Asbest vragen, inventarisatie en kosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05 08:47
Mijn vraag
Zitten er nadelen aan het doen van een asbestinventarisatie?

Wat voor redenen zijn er om dat niet te doen? Ik bedoel, als ik mijn huis wil verbouwen, dan wil ik natuurlijk weten of er asbest zit, voor de wet moet dat, maar vooral ook voor m'n eigen gezondheid.
Wat voor nadeel is er als dat landelijk geregistreerd staat? :S

En ik begrijp dat je eerst een inventarisatie uit moet laten voeren, en pas daarna kun je de spullen evt. weg laten halen. Gebeurt dit laatste door hetzelfde bedrijf? Zit daar niet een soort van belang bij dan om bijv. wat extra asbest te vinden, of denk ik dan verkeerd?

Hebben jullie wat ervaringen en tips op dit gebied? Wat kosten deze dingen zoal, en waar moet ik op letten?

Ik wil graag gezond kunnen gaan en blijven klussen, en ik weet dat het een smak geld kan kosten, maar hoe zorg ik er voor dat het een beeetje binnen de perken blijft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:51
Als je gaat slopen en de woning is gebouwd voor 1994, dan ben je een asbestinventarisatierapport nodig.
Een type a rapport is eerst voldoende. De gecertificeerde bureaus die dit doen hebben geen (formele) banden met sloopbedrijven.

Meer info:
https://www.infomil.nl/on...n-panden/asbestwegwijzer/

Gewoon een paar offertes opvragen bij gecertificeerde bedrijven. En met het rapport offertes van gecertificeerde sloopbedrijven uitvragen (als er asbest in zit, anders kun je elke aannemer vragen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ligt er aan waar het om gaat en wat je verwacht. Die inventarisaties kosten aardig wat geld, en eenmaal geregistreerd moet je het ook laten saneren (of laten zitten) en kun je het niet meer zonder sanering regelen.
Er zijn namelijk ook genoeg sloopbedrijven die het netjes weghalen zonder poespas.

Onderschat ik de gevaren dan van asbest? Nee hoor, maar een beetje relativeren kan wel. Als je een rookkanaaltje hebt dat volledig vrij ligt en je hoeft niet te gaan breken, dan kun je dit prima zonder maanmannetjes regelen. Goed inpakken in folie en dicht tapen met "PAS OP ASBEST" tape en wegbrengen naar je lokale milieustraat. Wel vooraf ff melding van maken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:42

Rzaan

Altijd zoekende

M4inDC schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:22:
Mijn vraag
Zitten er nadelen aan het doen van een asbestinventarisatie?

Wat voor redenen zijn er om dat niet te doen? Ik bedoel, als ik mijn huis wil verbouwen, dan wil ik natuurlijk weten of er asbest zit, voor de wet moet dat, maar vooral ook voor m'n eigen gezondheid.
Wat voor nadeel is er als dat landelijk geregistreerd staat? :S

En ik begrijp dat je eerst een inventarisatie uit moet laten voeren, en pas daarna kun je de spullen evt. weg laten halen. Gebeurt dit laatste door hetzelfde bedrijf? Zit daar niet een soort van belang bij dan om bijv. wat extra asbest te vinden, of denk ik dan verkeerd?

Hebben jullie wat ervaringen en tips op dit gebied? Wat kosten deze dingen zoal, en waar moet ik op letten?

Ik wil graag gezond kunnen gaan en blijven klussen, en ik weet dat het een smak geld kan kosten, maar hoe zorg ik er voor dat het een beeetje binnen de perken blijft?
Als je een asbestinventarisatie laat doen, meldt dit bedrijf sowieso aan dat ze bij jou een inventarisatie gaan doen. Dus vanaf dat moment sta je in het 'systeem'.
Ze doen de inventarisatie en delen de uitkomst met jou en het systeem.
Er is asbest dat je zelf mag verwijderen, maar veel soorten ook niet.
Als je het laat zitten, kan dat.
Ga je verbouwen en de gemeente ziet dat, kunnen ze bij je binnen komen.
Als je asbest zelf zou hebben verwijderd, ben je de sjaak. Als je aannemer het heeft gedaan is hij helemaal de sjaak.

Je kan dan dus beter een gecertificeerd sloopbedrijf inschakelen.
Die geven aan het systeem door dat ze gaan slopen.
Tijdens de sloop komt er weer een ander bedrijf en dat checkt of het echt weg is.
Al die bedrijven geven dat door in hetzelfde systeem.

Met asbest moet je voorzichtig zijn, maar sommige regels gaan echt ver.
Dat kun je ook zelf doen.
Dus je zou ook een inventarisatie kunnen laten doen door een Duits of Belgisch bedrijf.
Die vertellen je dan wat er zit.
Is het redelijk veilig dan zou je het zelf kunnen verwijderen.
Daarna alsnog een inventarisatie bedrijf laten komen omdat je anders niet zomaar mag slopen.
Is het niet veilig, dan ook een NL bedrijf laten inventariseren en profi laten verwijderen.

