Read-only file system

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 19:37
Ik wou targetcli installeren op mijn Virtual machine waarop Debian geinstalleerd staat, met alleen een command prompt.

Dus ik gaf in : sudo apt install -y targetcli*
en ik kreeg een resum foutmeldingen zoals ik die bij andere installs ook had.
Die andere kon ik aanpassen door een link bij te plaatsen in de $ sudo nano /etc/apt/sources.list

Met name Errors zoals in dit geval:

E: Failed to fetch http://ftp.us.debian.org/...rwid_2.0.1-2+b1_amd64.deb - open 30 : Read-only file system)
Moet ik nu een stuk of 10 van die links bij plaatsen in die sources.list of is er wat meer aan het handje?

Ik kon zelf naar die website gaan en de file(s), een stuk of 10 failed to's, daar zien staan. Dus toegang is er.

Ik heb geprobeerd om met het mount commando te achterhalen of er een filesystem was die read only (ro) was en waar een error (errors=remount -ro )bij stond : maar dat was het geval niet.

https://linuxtect.com/rea...stem-error-and-solutions/

Na al dat geploeter begrijp ik er geen hoilo meer van. :p

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Je filesystem is readonly, dat betekent dat je er niet op kunt schrijven. Ik begrijp niet wat je bedoelt met links bijplaatsen of failed to's, maar om dit op te lossen zal je uit moeten vinden waarom het readonly is.

Aangezien het een VM betreft, kan het natuurlijk ook zo zijn dat je host OS hier de beperkende factor is. Eerst maar es kijken of het fs wel read-write gemount is:
Bash:
1
mount |grep "on / "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e4HLIVRy8BYkdmsMMAMVXWBmfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzrSjYSebjvXrlKEgX0fdZPT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
ik zie een ro(read only) staan bij /dev/sda2 maar geen error zoals ik in de link hierboven zag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
dat is niet het commando dat ik stuurde ;)

anyhoe, je root filesystem is read-only gemount, dus daarom kan je er niet op schrijven. Je kunt natuurlijk proberen hem rw te mounten (mount / -o remount,rw), maar eigenlijk is het belangrijk om eerst te weten waarom ie ro is.

Wat staat er in je fstab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 10:57
Ik heb wel eens gelezen dat een SSD op read-only gaat nadat deze kapot is, en daarna na reboot niet meer werken. Dus laatste kans om je data eraf te halen? Of speelt dat hier niet (alleen tenzij de VM een fysieke SSD draait?)?

[ Voor 11% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

borft schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:13:
dat is niet het commando dat ik stuurde ;)
Inderdaad. Scherp. @Veance let goed op, want die spatie aan het einde voor de sluitquote was het verschil geweest tussen 1 regel en de waslijst die je nu ziet ;)

@Veance
Een read-only state is ook niet direct een "error" voor het mount command. Die heeft daar verder geen mening over en vermeldt het niet. Je krijgt pas een issue wanneer je naar een read-only bestandsysteem probeert te schrijven; want dan kan niet natuurlijk.

Met @borft: wat staat er in je /etc/fstab?
Ik gok dat hij (/dev/sda2) daar wel als rw of geheel zonder de vermelding staat.

Gedachtengang..: hoe komt dat ding read-only? Meestal komt dat door corruptie van het bestandsysteem waardoor hij terugvalt na een fout. Is dit een VM die je ooit bevroren hebt en weer gestart? Of zet je hem telkens netjes aan uit/aan? Een reboot heb je al geprobeerd? Dat hoef je niet meteen te doen, want misschien komt het ding niet meer netjes up, maar benieuwd of je het al geprobeerd hebt gehad toevallig.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 12-05-2022 15:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
niet het commando? mount |grep "on /" ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg6--4vGB71odIzaPnH1dcsNAoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4thmToGwBLqWj6973rfJndon.png?f=fotoalbum_large

Even verduidelijken : Ik had 2 harde schijven en wou een crash simuleren van een harde schijf dus heb ik die weg genomen. Een van de stappen die ik ondernam was hierin een # plaatsen achter de UUID met een error. om dan met fdisk een nieuwe partitie aan te maken nadat ik na opstarten een nieuwe HDD in stak.

