloerverwarming is te traag om een bepaald patroon te volgen gedurende de dag, en daar enige winst uit te halen.
Dat wist ik niet, dankjewel! Ik heb er dus geen ervaring mee. Woon momenteel bij mijn ouders in een huis dat gebouwd is na de ramp van 1953.
Verlichting valt in het niets in verhouding tot de warmtepomp.
Misschien een domme vraag, maar kun je dit eens toelichten?

@JustDutch een bewegingssenor kan dat ook binnenshuis en gaat de verlichting dan overdag niet onnodig aan?

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000

DarkSide

theres no place like ::1

Voor verlichting is veel te doen.
Zelf heb ik alles van Hue in huis.
Sensoren in de tuin en voordeur, wc en badkamer etc.

Die kan je op lichtsterkte in stellen. Dus als het licht genoeg is gaan ze niet aan.
Anders wel.
ook kun je met geo-fencing werken. Zo gaan de lichten in de woonkamer al aan als ik in het donker thuis kom.
En gaat alles automatisch uit als ik van huis ga (mocht ik e.e.a. vergeten).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Daar ga ik zeker eens naar kijken, geo-fencing ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

JustDutch

was ambtenaar :)

Meg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:43:
@JustDutch een bewegingssenor kan dat ook binnenshuis en gaat de verlichting dan overdag niet onnodig aan?
Als het bij de bouw niet meegenomen is, dan is een vaste bewegigsmelder wat lastiger. Je kunt het in een enkele schakelaar inbouwen, maar dat werkt vaak enkel op het toilet goed.

Forza Mucca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:45

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Stel je zou 40 lampen in huis hebben van 5 watt elk (LED) dan heb je dus 200 watt als je dat 5 uur laat branden heb je 1 KWH verbruikt en dat kost je afhankelijk van je energie leverancier dan 40 cent ofzo.

Dus het verbruik van verlichting mits alles led is te verwaarlozen. Je kan beter zorgen dat je geen sluipverbruik hebt (tv, computer, adapters).

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Een warmtepomp verstookt in verhouding met wat lampjes veel meer stroom. Dus het verbruik van je verlichting zet geen zoden aan de dijk, dat kost niet zo heel veel. Het merendeel van je stroomverbruik zal 'm in de warmtepomp en je kooktoestel zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001

Een warmtepomp is naast een electrische auto _by far_ de grootste verbruiker van electriciteit (paar duizend kWhs). Natuurlijk laat je je LED verlichting niet onnodig branden. Maar voor je portemonnee of het klimaat is het rommelen in de marge.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@JustDutch dat is niet meegenomen nee.
@loewie1984 en hoe zit dit met zonnepanelen, dan wek je toch zelf energie op?
@sypie duidelijk, maar ik vermoed dat de warmtepomp wel een A energielabel heeft, aangezien de woning A+++(?) is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik vind het wel altijd bijzonder dat er zo vaak (zeker bij nieuwbouw) wordt vermeld dat vloerverwarming altijd vast moet staan omdat het traag is.

Mijn ervaring met een huis uit 95 is namelijk niet zo. Zonder verwarming is de temperatuur al vrij constant (goede isolatie). Als ik het van 18 naar 21 graden wil hebben is het echt niet zo dat ik daar 3 weken van te voren moet beginnen met warmstoken. Binnen een uurtje heb ik het met gemak 3 graden warmer, aanvoer hoeft ook niet warmer dan 45 graden te zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik denk ook dat het veel uitzoeken zal zijn in het begin.
aanvoer hoeft ook niet warmer dan 45 graden te zijn.
@DukeBox kun je dit eens toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Meg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:50:
@JustDutch dat is niet meegenomen nee.
@loewie1984 en hoe zit dit met zonnepanelen, dan wek je toch zelf energie op?
@sypie duidelijk, maar ik vermoed dat de warmtepomp wel een A energielabel heeft, aangezien de woning A+++(?) is.
Ja als je meer op wekt dan je verbruikt betaal je niets. Als je opwekt terwijl je verbruikt kun je dit zien als een een verrekening van je energie kosten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
loewie1984 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Ja als je meer op wekt dan je verbruikt betaal je niets. Als je opwekt terwijl je verbruikt kun je dit zien als een een verrekening van je energie kosten.
Dit volg ik niet helemaal, sorry.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik zou me even inlezen over energie verbruik, energie opwekken en salderen. De vragen die je stelt zijn basis vragen en het is heel makkelijk om goede en begrijpbare informatie op het internet hierover te vinden.

