Nibe F370 verwarmt ondanks kamer temp hoger is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:17
Hallo,

Mijn buren en ik hebben wonen nu allemaal bijna 1 jaar in onze woningen.
Daar is destijds een NIbe F370 Ventilatielucht/lucht warmte pomp in gedrukt. (geen keus!)

Naast dat die dingen absoluut slecht in te stellen zijn, komen we nu wat leuks tegen.
De laatste paar dagen is gewoon mooi weer, kamer temp is 22 graden, buiten is het 20 (momenteel).
Maar waarom staat dan de vloerverwarming dan aan met 31/30 graden invoer/uitvoer ?

Wij komen er niet uit, maar het is alles behalve energiezuinig op deze manier.

Wij kunnen het niet vinden.

Mijn stook lijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RQyjmNk/Screenshot-20220513-173235-NIBE-Uplink.jpg

Min. aanvoer staat op 20 graden (lager kan niet), maar dan zou hij gewoon niet moeten pompen.

Wie heeft ervaring met deze pompen en kan ons hiermee mee helpen?

Installateur kunnen we niks mee, reageren niet op mail etc, en komen ook niet langs..

PS: De gewone stooklijn stond bij helling op 6 en bij verschuiving op 0.
Die eerste heb ik nu even naar 0 gezet om te kijken als dit effect heeft.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:25
Ik heb een Panasonic wp met stooklijn, zonder thermostaat gaat de wp op een koudere nacht/ ochtend draaien om het (nog warme) huis nóg warmer te maken! de Pana kijkt namelijk niet naar de binnentemperatuur.
Wellicht kan de Nibe dat wél maar staat dat in het menu niet aangevinkt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:36
Is het stilstaande water niet gewoon opgewarmd tot 30 graden Celsius door de omgeving? Bijvoorbeeld door de nabijheid van de boiler? Of rest warmte van de warm water wat gemaakt is?

Mijn Nibe F2120 geeft momenteel ook veel te veel aan met 31/30. Ik kan je verzekeren dat mijn WP niets verbruikt heeft en de kamer niet heeft opgewarmd.

[ Voor 19% gewijzigd door TLer op 13-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@TLer
Dat zou idd kunnen, hij is nu weer gezakt naar 22 graden. Maar nergens in huis is het 30 graden😅 de gang en hokjenwaar deze staat is het wel warmer dan in de woonkamer, maar niet zo warm.
Nu plaats ik morgen de rolluiken, even kijken als het dan ook nog gebeurd als de zon geen direct contact meer heeft.

Maar heb dan wel het idee dat hij pompt, maar het is nergens ergens fatsoenlijk te zien wat hij doet.
Zoals nu is de indicator groen in de app. Maar heeft wel herrie. Terwijl dat ook wel gebeurd als die oranje is😅

Thermostaat geeft ook niet aan indien actief.

@natural colour
Dat is idd handig...vreemd dat iemand dacht, dat is handig.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:36
Het hoeft ook nergens 30 graden te zijn in huis. Als het water boven de sensor niet loopt hoeft alleen dat kleine beetje opgewarmd te worden. Dat is een heel klein beetje water wat maar een kleine warmtebron nodig heeft lokaal in je warmtepomp.

Overigens is de rede om wel of geen thermostaat te gebruiken niet heel vreemd. Sommige systemen hebben die niet en die verwarmen op basis van buitentemperatuur en graaddagen. Dat kan ook een prima resultaat geven. Het zijn beide opties en het aan de installateur de taak om de juiste te kiezen en in te stellen.

Ik zou je willen aanraden om een kW/u meter voor de warmtepomp te installeren. Dan weet je precies wat hij doet. Op deze manier weet ik ook zeker dat de mijne gewoon uit is ondanks die 30 graden op de aanvoer.

Nibe heeft zelf ook al haar documentatie online staan inclusief de installatie handleiding. Je zou deze zelf kunnen raadplegen. En als laatste, met een Nibe heb je echt een goed merk in huis staan. Je lijkt ontevreden, maar dat zou mijn inziens gericht moeten zijn op de installateur. Het is zijn taak om de boel te installeren en in te stellen. Daarnaast moet hij de juiste uitleg gegeven aan de gebruiker. Dat laatste lijkt niet goed gebeurt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@TLer
Ik heb nu de mijn rolluiken geplaatst, en ga het de komende dagen even aan zien wat er gebeurd.
Als de temp nu laag blijft, dan zal het komen omdat de zon op de vloer schijnt en het geheel wat verwarmt.

Qua installateur heb je helemaal gelijk, maar op de dag van oplevering konden ze niet, en zouden daarna nog komen, niet dus. Ook voor een ander klusje moest het bij de helsdeuren wegkomen, maar toen zijn er wat mensen geweest, maar toen heb ik die niet gevraagd over de WP, want dit waren maar wat kabeltrekkers, wat ze ook al niet eens netjes konden doen...(en toen had niet zozeer een vraag hierover)

Pagina: 1