Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Ik zoek?
advies om een T5810 stiller te krijgen

Wat is je budget?
100-150 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur maar ik heb van een vorige Game PC nog een 2 tal 120mm case noctua case fans over pricewatch: Noctua NF-F12 PWM Bruin, 120mm

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Deze Dell 5810 (16 GB, Xeon E5-1650, 685 watt voeding) kon ik gratis op de kop tikken op mijn werk en wilde 'm oplappen om mee te gamen. Hiervoor heb ik er een Inno3060 TI 8GB video kaart ingestoken. Het systeem draait met een snelle SSD als een zonnetje maar maakt behoorlijk veel lawaai. De fans in de voeding zijn redelijk stil en de CPU heeft alleen een koelblok. De fans van de 3060 TI heb ik onder controle met Afterburner en maken eigenlijk geen lawaai. De grootste bron van ergenis zijn echter de 3-tal casefans, die zijn het meest aanwezig en lijken ook constant op vol vermogen te draaien (https://www.dell.com/supp...9-9caffdd359ce&lang=en-us) die vermoedelijk al veel uurtjes hebben gedraaid.

Wat adviseren jullie om deze PC stiller te krijgen? Hieronder wat foto's. Voor mobo aansluitingen zie hier https://www.dell.com/supp...6-474d3a37bba6&lang=en-us

Alvast dank _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTvpc8FK7D0dyeuUSu41ooed3Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDwLEc6hIjgYpIlCE4lj5ppb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGIyM_-ep-DwfXI_YLAretCnHII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phbwoJDdBUY1K5ZiMiwKPOD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKbu_OUc_BmsKwXDZvp8XX-9_5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNuKlNs7tBfM1PcTIeDuDJyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLBGFUQ9JfyYWZ4fivd9KKxpV40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Calz4gjrDpTWNR33PXJ4SPQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 12-05-2022 23:08 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Bios instellingen voor de casefans?
Dell Precision Tower 5810 Owner's Manual - System Setup Options

Speedfan?
Github: DellFanManagement - T5810

Casefans loshalen?
Eventueel sensor pin patchen om Bios foutmeldingen te onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Die bios setting had ik al op
Low gezet maar geen resultaat. Verder heb ik de case fans al een keer losgemaakt en schoongemaakt maar geen resultaat.

Speedfan had ik ook al geïnstalleerd maar niet die tweak in de link. Ik zal eens kijken.

Hoe dan ook maken die fans wel veel geluid dus als jullie ideeën hebben voor stille casefans en/of een stille CPU koeler of misschien wel waterkoeling….dan hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Niet heel veel verder gekomen maar die fan1 en fan 5 lijken me wel erg hard te draaien. Ik krijg ze echter niet langzamer…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGuUsKgKzfYIkEi5ZBC9A5eEc94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUkskpEv8XVg5MaMHP05RoWC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:04
Ik heb hier ook een tweetal T5810 staan en die zijn wel fluister stil. Weet je zeker dat je de fan control slider in de BIOS op low hebt gezet? En hoe hoog komt de CPU temperatuur onder load? Op basis daarvan gaan de fans sneller draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Hij staat op low. Ik zal m dit weekend eens onder load zetten maar vind je ook niet dat die fan 1 en 5 erg hoog staan? Met name omdat er niks draait op dat moment. Ik heb ook het gevoel dat beide fans een spinup doen als Windows start , wat raar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BnB0Uy-LWVw7xvjo23niYpMatk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzzRbY27TI4fyTrMNI8VLrzL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spam
Kun je me uitleggen wat dit precies doet? Uiteindelijk zijn het 3x casefans die ik rustig probeer te krijgen. Ik heb eigenlijk geen idee waarom SpeedFan mij er 5 laat zien maar misschien bedoelen ze hiermee de fans van de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Laatste BIOS update staat er al op? Kijk even goed welke er nu opstaat en of je eerst naar een andere BIOS moet updaten voordat je de laatste er op zet. :) https://www.dell.com/supp...t5810-workstation/drivers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spam
dylan111111 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:01:
Laatste BIOS update staat er al op? Kijk even goed welke er nu opstaat en of je eerst naar een andere BIOS moet updaten voordat je de laatste er op zet. :) https://www.dell.com/supp...t5810-workstation/drivers
Goeie tip, was dringend nodig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYwlGlU_ZPBXs-tqQrZWAV3CZ9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGBHsDZ7PQQFq6B6VXNq38dB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Maar levert helaas niks op. Sterker nog ik krijg bij het opstarten ineens hier klachten over. Als ik op enter druk start ie wel gewoon door. Na een check bleek de boot volgorde te zijn veranderd na de update, ik denk omdat hij nu PCI-E kaarten ook gelijk herkend als drives (zit een NVME in)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXy1x0k6MsRAJfPzq8kTLn725SQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmHyrtj8vrOvb5nLgjDnTAbe.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gewoon heel vreemd is dat de PC redelijk stil is bij het opstarten. Bij het inloggen op Windows echter hoor ik de casefans opspinnen en ik krijg ze met speedfan niet lager dan de RPMs op de eerste screenshot. De BIOS op low zetten heeft geen zin…