Het kost mij net zoveel moeite om het te zoeken, hier te posten en uit te leggen als dat het jou zou kosten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ga ik doen, dankjewel @loewie1984!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vloerverwarming op 18 zetten, is dat warm genoeg dan blijf je er af.
probeer er eerst een paar dagen aan te wennen, blijft 't te koud dan een halve graad erbij en try again.

douche niet alsof je alle filosofische problemen van de moderne mens onder een waterstraal wilt oplossen maar kom daar om jezelf te wassen.

bovenstaande gedaan? dan zit je (ik gooi 'm er maar in) over de helft van wat je in totaal kan besparen. de rest is 'hobby' en dat doe je maar over een paar jaar als je weet hoe je huis op de seizoenen reageert en als je inventaris aan een natuurlijke vervanging toe is (betere koelkast, zuinigere lampen, etc)

verlichting: als je nagedacht heb over je lichtplan bij de nieuwbouw dan zitten er op de normale looproutes schakelaars, even jezelf aanleren dat je knopje aanraakt als je door een deur gaat...

[ Voor 13% gewijzigd door dyrc op 13-05-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

De website van bijv. Vattenfall heeft het voor een warmtepomp over 3500kWh per jaar, een andere website lees ik dan weer 1500kWh. Laten we voor het gemak even uitgaan van het gemiddelde tussen die twee, 2500kWh per jaar voore en warmtepomp.

Bij een gemiddeld LED E27 peertje mag je rekenen op zo'n 5 watt per lamp, ook daar zit veel verschil (zijn er die zo rond de 12 zitten, maar zijn er ook die onder de 5 zitten). 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, kom je op 43,8kWh per jaar uit.

Voor hetzelfde verbruik als een warmtepomp kun je dan dus 57 peertjes 24 uur per dag op volle sterkte laten draaien. Een dimbaar peertje zal nog minder verbruiken als die niet op volle sterkte draait.

Een Hue lamp heeft lager verbruik, maar verbruikt nogsteeds wel wat. De Hue Bridge verbruikt zo'n 1,5-2,5 watt (13kWh op jaarbasis) en per lampje moet je bij standby ook zo'n 0,5-1 watt rekenen (4.3kWh op jaarbasis). Het daadwerkelijke verbruik is lastig te meten want ze staan natuurlijk niet altijd aan, maar waar een 'domme' lamp helemaal uitgaat blijft een 'slimme' lamp altijd aan staan. Hoe dan ook blijft dat je dus wel erg veel lampen constant moet hebben draaien om in de buurt te komen van wat een warmtepomp zou verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dit klinkt allemaal erg lastig, @Oon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik verwarm mijn huis door water op 45 graden door mijn vloerverwarming (en convertor radiatoren op 1e en 2e etage wanneer nodig) te sturen. Hoe dan ook heb ik sinds half maart mijn verwarming amper aangehad, staat al zeker 3 weken uit en woonkamer is nu 23 graden (buiten 14).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

theres no place like ::1

wat is nu exact je doel?

LED lampen etc zijn niet het gene waar je veel op spaart. Als je hele jaar in het donker leeft, nooit lampen aan doet, etc. Dan is je energie rekening voor stroom door je warmte pomp als nog "hoog"

Je hebt geen gas dus dat scheelt Dat is bij de meeste het duurste component van hun Energie rekening.

Wil je e.e.a. besparen. Dan laat je lampen niet onnodig branden.
zet je je PC niet 24/7 aan.
Kijk je bv naar aan A+ koelkast, wasmachine etc.

Voor het warmhouden van je huis verbruik je met je WP meer electra dan iemand zonder WP.
Maar je kunt dat goed regelen door bv Zonnenpanelen te nemen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik krijg alleen een benedenverdieping, dat scheelt ook weer zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Meg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:28:
Dit klinkt allemaal erg lastig, @Oon.
De kern van het verhaal is dat je dus meer dan 50 LED-lampen 24/7 kan draaien voor het jaarlijks verbruik van een gemiddelde warmtepomp. In een modern huis met zonnepanelen maakt het zo goed als niks uit of je nou een lampje extra hebt draaien of niet, en is verlichting (automatisch) bedienen ook meteen minder interessant omdat het uiteindelijk in je kosten weinig uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je kan ook voor lampen van IKEA gaan, met de IKEA Home Smart app kan je instellen dat je lampen op een bepaalde tijd ingaan, dit kan je relatief aan zons op/ondergang instellen (ik heb ze een half uur na zonsondergang, maar in de winter een half uur ervoor). En je kan ze ook op een bepaalde tijd weer uitzetten. Zo gaan ze elke dag aan en uit, of jij er nou bent of niet. Mits je geen internetproblemen hebt uiteraard. En je kan het handmatig overriden in de app om ze alsnog aan of uit te gooien.

Dit kan je dan weer koppelen aan IKEA's slimme stopcontacten om je sluipverbruik te verminderen. Die zet je ook alleen aan als je het nodig hebt. Dat doe ik met m'n Chromecast, omdat dat ding sowieso geen uitknop heeft.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dat is inderdaad ook een hele goede, dankjewel voor de tip @SmurfLink!

[ Voor 0% gewijzigd door Meg op 14-05-2022 12:41 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Meg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:50:
Energielabels zeggen iets over het verbruik van een apparaat tov. hetzelfde apparaat van een ander type/merk. Je moet er naar kijken op het moment dat je in de winkel staat, en daarna vergeten.

