[Somfy] IO Rolluiken zonnenergie / Tahoma switch probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 11:28
Probleem: Toevoegen electrisch rolluik Somy io motor op zonneenergie lukt niet

Setup:

Een klein maand geleden heb ik laten plaatsten:
- Elektrisch knikarmscherm met Somfy motor (io)
- Ingebouwde Led balk knikarmscherm met Somfy bestureing (io)
- 2 Electrische Rolluiken op zonne energie met Somfy motor (io)

[Tahoma Switch] <-------> [Rolluiken / Knikarmscherm / Led] <------- [Situo 5 II AB]

Dit alles wordt bediend door een Somfy Situatio 5 II AB, en deze combinatie werkt perfect.

Daarnaast heb ik een Tahoma Switch voor de smarthome bediening laten plaatsen waarop de Rolluiken, Knikarmscherm, Led verlichting zijn gekoppeld en met o.a. de Tahoma Switch App te bedienen zijn.

Probleem

De bediening via de app heeft echter maar 1 dag gewerkt. Na de dag van de installatie gaf de app een IO error op beide rolluiken en waren ze niet meer te bedienen via de app (wel via AB).
Ik dacht slim 8)7 te zijn door de rolluiken uit de app te verwijderen en weer toe te voegen. Helaas kan de Tahoma Switch te rolluiken op geen enkele manier meer vinden.

Vermoedelijke oorzaak

(Onderstaande is een aanname)
Wat er technisch volgens mij gebeurt bij een koppeling tussen een motor en de tahoma switch, is dat er een "Key" wordt uitgewisseld tussen motor en Tahoma. Na het koppelen d.m.v. deze "Key" is een motor 'afgesloten' en kan hij niet meer worden gevonden. Als je normaal gesproken de rolluiken uit de app verwijdert stuurt de switch ook een verwijderverzoek naar de motor om de key weg te gooien zodat de motor weer 'open' staat.

Wat er in mijn situatie mis is gegaan is dat de rolluiken niet meer bereikbaar waren, ik de rolluiken uit de app heb verwijderd en er dus geen succesvolle verwijdering van de "Key" uit de motor heeft plaatsgevonden waardoor hij nu niet meer gevonden kan worden. De motor is meerdere malen gereset, maar kan nog steeds niet gekoppeld worden. Het lijkt erop dat een reset de key niet verwijdert uit de IO motor

Ondernomen stappen

> De installateur heeft de rolluiken via de 2-10-2 / 3-8-3 (welke dan ook) methode gereset, maar helaas worden ze nog steeds niet gevonden door de Tahoma Switch.
> Als ik een geavanceerde IO discovery doe naar de apparatuur vanuit de Tahoma App, vind de Switch de rolluiken ook niet
> De installateur heeft op dit moment minder kennis/ervaring van Somfy bij deze specifieke problemen.
> De Somy helpdesk verwijst naar de installateur en blijft de reset van de Motor als oplossing benadrukken
> De Tahoma Switch staat nu tijdelijk naast de rolluiken om uit te sluiten dat de afstand een probleem is.
> De Switch draait de laatste firmware

Ik heb ook nog geprobeerd creatief te denken en het volgende voorgesteld aan de helpdesk;

Somfy is een clouddienst en er staat niets lokaal. Als de server eruit ligt, kan ik met de app niets bedienen.. Als de rolluiken uit de app worden verwijderd, dat zijn ze niet meer aanwezig in mijn account. Als Somfy de boel een beetje slim heeft ingericht aan de achterkant, wordt deze info (records) niet daadwerkelijk uit de database verwijderd, maar op inactief gezet (oid). Mijn verzoek aan Somfy was dan ook of ze aan de ontwikkelaars/OPS/FB'ers kunnen vragen of dit idd zo is, en aan te passen naar een actieve status. Met een beetje geluk heb ik dat weer een matchende Key. Helaas gaf de helpdesk aan dat ik dit verzoek via de installateur kan indienen.

Doel topic

Ik zit dus een klein beetje met mijn handen in het haar omdat zowel leverancier/ als Somfy geen oplossing weten. Voordat ik nu ga vragen om een 'werkend product' = nieuwe motor voor rolluiken,
hoop ik hier iemand te treffen met de gouden tip.

[ Voor 20% gewijzigd door mcsluis op 13-05-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasJanBolhuis
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-01 18:46
Sorry voor de late reactie, maar kwam in een zoektocht naar iets anders dit topic tegen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. De motor moet namelijk helemaal gereset naar de fabrieksinstellingen.

Er zijn verschillende filmpjes en handleidingen te vinden en niet allemaal even duidelijk. Ik heb de instructie via YouTube: Motor IO resetten stap voor stap gevolgd en kon toen de motoren weer probleemloos koppelen met de Tahoma Switch.