Dus…..wat ga ik doen? Ik snap niet waarom die case fans opspinnen. De CPU is namelijk nog helemaal niet heet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbMwKsnf3LO3V__Awhs_2NY0Qc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCoqrVufGUhVQ2aJQHISOOG2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Spam op 13-05-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Spam schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Kun je me uitleggen wat dit precies doet? Uiteindelijk zijn het 3x casefans die ik rustig probeer te krijgen. Ik heb eigenlijk geen idee waarom SpeedFan mij er 5 laat zien maar misschien bedoelen ze hiermee de fans van de voeding?
Deze stuurt een lager 'signaal' door naar de fans. Ik had een Fujitsu machine waar de fan 100% draaide, met dit onderdeel er tussen bleef ie rustiger draaien.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Maar gaat dat werken als slechts 1 of 2 fans een significant hogere RPM hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is het het waard om 100-150 euro uit te geven aan een systeem waar elke tweede hands (en ook een aantal nieuwe) cpus van 100 euro rondjes om rent? Je zal een behoorlijke overclock moeten toepassen voordat dit systeem op niveau zit.

Je hebt een Sandy Bridge cpu, een Xenon met waarschijnlijk traag geheugen en lage clocks. De 2 extra cores zullen iets helpen maar een R3 3300x maakt daar al gehakt van (je mag blij zijn als je in titels die goed schalen 90% van de performance krijgt van een 2600k, je zal waarschijnlijk eerder op 75% zitten).

Ik zou de grens bij 50 euro leggen, 1 cpu koeler en 2 goede casefans ofzo. Kijk bijv. naar de volgende koeler, je zal even moeten kijken of hij nog op dat socket past:
https://www.youtube.com/watch?v=2-Yp5F0HsAs

[ Voor 25% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 13-05-2022 17:01 . Reden: koeler, 2600k toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Spam schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:27:
Maar levert helaas niks op. Sterker nog ik krijg bij het opstarten ineens hier klachten over. Als ik op enter druk start ie wel gewoon door. Na een check bleek de boot volgorde te zijn veranderd na de update, ik denk omdat hij nu PCI-E kaarten ook gelijk herkend als drives (zit een NVME in)

[Afbeelding]

Wat gewoon heel vreemd is dat de PC redelijk stil is bij het opstarten. Bij het inloggen op Windows echter hoor ik de casefans opspinnen en ik krijg ze met speedfan niet lager dan de RPMs op de eerste screenshot. De BIOS op low zetten heeft geen zin…

Dus…..wat ga ik doen? Ik snap niet waarom die case fans opspinnen. De CPU is namelijk nog helemaal niet heet?

[Afbeelding]
Die temperatuur is voor 1.4% load wel al aan de hoge kant. Wat gebeurt er als je de CPU op 100% load zet met de temperatuur? Met CPU-z bijvoorbeeld*. Koelpasta van de CPU toevallig al eens vervangen?

Je kan nog Ubuntu op usb zetten en daar vanaf opstarten en kijken wat dat doet met de fans.
d22wth schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Deze stuurt een lager 'signaal' door naar de fans. Ik had een Fujitsu machine waar de fan 100% draaide, met dit onderdeel er tussen bleef ie rustiger draaien.
Dell heeft alleen geen standaard fan header dus moet je kabeltjes custom goed gaan maken. Kan wel een oplossing zijn maar wellicht is dat alleen een symptoom van een ander probleem*
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:56:
Is het het waard om 100-150 euro uit te geven aan een systeem waar elke tweede hands (en ook een aantal nieuwe) cpus van 100 euro rondjes om rent? Je zal een behoorlijke overclock moeten toepassen voordat dit systeem op niveau zit.

Je hebt een Sandy Bridge cpu, een Xenon met waarschijnlijk traag geheugen en lage clocks. De 2 extra cores zullen iets helpen maar een R3 3300x maakt daar al gehakt van (je mag blij zijn als je in titels die goed schalen 90% van de performance krijgt van een 2600k, je zal waarschijnlijk eerder op 75% zitten).
[YouTube: Why AMD Needed Ryzen to Work! 2500K & 2600K vs. FX-8370, GPU Scaling Benchmark]

Ik zou de grens bij 50 euro leggen, 1 cpu koeler en 2 goede casefans ofzo. Kijk bijv. naar de volgende koeler, je zal even moeten kijken of hij nog op dat socket past:
https://www.youtube.com/watch?v=2-Yp5F0HsAs
Die R3 3300x maakt helemaal geen "gehakt" van die E5-1650 v3, ik zie 27% in single-core beter en multi-core gelijk. https://www.cpu-monkey.co...vs-amd_ryzen_3_3300x-1345 Vergeet ook niet dat je een moederbord, kast, voeding en geheugen er bij moet berekenen, dat loopt aardig snel op in kosten.

