Automatische ster-driehoek schakeling met druksensor maken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:20
Hallo Tweakers,

Aangezien jullie mij in mij vorige ster-driehoek schakeling topic zeer goed hebben kunnen helpen ga ik nog maals om jullie hulp vragen.

Ik heb een automatische ster-driehoek schakeling op een waterpomp zitten. Ik wil hier graag een druksensor bij op aansluiten zodat de waterpomp uitgaat als de druk in de leiding wegvalt. Aangezien er tijdens het opstarten van de waterpomp geen of nog niet genoeg druk aanwezig is moet de druksensor eerst overbrugt worden. Naarmate te pomp op druk is moet de schakeling terug geschakeld worden zodat de druksensor zijn werk kan doen.

Ik heb aan de hand van mijn ervaring en kunnen hier de schakeling van de waterpomp op aangepast maar het werkt nog niet >:) .

Het probleem is nu dat als ik met de handmatige schakelaar (gewoon normale opbouw wisselschakelaar) de overbrugging van de druksensor uit wil zetten de hele pomp uitgaat, waarschijnlijk doordat het circuit onderbroken wordt. Kan het zo zijn dat de handmatige schakelaar niet snelgenoeg schakelt waardoor de stroom toch even wegvalt?

Ik zou daarom graag jullie input horen of ik het goed heb gedaan of niet of dat er een betere oplossing is om hetzelfde resultaat te behalen. Ik zal de orginele schakeling posten en de schakeling die ik aan heb gepast.

Orginele schakeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF3fYAWjy1udHcPuVpVvrM40X_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/511kzSzlXhiXWgT1Fcf8fED0.png?f=fotoalbum_large

aangepaste schakeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cOUvkJpkQiavi_r5Zd4u64fvi0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/COmNP9SaXNMosU9cc4s8F6Is.png?f=fotoalbum_large

Bedankt alvas voor jullie input.

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:17
Als je ‘11’ van het relais bij de wissel schakelaar op ‘100’ aansluit zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:20
Och tuurlijk, op die manier werkt het natuurlijk ook. Helemaal niet aangedacht.

Ik ga het morgen direct proberen bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:38
Dat gaat niet zelf starten, S11 is de start knop, en die blijft open, het houdcontact is Q11, die zal ook nooit uit zichzelf sluiten.

-edit-

Goed lezen Sine .. Je wilt niet niet automatisch starten maar stoppen. Dat moet werken zo.
Die wisselschakelaar is inderdaad niet snel genoeg, maar kan ook gewoon parallel aan het contact staan, dan heb je geen onderbreking bij het omschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSbbcpmYyUm4S8rOm7Os1MjRtxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YWU0G3TkkV6umoVI9sBdwSV2.png?f=fotoalbum_large

Je hebt eigenlijk zelfs geen relais nodig, de pressostaat kan direct op de plek van het contact van Q16

[ Voor 85% gewijzigd door Sine op 14-05-2022 10:40 ]

Repareren doe je zo.