Onverklaarbare vertraging op Netwerkpoort WD19 Dell Dock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik zit al geruime tijd met een onverklaarbaar probleem bij het gebruik van een Dell WD19 dock. Ik zal proberen mijn uitleg kort te houden, maar het is helaas een ingewikkeld verhaal:

Wij gebruiken diverse modellen uit de Latitude reeks, maar overwegend de Dell 5520, in combinatie met het WD19 dock, met daarin een Realtek USB GBE Family adapter

Deze clients draaien onder andere ons ERP pakket Agresso Wholesale.
Enige tijd geleden hebben wij een nieuwe database server geplaatst, die de huidige ERP Productie server moet vervangen. Echter wij merkten vreemde vertragingen in onze testclient opzet. Processen binnen ERP die normaal 15 seconden duren, duurden ineens ruim een minuut. En sowieso draaide het pakket zelf in zijn totaal ook stroperig en trager dan normaal.

Heel lang heeft de focus gelegen op de nieuwe server. Was het Hyper-V? Was het Windows server 2019? Server omgebouwd naar VM-Ware, zelfde probleem. Wellicht de Progress DB onder het ERP?

Echter, ineens kregen wij meldingen vanuit onze gebruikers, die op de productieomgeving draaien, die overeen kwamen met wat wij zagen op onze testomgeving. Na lang zoeken kwamen we tot een hele vreemde conclusie:

Als we de netwerkkabel uit het dock halen, en rechtstreeks in de laptop steken, dan is het probleem weg. Het zit dus in het Dock!
Het probleem deed zich echter niet overal voor, sterker nog, bij het merendeel van de gebruikers gaat het gewoon goed.
Na het nodige brainstorm werk over verschillen tussen onze testopzet en de productieomgeving kreeg ik de ingeving om ook een VoIP toestel te plaatsen bij de test opzet.
Het merendeel van onze gebruikers zit namelijk doorgelust op de switchpoort achterop een Unify Openscape CP200 toestel.
Tot onze verbazing verdween het probleem zodra er dus een CP200 tussen de switch en het dock in stond.

De zoekrichting veranderde daardoor in eerste instantie naar de Switches. Getest met meerdere modellen (Cisco 2960, 3650, SF300) Getest met meerdere poortconfigs. Poorten met een VoIP toestel en een doorgeluste client hebben een andere config dan pure data poorten. Maar ook daar helaas geen oorzaak in kunnen vinden.

De switchpoort op de VoIP toestellen is 100Mb, wellicht lag het daar? Dus getest met harde portspeed en duplex instellingen, zowel bij de client als hard op de Switchport. We dachten aan bepaalde duplex mismatches en dergelijk, maar ook daar geen oplossing.

Dus toch weer terug naar het Dock. Diverse firmware versies getest, diverse driver versies getest. In eerste instantie alleen van Dell, maar later ook Drivers van Realtek zelf. Allemaal geen effect.

Enige wat dus werkt, is of de Dock NIC compleet niet gebruiken, dus terugvallen op de NIC van de laptop zelf. Of een USB NIC van bijvoorbeeld Startech aan het Dock of de laptop hangen.

Of dus wel de NIC van het Dock gebruiken, maar dan doorlussen op dat VoIP toestel. De switch in dat toestel doet dus "iets" waardoor het probleem verdwijnt. Ook in de config van het toestel hebben we zitten spitten. Alles wat QoS betrof uitgezet bijvoorbeeld, geen effect.

Overigens merken we de mindere performance van de netwerkkaart alleen binnen het ERP. Browsen, pingen en kopiëren gaat allemaal prima.

Inmiddels zijn mijn ingevingen en ideeën aardig aan het opraken, vandaar dat ik het hier maar eens probeer. Misschien dat iemand enig idee over een zoekrichting of mogelijke oorzaak heeft?

Pogingen om dit met behulp van leveranciers op te lossen (Cisco? Dell? Realtek? ERP leverancier?) gaan geheid resulteren in een waanzinnig "kastje-naar-de-muur" verhaal, dus dat hebben we nog niet gedaan.

Alle input is welkom