Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 21:47
Mijn vraag
Heeft iemand enig idee waar dit probleem aan kan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

mijn pc bestaat uit:
Software
windows 10 home
versie : 21h2
Nieuwe verse installatie om er zeker van te zijn dat software niet het probleem zou zijn, staat ook alleen het broodnodige nu op.

hardware:

x570 aorus Master moederbord
amd ryzen 5900x processor
Dark rock pro 4 koeling tower heb thermal grizzly als koelpasta gebruikt (kryonaut)
Be Quiet! 1200 w 80 platinum voeding
Fractal design behuizing met mesh front panel.
2 standaard case fans voor in de cast 3 corsair rgb fans boven in de kast waarvan ik de voorste heb uitgeschakeld ivm de airflow en 1 standaard case fan aan de achterkant.
32 gb ram geheugen 3200mhz van g.skill flare x f4-3200c16D-32GFX

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb deze pc nu al dik een jaar en zelf in elkaar gebouwd, in begin nooit problemen mee gehad en lekker kunnen gamen ermee. echter nu heb ik de laatste tijd last van random restarts. Dit is tot nu toe alleen maar gebeurd tijdens het gamen, en dan hoofdzakelijk bij het spel warzone dat vergt nogal wat van je hardware soms. Wat er voor de rest is gebeurd in die tijd is dat ik het ram geheugen al een keer heb moeten opsturen omdat deze de memtest86 niet doorgekomen was en helaas heb ik dat afgelopen week weer gehad, dus er zit nu een nieuw setje ram geheugen in de pc welliswaar op de standaard xmp profile van 3200 mhz. Dus meende eerst dat het mijn ram geheugen was omdat deze niet door memtest 86 kwam maar aangezien de pc nu weer crashed zelfs sneller dan eerst, eerst kon ik 45min tot een uur gamen voordat dit gebeurde en nu vrijwel binnen 10 min. Toen hoorde ik van iemand dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn voor de voeding, dus deze nu uit de kast hangen maar de ventilator en alles draait prima en word ook niet warm. Heb ook hier in forum gelezen voor een prime95 test, deze dus ook net gedaan heb dan de torture test gedaan en heb met hwmonitor gekeken naar de temperatuur en deze deze spiked op 88,6 + graden,met een minimum van 64,6 graden heb de test 30 minh laten draaien .Dus ik gok dat ik last heb van thermal throtteling? maar hoe kan dat aangezien ik extra fans heb met een degeliijke cpu cooler? iemand enig idee en/of tip wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt voor de moeite en meedenken.

Met vriendelijke groetjes
Bas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:16
90c is wat die max mag worden dus je zit inderdaad aardig op de limit dan met prime 95.

Persoonlijk zou ik dus de koeler los halen en opnieuw koelpasta er op smeren en dan de koeler opnieuw vast zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Heb dit dus al een keer eerder gedaan omdat ik de standaard meegeleverde koelapsta erg weinig vond, niet dat ik superveel meer heb gebruikt maar wel ietsje meer. Maar wil dit gerust nog een keer doen als het mijn probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Kan zijn dat de voeding niet helemaal OK is en af en toe de spanning teveel afwijkt. Enige manier om daar achter te komen is een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
net even wat geprobeerd ik game voornamelijk op 1440 p met een rtx 2070 super, heb hem net op 1080p gezet en kon gewoon gamen al bereikt de max temperatuur wel bijna 84 graden voorde cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:16
Dan moet er echt wat niet goed zitten, want 84 met gamen is veel te hoog en duit toch wel op een probleem zeg maar.

Zou dus zeker de koeler even loshalen en opnieuw koelpasta erop smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-02 13:19
Het klinkt inderdaad, zoals @freaky35 noemt, dat de koeler er niet helemaal goed op zit. Ik zou het nog eens volledig demonteren. Ook zou je je memory wat lager kunnen clocken om te kijken of het dan wel goed gaat.
Verder:
- is je GPU overgeklokt?
- is je werkgeheugen AMD verified op de volgende website? https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory
- is je BIOS volledig up to date qua versie?
- zijn er andere hoge temperatuur uitschieters in HWmonitor?