• mcsluis
Excuus! Ook een late reactie van mij. Zowel de installateur als Somfy vertegenwoordiger zijn gezamelijk langsgeweest. Welke vorm van resetten dan ook, heeft niet geholpen. Uiteraard hadden ze dit nog nooit meegemaakt. Binnenkort worden er twee nieuwe motoren geplaatst. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:29
Is t daarmee wel opgelost?

Ik heb vergelijkbaar probleem hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:03:
Is t daarmee wel opgelost?

Ik heb vergelijkbaar probleem hier
De vervanging heeft helaas nog niet plaatsgevonden. Ik zal in januari een update plaatsen.

Wat is jouw probleem? Ik heb inmiddels wel wat kennis.

[ Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 01-12-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:29
Ben benieuwd :). Ik denk overigens dat resetten de eerste volgende stap is. Ik heb een paar problemen.

Mijn systeem:
Eerst had ik 4 io rolluiken via connexoon. Die app vond ik matig en er was geen zinnige integratie met google home.
Ik kreeg 2 io screens en een io terrasscherm erbij. Mooi moment om op de inmiddels uitgebrachte tahoma switch over te gaan.

Probleem 1, overgang van connexoon naar switch.
De 4 rolluiken heb ik uit de connexoon app verwijderd. Ik dacht dat ze wel weer gevonden gingen worden. Dat blijkt niet zo. Intussen is de connexoon app neit functioneel meer gemaakt ivm overgang op de nieuwe app. De 4 rolluiken werken wel op de knoppen. Maar worden niet gevonden voor de switch. Connexoon is zinloos geworden.
Wat ik had moeten doen is sleutel vrijgeven in connexoon en transporteren naar de switch. Mara dat station is inmiddels gepasseerd.
Ik denk dat resetten oplossing kan zijn. Alleen moet ik de elektra dan nog wat aanpassen. Ik heb 't gecombineerd bedraad in een inbouwdoos. Dus geen stekker of schakelaar.

Probleem 2, 2 accounts nodig:
voor connexoon en switch zijn verschillende accounts nodig. Onhandig! Van somfy begrijp ik dat als ik alleen in de switch heb met nu tijdelijk account. Zij 't wel weer kunnen transporteren.

Probleem 3, afstandsbedieningen door elkaar:
Tijdens 't proberen te koppelen van de rolluiken aan de switch heb ik 2 luiken aan 1 afstandsbediening gekoppeld. Dit krijg ik niet ongedaan. Ik hoop dat resetten kan helpen.
Dus nu werkt 't als volgt, afstandsbediening:
A doet 1&2
B doet 2
C doet 3
D doet 4

Probleem 4, 1 scherm wordt niet gevonden.
Ik heb dus 3 nieuwe schermen erbij. 2 worden wel gevonden door de switch en werken prima. Maar 3e scherm wordt niet gevonden. Niet via io scan. Een monteur is geweest (kwam voor iets anders) en kon met zijn somfy pro account ook om een of andere reden niet in de switch. Ik denk dat resetten een mogelijke oplossing kan zijn. Alleen ook hier gecombineerd bedraad, dus moet dat dan nog aanpassen voor ik ga resetten.

Ik denk dat de volgende stap dus resetten is. Maar daarvoor moet ik nog wat elektra aanpassen om niet 2 schermen tegelijk te resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
Update: Het vervangen van de motoren heeft na 8 maanden het probleem verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 13:22
Voor wat het waard is.
Ik heb laatst 6 nieuwe screens met IO motoren met 2 afstandsbedieningen laten installeren.
Zelf heb ik een Tahoma Switch gekocht om aan de screens te koppelen.

Nu was ik een screen aan het koppelen met de Switch, de eerste keer ging dit deels goed, met een foutmelding. Dus ik dacht, verwijderen en opnieuw proberen. Toen kon ik dit screen niet meer vinden.

Daarna heb ik wat door de schermen van de Tahoma app zitten scrollen tot ik bij het volgende scherm terecht kwam:
Somfy&Me -> Help & advanced features -> Advanced features -> io key management -> ! Action reserved for advanced users! Continue -> Via IO discover mijn screen weer gevonden en gekoppeld

[ Voor 0% gewijzigd door pnoob op 15-12-2023 12:41 . Reden: opmaak iets verduidelijkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerken
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 13:37
Bedankt @pnoob ik heb nu ook mijn 2e device van de situo 5 IO kunnen koppelen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordie77
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05-2024
Dank voor deze oplossing! Werkt bij mij ook!

Daarna heb ik wat door de schermen van de Tahoma app zitten scrollen tot ik bij het volgende scherm terecht kwam:
Somfy&Me -> Help & advanced features -> Advanced features -> io key management -> ! Action reserved for advanced users! Continue -> Via IO discover mijn screen weer gevonden en gekoppeld

Wel slecht dit. Natuurlijk zou het apparaat eerst uit de TaHoma switch verwijderd moeten worden en daarna pas uit de app. Dan heb je dit probleem niet.
Pagina: 1