Windows 11 game downloaden = netwerk plat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:29

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik kom er even niet meer uit.
Zojuist heb ik mijn nieuwe PC binnen met Windows 11 en opzich werkt alles prima op 1 groot probleem na.

Tijdens het downloaden van games via Epic store, Steam etc.
lijkt het downloaden goed te gaan, maar binnen enkele seconde ligt mijn hele netwerk plat.
Geen enkele andere werkplek, telefoon kan nog een website benaderen.

Mijn PC bevat de volgende moederbord.
pricewatch: MSI MAG B660M Mortar DDR4

Ik heb via systeem apparaat uitgeschakeld
Nieuwste driver gedownload op de website van realtek.
daarna via probleem oplossen Netwerk reset
PC opnieuw opgestart.

Ik heb dezelfde game/software gedownload op een andere laptop (windows 10) in het zelfde netwerk.
Zonder problemen en niemand verloor zijn verbinding.

Zodra ik de download uit zet, dan is het netwerk voor iedereen gelijk terug.

Hieronder zie je mijn apparaatbeheer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg5HGvEYjzt8ttaBHOtdAwkOP-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4ysgw1SKfP7n5RtWMLz4YI43.png?f=user_large

vanaf deze officiele realtek website de driver opnieuw geinstalleerd van Windows 11
https://www.realtek.com/e...rnet-pci-express-software

Ik heb dus gewoon normaal internet, tot dat ik een grote bestand ga downloaden en het netwerk dus belast

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:41
Misschien dat in de adapter settings Flow Control en/of Priority uit staan? Is maar een gok gezien de post eigenlijk nog best vaag is. Er mist veel info die wij niet weten;

- Je netwerk topologie (alle apparaten, link speeds, instellingen, hoe alles met elkaar is verbonden)
- Je internet snelheden (b.v. via speedtest.net) en internet type ((A)DSL, FTTH, Coax, 4G, etc) + voor welke snelheden betaal je (je abo specs)
- Wireshark traces tijdens downloads (mogelijk TCP retransmission errors oid, dan kun je het beste receive side scaling uitzetten)
- Misschien heb je op deze PC software aan staan die je netwerk aantast/aanpast zoals Hyper-V, VMWare producten, VPNs, Hamachi, Virtualbox, WSL, e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Ik kom er net achter als ik de epic store op 20mbps limiteer. dat er dan geen issues zijn ?
Ja hij download niet op de max ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Gaat de download wel gewoon door? Als die ook stopt zou ik eens naar de netwerkkabels kijken (aan het begin van je netwerk); bij veel verkeer kunnen bij een defecte kabel veel fouten optreden, waarna de interface wordt gereset. Als dat de WAN-poort is van je router, dan betekent het dat alle apparaten even geen internet meer hebben. Kun je mogelijk ook aan lampjes bij de netwerkpoorten zien op je apparaten.

[ Voor 29% gewijzigd door gebruiker op 12-05-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:57:
Ik kom er net achter als ik de epic store op 20mbps limiteer. dat er dan geen issues zijn ?
Ja hij download niet op de max ?
Zoals ik al zei het kan van alles zijn, geen informatie en geen wireshark traces, dan betwijfel ik of iemand je op de juiste manier kan helpen. Ja, limiteren helpt maar dat is symptoombestrijding, niet aanpak van de oorzaak. Als je met een shotgun in een vat met water en vissen erin wil schieten: Zet in de geavanceerde adapter properties flow control aan (en ook op alle apparaten in je netwerk), priority aan, en Receive Side Scaling uit.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
gebruiker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:58:
Gaat de download wel gewoon door? Als die ook stopt zou ik eens naar de netwerkkabels kijken (aan het begin van je netwerk); bij veel verkeer kunnen bij een defecte kabel veel fouten optreden, waarna de interface wordt gereset. Als dat de WAN-poort is van je router, dan betekent het dat alle apparaten even geen internet meer hebben. Kun je mogelijk ook aan lampjes bij de netwerkpoorten zien op je apparaten.
De download van de game/software gaat door.
Dus het is niet zo dat de kabel er uitvliegt.

Wat mij opvalt is dat mijn laptop met windows 10 maar tot 15mbps kwam in het netwerk.
en de nieuwe Windows 11 kwam tot 25mbps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Als de aanvoer maar snel genoeg is en je PC het aankan, kun je uiteraard met een download je hele internet verbinding dicht trekken.