Edit. Die T5810 heeft een LGA2011-3 Narrow ILM socket, daar zijn amper koelers voor te krijgen en die beter zijn dan de standaard die er op zit. Ook zit je met de breedte, een Noctua NH-U9DXi4 die deze socket ondersteunt pas al niet door de breedte helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door dylan111111 op 13-05-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

dylan111111 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:31:
Die R3 3300x maakt helemaal geen "gehakt" van die E5-1650 v3, ik zie 27% in single-core beter en multi-core gelijk. https://www.cpu-monkey.co...vs-amd_ryzen_3_3300x-1345 Vergeet ook niet dat je een moederbord, kast, voeding en geheugen er bij moet berekenen, dat loopt aardig snel op in kosten.

Edit. Die T5810 heeft een LGA2011-3 Narrow ILM socket, daar zijn amper koelers voor te krijgen en die beter zijn dan de standaard die er op zit. Ook zit je met de breedte, een Noctua NH-U9DXi4 die deze socket ondersteunt pas al niet door de breedte helaas.
Ten eerste, mijn fout ik heb de oude 1650 opgezocht de Sandy Bridge variant, de v3 is Hasswell.

Ik vind 27% in singlethreaded performance ten faveure van de 3300x die relatief traag is best veel. Dat de 3300x een 6core in MT kan bijbenen zegt genoeg. Ik zou persoonlijk CPU monkey nu niet echt als goed bron beschouwen.... de TS wil de pc voor games gebruiken ik zie geen enkele game test op die site. Ik linkte naar HardwareUnboxed die bekend staan als een van de betere reviewers momenteel.

Wil je weten hoe hij in games performed dan zou je de volgende review kunnen bekijken, Haswell doet het inderdaad een stuk beter dan de Sandy Bridge generatie; de Xenon is te vergelijken met de 5930K:

Op het laatste punt heb je natuurlijk gelijk, de extra kosten die je maakt voor een upgrade spelen ook mee. Verdanderd voor mij nog weinig aan het feit dat 100-150 uitgeven aan het stiller maken van een oud systeem gewoon te veel is. Mocht de TS dat toch willen doen dan zou ik goed kijken naar koelers van Noctua gezien die eigenlijk altijd in mijn ervaring nieuwe mountkits sturen als je die koeler meeneemt met een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Maar heb je die extra casefans nou allemaal echt nodig dan?
Dan zou je deze gewoon kunnen verwijderen/loskoppelen.
Wel moet je dan waarschijnlijk iets patchen met sensors als je deze niet in het bios kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Dat is de vraag. Er zit geen koeling op de CPU he.

Dus de vraag of het niet beter is om een goede CPU koeler erop te zetten en de casefans uit te zetten. Vervolgens op de achterkant die Noctua fan die ik al heb op de achterkant te plaatsen?

YouTube: How to install a Noctua NH-U9DX i4 in to a Dell Precision T5810 Work...

@Sp3ci3s8472 Ik wil er het liefst zo min mogelijk aan uitgeven. Een compleet nieuwe PC probeer ik juist te voorkomen. Het systeem performed perfect alleen maken die case fans teveel lawaai

[ Voor 100% gewijzigd door Spam op 13-05-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
[...]

Die temperatuur is voor 1.4% load wel al aan de hoge kant. Wat gebeurt er als je de CPU op 100% load zet met de temperatuur? Met CPU-z bijvoorbeeld*. Koelpasta van de CPU toevallig al eens vervangen?

Je kan nog Ubuntu op usb zetten en daar vanaf opstarten en kijken wat dat doet met de fans.
Die koel pasta moet wel wellicht eens bekeken worden
Die video die ik deelde raadt juist wel die ene koeler aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Spam schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:29:
Dat is de vraag. Er zit geen koeling op de CPU he.