Misschien is dit ook interresant :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-bCG6sgwu3YT22lqgvo1EdU5w8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4m5VMjj6unHARm7RmzDgwhA.png?f=user_large

2 multiple devices Md 0 en md1 met elk enkele partities erin zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJxG1sYUr3CE49wmJNTIvVe8WTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vFuHuaVdy9Eac88FrrxFjcgX.png?f=user_large
Dit was mijn oorspronkelijke opstelling van 2 harde schijven die elk hun partities hadden. Ik had een RAID 0 en RAID 1 aangemaakt. Na het uithalen van een hdd en er terug een nieuwe in te steken na opstart en opnieuw een partitie aangemaakt. En nu heb ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrco4TlnPdj6WsB4g1y7Y80Wxzw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ufsgG7Q7UHzQDUFKE1e89N6E.png?f=user_large
Ik wou dan verder doen via LVM , lvmroot aangemaakt....

[ Voor 8% gewijzigd door Veance op 12-05-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Bedankt voor jullie info en hulp.

@Ultraman : Dit is een VM met debian erop zonder GUI. Dus alleen een commandprompt. De opzet was oefenen rond raid 0 en raid 1. met verschillende partities. Ik had in het begin al miserie (unmet dependencies) met installatie van openssh-server( normaal moest ik tijdens installatie van debian al de optie om ssh aan te vinkne gehad hebben maar nee) maar door in sudo nano /etc/apt/sources.list een http link te plaatsen kwam dit wel goed. En deze huidige miserie lijkt me hetzelfde.

Al vaak genoeg een reboot gedaan ja.

@grasmanek94 ik gebruik virtuele geheugenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
Maar met die /etc/fstab mount je jouw root-partitie niet...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

/etc/fstab staat op je root-partitie dus op het moment dat die gelezen kan worden is die al gemount. Geen idee wat je ermee wilt. Het lijkt mij nuttiger om met dmesg en smartctl te kijken (en op de host) of je daar gekke dingen ziet die uitleggen waarom de boel readonly is. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je kernel-commandline zorgt dat de schijf readonly gemount wordt en je fstab daarna een remount naar rw verzorgt, maar ik zou eerst eens uitzoeken of de schijf zelf geen errors geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Veance schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:38:
Dat is niet exact het commando nee. Je bent een spatie als één-na-laatste karakter daar vergeten.
Maar dat maakt niet meer uit. ;)
Even verduidelijken : Ik had 2 harde schijven en wou een crash simuleren van een harde schijf dus heb ik die weg genomen. Een van de stappen die ik ondernam was hierin een # plaatsen achter de UUID met een error. om dan met fdisk een nieuwe partitie aan te maken nadat ik na opstarten een nieuwe HDD in stak.
OK, the plot thickens.

Dus je verwijderd een (virtuele) disk om een crash/uitval te simuleren. Helder.
De gedachtengang om de / mount uit te schakelen door deze te commenten kan ik niet volgen. Want dan introduceer je een "tweede" probleem eigenlijk, denk ik dan.

Goed, het is dus een experiment. Goed bezig, al doende en klooiende leert men. Probeer vooral niet teveel tegelijk te doen en houd het simpel. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
@DataGhost ;

-Smartctl kan ik niet gebruiken (ik moet dan smartmontools installeren en ook hier weer errors)

-gekke dingen? Het enige wat ik zie met dmesg | head -n 30 (anders teveel lijnen met eenkeer)
is t volgende:
Hier staat ro quiet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-GKWRUp9Kx-jBMzqt1TQySpn5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5aUYA97I6eFxBi9JEWtSTnDL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Veance op 12-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Veance schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:38:
Nee, je mist een spatie, zoals al eerder opgemerkt.

Mij is niet duidelijk of je software raid op je host draait, maar je kunt in mdstat duidelijk zien dat een raid volume op read-only staat. Dus als daar je VM weer bovenop draait, dan verklaart dat eea.

