Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beef
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-05-2022
Hoi allemaal,

Ik zit erg te twijfelen over mijn studiekeuze. En zou graag jullie mening/advies willen hebben. Even korte samenvatting over mij vooropleiding: Ik heb eerst vmbo afgerond, toen een jaar mavo en daarna havo. Alle niveaus heb ik afgerond met een EM profiel. Op de havo heb ik wiskunde A gevolgd met bedrijfseconomie.

Ik sta momenteel ingeschreven bij Finance & control (bedrijfseconomie) en hbo ict: software engineering. Finance & control voelt voor mij als een “veilige” optie aangezien ik erg bekend ben met economie en bedrijfseconomie en bijna zeker weet dat het een makkie wordt. Echter heb ik daarom het gevoeld dat de opleiding geen uitdaging gaat geven en ik snel verveeld ga raken.

Hbo ict (software engineering ) wekt veel interesse bij mij op. Ik heb verschillende open dagen bijgewoond en veel onderzoek gedaan naar de studie, waarnaar ik besloten heb mezelf in te schrijven. Alleen heb ik totaal geen ervaring met programmeren en heb ik nooit wiskunde B gevolgd. Het laatste is op te lossen door een cursus te volgen (wat ik ook van plan ben). Het is overigens niet vereist wiskunde B te hebben gehad en je kan gewoon met elk profiel toegelaten worden. Alleen is het wel wat mij tegen houd om te knoop door te hakken. het lijkt mij dat je toch wat basisinformatie gaat missen als je zonder enige kennis aan de opleiding begint en daarmee een achterstand hebt.

Het gaat mij niet zo zeer om de moeilijkheidsgraad van de opleiding. Ik pak snel dingen op en leren vind ik niet lastig. Maar zit dus voornamelijk met de achterstand die ik misschien ga hebben als ik voor hbo ict kies. Ik ben benieuwd of er ook andere mensen zijn die totaal geen ervaring hadden op het gebied van wiskunde B en software Engineering zijn gaan studeren. Hoe was jullie ervaring?

Alvast bedankt voor de reacties :)

[ Voor 3% gewijzigd door Beef op 12-05-2022 03:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:44
Ik denk dat er heel weinig specifieke kennis uit Wiskunde B is die je écht nodig hebt. Wel is het een goede indicatie als je een vak als Wiskunde B of Natuurkunde (en specifiek het maken van redactiesommen) makkelijk vond.

Verder is het héél makkelijk om kennis te maken met programmeren. Als je er je studie- en carrièrekeuze van laat afhangen zou ik er eens een paar middagen in investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:34

D4NG3R

kiwi

:)

Wiskunde B is verre van vereist, het is vooral een goede indicatie dat je abstracte concepten snapt en op rij kan zetten.

Let vooral op dat je niet of nauwelijks geleerd gaat worden om te programmeren, ik zag bij mijn 1e studiejaar vooral daar mensen op struikelen. Je leert er software concepten en manieren van designen, hoe je het uiteindelijk implementeert is aan jouw.

Ga lekker een NodeJS of Python beginners guide op Youtube volgen, programmeren zelf is in principe niet zo heel spannend als je een beetje logisch kan denken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2022 07:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een achterstand vang je snel op, de gemiddelde HBO ICT begint op dermate laag niveau dat echte voorkennis van de verschillende IT-gerelateerde onderwerpen eerder betekent dat je je het eerste jaar zit te vervelen.

De vraag in IT is vooral wat je juist kan toevoegen bovenop de studie. In jouw geval kan een sterke economische basis mooi meegenomen zijn als je richting fintech gaat.