Dus de vraag of het niet beter is om een goede CPU koeler erop te zetten en de casefans uit te zetten. Vervolgens op de achterkant die Noctua fan die ik al heb op de achterkant te plaatsen?
Dan zou ik, koelpasta vervangen, 2-3 van de grootste Noctua fans kopen die in je kast passen en de bijgeleverde adapters gebruiken zodat ze op een lager toerental draaien.
Als andere leveranciers ook die adapters hebben en goedkoper zijn zou je die kunnen overwegen, Noctua is goed maar ook meteen het duurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Welke adapters moet ik erbij kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Spam schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:58:
Welke adapters moet ik erbij kopen?
Noctua levert ze al mee met de fans, ik heb tenminste nog geen fan gehad die deze er niet bij had zitten. De adapter heet LNA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Ok gaan we proberen. Alvast hartelijk dank voor alle info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Spam schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Die video die ik deelde raadt juist wel die ene koeler aan?
Ja dat is een meer dan prima koeler, let er wel op dat de air ducts niet meer passen en wellicht de eerste ram slots om de socket niet gevuld kunnen worden. Ik ben benieuwd naar je volgende update. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Het geheugen wat je geïnstalleerd heb, is dit de goede volgorde? In de deksel zie je welke volgorde je aan moet houden om je quad channel te activeren.

Je CPU heeft een fan die tussen de heatsinks zit. Is op zich een stille en kan met gemak de 140W van de CPU aan. (kijk even op je foto, het witte QR stickertje zit op de fan.)

Kijk even welke voeding je heb, er zijn 3 varianten en voor de 3060ti is de 685W of 825W eigenlijk wel een must. Als je de 425W heb kan deze flink blazen om het hoofd koel te houden (bij bijvoorbeeld windows starten). Als je deze icm de 3060ti heb, dan zou ik daar eens naar kijken.

Ook ik heb 2 van deze machines staan en beide met 685W voeding en Quadro RTX 4000 kaarten. Beide zijn stil genoeg om lekker naast te zitten.

Als je een HDD temp sensor heb, haal deze even los. Is eigenlijk ook niet nodig in deze kast.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dell heeft alleen geen standaard fan header dus moet je kabeltjes custom goed gaan maken. Kan wel een oplossing zijn maar wellicht is dat alleen een symptoom van een ander probleem*
gewoon de fans vanaf de voeding stroom geven, dan heb je 1 snelheid? en dan daar eventueel een adapter tussen dat ze wat langzamer draaien.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
bombadil schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:17:
[...]

gewoon de fans vanaf de voeding stroom geven, dan heb je 1 snelheid? en dan daar eventueel een adapter tussen dat ze wat langzamer draaien.
Kan, maar dan zit je met een fan foutmelding bij het opstarten bij de machine. Geen idee of je dat kan uitzetten/negeren standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Twarp schreef op zondag 15 mei 2022 @ 02:19:
Het geheugen wat je geïnstalleerd heb, is dit de goede volgorde? In de deksel zie je welke volgorde je aan moet houden om je quad channel te activeren.
Ik zal eens kijken want dit is gewoon zo geleverd dus zou raar zijn als het fout zit?
Je CPU heeft een fan die tussen de heatsinks zit. Is op zich een stille en kan met gemak de 140W van de CPU aan. (kijk even op je foto, het witte QR stickertje zit op de fan.)
Ik ga eerst maar eens even de koeling pasta vervangen voordat ik eventueel aan die Noctua ga. Ik zag op die video ook nog een aantal zaken die erbij moesten
Kijk even welke voeding je heb, er zijn 3 varianten en voor de 3060ti is de 685W of 825W eigenlijk wel een must. Als je de 425W heb kan deze flink blazen om het hoofd koel te houden (bij bijvoorbeeld windows starten). Als je deze icm de 3060ti heb, dan zou ik daar eens naar kijken.
Er zit een 685W voeding in. Dat was ook een van de redenen om deze PC te nemen ipv mijn huidige PC te upgraden
Ook ik heb 2 van deze machines staan en beide met 685W voeding en Quadro RTX 4000 kaarten. Beide zijn stil genoeg om lekker naast te zitten.

Als je een HDD temp sensor heb, haal deze even los. Is eigenlijk ook niet nodig in deze kast.
Ik blijf het vreemd vinden dat 2 van die fans zo hard moeten draaien bij idle. Ik ga later deze week de kast eens openen om de boosdoeners te achterhalen. Vreemd genoeg was deze kast ook stil toen ik 'm kreeg dus geen idee wat er veranderd is. De fans van de 3060TI zijn het zeker niet

[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 16-05-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Was het allemaal uiteindelijk gelukt met het stiller krijgen? ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

- Zaag al het ijzer voor de fans weg.
- Indien het moederbord 1 fan wel zacht laat draaien maar de rest niet kun je de fans ook met een splitter allemaal op dezelfde aansluiting aantsluiten.
- Of de fans zelf aan een molex knoppen zodat deze op 5 of 7 volt draait.

Het makkelijkst: sluit ze gewoon niet aan.
Pagina: 1