Dat is wat anders dan dat het netwerk plat gaat, maar ik vermoed dat je netwerk ook niet plat gaat maar je internet verbinding door de download volkomen gemonopoliseerd wordt en iets ander daar niet meer tussen komt.

Kortom volkomen normaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ben(V) schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:01:
Als de aanvoer maar snel genoeg is jen e PC het aankan, kun je uiteraard met een download je hele internet verbinding dicht trekken.

Dat is wat anders dan dat het netwerk plat gaat, maar ik vermoed dat je netwerk ook niet plat gaat maar je internet verbinding door de download volkomen gemonopoliseerd wordt en iets ander daar niet meer tussen komt.

Kortom volkomen normaal.
Moderne apparatuur heeft vaak ook zoiets als air-time-fairness (ook al is het bekabeld). Verder omschrijft OP dat 1 PC wel het internet vol kan trekken zonder problemen voor anderen. Dit is het dus absoluut niet. Edit: of misschien wel, zie nieuwe info.
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:01:
[...]

De download van de game/software gaat door.
Dus het is niet zo dat de kabel er uitvliegt.

Wat mij opvalt is dat mijn laptop met windows 10 maar tot 15mbps kwam in het netwerk.
en de nieuwe Windows 11 kwam tot 25mbps.
Oke nieuwe informatie, ze downloaden dus niet even snel (Was wel mijn aanname). Dan kan het inderdaad zijn dat er bij je internet router niks prioriteit en/of fairness in stelt. Dan kan dit 'normaal' zijn (maar dit kan ook anders worden ingesteld).

[ Voor 31% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Als de aanvoer maar snel genoeg is en je PC het aankan, kun je uiteraard met een download je hele internet verbinding dicht trekken.

Kortom volkomen normaal.
Het lijkt erop dat de download inderdaad voorrang krijgt op al het andere netwerk.
Pas wanneer ik het limiteer in de settings, blijft alles werken (maar ik merk wel vertraging op het netwerk)

Dus de PC pakt alle netwerk resources ?

Leuk als mijn vriendin thuis wil Netflixen en ik wil gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Het lijkt erop dat de download inderdaad voorrang krijgt op al het andere netwerk.
Pas wanneer ik het limiteer in de settings, blijft alles werken (maar ik merk wel vertraging op het netwerk)

Dus de PC pakt alle netwerk resources ?

Leuk als mijn vriendin thuis wil Netflixen en ik wil gamen
Als je verteld welke router je heb kunnen we je misschien helpen met wat instellingen die dit kunnen bevorderen.
Je router moet iig opties hebben voor Quality of Service (QoS).

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen enkel comsumenten router kan zoiets als air-time-fairness.
Zou ook onmogelijk zijn want dan zou die router de beschikbare bandbreedte van je ISP abbo moeten kennen.

Het principe van tcp is nu eenmaal dat als een connectie bezig is data binnen te halen dat met maximale snelheid gebeurd en dat die snelheid door je provider wordt geknepen tot wat in jou abbo is afgesproken.

Een andere tcp connectie komt er simpelweg niet meer tussen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024

Kortom volkomen normaal.
Nee, ook als 1 PC de verbinding voltrekt, kun je via een WiFi-gsm toch nog wel www.google.com bereiken?

Zo niet, dan is er iets goed mis met t modem/router (of iets anders), maar dat is NIET 'volkomen normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
- Hoe is je pc verbonden tijdens de download? Bekabeld of Wifi?
- Hoe is je laptop verbonden tijdens de download? Bekabeld?
- Welke router heb je?
- Welke internet verbinding heb je?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
grasmanek94 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Als je verteld welke router je heb kunnen we je misschien helpen met wat instellingen die dit kunnen bevorderen.
de PC staat nu tijdelijk op kantoor en zal vanavond naar mijn thuis gaan.
dan heb ik een Ziggo router staan, maar weet niet exact de type.