Verder is energie besparen net geld besparen: je moet niet veel moeite steken in besparen op dingen die een stuiver kosten, als je voor andere dingen honderden euro's teveel betaalt.

De enige manier om er achter te komen waar je veel energie gebruikt, is om een budget te maken.

Verwarming van je huis is meestal de grootste kostenpost. Zelfs met een warmtepomp, in een A+++ woning.

Veel mensen douchen minder om energie (of het milieu) te sparen, maar juist dat is in de meeste gezinnen niet zo'n grote energieslurper. Hetzelfde geldt voor koken.

Maar als je voor je werk veel met je auto moet rijden, kan het goed zijn dat dát je grootste kostenpost is.

En als je één keer per jaar met het vliegtuig reist, verbrand je al snel meer energie dan je hele huis en auto in een jaar bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Het is allemaal lastig, zal ook wel zien hoe het gaat. :-)
Maar als je voor je werk veel met je auto moet rijden, kan het goed zijn dat dát je grootste kostenpost is.
Ik heb een mooie auto van de zaak, dat scheelt mij in kosten. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is een kwestie van 'spelen' met de instellingen van je vloerverwarming. De ideale instelling hangt af van veel factoren zoals type vloerverwarming, isolatie, etc.
Maar met vloerverwarming is het zo dat deze inderdaad beter functioneert op een constante temperatuur. Sterker nog: met gewoon stoken met radiatoren is dat ook deels het geval. Je huis steeds af laten koelen en weer bijstoken is vele malen inefficiënter dan een constante temperatuur behouden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wat is er mis met licht gewoon aan doen als het donker is in de ruimte waar je bent? Slimme verlichting is leuk om mee te spelen als Tweaker, maar niet beter of efficienter.

Met je warmtepomp en energie neutrale woning moet je de thermostaat gewoon instellen en er dan vanaf blijven tor de zomer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:48:
[...]

En als je één keer per jaar met het vliegtuig reist, verbrand je al snel meer energie dan je hele huis en auto in een jaar bij elkaar :)
Ja en als je een pizza besteld met bitcoin kost het nog meer energie. Maar dat heeft verder niks met het topic te maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 17:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

DarkSide schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:45:
Voor verlichting is veel te doen.
Zelf heb ik alles van Hue in huis.
Sensoren in de tuin en voordeur, wc en badkamer etc.

Die kan je op lichtsterkte in stellen. Dus als het licht genoeg is gaan ze niet aan.
Anders wel.
ook kun je met geo-fencing werken. Zo gaan de lichten in de woonkamer al aan als ik in het donker thuis kom.
En gaat alles automatisch uit als ik van huis ga (mocht ik e.e.a. vergeten).
Een gemiddelde Hue lamp kost zo'n 30 euro, de sensor ook en dan moet je nog de bridge etc. hebben. Zeg even gemakshalve 2 lampen in een gemiddelde kamer; dan ben je 100 euro verder. Volgens Google kost een LED lamp per uur 0,002 euro om te branden. Twee dus 0,004. 100 / 0,004 = 25000 uur. Dat is 1000 dagen continu branden. Just saying. Ik heb ook m'n huis vol Hue 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
loewie1984 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Stel je zou 40 lampen in huis hebben van 5 watt elk (LED) dan heb je dus 200 watt als je dat 5 uur laat branden heb je 1 KWH verbruikt en dat kost je afhankelijk van je energie leverancier dan 40 cent ofzo.

Dus het verbruik van verlichting mits alles led is te verwaarlozen. Je kan beter zorgen dat je geen sluipverbruik hebt (tv, computer, adapters).
Meeste sluipverbruik van moderne apparatuur is verwaarloosbaar. Ik heb wifi schakelaars gezien die geadverteerd werden om voor je TV te zetten om sluipverbruik te verminderen, die een hoger sluipverbruik dan de gemiddelde TV hadden.

Er zijn uitzonderingen, eg Ziggo connect boxen staan er om bekend nogal veel te verbruiken.

Maar wat betreft lampen, zoals bovenstaande ook noemen, waarom wil je uberhaupt automatisch ze aan en uit laten gaan? En ik zie wel de lol ervan in hoor, maar ik zou zeggen, begin gewoon met licht knopjes als je toch niet weet wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:06
Met oog op de toekomst:
Probeer je aan te leren om dingen als je wasmachine en vaatwasser te draaien wanneer de panelen leveren ;)
Op dit moment mag je alle stroom dat je levert verrekenen met wat je van het net gebruikt, maar verwacht niet dat dit blijft.

