Onlangs heb ik een perceel bosgrond gekocht.
Voor deze transactie had de notaris overdrachtsbelasting berekend.
Als ik zelf kijk op de site van de belastingdienst, zie ik het volgende:
Nu is het op dit moment 100% bos, het bestemmingsplan zegt: Enkelbestemming Natuur - 1 en Dubbelbestemming Waarde - Archeologie 2
Dit bij de notaris aangegeven te hebben, geeft deze aan:
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon met de vraag: Hoe kan ik onderbouwen en bewijzen dat ik voldoe aan de vrijstelling? Hierop kwam verrassend genoeg: Dat weten wij niet.
Het wordt wel uitgezocht en ik word hier maandag of dinsdag over teruggebeld, maar het passeren is donderdag al.
Mijn vraag voor hier:
- Is er iemand die gebruik heeft gemaakt van de vrijstelling voor de overdrachtsbelasting?
- Weet iemand hoe je voldoende kunt onderbouwen of bewijzen dat je voldoet aan de vereisten voor de vrijstelling?
Voor deze transactie had de notaris overdrachtsbelasting berekend.
Als ik zelf kijk op de site van de belastingdienst, zie ik het volgende:
bron: https://www.belastingdien...ling-overdrachtsbelastingAls u overdrachtsbelasting moet betalen, kunt u daar soms een vrijstelling voor krijgen. Dat kan onder bepaalde voorwaarden, als:
...
u landbouwgrond (bijvoorbeeld grond voor akkerbouw, veeteelt of tuinbouw) of natuurgrond (zoals bosgronden en natuurgebieden) koopt
Nu is het op dit moment 100% bos, het bestemmingsplan zegt: Enkelbestemming Natuur - 1 en Dubbelbestemming Waarde - Archeologie 2
Dit bij de notaris aangegeven te hebben, geeft deze aan:
Mijn vraag vervolgens hoe ik dit voldoende kan onderbouwen en bewijzen wordt beantwoord met dat dat aan de fiscus is en de notaris daar geen antwoord op kan geven.De vrijstelling voor verkrijging van bosgrond is niet een algemene vrijstelling die altijd geldt bij een verkrijging daarvan.
De tekst van de vrijstelling is opgenomen in artikel 15 lid 1 onderdeel s van de Wet op belastingen van rechtsverkeer en luidt als volgt:
“Onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden is van de belasting vrijgesteld de verkrijging:
s. van natuurgrond, daaronder begrepen de rechten van erfpacht of beklemming daarop, waarvan de inrichting en het beheer geheel of nagenoeg geheel duurzaam zijn afgestemd op het behoud en de ontwikkeling van natuur en landschap. De belasting die door toepassing van deze bepaling niet is geheven, is alsnog verschuldigd indien binnen tien jaren na de verkrijging niet langer sprake is van natuurgrond. De vorige volzin is niet van toepassing indien binnen de aldaar bedoelde termijn de natuurgrond wordt omgezet in cultuurgrond als bedoeld in onderdeel q en als zodanig gedurende de rest van deze termijn bedrijfsmatig geëxploiteerd blijft;”
In artikel 6a Uitvoeringsbesluit belastingen van rechtsverkeer staat wat onder natuurgrond wordt verstaan:
“Onder natuurgrond als bedoeld in artikel 15, eerste lid, onderdeel s, van de wet, wordt verstaan grond bezet met houtopstanden en natuurterreinen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdelen b en d, en tweede lid van het Rangschikkingsbesluit Natuurschoonwet 1928”.
In artikel 1, eerste lid, onderdelen b en d, van het Rangschikkingsbesluit Natuurschoonwet 1928 staat het volgende vermeld:
“b. houtopstanden: houtopstanden niet zijnde kweekgoed, kerstboomteelten, laagstamboomgaarden of snijgrienden;
d. natuurterrein: terrein bestaande uit bij ministeriële regeling aangewezen natuurtypen of landschapselementtypen;
Als u met onderbouwing en bewijsstukken kunt aantonen dat het door u gekochte bosgrond aan de voormelde voorwaarden voldoet kan er een verklaring in de akte worden opgenomen dat u een beroep op de vrijstelling doet.
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon met de vraag: Hoe kan ik onderbouwen en bewijzen dat ik voldoe aan de vrijstelling? Hierop kwam verrassend genoeg: Dat weten wij niet.
Het wordt wel uitgezocht en ik word hier maandag of dinsdag over teruggebeld, maar het passeren is donderdag al.
Mijn vraag voor hier:
- Is er iemand die gebruik heeft gemaakt van de vrijstelling voor de overdrachtsbelasting?
- Weet iemand hoe je voldoende kunt onderbouwen of bewijzen dat je voldoet aan de vereisten voor de vrijstelling?