Maar het lijkt mij toch eerder een windows 11 issue ?
of moet ik limieten gaan instellen in de router ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ben(V) schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:08:
Geen enkel comsumenten router kan zoiets als air-time-fairness.
Zou ook onmogelijk zijn want dan zou die router de beschikbare bandbreedte van je ISP abbo moeten kennen.
Uhm, QoS zit zo'n beetje in bijna elk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:09:
of moet ik limieten gaan instellen in de router ?
Dit kan je symptoombestrijden op je W11 PC (via een limiter zoals je al zag) of je pakt het fatsoenlijk aan via QoS op je router zoals hier beschreven: https://www.onecomputerguy.com/how-to-prioritize-bandwidth/

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
grasmanek94 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Dit kan je symptoombestrijden op je W11 PC of je pakt het fatsoenlijk aan via QoS op je router zoals hier beschreven: https://www.onecomputerguy.com/how-to-prioritize-bandwidth/
Thuis zal mijn PC achter een Netgear Nighthawk router aangesloten worden.
Die weer verbonden is met de router beneden van ziggo, waar alle andere apparaten op verbonden zijn.

Benieuwd wat die dan allemaal weg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
In deze topics hoor je al snel "QoS" maar dat is echt niet perse nodig hoor in een thuissituatie.
Sowieso kost QoS best wel wat cpu op snelle verbindingen waardoor het vaak juist vertragend werkt.
QoS gebruik je eerder om een voip pakketje minder hakkelend over de lijn te laten gaan.

Dat je met 1 pc de verbinding compleet dicht kan trekken is vreemd. Dan denk ik eerder aan een brakke switch ofzo die zichzelf opknoopt bij deze datastromen.

@Pykow
In je pc moet je het niet zoeken.
Als je info geeft over het netwerk (zie vorige post) dan kunnen we meedenken

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:13:
In deze topics hoor je al snel "QoS" maar dat is echt niet perse nodig hoor in een thuissituatie.
Sowieso kost QoS best wel wat cpu op snelle verbindingen waardoor het vaak juist vertragend werkt.
QoS gebruik je eerder om een voip pakketje minder hakkelend over de lijn te laten gaan.

Dat je met 1 pc de verbinding compleet dicht kan trekken is vreemd. Dan denk ik eerder aan een brakke switch ofzo die zichzelf opknoopt bij deze datastromen.
Met een 25 Mbps abbo (aanname, door te weinig info) denk ik dat er juist QoS nodig is. Zoals men ziet ligt het internet met 1 volle download al plat, dit is niet de bedoeling. QoS bied hiervoor een oplossing.

Verder kan men ook prima een (bijvoorbeeld ADSL) verbinding dichttrekken door alleen te uploaden zonder iets te downloaden. Wanneer de upload op de fysieke lijnt _echt_ saturated is, dan breekt TCP qua download, want downloaden heeft uploaden nodig.

Verder geeft TS weinig informatie vrij, dus het blijft gokken. Als blijkt dat er een 1000 Mbit abo aanwezig is en TS download met 25 MB/s (200 Mbit/s) dan is er ergens anders natuurlijk iets heel erg mis.

[ Voor 20% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
The_BoKmeester schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Nee, ook als 1 PC de verbinding voltrekt, kun je via een WiFi-gsm toch nog wel www.google.com bereiken?

Zo niet, dan is er iets goed mis met t modem/router (of iets anders), maar dat is NIET 'volkomen normaal'.
Helaas moet ik je teleur stellen, als de aanvoer snel genoeg is kun je echt je internet verbinding helemaal dicht trekken.
Heeft niets met je apparatuur te maken, maar dat is gewoon het principe van tcp.

En QoS zal je niets helpen, de meeste router hebben dat helemaal niet en als ze het al hebben werkt het niet want daar heb je een behoorlijk krachtige cpu voor nodig die consumenten routers beslist niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@grasmanek94

Ik heb hier 50mbit, snel wifi (400-500mbit) en pomp soms ook vanuit xbox grote downloads binnen (los van mijn laptop die continue staat te syncen via onedrive op volle snelheid)
Toch ervoor ik nooit problemen dat andere devices geen internet meer hebben. NLZiet alles blijft het gewoon soepel doen.

Afaik heeft een Experiabox geen QoS toch?

Ik begrijp je punt maar 9/10 keer zit het niet in de limiet maar in:
- multicast/IGMP wat problemen veroorzaakt
- Rotte switches die zichzelf ophangen
- Gore IA/QOS/Security scanner functionaliteit op een router
etc

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
grasmanek94 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Met een 25 Mbps abbo denk ik dat er juist QoS nodig is. Zoals men ziet ligt het internet met 1 volle download al plat, dit is niet de bedoeling. QoS bied hiervoor een oplossing.