Maar hoe dan ook is een ICT-studie weinig actief programmeren, zelfs bij een studie software engineer is het echte programmeren huiswerk, en wordt op school vooral de basis van de principes besproken. Bij programmeren is juist de denkwijze belangrijk, en niet zo zeer de kennis van specifieke syntax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 15:34
Ik heb nu nog geen beeld wat de drive was waarom je uberhaupt naar een ict opleiding ging kijken. Ik denk dat die reden veel uit zal maken.
Van vroeger (wat ben ik oud.....) merkte ik wel dat als je van havo afkomt, er een leercurve was (die je ook in enige mate op een andere HBO gaat krijgen, maar ik verwacht minder practicum daar).
Opeens moet je andere "collega's" een schop geven als ze niks uitvoeren voor je groepsopdracht. Je komt er achter dat een studievereniging minder met studeren te maken heeft en meer met bier en aan het eind van de week ben je brak. Abstract denken is is iets dat je moet kunnen, aanleren is moeilijk.
Daaar zag ik de meeste mensen vanaf havo op struikelen.

Maar mocht je in de familie iemand hebben die het programeren doet of op een andere daarmee in aanraking kunnen komen en interesse ervoor hebben opgebouwd, kom je er snel makkelijker doorheen. Dus het komt weer neer op: waarom koos je nu voor ict?

Ik heb trouwens ruim 5 jaar geprogrammeerd bij een facturatie bedrijf, dus zo zou je het geheel ook nog kunnen combineren ;). En zoals anderen al eerder vertelden, is het niet de programeertaal die belangrijk is maar de concepten erachter. Ik ben nu 3 programmeertalen verder en ga vervolgens steeds meer richting Infrastructure as Code (Iac). Dat is hetzelfde maar eigenlijk weer totaal anders :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

Cyphax

Moderator LNX
D4NG3R schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:15:
Wiskunde B is verre van vereist, het is vooral een goede indicatie dat je abstracte concepten snapt en op rij kan zetten.

Let vooral op dat je niet of nauwelijks geleerd gaat worden om te programmeren, ik zag bij mijn 1e studiejaar vooral daar mensen op struikelen. Je leert er software concepten en manieren van designen, hoe je het uiteindelijk implementeert is aan jouw.
Dat leren programmeren is inderdaad een uitdaging. Ik merk bij mijn studenten dat ze de theorie wel redelijk snappen over het algemeen (maar principes als interfaces, abstracte classes en polymorfie zijn uitdagingen), maar daarmee kun je nog niet per se ermee problemen oplossen, en juist daar gaat het bij toetsing vaak mis. Wij laten ze een game implementeren aan het eind van de introductie-courses in het eerste jaar waarin ze alles kunnen toepassen.

@Beef Je hoeft geen voorkennis te hebben; je hoeft niet eerder iets geprogrammeerd te hebben voor een opleiding ict (tenminste, bij ons niet; ik ga er vanuit dat andere aanbieders dat niet radicaal anders aanpakken) maar het is wel belangrijk dat je jezelf weet te motiveren om het te leren: dat kost een hoop tijd.
Oon schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:17:
Maar hoe dan ook is een ICT-studie weinig actief programmeren, zelfs bij een studie software engineer is het echte programmeren huiswerk, en wordt op school vooral de basis van de principes besproken. Bij programmeren is juist de denkwijze belangrijk, en niet zo zeer de kennis van specifieke syntax.
Dat laatste is een goed kernpunt maar echt het hangt van de implementatie van de course af. Mijn studenten programmeren wel veel in de klas, maar zo'n les is 3 uur lang, en dat krijgen ze 3x in de week. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 12-05-2022 08:09 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Cyphax schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:06:
[...]

Dat laatste is een goed kernpunt maar echt het hangt van de implementatie van de course af. Mijn studenten programmeren wel veel in de klas, maar zo'n les is 3 uur lang, en dat krijgen ze 3x in de week. :)
Fijn om te horen dat er plekken zijn waar het wel gebeurt, maar helaas is het toch eerder uitzondering dan de regel. Ik heb genoeg stagiaires voorbij zien komen van tweede t/m laatste jaar, zowel MBO als HBO, en bijna geen enkele had echt nog code geschreven buiten een beetje HTML, basis JavaScript, en wat CSS.

