Welke RTX 3080 12 GB?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep-tweakers
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09-2024
Beste Tweakers,

Ik ben bijna zover om de componenten te bestellen voor een nieuw systeem dat ik wil gaan bouwen voor de komende 4-5 jaar. Echter twijfel ik enorm tussen 2 gpu's van hetzelfde type.

Ik zoek een?
pricewatch: MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 12G OC LHR

of

pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G

Wat is je budget?
Er is een prijs verschil tussen beide, maar dat maakt mij niet zoveel uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor de msi, die vind ik er wat mooier uit zien. Ook heeft deze een anti gpu-sag bracket meegelevert wat mij wel aanspreekt.

Wat ga je met het systeem doen?
Blender & Unity, gamen (pubg)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De overige componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 196,14€ 196,14
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,-€ 99,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2D3600C18€ 161,85€ 161,85
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 153,96€ 153,96
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 137,17€ 137,17
Totaal€ 2.384,65

Wat heb je zelf al kunnen ontdekken?
Een aantal reviews gezien van beide componenten. Betreft de msi twee reviews die tegen over elkaar stonden. Een miner had na 1.5 maand koelproblemen en de kaart uit elkaar gehaald om nieuwe koelpasta en thermal pads te monteren. Iemand anders was vol lof betreft de temperaturen in een aantal benchmarks.

De Gigabyte 10gb (niet 12)versie kwam goed uit de test van een andere (youtube) reviewer. Verder nog geen nadelen van de Gigabyte kunnen ontdekken.

In deze round up komt de 10gb Gigabyte wat beter uit de bus dan de Msi Ventus:
YouTube: Which RTX 3080 to BUY and AVOID! 55 Cards Compared! Asus, EVGA, Giga...

Mijn voornaamste twijfel is welke van de 2 het beste is betreft de betrouwbaarheid, mogelijke crashes/temperatuur problemen op lange termijn.

Is er misschien iemand die ervaring heeft met een van deze producten? Alvast dank! :)

[ Voor 3% gewijzigd door joep-tweakers op 13-05-2022 17:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:09
Goed, interessant dat je voor deze kaarten gekozen heb. Persoonlijk (!) vind ik de Ventus - 1. Een lelijke kaart, 2. Kaart die relatief slecht koelt. 3. Kaart met (meer) kans op coilwhine. Best wat klachten over gelezen. Ooit één in de mining rig gehad en gauw uitgewisseld voor wat anders.

De Gigabyte Gaming OC heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij op het oog een prima kaart als ik naar de gemiddelde reviews kijk. Wel is Gigabyte over het algemeen goed in het produceren van low-cost kaarten, en als je dan dus kijk naar de hele range aan kaarten op de markt, zit gigabyte in het onderste segment.

Ik wil je dan ook adviseren om misschien eens te kijken naar een shop in Duitsland die gewoon naar Nederland levert, daar zijn best wat goede alternatieven te vinden.

MSI Ventus 3x, toch 100€ goedkoper hier

Temperatuurtechnisch, en betrouwbaarheidstechnisch denk ik dat je ook eens naar onderstaande 3 opties moet kijken ;)
Gaming Z Trio voor 1169€
ASUS TUF voor 1200€
EVGA XC3 voor 1099€

En als het budget technisch haalbaar is;
PNY 3080ti voor 1300€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23

OMD

Dan is die xc3 nu toch een no-brainer? 1100 voor een 12gb van een premium merk. Weet alleen niet hoe goed ze zijn tov een FTW3.

Is wel de 10gb
reviews: EVGA RTX 3080 XC3 en FTW3 - Amerikaanse kaarten bereiken Nederland
Niet al te best dus maar dat is de Ventus ook niet echt.

[ Voor 54% gewijzigd door OMD op 17-05-2022 08:32 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou gewoon kijken naar de prijs waarvoor je welke kaart kan krijgen. Lawaaierig en warm zijn die kaarten toch. Een paar honderd euro extra uitgeven voor een bepaalde versie van een bepaald merk zou ik niet de moeite waard vinden, scheelt het een 20-50 euro dan kan je erover nadenken.