Verder geeft TS weinig informatie vrij, dus het blijft gokken.
Speedtest is 100mbps download, dus er is hier geen sprake van het limiet raken van het abbo.
Wat wel kan is misschien een slecht geconfigureerde router, want daar is eigenlijk niks van QoS ingesteld.

Zover mijn kennis gaat hier in dit gebouw, komt er internet binnen bij een router van de buren (verzamelpand)
Vervolgens gaat er een kabel in mijn eigen router > naar de Switch die gepatched is naar de ruimtes waar ik nu zit te werken.

Misschien dat door deze structuur mijn PC teveel vraagt ?

Wat vreemd is dat andere laptop's en PC dat niet doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Zijn die andere laptops en PCS ook bekabeld aangesloten op dezelfde switch waar je de test uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:21:
Zijn die andere laptops en PCS ook bekabeld aangesloten op dezelfde switch waar je de test uitvoert?
ja alles zit op 1 switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:19:
@grasmanek94
Afaik heeft een Experiabox geen QoS toch?
Deze moet QoS voor VOIP hebben. Dus QoS is aanwezig, niet de nieuwste maar wel aanwezig (support iirc geen packet marking).

@ TS het zou natuurlijk veel helpen als je een WireShark packet capture doet tijdens een download die je verbinding "kapot" trekt. Als je daarin veel TCP errors ziet is er ook iets goed fout ergens. Normaliter horen er geen (echt geen, of in ieder geval nauwelijks) errors (retransmissions, duplicate sqeuences etc) aanwezig te zijn in een packet capture. Verder is 25 Mbits/s op een 100 Mbits/s ... traag, dit hoort niet je verbinding plat te leggen. Je betaald dus voor een 100 Mbits/s abo? Hoeveel upload? (en hoeveel upload heb je in task manager op je netwerk adapter tijdens download die een netwerk plat legt?)

[ Voor 59% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:21:
[...]

ja alles zit op 1 switch
Ok
Dus voor beeldvorming:
Router
Switch
poort 1 > Pc 1
poort 2> Pc 2

Pc 1 legt de verbinding plat, Pc 2 niet?

Hmm, enkele hypotheses:
- Pc1 heeft 1gbit link, pc2 100mbit? Kun je dit checken?
- je eigen router (Netgear?) trekt het niet. Welk type heb je precies?
- je eigen router (Netgear?) heeft bepaalde QoS/priority op Pc1 ingesteld (misschien vroeger ooit gedaan). Kun je dit nakijken?

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Ok
Dus voor beeldvorming:
Router
Switch
poort 1 > Pc 1
poort 2> Pc 2

Pc 1 legt de verbinding plat, Pc 2 niet?

Hmm, enkele hypotheses:
- Pc1 heeft 1gbit link, pc2 100mbit? Kun je dit checken?
- Netgear heeft bepaalde QoS/priority op Pc1 ingesteld (misschien vroeger ooit gedaan). Kun je dit nakijken?
PC1 legt inderdaad verbindingen plat alleen de download gaat door en de rest ligt plat.
netwerkaart heeft 2.5gbit, maar de router is 1gbit.

PC2 heeft inderdaad 100mbit vanwege een voip toestel dat er tussen zit en een wat verouderde laptop.

QoS is nooit ingesteld hier.
Ik sluit alleen mijn netwerkkabel aan in de muur en that's it.
Het betreft ook een nieuwe PC die vandaag binnen is gekomen dus ook nog niet bekend was in het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
en hoe snel is je internet verbinding?
Je zegt 100mbit maar als dat op de pc met 100mbit link is zegt dat niet zoveel :P

Welke router en switch heb je staan?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Nja ik blijf er bij, het blijft gokken tenzij we deze info hebben:
- Je netwerk topologie (alle apparaten [merk+modellen], link speeds, instellingen, hoe alles met elkaar is verbonden, gedetailleerd, misschien tekeningen een idee)
- Je internet snelheden (b.v. via speedtest.net) en internet type ((A)DSL, FTTH, Coax, 4G, etc) + voor welke snelheden betaal je (je abo specs)
- Wireshark traces tijdens downloads (mogelijk TCP retransmission errors oid, dan kun je het beste receive side scaling uitzetten)
- Misschien heb je op deze PC software aan staan die je netwerk aantast/aanpast zoals Hyper-V, VMWare producten, VPNs, Hamachi, Virtualbox, WSL, Android for Windows, e.d.
- Non standaard aangebrachte netwerkwijzigingen