En verder: laat de ventilatie zijn werk doen. Die is ontworpen om de binnen temperatuur en luchtkwaliteit op peil te houden. Wanneer het koud is dus niet onnodig de ramen e.d. open laten.
Hoe minder de warmte-pomp hoeft te werken, hoe lager je kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:48
Nyarlathotep schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:22:
Het is een kwestie van 'spelen' met de instellingen van je vloerverwarming. De ideale instelling hangt af van veel factoren zoals type vloerverwarming, isolatie, etc.
Maar met vloerverwarming is het zo dat deze inderdaad beter functioneert op een constante temperatuur. Sterker nog: met gewoon stoken met radiatoren is dat ook deels het geval. Je huis steeds af laten koelen en weer bijstoken is vele malen inefficiënter dan een constante temperatuur behouden.
Dat laatste is natuurlijk gewoon onzin. Lagere delta T is minder verlies. Daarnaast is er nog het effect van opwekker, een CV-ketel wil je in z'n HR+ zone gebruiken (dus zeg temperaturen <50 graden), terwijl bij een lucht-water warmptepomp er winst te behalen is door te 'stoken' als de buiten temperatuur gunstiger is. In dat laatste geval kan je de traagheid van het systeem juist in je voordeel benutten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:33
Maak je vooral niet te druk over energie besparen. Je hebt het geluk dat je een superzuinig huis hebt en ook nog zonnepanelen; je hebt straks waarschijnlijk een lagere energierekening dan 99% van de Nederlanders. Veruit de meeste energie gaat op aan het verwarmen van je huis, maar behalve de thermostaat een paar graden lager zetten kun je daar weinig aan doen. De rest (verlichting e.d.) is gerommel in de marge. Automatische verlichting kan je doen als je dat een leuk hobbyproject vindt, maar voor de kosten is dat niet heel zinvol. Een "slimme" lamp gebruikt 24/7 stroom, en domme lamp alleen als 'ie aanstaat. Gewoon domme schakelaar zijn heel handig (dan kan je bezoek de boel ook nog eens bedienen).

Ik zou er eerst lekker in trekken, als je apparatuur koopt iets redelijks zuinigs kiezen (LED dus), en eens even aankijken wat je energierekening doet. En als je iets gaat doen om te besparen, zorg er dan voor dat je begrijpt hoeveel je daar dan mee bespaart. Iedere avond achter je TV-meubel kruipen om de stekker uit het stopcontact te halen is een beetje zinloos als het ding 0.25W in standby trekt. Of zoals mijn ouders: 2500m3 gas per jaar (aan verwarming) en dan proberen te besparen op douchen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Weet je ook hoeveel de zonnepanelen opwekken die er liggen?
Dan kun je ongeveer al zien hoeveel stroom je “gratis” hebt.
Ik zie vaak maar een paar zonnepanelen op nieuwbouw liggen, die leveren nooit genoeg voor een warmtepomp.
En de vloerverwarming hoeft alleen in de winter aan, als je de thermostaat met dit weer op bijv. 19° laat staan en het koelt ‘s nachts ff lekker af gaat je vloerverwarming aan en dat wil je niet.
Verder is het natuurlijk zo dat elke Watt die je kan besparen er eentje is, bijv. sommige elektronica gebruiken in stanby soms 10 Watt, das in een jaar al 87 kWh voor één apparaat in standby.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Voor de bediening van je lampen kun je ook kijken naar bv de Shelly Plus 1PM WiFi inbouwschakelaar of de Shelly Plug S WiFi doorsteekstekker.
Je kunt ook direct bij de fabrikant bestellen via https://shelly.cloud/ (zit in Bulgarije, moeten dus ook voldoen aan EU-wetgeving).

Nadat ze zijn aangesloten kun je met een app verbinding maken en ze koppelen aan je eigen netwerk. Daarna kun je ze overal bedienen, ook via 4G vanuit het buitenland. Je kunt ook programmeren wanneer ze aan of uit moeten. Daarnaast nog een hoop andere opties, bv bijhouden van energieverbruik.

Dit is slechts 1 merk maar ik ben er zelf erg tevreden mee. Andere van dit soort apparaatjes werken vaak vergelijkbaar. Voor de inbouwschakelaars kan ik je adviseren er iemand bij te halen die weet hoe het aangesloten moet worden (schema's zijn online te vinden). Het koppelen is niet moeilijk, maar wellicht is het handig om daar iemand bij te halen die een beetje handig is met telefoons / netwerken / computers.
De app zelf is redelijk makkelijk in gebruik.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Als je stroom wilt besparen dan zal ik juist ver weg blijven van de smart, heu en domotica. Deze appratuur verbruikt namelijk continue stroom. Het lijkt misschien niet veel, maar doordat dit 24h door gaat is het op het eind best veel.

Als ik bijv gene kijk wat in de post boven mij wordt gedeeld dan zie ik dat ene module <0,4W
vebruikt, en de andere <1W.
24h 0,3w is alsnog een 7,2watt. Dit is meer dan wat een 5 watt lamp in een uur verbruikt.