Ik heb zelf de MSI Ventus 3X OC (non-LHR) versie van de RTX3080 en heel eerlijk gezegd heb ik er geen klachten over. Dat ding wordt warm maar niet te warm, en heel lawaaierig vind ik hem niet. Geen coilwhine.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
OMD schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:29:
Dan is die xc3 nu toch een no-brainer? 1100 voor een 12gb van een premium merk. Weet alleen niet hoe goed ze zijn tov een FTW3.

Is wel de 10gb
reviews: EVGA RTX 3080 XC3 en FTW3 - Amerikaanse kaarten bereiken Nederland
Niet al te best dus maar dat is de Ventus ook niet echt.
Heb zelf een rigje staan met 8 XC3's (3080's) en heb met stock pads weinig issues gehad. Zou persoonlijk niet weten wat voor tempissues er zouden moeten zijn met deze kaarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23

OMD

Djurres schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Heb zelf een rigje staan met 8 XC3's (3080's) en heb met stock pads weinig issues gehad. Zou persoonlijk niet weten wat voor tempissues er zouden moeten zijn met deze kaarten..
Niet vergelijkbaar. De XC3 is een stuk luider dan de "betere" kaarten. Die hebben de koeling veel beter op orde maar daar betaal je ook voor. Hij zal niet verbranden maar liever een paar euro extra en een wat stillere kaart. Zo een rig is toch al kansloos qua geluid en totaal niet relevant.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:14
Neem qua stilte en koeling een asus strix. De koeler van deze kaarten is prima en met een undervolt zijn deze kaarten aardig stil. Echter de 3080 reeks heeft wel last van coilwhine in meer of mindere mate, iets om rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 17-05-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
OMD schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Niet vergelijkbaar. De XC3 is een stuk luider dan de "betere" kaarten. Die hebben de koeling veel beter in orde maar daar betaal je ook voor. Hij zal niet verbranden maar liever een paar euro extra en een wat stillere kaart. Zo een rig is toch al kansloos qua geluid en totaal niet relevant.
Dat een rig kansloos voor geluid is weegt niet af tegen het feit dat de koeling prima op orde is. Ben met je eens dat je voor een game-pc niet te veel herrie om je kop hebben wil, maar neemt niet weg dat die kaart prima koelt tov andere kaarten. Dat wat bijvoorbeeld bij Founders Editions, of de Ventus nog wel eens anders wil zijn waar je vrijwel direct moet repadden omdat je anders tegen exorbitante temperaturen aan loop.

Dat is het punt wat ik aanstippen wilde, als dat niet helemaal duidelijk was, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mijn Asus Tuff 3090 OC draait nu iets van 18 maanden hier
ik kan je ten alle tijden een Asus kaart adviseren.

Word niet heet en maakt geen herrie.

Maar goed jij hebt andere merken op het oog maar ik wilde dit tog ff kwijt :)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:37
Djurres schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:25:
Temperatuurtechnisch, en betrouwbaarheidstechnisch denk ik dat je ook eens naar onderstaande 3 opties moet kijken ;)
Gaming Z Trio voor 1169€
ASUS TUF voor 1200€
EVGA XC3 voor 1099€
Ik heb zelf de ASUS TUF 3080 (wel die van 10G) al bijna een jaartje draaien zonder problemen. Moet wel passen in je kast, maar dat heb je natuurlijk met meer van deze bakbeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep-tweakers
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09-2024
Dank voor alle reacties! Inmiddels zit het systeem in elkaar en draait het als een zonnetje.

Ik heb uiteindelijk voor de gigabyte gekozen. Deze video: YouTube: Gigabyte RTX 3080 Gaming OC Review welke dan wel over de 10g versie gaat, gaf mij toch de doorslag. De reviewer geeft aan dat het een solide product is na wat zwaardere tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Das t belangrijkst, veel plezier ervan :)
Pagina: 1