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 12-05-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:30:
en hoe snel is je internet verbinding?
Je zegt 100mbit maar als dat op de pc met 100mbit link is zegt dat niet zoveel :P

Welke router heb je staan?
er ligt hier 100mbit en ik haal 94mbit net via een speedtest op mijn Windows 11 PC.
de PC die de netwerk plat kan leggen bij grote download zonder limiet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Pykow
Dus je kunt 100mbit downloaden via een normale http download
maar bij een 25mbit steam download (is dacht ik P2P/torrent achtig) hangt de verbinding zichzelf op.

Hoofdverdachte:
Je router
secundair: je switch

Mrja wel eens met @grasmanek94, we hebben echt meer info nodig.
minimaal je router model en switch model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Even ter lering:
Ik heb met twee verschillende browser gelijktijdig een speedtest gedaan via https://www.speedtest.net/nl
Ik start de ene test op en op het moment dat die loopt start ik in de andere browser een tweede op.
Die tweede krijgt het pas voor elkaar een verbinding op te zetten als de eerste test klaar is met de download.
(Quod erat demonstrandum)

En QoS kan heel simpel ingezet worden voor Voice want dat is een ander protocol en er is nauwelijks cpu capaciteit nodig om dat verschil te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:35:
@Pykow
Dus je kunt 100mbit downloaden via een normale http download
maar bij een 25mbit steam download (is dacht ik P2P/torrent achtig) hangt de verbinding zichzelf op.

Hoofdverdachte:
Je router
secundair: je switch

Mrja wel eens met @grasmanek94, we hebben echt meer info nodig.
minimaal je router model en switch model
ik kreeg als test de volgende link:
https://download.xs4all.nl/test/10gb.bin

en als ik deze start, dan heb ik ook direct de issue te pakken.

alleen als ik dus een download snelheid limiet instel in de Steam of Epic store, dan gaat het goed.
Tot dat er net weer een extra divice zich aanmeld.

Dus het lijkt erop dat ik met deze pc het hele netwerk overbelast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet je netwerk maar je internet verbinding, dat zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ben(V) schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:38:
Even ter lering:
Ik heb met twee verschillende browser gelijktijdig een speedtest gedaan via https://www.speedtest.net/nl
Ik start de ene test op en op het moment dat die loopt start ik in de andere browser een tweede op.
Die tweede krijgt het pas voor elkaar een verbinding op te zetten als de eerste test klaar is met de download.
(Quod erat demonstrandum)

En QoS kan heel simpel ingezet worden voor Voice want dat is een ander protocol en er is nauwelijks cpu capaciteit nodig om dat verschil te herkennen.
Als je nu eens iperf3 oid gebruikt dan zul je wel zien dat je tegelijkertijd de helft krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:38:
[...]

ik kreeg als test de volgende link:
https://download.xs4all.nl/test/10gb.bin

en als ik deze start, dan heb ik ook direct de issue te pakken.

alleen als ik dus een download snelheid limiet instel in de Steam of Epic store, dan gaat het goed.
Tot dat er net weer een extra divice zich aanmeld.

Dus het lijkt erop dat ik met deze pc het hele netwerk overbelast ?
Laatste keer :)....
router model naam?
switch model naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
grasmanek94 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Als je nu eens iperf3 oid gebruikt dan zul je wel zien dat je tegelijkertijd de helft krijgt.
Zo werkt iperf nu eenmaal die verdeelt de boel.
Maar een enkele download doet dat echt niet.

Ook als je die speedtest met een browser in twee tabs doet wordt de boel door de browser verdeelt.
Enkel twee verschillende browser sessies toont aan dat een enkele download je hele internet verbinding kan dichttrekken.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 12-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Zo werkt iperf nu eenmaal die verdeelt de boel.
Maar een enkele download doet dat echt niet.