Wat het beste werkt is een ouderwetse schakelaar, die verbruikt helemaal niks. En wat ook handig is wat stekker blokken met een schakelaar zodat je alle andere appratuur ook goed uit kunt zetten in de plaats van op stand-by.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 17-05-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hackerhater schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:19:
Met oog op de toekomst:
Probeer je aan te leren om dingen als je wasmachine en vaatwasser te draaien wanneer de panelen leveren ;)
Op dit moment mag je alle stroom dat je levert verrekenen met wat je van het net gebruikt, maar verwacht niet dat dit blijft.

En verder: laat de ventilatie zijn werk doen. Die is ontworpen om de binnen temperatuur en luchtkwaliteit op peil te houden. Wanneer het koud is dus niet onnodig de ramen e.d. open laten.
Hoe minder de warmte-pomp hoeft te werken, hoe lager je kosten.
Je bedoelt eerder snachts wanneer de zon niet schijnt en in de weekenden. Dal tarief ;)
De stroom is op dat moment lager en je kunt beter stroom in lage tarief salderen en op het hoge tarief terug leveren. Maar hoe die exacte zit hangt natuurlijk van je energie contract af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:02:
Als je stroom wilt besparen dan zal ik juist ver weg blijven van de smart, heu en domotica. Deze appratuur verbruikt namelijk continue stroom. Het lijkt misschien niet veel, maar doordat dit 24h door gaat is het op het eind best veel.

Als ik bijv gene kijk wat in de post boven mij wordt gedeeld dan zie ik dat ene module <0,4W
vebruikt, en de andere <1W.
24h 0,3w is alsnog een 7,2watt. Dit is meer dan wat een 5 watt lamp in een uur verbruikt.
Dat is dus het hele punt ;) Als je met smarthome spul ervoor kan zorgen dat lampen op tijd uit gaan terwijl je ze zelf al gauw een paar minuten langer aan laat dan nodig spaar je daar dus al energie, op losse wattjes gaan rekenen zou ik alleen maar doen als het je hobby/passie is, anders wordt je er knettergek van :)

Uiteindelijk is smarthome meer voor 'de leuk' (voor sommigen) dan echt iets besparen, zal onderaan niet echt meer stroom kosten maar ook niet echt minder stroom gebruiken. Als het gaat om geld besparen is het makkelijkste om niet honderden euro's aan smarthome spullen uit te geven dan om achteraf stroomverbruik ervan te beperken...

Daarnaast is het maar de vraag of die apparatuur <1W verbruikt, vind het al een 'kwaliteits' aanduiding om te zeggen 'tja ergens onder 1 W' oftewel ergens tussen 1W en zelf energie opwekken :+
Is die <1W een gemiddelde over een dag, piekbelasting, in standby of maximaal verbruik? Een gemiddelde microcontroller zal ergens om of onder de enkele milliwatt verbruik zitten, microwatt als er energie-besparing CPU modes gebruikt worden, dan is het simpelweg te laag om over te gaan rekenen kwa verbruik.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Bij mij is het een nadeel dat ik vrij regelmatig ook 's nachts werk of wakker ben vanwege een nachtdienst niet.

Lees hier momenteel veel mee en reageer wat minder. Excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Meg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:29:
Bij mij is het een nadeel dat ik vrij regelmatig ook 's nachts werk of wakker ben vanwege een nachtdienst niet.

Lees hier momenteel veel mee en reageer wat minder. Excuses.
Met goed geisoleerd huis met vloerverwarming houd je de temperatuur constant, dus dan maakt het niet wanneer je werkt. En je lampen zet je met een knopje aan en uit, maakt ook niet uit voor wat voor een diensten je draait ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:02:
Als je stroom wilt besparen dan zal ik juist ver weg blijven van de smart, heu en domotica. Deze appratuur verbruikt namelijk continue stroom.
Zeer terecht punt, helemaal mee eens!

Daar komt nog bij dat de meerprijs van smart producten bij de meeste mensen niet opweegt tegen de energiebesparing....

Stel een led lamp van de action kost 3 euro en een hue lamp 30 euro. Het is maar de vraag of die hue lamp netto minder stroom verbruikt dan de action lamp.

@Meg, ik denk dat je je inderdaad beter online wat kun inlezen over energiezuinige woningen, energie besparing, wamte pompen, etc. Een goed begin punt is https://www.milieucentraal.nl/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01
DukeBox schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:50:
Ik vind het wel altijd bijzonder dat er zo vaak (zeker bij nieuwbouw) wordt vermeld dat vloerverwarming altijd vast moet staan omdat het traag is.

