Hoe verifieer je of een scherm goed is 2e hands

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Morgen komt er een tweaker langsrijden om 2 schermen te verkopen, ik wil ze graag eerst even testen.

Het ding is, er zijn wat red flags maar ook green flags te constateren. Ik zou graag willen weten hoe ik er voor kan zorgen dat ik niet wordt opgelicht.

- Hij komt langs zodat ik ze kan aansluiten, dat is een plus. Ik kan ze dan natuurlijk even aanzetten, maar niet een full blown test doen en ik heb geen garantie.
- De prijs is redelijk laag, maar ook geen garantie dus ook dat is goed en weer minder.
- Ik heb gevraagd het via een Tikkie te doen (nog geen bevestiging), zodat er iig iets 'op papier' staat

Naast gewoon letten op simpele dingen als krasjes, dingen die los zitten en de algemene visuele controle, ga ik het scherm uiteraard ook gewoon aansluiten en kijken. Ik kan daar redelijk op kleurechtheid en scherpte etc kijken, maar zijn er hints dat er misschien iets aan de hand is?

Het is een beetje paranoide misschien, maar de betreffende Tweaker heeft verder nog geen verkopen en weinig activiteit. Een red flag zeker, maar hij komt wel naar de (voor hem) andere kant van Nederland (benzine kosten betaal ik dan), waarom zou je je gezicht laten zien en naar de andere kant van Nederland gaan? Gewoon "niet verzenden en wel claimen" is makkelijker.

Al met al dus redelijk 50/50. Ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel, maar ik word ook niet graag opgelicht. Tips?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:00
Als het niet goed voelt vooral niet doen.. is de stress niet waard. verder.. heb je testjes voor monitoren zoals kleuren en dode pixels. via Youtube zelfs geloof ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tips is gewoon:
Sluit de schermen aan op een computer.
Als ze werken naar behoren is er geen reden om aan te nemen dat er iets aan de hand zou zijn.
Geen rare kleurafwijkingen, flikkeringen, dode pixels, dan zit je wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:42
Zou alleen even kijken naar dode pixels en - zoals je zelf al zei - krasjes e.d. Misschien ook even het modelnummer checken.

Verder lijkt me er echt niet zoveel fout kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:59
Je zou ook eventueel kunnen overwegen om juist bij hem langs te gaan om de schermen te testen. Dan weet je iig waar hij woont

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:20
Tja, hangt natuurlijk ook van de prijs af?
Als het nu echt high end monitoren zijn of iets basics?
Gewoon even een monitor test bij de hand hebben?

MONITORTEST VAN EIZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
iemand die een paar uur vrije tijd op offert om een medetweaker te helpen, die had ze wel op marktplaats gedumpt als ie er makkelijk vanaf zou willen. voor mij zou dit gewoon een groen vlaggetje zijn.

kijk of ze normaal aangaan, of het scherm geen (grote) zichtbare krassen heeft, en of er dode (sub)pixels te zien zijn (pixels die vastzitten in 1 kleur of niet aangaan, de test van @The_Doman kan hier prima bij helpen.

kort door de bocht: een werkende monitor is een werkende monitor. testen op kleurechtheid zou ik flauw vinden en ook geen reden tot ontbinden koop. dan ga je zelf maar met de instellingen en een calibratietool lopen prutsen (tenzij het gekalibreerde schermen zijn en als zodanig verkocht)

edit: en tweedehands garantie, ik denk dat bijna iedereen "tot aan de deur" biedt op z'n oude elektronica.

[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 12-05-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:38
Ik gebruik hiervoor nog altijd het programmaatje 'Dead Pixel Tester' (dpt.exe). Deze is vast wel ergens te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Eigenlijk komen jullie allemaal tot ongeveer dezelfde conclusie als ik, dat is op zich wel gunstig. Nou, ben benieuwd wat het wordt dan :) Als ik er aan denk zal ik de uitkomst melden :)

Complimentje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Nou, hij is langs geweest, en vooralsnog kan ik niets geks concluderen. Het lijkt er op dat ik gewoon een zeer mooie deal voor 2 schermen heb gekregen :) Ik ga nog een paar dagen wachten, maar dan zal ik ook een reviewtje bij m plaatsen voor de volgende tweaker

Ik heb die Eizo test gedaan, kon niets geks constateren, handig tooltje

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-05-2022 15:38 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heel mooi. Veel plezier met je schermen. Ook nieuwe tweakers moeten een kans krijgen een mooie status op te bouwen :)
Pagina: 1