Ook als je die speedtest met een browser in twee tabs doet wordt de boel door de browser verdeelt.
Enkel twee verschillende browser sessies toont aan dat een enkele download je hele internet verbinding kan dichttrekken.
Bij mij wordt de download gewoon netjes verdeeld over 2 browsers hoor en hij start gewoon als de 1e loopt (En mijn ping gaat marginaal omhoog tijdens de downloads)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Bij mij wordt de download gewoon netjes verdeeld over 2 browsers hoor en hij start gewoon als de 1e loopt (En mijn ping gaat marginaal omhoog tijdens de downloads)
Ik heb dit gewoon nog nooit meegemaakt en als ik dus met alle PC's hier download is er niks aan de hand. maar deze windows 11 pc dus wel.

dus het kan in mijn beleving niet direct in de router zitten.
de PC moet toch gewoon niet het netwerk plat kunnen leggen waardoor mensen geen verbinding meer kunnen maken met het wifi, bekabeld internet eruit valt etc. als er even een grotere bestand gedownload wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Waar moet het dan in zitten?
Je "netwerk" gaat plat zeg je. Je netwerk is "switch, modem en router" in deze

Dan zit het probleem toch in 1 van deze 3 componenten? Dat lijkt mij iig logisch.
Je pc is misschien wel de start (door gbit download) maar dat maakt het nog niet het probleem :)

Stel je hebt een gore Sitecom router in je netwerk, dan zou het mij helemaal niets verbazen :)
Mrja aangezien je die details niet wilt delen blijft het gissen....

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Aangezien je met de PC gesleept hebt... (van t ene LAN naar t andere), zijn de IP-settings wel OK? Gaat er niets iets mis met subnetting/routing/weetikveel)

Wat zijn de IP-instellingen?
Wat doen Iperf3 LAN-sessies tijdens een 1000.bin/down test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:01:
Waar moet het dan in zitten?
Je "netwerk" gaat plat zeg je. Je netwerk is "switch, modem en router" in deze

Dan zit het probleem toch in 1 van deze 3 componenten? Dat lijkt mij iig logisch.
Je pc is misschien wel de start (door gbit download) maar dat maakt het nog niet het probleem :)

Stel je hebt een gore Sitecom router in je netwerk, dan zou het mij helemaal niets verbazen :)
Mrja aangezien je die details niet wilt delen blijft het gissen....
Ik hoop op een PC windows 11 gerelateerde oplossing.
want als ik de PC thuis weer aansluit heb ik weer andere netwerk en router.

Ik ben de PC alleen verder aan het voorbereiden of alles werkt en dit is de grootste issue wat ik nu tegenkom.

Thuis zal de situatie zo zijn.

Game PC Windows 11 aangesloten met Cat6 kabel naar Router netgear nighthawk r7000 ( Ac1900 )

De router heeft 1 lange cat6 kabel in de gele Internet ingang.
die weer uitkomt bij de Ziggo (zwarte router, waar ik type niet van weet) en waar Internet op binnenkomt

aan de Ziggo router zit mijn SmartTV, Hue lampen, Ziggo mediabox aangesloten.
aan de Nighthawk router zit mijn gamePC, PS4 en smartTV boven aangesloten

Mobiel Wifi kunnen we connectie maken met de router van ziggo en de retour die boven staat (Nighthawk)

De nighthawk router kan ik niet benaderen via IP. alleen via een app via de telefoon.

De router nighthawk is er tussengezet omdat de WIFI van Ziggo echt slecht is en random eruit valt.
de Nighthawk router heeft betere verbinding, maar heel soms geeft tie ook aan / Wel verbonden, geen internet en dan random doet het opeens alles weer.

Ik heb er verder totaal geen kaas van gegeten hoe het allemaal werkt.

Problemen die ik thuis heb zijn van andere aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
The_BoKmeester schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:04:
Aangezien je met de PC gesleept hebt... (van t ene LAN naar t andere), zijn de IP-settings wel OK? Gaat er niets iets mis met subnetting/routing/weetikveel)

Wat zijn de IP-instellingen?
Wat doen Iperf3 LAN-sessies tijdens een 1000.bin/down test?
Ik heb in Windows gekozen voor netwerkadapater reset en pc opnieuw opgestart.
IPV4 en IPV6 staan allemaal op automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Pykow
Ik gok dat je dit probleem thuis niet gaat krijgen :)

Die r7000 is dat de router waar je het probleem ook had? (bij je vriendin?). Of de toekomstige thuissituatie.
Indien het laatse, dan is die toplogie nog niet interessant.