Als je een failure van mdraid wilt simuleren, dan zijn daar een stuk betere (en minder riskante) mogelijkheden voor (zie hiervoor mdadm --fail). (overigens is ook dit een slecht idee bij raid0. zoals je kunt zien is md0 inactive)

En alhoewel je theoretisch partities in een raid volume kunt maken, zou ik dat afraden, beter gebruik je logical volumes met iets als lvm2.

Oh ja, je kunt wel het mountpunt van je root fs uitcommenten in je fstab (geen idee waarom je dat zou doen), maar die wordt door de kernel tijdens het booten gemount, dus dit doet ook helemaal niets. Ook wel logisch, meestal staat fstab op je root fs namelijk, dus die kan de kernel niet lezen totdat je rootfs gemount is. (Daarom moet je ook aan grub/lilo, etc opgeven waar je rootfs gevonden kan worden)

Aah, met een link bedoel je een URL :) en dan specifiek een naar een apt package repository. Doorgaans hoef je die niet toe te voegen voor standaard packages. En dus zeker niet voor ssh. Het is wel raadzaam eerst een apt update te draaien om je package cache bij te werken, voordat je iets installeert.

[ Voor 47% gewijzigd door borft op 12-05-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Veance schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:44:
@DataGhost ;

-Smartctl kan ik niet gebruiken (ik moet dan smartmontools installeren en ook hier weer errors)

-gekke dingen? Het enige wat ik zie met dmesg | head -n 30 (anders teveel lijnen met eenkeer)
is t volgende:
Hier staat ro quiet?
[Afbeelding]
Het zijn virtual disks toch? Als je verder zeker weet dat er niks raars aangekloot is met de data erop (wat filesystem-errors zou kunnen veroorzaken) en bovendien via de hostmachine zeker weet dat de schijf waar deze op staan zonder problemen werkt, kan je gewoon iets proberen als "mount -o remount,rw /" (of "mount -o remount,rw /wat/het/device/is /") en dan kan je daarna je fstab herstellen zodat 'ie je root gewoon read-write remount bij het booten. Ook als je dit allemaal niet zeker weet kan je het gewoon doen zolang de data in die VM niet belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
@DataGhost mount -o remount,rw /dev/md0 / net gedaan. Ook van md1.
Hoe kan ik nu het effect hiervan bekijken?
mdadm --detail /dev/md0 geeft aan dat die inactive is. Maar Ik moet wel nog via targetcli een iSCSI target aanmaken maar kan dus targetcli nog niet installeren.

Onderstaande zijn de 2 HDD's(sda en sdb) en hun partities. Daarnaast maakte ik een raid 0 met sda5 en sdb1 en een raid0 en raid1 device genaamd md0 en md1
 /dev/sda1 - 1GB - primary - /boot - ext2
 /dev/sda2 - 90GB - primary - / (root filesystem) - ext4
 /dev/sda3 - 5GB - primary - SWAP Space
 /dev/sda5 - 100 GB - logical - N/A - RAID
 /dev/sda6 - 100 GB - logical - N/A - RAID
 /dev/sda7 - remainder - logical - N/A – LVM

 /dev/sdb1 - 100 GB – N/A – RAID
 /dev/sdb2 - 100 GB – N/A – RAID
 /dev/sdb3 - 200 GB – N/A – LVM
 /dev/sdb4 - remainder – N/A – LVM

Na 'crash' van de virtuele HDD plaatste ik een nieuwe virtuele HDD met 1 partitie.

Klopt het dat het verdacht is dat ik nu via commando df -T -h temporary file systems 'tmpfs' zie staan, die ik anders noet zou hebben gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoSgIjLLrtLIjTd1qjP8TcfX3t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OHYfIsWYZSHxvJCiALqeKKEm.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Veance op 12-05-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

/dev/sda2 is het device wat je root is. Die moet je dan ook remounten, niet /dev/md0. Dat is zo te zien niet je root, kan ook helemaal niet als die inactive is. Als die remount goed is gegaan zou je weer moeten kunnen schrijven en kan je je fstab weer in orde maken zoals 'ie was. Wat je verdacht vindt aan tmpfs weet ik niet maar dat ziet er allemaal normaal uit. Gewoon een ramdrive.
Pagina: 1