Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn vraag
Welke versie van office werkt in het buitenland? Naar mijn weten werken zowel office 2021 als 365, maar ligt het gewoon aan de email beheerder, maar ik kan het fout hebben. Ik heb me laten vertellen dat ik voor werken in het buitenland perse office 365 moet hebben om mijn mail te kunnen ontvangen en verzenden? Ik weet dat het met Exchange te maken heeft, maar is de Exchange binnen Office 2021 anders dan binnen 365?

Zelf heb ik Office 2021 en gebruik een zakelijke email van een extern bedrijf. Is er een verschil in 2021 en 365 voor gebruik in het buitenland?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 2021 & Office 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb vrij weinig gevonden, want nergens wordt dit online goed toegelicht, ook niet door Microsoft zelf. Wel zie ik dat veel mensen problemen hebben in het buitenland, maar dat is zowel met office 2016, 2019, 2021 als met 365.... Het maakt het niet echt duidelijker...

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Ferdie01 op 16-05-2022 11:54)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ferdie01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:00:
...
Zelf heb ik Office 2021 en gebruik een zakelijke email van een extern bedrijf. Is er een verschil in 2021 en 365 voor gebruik in het buitenland?...
Ja, dat is er. Office 2021 (en oudere versies ook) gebruiken de mail servers van je bedrijf, of van de 3rd party die je daar voor ingehuurd hebt. In dat geval is de vraag of je het in het buitenland kunt gebruiken afhankelijk van hoe jouw bedrijf of die 3rd party hun servers ingericht hebben. Sommige blokkeren gewoon botweg buitenlandse ip-adressen; anderen zijn in het buitenland niet te vinden (DNS issues); soms is de routering knudde geregeld en slaag je er niet in om verbinding te maken.

Office 365 heeft dat probleem niet. Office 365 gebruikt de mail servers van Microsoft en Microsoft heeft overal ter wereld servers staan en die zijn te vinden en te bereiken.

Punt is helaas dat je niet zomaar kunt switchen van Office 2021 naar Office 365. Daarvoor moet namelijk niet alleen de client worden aangepast, maar ook de servers. En een beetje systeembeheerder gaat niet z'n servers aanpassen voor één werknemer die toevallig in het buitenland verblijft.

Kortom: vraag aan dat externe bedrijf of zij clients in het buitenland ondersteunen. Als zij "nee" zeggen dan moet je op zoek naar een alternatief. Als ze "ja" zeggen dan moet je het gaan uitproberen. Als die "ja" klopt, dan heb je geen probleem. Als die "ja" niet klopt moet je alsnog op zoek gaan naar een alternatief.

Mijn advies zou zijn om dat alternatief alvast te gaan regelen. Denk dan aan een gmail of microsoft account.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 15:47
Wat bedoel je met het buitenland? Een buitenlands IP, een buitenlandse laptop?

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat de gebruikte client daar invloed op heeft, wel kan het zijn dat de mailserver inlogverzoeken vanuit bepaalde landen blokkeert.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
Ik bedoel Nederland verlaten met een laptop van hier. Soms beginnen de problemen al als men de grens met Duitsland passeert. Een collega van me heeft 5 maanden op Bonaire gezeten. 5 maanden Outlook niet kunnen gebruiken. Nou heb heb ik me laten vertellen dat Office 2021 dat probleem ook kan hebben en dat ik perse Office 365 moet hebben om deze problemen voorkomen. Maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.

Google maar eens hoeveel mensen problemen krijgen met Outlook als ze de grens passeren. De uitgaande server werkt dan vaak niet meer. Vanaf binnenkort ga ik zelf ook regelmatig grenzen passeren en is een goed werkende Outlook eigenlijk een vereiste. Het gebruik van een webmail is namelijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:50
Ferdie01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:38:
Ik bedoel Nederland verlaten met een laptop van hier. Soms beginnen de problemen al als men de grens met Duitsland passeert. Een collega van me heeft 5 maanden op Bonaire gezeten. 5 maanden Outlook niet kunnen gebruiken. Nou heb heb ik me laten vertellen dat Office 2021 dat probleem ook kan hebben en dat ik perse Office 365 moet hebben om deze problemen voorkomen. Maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.

