Nieuwe TV voor ouders - 50" LCD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Keuzestress!

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv voor ouders, wil het niet al te gek maken en maximaal 600 uitgeven. Nu zit ik natuurlijk in de budget range te zoeken en moet ik niet al teveel verwachten, alleen zou ik het zonde vinden als ik een minder model koop door te beknibbelen op 50 euro. Dan liever iets meer uitgeven. Dat geldt ook de andere kant op, zijn de tv's allemaal vergelijkbaar dan liever euro's besparen :))

Toevallig vandaag aankoopbewijs gezien van huidige tv, gekocht in 2007 (!!). Het is een Panasonic plasma tv, er wordt dagelijks tv op gekeken alleen merk ik dat helderheid behoorlijk heeft agenomen. Vandaar een nieuwe, plus hij is recent jarig geweest.

Ik zoek een?
50" LCD - Kijkafstand is ~2m
Geen OLED - slechte ervaringen mee

Wat is je budget?
max 600-650

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tv kijken (SD/HD)
Minimaal gebruik van Youtube/Netflix (ze zitten beide liever op de ipad)
Google Tv heeft voorkeur

Wat heb je zelf al gevonden?
- Philips 50PUS8506/12 - 50 inch - 4K LED - 2021 (~€599)
- Sony KD-50X81J - 50 inch - 4K LED - 2021 (~€620)
- TCL 50C635 - 50 inch - 4K QLED - 2022 (~€599)
- Samsung QE50Q80A - 50 inch - 2021 (met selectkorting bij bol ~€660)

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik heb dus geen flauw idee wat ik van de tv's hierboven mag verwachten qua beeld kwaliteit. Vanwege budget wordt het sowieso een 50hz. Ik heb me behoorlijk ingelezen over verschillende types LCD (fald,miniled,directled) maar of dit het verschil gaat maken met de instapmodellen?

Samsung
Het liefst ga ik voor de Samsung, bekend merk en FALD. Wel gelezen dat het een minder model is als de vorige generatie (Q80T) maar goed. Alleen vind ik Tizen weer een drama en de afstandbediening is te minimalitisch voor ouders (op leeftijd).

TLC
Nee, ik ben niet getriggered door QLED. Wel door Full Array backlighting icm Google Tv. Alleen vind je over dit specifiek model helemaaal niks. Ik weet dat ze sindskort actief zijn in EU, maar toch wat ervaringen lezen zou handig geweest zijn. Men is wel positief over de R635 (Roku, US-only), maar volgens mij is dit een totaal ander tv

Philips
Ambilight, enige reden waarom die er tussen staat. Ik vind het prachtig, maar of dat ook geldt voor ouders dunno.

Sony
Volgens rtings een middelmatig tv, maar krijgt alleen maar plusjes op coolblue

En dan de grote vraag, met mijn budget kan ik dan niet beter voor de goedkoopste 50inch gaan? Helemaal als ik zie dat Lidl een Xiamo te koop heeft voor 399 (https://www.lidl.nl/p/xia...d-smart-tv-p1e/p100342559) of de vele Toshiba's.

Mn dank is groot!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
50'' is altijd VA. Tests op Rtings zijn dus niet representatief. Samsung is idd FALD en biedt enigszins meerwaarde bij HDR. De rest zijn instappers met meer kleuren bij HDR (de TCL heeft ''micro'' dimming, geen local dimming). Voor SD(R) voldoet een goedkope instapper van een A-merk ook prima. Xiaomi of Toshiba e.d. hebben mindere beeldverwerking en (kleur)afstelling en zou ik overslaan. Kijk in de budgethoek naar TCL of Hisense. Nadeel van alle tv's zal de kijkhoek zijn, die is mager. Ik zou kijken naar de LG A1. Is niet veel duurder en ligt het dichts bij plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online
Dank! wist ik niet van rtings.com. Mbt TLC, ik heb het even opgezocht en idd op de duitse site staat microled terwijl Coolblue Full Array gebruikt. Dan valt die sowieso af. One bites the dust, nog twee te gaan :)

Vanwege slechte ervaringen is Oled geen optie ook al is beeldkwaliteit veel beter. Ik heb mijn initiele post aangepast, dacht dat ik duidelijk door LCD te gebruiken in titel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
Je kunt de Panasonic 50JXW834 ook aan het lijstje toevoegen en is imo de beste keus doordat het voldoet aan alle eisen en jouw ouders al bekend zijn met het merk/ afstandsbediening.

Door de unieke tone mapping functie weet de JXW834 in dit segment toch een relatief goede HDR weergave te laten zien. Daarnaast is de kleurafstelling en motion handling van dit model, net als de 50X81J, bovengemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:10:
Je kunt de Panasonic 50JXW834 ook aan het lijstje toevoegen en is imo de beste keus doordat het voldoet aan alle eisen en jouw ouders al bekend zijn met het merk/ afstandsbediening.

Door de unieke tone mapping functie weet de JXW834 in dit segment toch een relatief goede HDR weergave te laten zien. Daarnaast is de kleurafstelling en motion handling van dit model, net als de 50X81J, bovengemiddeld.
Enig idee hoe zich dit verhoudt tot de TX-50JX800, die is nml 399 en een stuk goedkoper als de modellen die ik heb gevonden. Ik heb lopen zoeken maar de verschillen heb ik niet kunnen vinden. Via displaydb valt beide tv's onder zelfde serie en is bv verschil niet op te vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
SYQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:36:

Enig idee hoe zich dit verhoudt tot de TX-50JX800, die is nml 399 en een stuk goedkoper als de modellen die ik heb gevonden. Ik heb lopen zoeken maar de verschillen heb ik niet kunnen vinden. Via displaydb valt beide tv's onder zelfde serie en is bv verschil niet op te vragen
Goed gevonden!

Beeldkwaliteit is hetzelfde, enige verschil is de hoeveelheid aansluitmogelijkheden. Deze is op de JX800 uitgebreider.
Pagina: 1