Mijn ervaring met een huis uit 95 is namelijk niet zo. Zonder verwarming is de temperatuur al vrij constant (goede isolatie). Als ik het van 18 naar 21 graden wil hebben is het echt niet zo dat ik daar 3 weken van te voren moet beginnen met warmstoken. Binnen een uurtje heb ik het met gemak 3 graden warmer, aanvoer hoeft ook niet warmer dan 45 graden te zijn.
Ik verbaas me daar ook over. Kan iemand uitleggen waarom een verwarming continu aanlaten minder zou verbruiken dan een verwarming die alleen aan is als het nodig is?
Bij mijn weten werkt een CV ketel toch niet als een ouderwetse benzine motor die met teveel/weinig toeren draait?
Ik heb hier m’n vloerverwarming gewoon op 19 graden overdag en ‘s nachts zakt hij terug naar 15 graden. In de winter merk je ook daadwerkelijk dat de vloer kouder is als je er om 2 uur ‘s nachts op loopt. In het voorjaar en de zomer valt dat al een stuk minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Je bedoelt eerder snachts wanneer de zon niet schijnt en in de weekenden. Dal tarief ;)
De stroom is op dat moment lager en je kunt beter stroom in lage tarief salderen en op het hoge tarief terug leveren. Maar hoe die exacte zit hangt natuurlijk van je energie contract af.
Geloof me, dat gaat omdraaien in de toekomst. De nacht gaat juist duurder worden (geen zonne-aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Smobbo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:24:
[...]

Ik verbaas me daar ook over. Kan iemand uitleggen waarom een verwarming continu aanlaten minder zou verbruiken dan een verwarming die alleen aan is als het nodig is?
Bij mijn weten werkt een CV ketel toch niet als een ouderwetse benzine motor die met teveel/weinig toeren draait?
Ik heb hier m’n vloerverwarming gewoon op 19 graden overdag en ‘s nachts zakt hij terug naar 15 graden. In de winter merk je ook daadwerkelijk dat de vloer kouder is als je er om 2 uur ‘s nachts op loopt. In het voorjaar en de zomer valt dat al een stuk minder op.
Probleem is dat vloerverwarming relatief langzaam is. Het is een grote massa om op te warmen (je vloer) en het heeft relatief een groot contact oppervlak.
Als je die het ‘s nachts zou laten afkoelen, moet je flink bijstoken om die snel weer op temperatuur te krijgen (of uren wachten wat mensen niet doen). Dan kan je beter de temperatuur constant houden.
Daarnaast is constant opwarmen en afkoelen op termijn ook niet goed voor je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

hackerhater schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:18:
Als je die het ‘s nachts zou laten afkoelen, moet je flink bijstoken om die snel weer op temperatuur te krijgen (of uren wachten wat mensen niet doen).
Dat het minder direct is dan een radiator geef ik je direct gelijk, maar het is gewoon niet waar dat in moderne huizen je een dag nodig hebt om weer bij te stoken.

Daarnaast zijn er vele afhankelijkheden, isolatie, hoofdverwarming, type woning, afgifte vermogen, hoeveelheid ramen, zon instraling, etc.. etc.., Zelfs een huis dat 100% gelijk is in dezelfde straat kan al andere cijfers geven door stookgedrag van buren of hoe vaak iemand een deur opendoet om de kat er uit te laten of om het uur koekjes bakt in een grote oven.

Ter vergelijking;

Als ik het (hoek)huis neem van mijn moeder, bostonnen vloer zonder isolatie in de kruip ruimte en boven op de vloer liggen plavuizen van (minimaal) 2cm dik. Ja, dat duurt wel een uurtje of 4 als je de vloer van 15 naar 21 graden wilt hebben in hartje winter. Daarom zijn er ook hulpradiatoren in huis om de woonkamer snel(er) op temperatuur te krijgen. Maar 's avonds uitzetten en 's ochtend (of later op de dag) weer aan levert veel meer besparing op gas dan deze 24x7 op 21 graden houden. Omgekeerd zorgt die massa er namelijk ook voor dat het niet extreem afkoelt. Hierbij lever je ook vrijwel niet in op comfort zolang je maar rekening houdt met dat de vloer zelf in extreme gevallen tijd nodig heeft. Bij gebruik van een slimme thermostaat met buiten sensor (en regelmatig ritme) is hier prima op te accommoderen.

In mijn eigen (rijtjes)huis heb ik wél isolate in de kruipruimte (en de rest van het huis is ook prima in orde), er ligt PVC laminaat op een warmte geleidende epoxylaag (~0,5cm) en VV ligt 10cm hoh en ~5cm hoh bij kozijnen, muren en overgangen. Ik heb verder geen radiatoren, de oppervlakte van mijn woonkamer is ~66m².

Zoals ik al eerder schreef is mijn vloer binnen no-time 3 graden warmer. Ik ben even op zoek gegaan naar harde cijfers en daarvoor moest ik terug naar 10 januari, Wij zetten dus altijd de verwarming uit als we er niet zijn (écht uit, niet op vorst stand), overdag is lekker gelucht door de schoonmaakster en binnen was de temperatuur daardoor teruggelopen naar 17,2 graden bij thuiskomst. Vervolgens is de woonkamer naar setpoint van 21 gegaan.