Zelfs genoeg juniors die vers van school kwamen en eigenlijk weinig kaas gegeten hadden van echt programmeren. Pikken het wel snel op, maar je ziet meteen het verschil tussen iemand die naast school veel aan het hobbyen is geweest en iemand die het alleen van de kennis van school moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:44
Beef schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 03:37:
Ik sta momenteel ingeschreven bij Finance & control (bedrijfseconomie) en hbo ict: software engineering. Finance & control voelt voor mij als een “veilige” optie aangezien ik erg bekend ben met economie en bedrijfseconomie en bijna zeker weet dat het een makkie wordt. Echter heb ik daarom het gevoeld dat de opleiding geen uitdaging gaat geven en ik snel verveeld ga raken.
Denk je? Dingen zullen makkelijker landen, maar HBO is ook samenwerken en projecten doen. Daarnaast is finance & control niet alleen economie en ga je nog veel meer onderwerpen aanslaan dan alleen wat je gehad hebt op de HAVO. Nogal wiedes toch?

Dus omdat je aanleg hebt hiervoor zou je het niet doen? (parkeer deze vraag even)
Hbo ict (software engineering ) wekt veel interesse bij mij op. Ik heb verschillende open dagen bijgewoond en veel onderzoek gedaan naar de studie, waarnaar ik besloten heb mezelf in te schrijven.
Denk je dat een open dag een goede weerspiegeling is van de studie? Mogelijk kun je het vergelijken met het bezoek aan een auto zaak? Ze weten dat je interesse hebt in auto's en gaan het dan aan je proberen te verkopen.

Waarom wekt het je interesse? Er zijn ook economie opleidingen gefocust op ICT? Misschien moet je eens praten met developers als je denkt dat dat iets voor je is?
Het gaat mij niet zo zeer om de moeilijkheidsgraad van de opleiding. Ik pak snel dingen op en leren vind ik niet lastig.
Bold statement. Wat als je iets tegenkomt wat je niet snel oppakt?
Maar zit dus voornamelijk met de achterstand die ik misschien ga hebben als ik voor hbo ict kies. Ik ben benieuwd of er ook andere mensen zijn die totaal geen ervaring hadden op het gebied van wiskunde B en software Engineering zijn gaan studeren. Hoe was jullie ervaring?
Mijn ervaring met HBO en wiskunde?
- HBO is een ervaring die een papiertje oplevert, 95% leest niet HBO ict, HBO economie maar HBO. Dus het halen van het papiertje is 1, het onderwerp 2.
- Bij wiskunde moet 'het kwarktje vallen' en als je gemakkelijk dingen doorgrond dan hoeft het niet moeilijk te zijn.

Ik denk dus dat je moet kiezen waar je interesses/talent naar uit gaat en dan focussen op het belangrijkste; het halen van de studie. Commiteren aan de studie en niet stoppen omdat je een verkeerd vak hebt of dat het niet geheel is zoals je verwacht had, uiteindelijk gaat dat niet bepalen wat je beroep word (tenzij hele specifieken zoals Arts). Ik denk ook dat dit het belangrijkste is om mee te geven is omdat je voorafgaand aan de studie al twijfels hebt bij studies. Het is normaal om te twijfelen op die leeftijd, maar laat die twijfel je niet tegenhouden om uberhaupt dingen te gaan bereiken. Beter een HBO met een 'verkeerd' onderwerp dan geen HBO of 3 jaar later en een studieschuld van 20k..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:45

thof

FP ProMod
Hier een ervaringsdeskundige met een HAVO EM-profiel en een HBO ICT (Software Engineering).

Hier vanuit VWO 3 overgestapt naar HAVO 4, waarbij je met wat achterstand komt te zitten op vlak van Wiskunde waardoor een N-profiel destijds afgeraden werd. Wel bij het EM profiel gekozen voor uitgebreidere wiskunde A2 i.p.v. B1/2 (heet tegenwoordig anders). Verschil tussen A en B was dat A meer op statistiek zit en B meer op de complexere wiskunde. In de praktijk maakte dat voor de opleiding niets uit. Wel moet ik zeggen dat ik al wel affiniteit had met een stukje web ontwikkeling (HTML4, CSS1/2, niet-OO PHP) maar nog helemaal niet met software/api ontwikkeling.

