Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:41
Mijn vraag
Wij hebben een refurbished Google Search Appliance (wat simpelweg een Dell Poweredge R710 is met een mooie gele chassis). Op deze server draaien wat Gitlab runners waarvan voornamelijk de cache ontzettend traag geladen en opgeslagen wordt.
Nu zijn we er vrij zeker van dat de opslag hierin het probleem is. Dit willen we dan ook graag aanpakken.

Momenteel heeft de server een Dell PERC 6i raid controller met daaraan twee keer een Seagate IronWolf ST1000VN002 1TB in raid 1

Initieel wouden we hier "even een SSD bij in drukken" maar we kwamen er al vrij snel achter dat deze RAID controller niet echt denderend is dus dat die misschien ook geüpdatet moet worden.

Dell geeft aan dat de Dell PERC H700 gebruikt moet kunnen worden in deze server, deze lijkt ook door veel mensen als upgrade geadviseerd te worden.

Dit wouden we combineren met een Samsung 850/860 PRO/EVO SSD.

Dan wouden we de twee HDDs in RAID 1 houden voor de standaard opslag (inclusief OS) zodat de server makkelijk door kan gaan als een van de HDDs het een keertje opgeeft. De SSD kan dan gebruikt worden voor de cache.

Nu zou ik graag jullie mening willen m.b.t. dit idee :)
Gaan deze onderdelen goed samenwerken?
Verwachten jullie dat dit ervoor gaat zorgen dat onze gitlab runners sneller bij hun cache kunnen komen?
Is hetgeen wat ik wil doen complete overkill en kan ik er beter nog een HDD bij kopen en de drie schrijven in RAID 5 zetten met de huidige controller?

Orgineel wou ik dit bericht in OH plaatsen, maar na overleg met de mod daar heeft hij me geadviseerd het hier te posten, omdat het ook gaat om integratie van verschillende componenten en het gebruik ervan leek CAA ook niet gepast.

Beste antwoord (via milo526 op 13-05-2022 17:23)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:29
Een H700 kan 600MB/s aan en die zal dus niet meer de bottleneck zijn.
Combineren met een ssd levert uiteraard de beste prestaties, maar je zou eerst kunnen kijken of het vervangen van de controller al voldoende verbetering is.

Al zijn de prijzen van die dingen drastisch gedaald (waren meer dan 220 euro) er een ruim aanbod van refurbished kaarten die erg goedkoop zijn en net zo goed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij is een PERC 6i een SAS controller en geen SATA, dus weet je zeker dat je een PERC 6i hebt?
Die disk(ST1000VN002) is namelijk een SATA disk dus ergens klopt er iets niet.

Een PERC 6i heeft een throughput van maximaal 30Mb/s dus een beetje een slakkengang.
zie:
https://www.dell.com/supp...sas-6-ir-sas-5-ir?lang=en

En drie disken kan ook niet want die controller ondersteund geen RAID 5 enkel Raid 0 en Raid 1

Ik zou zeggen plaats een simpele SATA 600 controller en een enkele SSD dan ben je goedkoper uit en veel sneller.

Maar misschien kun je de hele antieke boel beter vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Bedankt voor deze info Ben,

Onderstaande foto heb ik zojuist gemaakt, als ik dat serienummer zoek kom ik inderdaad bij de PERC 6i uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xIIVVnuzLEbMczAKVDS0grTt7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpbxSAvLPmTke9IbJk6ucdfu.jpg?f=fotoalbum_large

De server heeft nog een backplane, kan die het verschil tussen de SAS controller en SATA disks verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:08
Je kan s-ata drives op SAS adapters aansluiten. Het kan dus wel zo zijn dat je disk S-ATA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:56:
Volgens mij is een PERC 6i een SAS controller en geen SATA, dus weet je zeker dat je een PERC 6i hebt?
Die disk(ST1000VN002) is namelijk een SATA disk dus ergens klopt er iets niet.
En waarom zou dat niet kunnen? Je kunt geen SAS schijf op een SATA controller aansluiten maar andersom gaat prima. Je mag ze alleen niet mixen in 1 RAID set.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok het kan dus wel, maar neemt niet weg dat die controller met een slakkegang van maximaal 30MBps werkt.
Vervangen door een moderne SATA controller en een SSD levert denk veel performance winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal,

@Ben(V) denk jij dan dat de eerder door mij genoemde Dell PERC H700 hier een goede verbetering zal geven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een H700 kan 600MB/s aan en die zal dus niet meer de bottleneck zijn.
Combineren met een ssd levert uiteraard de beste prestaties, maar je zou eerst kunnen kijken of het vervangen van de controller al voldoende verbetering is.

Al zijn de prijzen van die dingen drastisch gedaald (waren meer dan 220 euro) er een ruim aanbod van refurbished kaarten die erg goedkoop zijn en net zo goed.

Pagina: 1