Met aanvoer van ~45 graden (max), de Δt van de voerverwarming is 33 minuten (om van 16,9 naar 34,2 te gaan, gemeten bij retour) en de Δt van de woonkamer is 62 minuten (om van 17,2 naar 21,4 te gaan).
Het grappige om te zien is dat de warmte afgifte ook goed werkt, de retour temperatuur begint pas veel later op te lopen dan de kamertemperatuur. Dit was wel de meest extreme dag die ik kon vinden (was ook buiten rond de 5 graden overdag), de verwarming staat uit sinds 11 april en de woonkamer is sindsdien niet onder de 20 graden geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01
hackerhater schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Probleem is dat vloerverwarming relatief langzaam is. Het is een grote massa om op te warmen (je vloer) en het heeft relatief een groot contact oppervlak.
Als je die het ‘s nachts zou laten afkoelen, moet je flink bijstoken om die snel weer op temperatuur te krijgen (of uren wachten wat mensen niet doen). Dan kan je beter de temperatuur constant houden.
Daarnaast is constant opwarmen en afkoelen op termijn ook niet goed voor je vloer.
Dit lijkt me niet juist.
De kern lijkt te zitten in de aanname in je zin: "Je moet flink bijstoken om die snel weer op temperatuur te krijgen (of uren wachten wat mensen niet doen)". Als je inderdaad de verwarming zo hard mogelijk opjaagt om weer op temperatuur te komen zal dat extra kosten, maar met de slimme thermostaten van tegenwoordig doet niemand dat toch?

In ons geval is de aanlooptijd volgens mij iets van 3 uur. De verwarming gaat om 21 uur uit (van 19 begint hij dan te zakken), om 7 uur moet hij weer 19 graden zijn en hij begint dus om iets van 4 uur in de ochtend weer met stoken richting de 19 (of zoveel later als mogelijk, als de temperatuur niet zoveel gedaald is).

Dat betekent dus dat bij ons de verwarming effectief 7 van de 24 uur uit staat, knappe jongen die met constant de verwarming aanhouden dan toch minder verbruik weet te realiseren...

Tegelijkertijd ben ik zeker geen natuur-/wiskundige, dus ik hoor het graag als ik het toch niet goed heb. De installateur van de vloerverwarming van mijn ouders gaf een jaar of 3 geleden ook gewoon nog het 'continu stoken, dat is prettig' advies, want 'opwarmen duurt veel te lang'. Dat lijkt me echt een advies wat gericht is op comfort en geen gezeik van je klanten, maar dit gaat dus ten koste van de portemonnee van diezelfde klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Smobbo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Tegelijkertijd ben ik zeker geen natuur-/wiskundige, dus ik hoor het graag als ik het toch niet goed heb. De installateur van de vloerverwarming van mijn ouders gaf een jaar of 3 geleden ook gewoon nog het 'continu stoken, dat is prettig' advies, want 'opwarmen duurt veel te lang'. Dat lijkt me echt een advies wat gericht is op comfort en geen gezeik van je klanten, maar dit gaat dus ten koste van de portemonnee van diezelfde klant!
Tja dit vertellen veel verwarmingsinstallateurs nog steeds aan hun klanten, continue oo 21° laten staan geeft het beste comfort, alleen vertellen ze er dan niet bij dat je verbruik dan ook 2 tot 3x zo hoog is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Smobbo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:15:
In ons geval is de aanlooptijd volgens mij iets van 3 uur. De verwarming gaat om 21 uur uit (van 19 begint hij dan te zakken), om 7 uur moet hij weer 19 graden zijn en hij begint dus om iets van 4 uur in de ochtend weer met stoken richting de 19 (of zoveel later als mogelijk, als de temperatuur niet zoveel gedaald is).
Als je rekening houd met die aanloop-tijd is het inderdaad te doen, maar als je zoals TS onregelmatig werkt, is dat een slecht idee (juist omdat het 3 uur duurt)

Maar evengoed blijft dit staan: "Daarnaast is constant opwarmen en afkoelen op termijn ook niet goed voor je vloer."

Je beton vloer heeft een stuk minder mogelijkheden om te krimpen en uit te zetten als radiatoren dat kunnen.
Elke cycle geeft weer thermische stress. Nu zal dat niet direct een issue zijn, maar over 15, 20, 30 jaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat alle adviezen lijken hier te vergeten is dat de vloerverwarming die in cominatie met een warmtepomp gebruikt wordt doorgaans een LTV (lage temperatuur verwarming) is in tegenstelling tot een vloerverwarming die met een gasketel verwarmd wordt (hoge temperatuur verwarming).

Er stroomt dus water met een lagere temperatuur door de vloer waardoor het advies om de thermostaat
24x7 op dezelfde temperatuur in te stellen de juiste is. Bij LTV kan de aanlooptijd om een ruimte op temperatuur te krijgen meerdere dagen zijn. Het is zaak om de vloer niet teveel te laten afkoelen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Laatst online: 19:13

Nutral

gamer/hardware freak

dat word ook niet bedoeld. maar des te meer afkoeling er plaats vind snachts (en dan weer op temperatuur komt rond de start van je dag). des te meer energie je bespaart.