Misschien kan ik dit met een analogie uitleggen:
Stel je koopt een frietpan. Je sluit hem mij bij je vriendin aan en de stroom vliegt eruit! Niets werkt meer
Ligt aan de frietpan toch?
Hoeft niet, stel je vriendin heeft maar 10a groepen dan is het logisch dat alles eruit klapt. Dan ligt het aan je stroomnetwerk.

Als je dan diezelfde frietpan thuis aansluit op een sterkere groep dan ga je daar geen problemen hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:13:
@Pykow
Ik gok dat je dit probleem thuis niet gaat krijgen :)

Die r7000 is dat de router waar je het probleem ook had? (bij je vriendin?). Of de toekomstige thuissituatie
De PC is echt net paar uurtjes geleverd en ik was alles aan het voorbereiden op mijn kantoor.
Vanavond zal hij pas aangesloten worden op de R7000 thuis en wil voorkomen dat dezelfde issue thuis gaat plaatsvinden, daarom zoek ik het probleem ook steeds in Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Heb je ook echt twee verschillende browsers gebruik?
Als je twee keer chrome of twee keer Edge gebruikt dan is dat onder water nog steeds dezelfde browsers en verdeelt de browser de boel.

Ik heb hier getest met Edge en met Brave en dat kan de tweede echt geen connectie krijgen zolang de eerste nog aan het downloaden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Ben(V)
Chrome en Edge
En gek dat het niet werkt maar ik vind speedtest niet een super betrouwbare test.
Misschien doet speedtest wel obv ip andere connecties in de wacht zetten?
Beter dan fast.com / speedtest tegelijk doen

mrja niet de moeite waard want ik geloof nooit dat er geen tcp connectie opgezet kan worden na een full download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:30:
@Ben(V)
Chrome en Edge
En gek dat het niet werkt maar ik vind speedtest niet een super betrouwbare test.
Misschien doet speedtest wel obv ip andere connecties in de wacht zetten?
Beter dan fast.com / speedtest tegelijk doen

mrja niet de moeite waard want ik geloof nooit dat er geen tcp connectie opgezet kan worden na een full download
mijn collega hier op kantoor kon ook geen verbinding maken met de WIFI netwerk, toen ik aan het downloaden was hoor ik zojuist.
Dus het lijkt er sterk op dat verbindingen verbroken worden als het overbelast raakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Pykow schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:09:
[...]

mijn collega hier op kantoor kon ook geen verbinding maken met de WIFI netwerk, toen ik aan het downloaden was hoor ik zojuist.
Dus het lijkt er sterk op dat verbindingen verbroken worden als het overbelast raakt ?
Kon die letterlijk geen verbinding maken of is het een apparaat dat na het opzetten van de wifi verbinding even naar huis belt om te controleren of er internet is? Meeste apparaten doen namelijk dat laatste, en geven dan of aan "Verbonden, geen internet" of doen net alsof ze helemaal niet konden verbinden en verbreken evt de verbinding, of gebruiken deze niet.

Verder wat al zo'n beetje gezegd is. Als je flink aan het downloaden bent kan het zomaar zijn dat aan de ISP kant meer pakketjes jou kant opgestuurd worden dan jouw modem accepteert (i.v.m. snelheidsrestricties) waardoor bv nieuwe verbindingen niet opgezet kunnen worden. Vergelijk het met een autoweg van bv 5 rijstroken die volledig gevuld zijn en iedereen netjes 100KM/u rijdt. Als er vervolgens een ongeluk is waardoor nog maar één rijstrook open is krijg je een trechter waar ineens alle verkeer tot stilstand komt en de auto's netjes een voor een die rijstrook op moeten. Hetzelfde gebeurt met de internet verbinding als de andere partij (Steam server bv) het verkeer veel sneller aanbied dan dat jou internet verbinding aan maximale snelheid heeft. Of aan de kant van de ISP of bij het modem ontstaat dan zo'n zelfde terecht waar alle TCP / UDP pakketjes achter elkaar over die smalle "rijstrook" gepropt moeten worden. Wil je daarnaast dus nog op een andere manier gebruik maken van internet zullen daarvan de pakketjes dus in dezelfde file bij die trechter moeten aansluiten en komen ze, met een flinke vertraging, aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
RobertMe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Kon die letterlijk geen verbinding maken of is het een apparaat dat na het opzetten van de wifi verbinding even naar huis belt om te controleren of er internet is? Meeste apparaten doen namelijk dat laatste, en geven dan of aan "Verbonden, geen internet" of doen net alsof ze helemaal niet konden verbinden en verbreken evt de verbinding, of gebruiken deze niet.