Veel offertes aanvragen, want dat A het dubbele vraagt van B is niet uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het enige "nadeel" van zo'n rapportage is uiteraard dat er eventueel wat gevonden wordt. Dit heeft dan effect op verbouwingen, maar bij verkoop zul je dan automatisch een asbestclausule moeten opnemen als het in je huis zit. Dat heeft uiteraard een effect op de waarde, afhankelijk van hoeveel, wat en waar.
Rzaan schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Als je een asbestinventarisatie laat doen, meldt dit bedrijf sowieso aan dat ze bij jou een inventarisatie gaan doen. Dus vanaf dat moment sta je in het 'systeem'.
Ze doen de inventarisatie en delen de uitkomst met jou en het systeem.
Er is asbest dat je zelf mag verwijderen, maar veel soorten ook niet.
Als je het laat zitten, kan dat.
Ga je verbouwen en de gemeente ziet dat, kunnen ze bij je binnen komen.
Als je asbest zelf zou hebben verwijderd, ben je de sjaak. Als je aannemer het heeft gedaan is hij helemaal de sjaak.

Je kan dan dus beter een gecertificeerd sloopbedrijf inschakelen.
Die geven aan het systeem door dat ze gaan slopen.
Tijdens de sloop komt er weer een ander bedrijf en dat checkt of het echt weg is.
Al die bedrijven geven dat door in hetzelfde systeem.

Met asbest moet je voorzichtig zijn, maar sommige regels gaan echt ver.
Dat kun je ook zelf doen.
Dus je zou ook een inventarisatie kunnen laten doen door een Duits of Belgisch bedrijf.
Die vertellen je dan wat er zit.
Is het redelijk veilig dan zou je het zelf kunnen verwijderen.
Daarna alsnog een inventarisatie bedrijf laten komen omdat je anders niet zomaar mag slopen.
Is het niet veilig, dan ook een NL bedrijf laten inventariseren en profi laten verwijderen.

Veel offertes aanvragen, want dat A het dubbele vraagt van B is niet uitzonderlijk.
toon volledige bericht
Zelf verwijderen is natuurlijk ook al slopen ;)

[ Voor 72% gewijzigd door pagani op 14-05-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[b]pagani schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:01:[/b
Zelf verwijderen is natuurlijk ook al slopen ;)
Nee, want er zijn asbest delen die je kunt verwijderen zonder iets kapot te maken.
Ik had in een huis ooit een plaatje staan, dat stond achter een kachel.
Zat geklemd met een latje.
Latje losschroeven en plaatje oppakken.
Niks gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pagani schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:01:
Het enige "nadeel" van zo'n rapportage is uiteraard dat er eventueel wat gevonden wordt. Dit heeft dan effect op verbouwingen, maar bij verkoop zul je dan automatisch een asbestclausule moeten opnemen als het in je huis zit. Dat heeft uiteraard een effect op de waarde, afhankelijk van hoeveel, wat en waar.
Als er wat gevonden wordt en je verwijderd het niet, ja, dan zul je het moet melden aan de kopers.
Maar als er niks zit of je laat het verwijderen, kun je weer zeggen: Dit huis is gegarandeerd asbestvrij. Kijk maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05 08:47
Nou...

Heb dus toch maar gewoon een nederlands bedrijf laten komen voor de inventarisatie. Had geen zin in moeilijke dingen, en ik wil er gewoon zeker van zijn dat er geen meuk uit m'n huis komt terwijl wij er elke dag leven.

Nou is die inventarisatie afgelopen week geweest. Het valt me net op dat in de badkamer wat meuk ligt, gruis van de tegels waarvan monsters zijn genomen. En beneden in de wc ziet er ook niet schoon uit. :S

Pfffff, wordt hier heel naar van. Wat doe je met zoiets? Dit lijkt me niet goed :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMpw8zditIt9UZ0DfYHi83_tAgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWqHnNOClbot9VQ3gZk6lnnP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yrSvqW-htpCAoyA81VUvV9Y2rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDzzEJe7J366FJd28va0ndkf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f-sdiX3BV8RcF0s7PUn85qkHOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCFNroYINYzz0DaiE3Y95s2r.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7ro18r4VcwYRRytEIsU_c1cdTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXiUgVWZsRvoxR7jDTitenRi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Er ligt inderdaad wat gruis, wat is het probleem precies? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ziet er uit als kalk dat van je muur is afgekomen. Of hebben ze op die plekken ook echt wat aangetroffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:53
M4inDC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:24:

Pfffff, wordt hier heel naar van. Wat doe je met zoiets? Dit lijkt me niet goed :S
Stofzuiger pakken en wegzuigen.
Klaar.
(voor je eigen gemoedsrust de stofzuigerzak direct weggooien dan misschien)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of met een natte dweil afnemen en die uitspoelen.

Je hebt altijd wel wat gruis bij stukken die kunnen bewegen (bijvoorbeeld die radiator die kan inkrimpen/uitzetten)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Klaar.
En maak je je echt zorgen doe je een FFP2 mondkap op terwijl je dit doet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Klaar.
Stofzuiger kan de kleine vezels net zo hard weer uitblazen en nog veel verder verspreiden. Niet het beste advies.
Advies dat later gegeven werd: dweilen -> stukken beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nat opruimen is beter dan stofzuigen. Nat sprenkelen en opvegen, daarna nat afnemen.

Stofzuigen met asbest-verdacht materiaal is eigenlijk ongeveer het slechtste advies wat je iemand kunt geven.

[ Voor 14% gewijzigd door deWit op 14-07-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Laten we niet zonder meer de stofzuiger pakken.

Ik denk dat het kalk is, bij de tegel zal het gaan om de kitrand langs het kozijn of de samenstelling van de lijm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1