Dus een vloerverwarming die dagen kost om op temperatuur te komen, zul je misschien maar instellen op 19 graden snachts, het levert nog steeds geld op om je huis niet onnodig te verwarmen terwijl je het niet nodig hebt.

Vraag me af trouwens, als je LTV dagen nodig heeft om een huis op temperatuur te krijgen, wat doe je dan in de winter met zware vorst? De warmtebelasting is dan een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nutral schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:41:
Vraag me af trouwens, als je LTV dagen nodig heeft om een huis op temperatuur te krijgen, wat doe je dan in de winter met zware vorst? De warmtebelasting is dan een stuk hoger.
De warmtebelasting is bij vorst niet heel veel hoger: LTV kan namelijk alleen goed werken als de woning (incl. vloer) goed geisoleerd is. Dit zal bij nieuwbouw altijd het geval zijn.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik krijg net een email van de verhuurmaatschappij.

"U heeft een nieuwbouwwoning geaccepteerd in de *knip* te *knip*.
De bouwwerkzaamheden vorderen en we beginnen zicht te krijgen op een mogelijke datum van sleuteloverdracht.
De woningen zijn vermoedelijk gereed voor verhuur in week 29 of 30. Dit is vlak voor de bouwvak (van 29 juli tot 26 augustus)."

"Het beleid van Beveland Wonen is om nieuwbouwwoningen niet direct voor de bouwvak te verhuren omdat er in deze woningen vaak nog (kleine) gebreken verholpen moeten worden die soms pas aan het licht komen tijdens de eerste weken van bewoning.
Echter, tijdens de bouwvak heeft de aannemer vakantie. Dit kan betekenen dat de huurder nog weken moeten wachten totdat werkzaamheden uitgevoerd worden.
We begrijpen dat dit erg vervelend is voor de nieuwe huurder. Dit is dan ook de reden dat we de woning pas na de bouwvak aan u uitgeven."

"In uw geval betekent dit dat u de sleutels van uw nieuwe woning in week 35 of 36 ontvangt.
Heeft dit voor u nadelige gevolgen, omdat u rekening heeft gehouden met oplevering voor de bouwvak?"

Nu is het voor mij juist fijner om voor de bouwvak al te verhuizen, omdat het bij ons op het werk tijdens de bouwvak ook een stuk rustiger is. Wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Als het voor jou fijner is, en het kan dan doe je dat toch?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Meg Als het jou goed uitkomt zou ik het ook eerder doen, kun je mooi in die tijd ook de gebreken ontdekken en die meteen doorgeven, zodat ze na hun vakantie die kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@loewie1984 klopt, maar vind het lastig. Vandaar dat ik advies vraag. :-)

@HereIsTom dat is ook zo inderdaad, maar wat voor gebreken zouden dat kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Meg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:55:
@loewie1984 klopt, maar vind het lastig. Vandaar dat ik advies vraag. :-)

@HereIsTom dat is ook zo inderdaad, maar wat voor gebreken zouden dat kunnen zijn?
Nou dat er iets niet goed werkt, of iets niet goed is afgewerkt. Dom voorbeeld maar er komt koud water uit de warm water kraan. Of de zonnepanelen doen niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Meg Een nieuwbouwhuis heeft gemiddeld ruim 20 gebreken bij oplevering. De meest voorkomende zijn:
Vloeren en wanden die niet vlak zijn
Ontbrekende of niet aangesloten apparatuur
Slechte ventilatie
Krassen in ramen
Beschadigde deuren en schilderwerk
Barsten in tegels en sanitair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dat maakt de keuze wel weer lastiger als ik heel eerlijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Meg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:14:
Hoezo? Je zegt dat je de tijd hebt, dus bij oplevering gewoon gelijk alles goed nalopen in het huis (foto’s maken) en afspreken dat de nog tegenkomende gebreken worden opgelost als ze terug zijn van vakantie.

P.S. Mocht het een ernstig gebrek zijn waardoor je er niet goed kan wonen, dan weiger je de oplevering totdat ze het hebben herstelt.

[ Voor 15% gewijzigd door HereIsTom op 18-05-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Meg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:14:
Waar heb je last van? Alles is lastig of moeilijk...
Kwestie van nadenken, lijstje maken, aangeven wat je wil of accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:02:
[...]

Met goed geisoleerd huis met vloerverwarming houd je de temperatuur constant, dus dan maakt het niet wanneer je werkt. En je lampen zet je met een knopje aan en uit, maakt ook niet uit voor wat voor een diensten je draait ;)
Klopt, ik heb zelf een nieuwbouw huis en wanneer ik in de winter de kachel uit zet zakte de tempratuur bij mij in huis maar ze 1 a 2 graden in 24h tijd.
Pagina: 1