Verder wat al zo'n beetje gezegd is. Als je flink aan het downloaden bent kan het zomaar zijn dat aan de ISP kant meer pakketjes jou kant opgestuurd worden dan jouw modem accepteert (i.v.m. snelheidsrestricties) waardoor bv nieuwe verbindingen niet opgezet kunnen worden. Vergelijk het met een autoweg van bv 5 rijstroken die volledig gevuld zijn en iedereen netjes 100KM/u rijdt. Als er vervolgens een ongeluk is waardoor nog maar één rijstrook open is krijg je een trechter waar ineens alle verkeer tot stilstand komt en de auto's netjes een voor een die rijstrook op moeten. Hetzelfde gebeurt met de internet verbinding als de andere partij (Steam server bv) het verkeer veel sneller aanbied dan dat jou internet verbinding aan maximale snelheid heeft. Of aan de kant van de ISP of bij het modem ontstaat dan zo'n zelfde terecht waar alle TCP / UDP pakketjes achter elkaar over die smalle "rijstrook" gepropt moeten worden. Wil je daarnaast dus nog op een andere manier gebruik maken van internet zullen daarvan de pakketjes dus in dezelfde file bij die trechter moeten aansluiten en komen ze, met een flinke vertraging, aan.
inderdaad het bottleneck effect. tot zover begrijp ik nog steeds dat de nieuwe PC sneller over de snelweg gaat, maar wel alle rijstroken gebruikt en dat de andere achteraan moeten komen.
Echter gaf mijn collega aan, dat hij WIFI punt wel zag, maar geen verbinding mee kon maken.

Ik zelf kan het simpel testen.
als ik de download aanzet en mijn telefoon op hetzelfde netwerk (via wifi uiteraard) naar tweaker.net ga of een andere pagina opent, dan krijg je vrijwel direct de melding dat de pagina niet geladen kan worden.
Dus het is niet zo dat het heel traag wordt.

Zet ik de limiter aan, dus ik laat mijn game PC minder snel downloaden, dan kom ik wel op de pagina terecht en heb dan inderdaad een langzamere website, want plaatjes inladen duurt paar seconde.

Dus in beide gevallen zorgt de PC ervoor dat er te veel pakketjes worden gevraagd dan wat de router denk ik hier accepteert.

Thuis zit ik met ziggo 600down en 40/50 up.
Maximaal apparaten zijn SmartTV met Netflix,hbo streamingdiensten, 3 mobiele apparaten, 8 Hue lampen, mijn game PC, PS4 (meestal stand by) en SmartTv boven, meestal stand by.
Heel af en toe een Nintendo Switch aan op de wifi tegelijkertijd met mijn gamePC.
Maar we gaan het vanavond eens testen en als ik vragen heb, kom ik terug.

dan kijk ik ook even welke ziggo router er beneden staat voor alle details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Heb je IPv6 op je werk? Zo nee, zet de IPv6 stack eens uit in de eigenschappen van je netwerkkaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Het was zeker leerzaam gisteren om te zien dat onze netwerk hier op kantoor niet goed geconfigureerd staat en waar dus naar gekeken moet worden.

Thuis heb ik de PC aangesloten en gelijk wat testjes gedaan en nergens een probleem.
Haalde ook gewoon de top snelheid van thuis, dus niks aan het handje.

Nu nog een kleine issue verhelpen dat Xbox game pass heel laat start met het downloaden van de game en vervolgens met 2 mbps aan het downloaden is en na installatie niet reageert , wanneer ik de game wil starten.

1 game gaat goed, andere games daarna steeds hetzelfde gezeik.
Maar dat ligt meer aan de xbox store, dat gaan we eens rustig uitzoeken en heeft niks met de PC te maken.

Bedankt voor de support

Pagina: 1