Ondertussen al bijna 9 jaar werkzaam in het veld ;-)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-06 21:06
Ik ben zelf met een HAVO E&M achtergrond met wiskunde A2 (zoals aangegeven veel op statistiek / kansberekening etc) naar HBO gegaan, maar gekozen voor bedrijfskundige informatica. Dit zit tussen softwareontwikkeling en bedrijfseconomie in. Wellicht is zo'n tussenvorm aantrekkelijk als beide vakgebieden je aandacht hebben. In de praktijk zie ik studiegenoten veel verschillende kanten opgegaan zijn, van consultancy, management tot aan software development en alles er tussen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 10:21
1) Open dagen zijn totaal geen accurate weerspiegeling van de daadwerkelijke studie, dus neem die met een korreltje zout
2) Voorkennis is absoluut niet nodig om aan een HBO studie te beginnen, ook niet bij ICT.
3) Je hebt ook nog zoiets als BIM (Business IT & Management) of bedrijfskundige informatica die tussen je beide keuzes zitten.
4) Probeer eens wat gratis online cursusjes voor programmeertalen en kijk of het je aanspreekt, bijvoorbeeld Udemy, Code Academy etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:06
In mijn ogen zit er wel een redelijk verschil tussen HBO economie / bedrijfskunde of HBO informatica. Zowel als opleiding als werk. Ik werk voor een Fintech bedrijf en bij ons kom je er niet in als je enkel economie oid zou hebben. Als we alle grondbeginselen van informatica moeten gaan uitleggen dan zijn we nog wel even bezig. Ook ervaring die je tijdens een stage opdoet is mooi meegenomen.

Bij HBO informatica leer je (althans, toen ik tussen 2004 en 2008 de avondopleiding deed) veel dingen die als developer belangrijk zijn, namelijk:
Wat zijn databases, hoe normaliseer ik die?
Hoe red ik me op een command prompt?
Hoe werken interfaces en andere vormen van abstractie?
Een en ander over software architectuur

En nog veel meer waar ik nu zo even niet aan denk.

Ik ben destijds de avondopleiding gaan doen omdat ik als developer niet zo makkelijk bij fintech bedrijven aan de gang kwam, ondanks dat ik al jaren developer was. Het HBO informatica papiertje was dus echt wel van belang. Nu is dat door de schaarste wellicht minder belangrijk maar hoe het over 4 jaar is, als de studie klaar is kan niemand je vertellen.

De bedoeling van een opleiding is juist dat je er leert hoe je moet programmeren dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. Wat Wiskunde betreft, de eerste 3 semesters hebben we toen even Havo 4 en 5 herhaald, wat wat mij betreft prima te doen was. Daarna geen Wiskunde meer gezien. Dat je wiskunde nodig hebt als ontwikkelaar is trouwens wat mij betreft onzin, meer dan wat getalletjes optellen of op elkaar delen doe je in code eigenlijk niet.

[ Voor 16% gewijzigd door elhopo op 12-05-2022 11:20 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

D4NG3R schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:15:

Ga lekker een NodeJS of Python beginners guide op Youtube volgen, programmeren zelf is in principe niet zo heel spannend als je een beetje logisch kan denken. :)
Wat ik an sich wel met je eens ben, maar je gaat alsnog keihard op je bek als je niet goed bent in wiskundig-achtige zaken. Het is niet voor niks dat meer dan de helft afhaakt binnen het eerste jaar. Ik was er dus niet zo goed in (wel Wiskunde A gehad) en op een open dag werd mij bij hoog en laag verzekerd dat er geen wiskunde-achtige modules voorkwamen. Nou, eerste dag college begon het gezeur al: logica. In het eerste jaar 3 of 4 zwaar wiskundige modules gehad waarop het merendeel ook op z'n bek ging.

