Vraag: Telefoonkabel verlengen met UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Axolotl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-01 11:00
Situatie:
Ik heb een KPN kabel in de kruipruimte, welke ik naar de meterkast wil leggen. Deze kabel is te kort en zitten 4 draden in: oranje, rood, blauw en wit.

Nu is de vraag:
Kan ik deze telefoonkabel van KPN verlengen met een UTP Cat 6 kabel?
Dus dat ik een RJ11 kopstuk plaats op de telefoonkabel. Vervolgens een RJ11 koppelstuk plaats, waar dan de telefoonkabel op zit en de UTP kabel (middels een RJ11 kopstuk).
Hierbij gebruik ik dan 4 draden van de UTP kabel.

Klopt dit hoe ik dit in gedachten heb? Just double checking..

Beste antwoord (via The Axolotl op 13-05-2022 13:15)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 13:15
DinX schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:58:
Je kan perfect een RJ11 stekkertje in een RJ45 outlet steken. Dus verlengen met een koppelstuk met 2 x RJ45 ertussen gaat gewoon werken (en helemaal geen issue met telefonie).

Dus toestel -> telefoonkabel -> RJ45 koppelstuk -> UTP kabel -> RJ45 koppelstuk-> telefoonkabel
Als je dat RJ45 outlet wil slopen moet je dat doen. Het is er niet voor gemaakt en je gaat op termijn contactpunten verbuigen. Beter kun je de kabels gewoon verlengen met daarvoor bedoelde schroefcontacten, scotchlocks of desnoods een kroonsteentje. Cat6 kabel als telefoonkabel is prima geschikt, doorgaans worden daarvoor de middelste aders (blauw/wit en blauw) gebruikt. Kan perfect :) .

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 15:15

L01

Theoretisch zou dit moeten lukken, echter vraag ik me af of je die utp kabel in een RJ11 connector krijgt in verband met de dikte van de kabel.
De makkelijkste oplossing is natuurlijk de kabel verlengen met een telefoonkabel :)

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54

DinX

Motormuis

Je kan perfect een RJ11 stekkertje in een RJ45 outlet steken. Dus verlengen met een koppelstuk met 2 x RJ45 ertussen gaat gewoon werken (en helemaal geen issue met telefonie).

Dus toestel -> telefoonkabel -> RJ45 koppelstuk -> UTP kabel -> RJ45 koppelstuk-> telefoonkabel

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 11:30
Qua signaal is een cat6 kabel overkill en dus prima geschikt.

Ik zou netjes de cat6 kabel afwerken met RJ45 sockets, en vervolgens de telefoonkabel op de middelste 4 pinnen van een RJ45 connector plaatsen. probeer geen RJ11 connector in een RJ45 socket te plaatsen. Hoewel het wel lijkt te werken kunnen hiermee de buitenste pinnen van de socket (die niet voor telefonie gebruikt worden) beschadigen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 13:15
DinX schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:58:

Als je dat RJ45 outlet wil slopen moet je dat doen. Het is er niet voor gemaakt en je gaat op termijn contactpunten verbuigen. Beter kun je de kabels gewoon verlengen met daarvoor bedoelde schroefcontacten, scotchlocks of desnoods een kroonsteentje. Cat6 kabel als telefoonkabel is prima geschikt, doorgaans worden daarvoor de middelste aders (blauw/wit en blauw) gebruikt. Kan perfect :) .