Verder raad ik aan om in Eventlog te kijken en te zien wat daar genoemd staat na een random reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-02 09:47
Hoe ziet het er uit als de pc uit gaat. gaat de pc gewoon in 1x poef uit of loopt eerst het scherm vast? blijft de pc uit of start ie automatisch weer opnieuw op?

De cpu zit inderdaad aan de hoge kant qua tempratuur, probeer eens een stresstest te doen via aida64 en tijdens die test een beetje op de cpu koeler te drukken, daalt de tempratuur dan?

Als je me een prive bericht met je discord stuurt dan kan ik wel eens met je mee kijken als je dat wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 03:05
En hoe gaat het nu dan ?
Misschien een kapotte HDD/SSD ?

[ Voor 36% gewijzigd door mmxmmx op 21-05-2022 18:53 ]

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
Sorry voor late reactie, druk weekje achter de rug. Na een hoop zoeken en info vergaren heb ik de cpu gedownvolt om mijn temps lager te krijgen, heb wat sterkere ventilators aangeschaft voor nog betere koeling. Heb alles losgehaalt inclusief de cpu koeler en alles nog een keer opnieuw vastegemaakt om zeker te weten dat alles op de juiste manier erin zat of bevestigd was. En heb zitten spelen met de curves van alle fans tijdens stress load met prime 95 en furmark. Uiteindelijk heb ik mijn systeem stabiel gekregen op max 82 graden tijdens het gamen (warzone). Tot dusver heeft mijn pc zich nog geen enkele keer opnieuw opgestart.

[ Voor 14% gewijzigd door Djbaslee op 24-05-2022 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
DaemonReem schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:13:
Het klinkt inderdaad, zoals @freaky35 noemt, dat de koeler er niet helemaal goed op zit. Ik zou het nog eens volledig demonteren. Ook zou je je memory wat lager kunnen clocken om te kijken of het dan wel goed gaat.
Verder:
- is je GPU overgeklokt?
- is je werkgeheugen AMD verified op de volgende website? https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory
- is je BIOS volledig up to date qua versie?
- zijn er andere hoge temperatuur uitschieters in HWmonitor?

Verder raad ik aan om in Eventlog te kijken en te zien wat daar genoemd staat na een random reboot.
Geheugen had ik van te voren al nagekeken bij moederbord fabrikant of het compatible was en nog een keer dubbel gechecked laatst bij de memory fabrikant en het klopt. Bios heeft de laatste update die er is, gpu was op dat moment niet overclocked. Eventlog gaf aan dat de pc zich opnieuw had opgestart vanwege een stroom iets, kan de log niet meer terugvinden wat hij precies zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djbaslee
SteefdeKa schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:42:
Hoe ziet het er uit als de pc uit gaat. gaat de pc gewoon in 1x poef uit of loopt eerst het scherm vast? blijft de pc uit of start ie automatisch weer opnieuw op?

De cpu zit inderdaad aan de hoge kant qua tempratuur, probeer eens een stresstest te doen via aida64 en tijdens die test een beetje op de cpu koeler te drukken, daalt de tempratuur dan?

Als je me een prive bericht met je discord stuurt dan kan ik wel eens met je mee kijken als je dat wilt
hij ging gewoon in een keer uit zoals jij zegt poef, gewoon tijdens het gamen ineens wtf momentje, en gaat gelijk in een reboot/. De test met op de cpu koeler te drukken heb ik nog niet gedaan kan ik wel eens proberen alsnog nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Djbaslee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 03:24:
[...]

hij ging gewoon in een keer uit zoals jij zegt poef, gewoon tijdens het gamen ineens wtf momentje, en gaat gelijk in een reboot/. De test met op de cpu koeler te drukken heb ik nog niet gedaan kan ik wel eens proberen alsnog nu
Poef uit klinkt als voeding probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
99ruud99 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 05:56:
[...]

Poef uit klinkt als voeding probleem :)
Poef uit + herstart is doorgaans geen voeding probleem.
Pagina: 1