Dus als ik OP nog een tip mag meegeven: die open dagen zijn echt bullshit. Desbetreffende docent heb ik ook met passie de hele 4 jaar lang niet gemogen, een beetje een narcistisch mannetje ook, zo bleek.
Oon schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:17:
Een achterstand vang je snel op, de gemiddelde HBO ICT begint op dermate laag niveau dat echte voorkennis van de verschillende IT-gerelateerde onderwerpen eerder betekent dat je je het eerste jaar zit te vervelen.

De vraag in IT is vooral wat je juist kan toevoegen bovenop de studie. In jouw geval kan een sterke economische basis mooi meegenomen zijn als je richting fintech gaat.

En dit is de crux: 'iedereen' kan een papiertje halen (alhoewel ik daar ik wel een aardige discussie over kan beginnen, diploma-inflatie etc.), maar dat maakt je nog niet goed in wat je doet. Toen ik ging solliciteren vond men het vooral interessant wat ik in mijn eigen tijd deed. Dus mijn (bij)baan, hobby's, kennis van mijn vakgebied die ik buiten de opleiding opgedaan had etc.. En ik merk nu eenmaal werkend dat dit ook 100x belangrijker is dan het papiertje.

Je weet buiten concepten en kaders inhoudelijk eigenlijk niks van de IT als je zo'n opleiding doet. Wat overigens niet wil zeggen dat het een makkelijke opleiding is. Ik ben er toevallig met twee vingers in de neus doorheen gefietst maar voor het gros van de mensen was het echt aanpoten, laat staan op 4 jaar tijd een diploma in de handen. Ik denk echt dat als je geen voorkennis hebt, geen (diepgaande) interesse om je tussentijds veel te leren over dingen, je het echt zwaar gaat krijgen om uiteindelijk boven het gemiddelde uit te komen in het bedrijfsleven. Dan begin je gewoon op een servicedesk oid en stijg je na misschien een jaar of 2 door naar junior sysops.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Kuusj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Nou, eerste dag college begon het gezeur al: logica. In het eerste jaar 3 of 4 zwaar wiskundige modules gehad waarop het merendeel ook op z'n bek ging.
Devil's advocate: dat kregen we bij wiskunde B net zo goed niet. Uit mijn hoofd was vooral dingen als algebra en geometrie, waar je voor informatica wat minder aan hebt. Dat is meer logica, set theory en wat andere dingen als category theory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08
Ik maak mij niet zozeer zorgen over wiskunde, maar wel om de drive om de IT in te gaan. Wat is je beeld hierbij? Wil je programmeur worden, adviseur, infra?

Ik heb nu het idee dat je studie een keuze is van "doe maar een frisje", maar dan ga je vermoedelijk van een koude kermis thuiskomen.

Het goede nieuws: hbo-ict is vanwege de vorm al ontzettend breed. In die vorm denk ik dat je het moet gaan doen, maar dat je wel al aan de slag moet met je beeld van waar je naar toe wil.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RagingPenguin schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Devil's advocate: dat kregen we bij wiskunde B net zo goed niet. Uit mijn hoofd was vooral dingen als algebra en geometrie, waar je voor informatica wat minder aan hebt. Dat is meer logica, set theory en wat andere dingen als category theory.
Weet ik, maar ik wil OP maar waarschuwen bijvoorbeeld niet alles te geloven wat zo'n kwakzalver op een open dag je zegt. Zeker als je er moeite mee hebt. Dan kun je je alvast voorbereiden of iets bijspijkeren. Misschien lag het ook aan mijn school, maar van praktisch alle beloften was niks waargemaakt. Zieltjes winnen.

Ik denk oprecht ook dat mede daarom een groot deel afhaakt. Ik weet nog goed dat er een hoop reacties binnen het eerste blok waren in de strekking van "this is not what I signed up for". Komt ook omdat veel mensen een beeld van deze opleiding hebben dat je niet veel hoeft te doen en het als een soort makkelijk opleiding zien, terwijl het dat gewoon echt niet is.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1