Google maar eens hoeveel mensen problemen krijgen met Outlook als ze de grens passeren. De uitgaande server werkt dan vaak niet meer. Vanaf binnenkort ga ik zelf ook regelmatig grenzen passeren en is een goed werkende Outlook eigenlijk een vereiste. Het gebruik van een webmail is namelijk geen optie.
Ligt dit niet meer aan de server instelling dan aan het pakket welke je gebruikt?
Wat voor een mailadres gebruik je en welke server wordt gebruikt voor de uitgaande mail?

Wanneer je via Office 365 (zakelijk) exchange online gebruikt moet je overal waar je bent gebruik kunnen maken van de diensten omdat je dat voor de uitgaande mail gewoon exchange online gebruikt en dit is niet regio gebonden. Heb er zelf nog nooit last van gehad met naar het buitenland gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ferdie01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:38:
(...)De uitgaande server werkt dan vaak niet meer. (...)
Dat lijkt me niet (per se) een Outlook-issue, maar eerder de instellingen van de gebruiker zelf.
Ik kan me zomaar voorstellen dat een Ziggo of een KPN in het buitenland minder makkelijk werken. Mijn hoster biedt me de mogelijkheid om via hun eigen mailservers uit te mailen, en dat gaat wel gewoon goed.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 09:44
Vaak heb je ook een webmail mogelijkheid. Wij gebruiken op het werk Office 2019 in combinatie met de bijhorende Exchange server. Wij kunnen overal inloggen via een webmail mogelijkheid. enige voorwaarden is dat je een actieve internet verbinding hebt en de juiste inlog gegevens. Lijkt me dus meer een issue van de instellingen / beheerder.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
Sparkiee schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:59:
Vaak heb je ook een webmail mogelijkheid. Wij gebruiken op het werk Office 2019 in combinatie met de bijhorende Exchange server. Wij kunnen overal inloggen via een webmail mogelijkheid. enige voorwaarden is dat je een actieve internet verbinding hebt en de juiste inlog gegevens. Lijkt me dus meer een issue van de instellingen / beheerder.
Thanks voor je reactie. Zonder deze webmail oplossing krijg je dus problemen? Wij hebben deze oplossing niet en kunnen alleen werken in Outlook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
Jester-NL schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Dat lijkt me niet (per se) een Outlook-issue, maar eerder de instellingen van de gebruiker zelf.
Ik kan me zomaar voorstellen dat een Ziggo of een KPN in het buitenland minder makkelijk werken. Mijn hoster biedt me de mogelijkheid om via hun eigen mailservers uit te mailen, en dat gaat wel gewoon goed.
KPN en Ziggo die blijken juist veel problemen hier mee te hebben en verwijzen zelf naar het gebruik van de webmail in het buitenland. Die optie hebben wij niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
sjtienuh schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:54:
[...]

Ligt dit niet meer aan de server instelling dan aan het pakket welke je gebruikt?
Wat voor een mailadres gebruik je en welke server wordt gebruikt voor de uitgaande mail?

Wanneer je via Office 365 (zakelijk) exchange online gebruikt moet je overal waar je bent gebruik kunnen maken van de diensten omdat je dat voor de uitgaande mail gewoon exchange online gebruikt en dit is niet regio gebonden. Heb er zelf nog nooit last van gehad met naar het buitenland gaan
Dat het aan die instellingen ligt verwacht ik dus ook. Als iemand kan bevestigen dat er geen verschil is tussen de 2021 en 365 versie qua Exchange ga ik ervan uit dat we geen volledig nieuw pakket hoeven aan te schaffen.

De instellingen die we gebruiken zijn gewoon de instellingen die de beheerder levert. Volgens hun moet dit gewoon voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 11:49
Ferdie01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Thanks voor je reactie. Zonder deze webmail oplossing krijg je dus problemen? Wij hebben deze oplossing niet en kunnen alleen werken in Outlook.
Zolang je uitgaande mail server goed ingesteld staat en dus niet die van kpn of ziggo oid gebruikt moet het goed gaan!

Als Exchange gewoon goed ingesteld gaat en ze geen andere exotische landen geblokkeerd hebben kan je dus gewoon mailen!

