Probleem: Toevoegen electrisch rolluik Somy io motor op zonneenergie lukt niet
- Elektrisch knikarmscherm met Somfy motor (io)
- Ingebouwde Led balk knikarmscherm met Somfy bestureing (io)
- 2 Electrische Rolluiken op zonne energie met Somfy motor (io)
[Tahoma Switch] <-------> [Rolluiken / Knikarmscherm / Led] <------- [Situo 5 II AB]
Dit alles wordt bediend door een Somfy Situatio 5 II AB, en deze combinatie werkt perfect.
Daarnaast heb ik een Tahoma Switch voor de smarthome bediening laten plaatsen waarop de Rolluiken, Knikarmscherm, Led verlichting zijn gekoppeld en met o.a. de Tahoma Switch App te bedienen zijn.
Ik dacht slim
te zijn door de rolluiken uit de app te verwijderen en weer toe te voegen. Helaas kan de Tahoma Switch te rolluiken op geen enkele manier meer vinden.
Wat er technisch volgens mij gebeurt bij een koppeling tussen een motor en de tahoma switch, is dat er een "Key" wordt uitgewisseld tussen motor en Tahoma. Na het koppelen d.m.v. deze "Key" is een motor 'afgesloten' en kan hij niet meer worden gevonden. Als je normaal gesproken de rolluiken uit de app verwijdert stuurt de switch ook een verwijderverzoek naar de motor om de key weg te gooien zodat de motor weer 'open' staat.
Wat er in mijn situatie mis is gegaan is dat de rolluiken niet meer bereikbaar waren, ik de rolluiken uit de app heb verwijderd en er dus geen succesvolle verwijdering van de "Key" uit de motor heeft plaatsgevonden waardoor hij nu niet meer gevonden kan worden. De motor is meerdere malen gereset, maar kan nog steeds niet gekoppeld worden. Het lijkt erop dat een reset de key niet verwijdert uit de IO motor
> Als ik een geavanceerde IO discovery doe naar de apparatuur vanuit de Tahoma App, vind de Switch de rolluiken ook niet
> De installateur heeft op dit moment minder kennis/ervaring van Somfy bij deze specifieke problemen.
> De Somy helpdesk verwijst naar de installateur en blijft de reset van de Motor als oplossing benadrukken
> De Tahoma Switch staat nu tijdelijk naast de rolluiken om uit te sluiten dat de afstand een probleem is.
> De Switch draait de laatste firmware
Ik heb ook nog geprobeerd creatief te denken en het volgende voorgesteld aan de helpdesk;
Somfy is een clouddienst en er staat niets lokaal. Als de server eruit ligt, kan ik met de app niets bedienen.. Als de rolluiken uit de app worden verwijderd, dat zijn ze niet meer aanwezig in mijn account. Als Somfy de boel een beetje slim heeft ingericht aan de achterkant, wordt deze info (records) niet daadwerkelijk uit de database verwijderd, maar op inactief gezet (oid). Mijn verzoek aan Somfy was dan ook of ze aan de ontwikkelaars/OPS/FB'ers kunnen vragen of dit idd zo is, en aan te passen naar een actieve status. Met een beetje geluk heb ik dat weer een matchende Key. Helaas gaf de helpdesk aan dat ik dit verzoek via de installateur kan indienen.
hoop ik hier iemand te treffen met de gouden tip.
Setup:
Een klein maand geleden heb ik laten plaatsten:- Elektrisch knikarmscherm met Somfy motor (io)
- Ingebouwde Led balk knikarmscherm met Somfy bestureing (io)
- 2 Electrische Rolluiken op zonne energie met Somfy motor (io)
[Tahoma Switch] <-------> [Rolluiken / Knikarmscherm / Led] <------- [Situo 5 II AB]
Dit alles wordt bediend door een Somfy Situatio 5 II AB, en deze combinatie werkt perfect.
Daarnaast heb ik een Tahoma Switch voor de smarthome bediening laten plaatsen waarop de Rolluiken, Knikarmscherm, Led verlichting zijn gekoppeld en met o.a. de Tahoma Switch App te bedienen zijn.
Probleem
De bediening via de app heeft echter maar 1 dag gewerkt. Na de dag van de installatie gaf de app een IO error op beide rolluiken en waren ze niet meer te bedienen via de app (wel via AB).Ik dacht slim

Vermoedelijke oorzaak
(Onderstaande is een aanname)Wat er technisch volgens mij gebeurt bij een koppeling tussen een motor en de tahoma switch, is dat er een "Key" wordt uitgewisseld tussen motor en Tahoma. Na het koppelen d.m.v. deze "Key" is een motor 'afgesloten' en kan hij niet meer worden gevonden. Als je normaal gesproken de rolluiken uit de app verwijdert stuurt de switch ook een verwijderverzoek naar de motor om de key weg te gooien zodat de motor weer 'open' staat.
Wat er in mijn situatie mis is gegaan is dat de rolluiken niet meer bereikbaar waren, ik de rolluiken uit de app heb verwijderd en er dus geen succesvolle verwijdering van de "Key" uit de motor heeft plaatsgevonden waardoor hij nu niet meer gevonden kan worden. De motor is meerdere malen gereset, maar kan nog steeds niet gekoppeld worden. Het lijkt erop dat een reset de key niet verwijdert uit de IO motor
Ondernomen stappen
> De installateur heeft de rolluiken via de 2-10-2 / 3-8-3 (welke dan ook) methode gereset, maar helaas worden ze nog steeds niet gevonden door de Tahoma Switch.> Als ik een geavanceerde IO discovery doe naar de apparatuur vanuit de Tahoma App, vind de Switch de rolluiken ook niet
> De installateur heeft op dit moment minder kennis/ervaring van Somfy bij deze specifieke problemen.
> De Somy helpdesk verwijst naar de installateur en blijft de reset van de Motor als oplossing benadrukken
> De Tahoma Switch staat nu tijdelijk naast de rolluiken om uit te sluiten dat de afstand een probleem is.
> De Switch draait de laatste firmware
Ik heb ook nog geprobeerd creatief te denken en het volgende voorgesteld aan de helpdesk;
Somfy is een clouddienst en er staat niets lokaal. Als de server eruit ligt, kan ik met de app niets bedienen.. Als de rolluiken uit de app worden verwijderd, dat zijn ze niet meer aanwezig in mijn account. Als Somfy de boel een beetje slim heeft ingericht aan de achterkant, wordt deze info (records) niet daadwerkelijk uit de database verwijderd, maar op inactief gezet (oid). Mijn verzoek aan Somfy was dan ook of ze aan de ontwikkelaars/OPS/FB'ers kunnen vragen of dit idd zo is, en aan te passen naar een actieve status. Met een beetje geluk heb ik dat weer een matchende Key. Helaas gaf de helpdesk aan dat ik dit verzoek via de installateur kan indienen.
Doel topic
Ik zit dus een klein beetje met mijn handen in het haar omdat zowel leverancier/ als Somfy geen oplossing weten. Voordat ik nu ga vragen om een 'werkend product' = nieuwe motor voor rolluiken,hoop ik hier iemand te treffen met de gouden tip.
[ Voor 20% gewijzigd door mcsluis op 13-05-2022 16:00 ]