Office 2021 of office 365 gaat dit verschil niet voor je maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Het ligt waarschijnlijk aan het feit dat het bedrijf waarvoor je werkt geen goede systeembeheerders in dienst heeft. Het ligt ofwel aan je Outlook instellingen, ofwel aan de gekozen mail server/ mail provider van het bedrijf waarvoor je werkt. Als de laatste geen Exchange online is ligt het wellicht aan beiden. Aan Outlook 2021 of 365 ligt het sowieso niet.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 12:43
Het internet is één groot geheel van aaneengeschakelde netwerken, het maakt voor software echt niet uit of je je in Duitsland of in Nederland bevindt, of waar ook ter wereld. Ga je echter naar landen als Egypte of China kan het een ander verhaal zijn, daar wil de overheid nog wel eens een deel van het internet afschermen of geen encryptie toestaan.

Wat wel zou kunnen is dat de server software van je bedrijf een firewall/filter heeft die verkeer blokkeert die van buiten een bepaald geografisch gebied komt. Alle inlogpogingen uit minder betrouwbare landen worden dan gewoon genegeerd. Dat zou je dan of aan kunnen passen, of omzeilen door een VPN te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ferdie01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:00:
...
Zelf heb ik Office 2021 en gebruik een zakelijke email van een extern bedrijf. Is er een verschil in 2021 en 365 voor gebruik in het buitenland?...
Ja, dat is er. Office 2021 (en oudere versies ook) gebruiken de mail servers van je bedrijf, of van de 3rd party die je daar voor ingehuurd hebt. In dat geval is de vraag of je het in het buitenland kunt gebruiken afhankelijk van hoe jouw bedrijf of die 3rd party hun servers ingericht hebben. Sommige blokkeren gewoon botweg buitenlandse ip-adressen; anderen zijn in het buitenland niet te vinden (DNS issues); soms is de routering knudde geregeld en slaag je er niet in om verbinding te maken.

Office 365 heeft dat probleem niet. Office 365 gebruikt de mail servers van Microsoft en Microsoft heeft overal ter wereld servers staan en die zijn te vinden en te bereiken.

Punt is helaas dat je niet zomaar kunt switchen van Office 2021 naar Office 365. Daarvoor moet namelijk niet alleen de client worden aangepast, maar ook de servers. En een beetje systeembeheerder gaat niet z'n servers aanpassen voor één werknemer die toevallig in het buitenland verblijft.

Kortom: vraag aan dat externe bedrijf of zij clients in het buitenland ondersteunen. Als zij "nee" zeggen dan moet je op zoek naar een alternatief. Als ze "ja" zeggen dan moet je het gaan uitproberen. Als die "ja" klopt, dan heb je geen probleem. Als die "ja" niet klopt moet je alsnog op zoek gaan naar een alternatief.

Mijn advies zou zijn om dat alternatief alvast te gaan regelen. Denk dan aan een gmail of microsoft account.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Super bedankt voor jullie reacties en moeite. Wel leuk dat ik tegenstrijdige antwoorden krijg. Het stellen van deze vraag was dus zo gek nog niet. Op basis van het antwoord van Brahiewahiewa lijkt me Office 365 toch de beste optie. Ik ga dat eens aandragen en anders moeten we toch met alternatieve gaan werken. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De reden voor tegenstrijdige antwoorden zit misschien gewoon in de vraagstelling ;)

Ik heb hier op een van mijn computers Outlook365 staan. Ik maak daarbij geen gebruik van mailservers van Microsoft, maar heb de inkomende en uitgaande mail lopen via de opties die mijn hoster aanbiedt. Dat houdt in dat ik mijn inkomende en uitgaande mail kan laten verlopen via mail.domeinnaam.ext of via de door mijn hoster ingerichte spamfilter. In beide gevallen kan dat vanuit alle hoeken van de wereld. Maar dat is omdat mijn hoster heeft besloten de mail op die manier in te richten. Op deze manier is het ook gewoon mogelijk mijn zakelijke mail op te halen in die Outlook... vooropgesteld dat ik dus netjes de juiste mailservers ken en inregel binnen Outlook.
Nadeel is dat ik niet de zekerheid heb dat zaken als een agenda delen of synchroniseren altijd goed zullen lopen.

Zoals Brahiewahiewa al aangeeft: Zeker op zakelijk gebied zijn er goede redenen om te kiezen voor Office2021, en ligt het probleem van al dan niet kunnen verbinden niet aan je Outlook, maar aan het feit of de organisatie het wel of niet een goed idee vindt dat een werknemer contact maakt met de mailserver vanaf een adres in ""buitenland"".
Dat ga je niet oplossen door naar een andere client over te stappen. Daarvoor moeten er server- of firewallregels aangepast worden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1