Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 23:55

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hoi allemaal. Ik heb een vraag over L/L warmtepompen. Heb 'm gesteld in het grote topic maar zonder succes helaas.

Ik woon nu in een hoekhuis van 120m² uit 1986. Verwarm nu met gas (45-50c watertemp, wel nog reguliere radiatoren). Gezien de gasprijs á €2/m³ en mijn overschot van +- 1000kWh per jaar denk ik aan een airco. Vooralsnog eentje beneden, met optie tot uitbreiding.

Met single split heb ik relatief goedkoop een airco in de woonkamer, maar bij uitbreiding zou ik de warmtepomp moeten omwisselen voor multisplit, óf een tweede/derde unit buiten plaatsen. Dat vind ik niet héél mooi en is volgens mij ook minder zuinig. Bij een multi-split heb ik een relatief duurdere aanschaf maar wel optie tot uitbreiding later. Als het uberhaupt mogelijk is om eerst 1 airco te hebben en dan pas een 2e/3e op een 3-unit?

Uitgangspunt is een Daikin systeem in de woonkamer met optie tot uitbreiding naar boven. Woonkamer is voldoende met 3kW. Slaapkamer (veelal niet op de zon) voldoet al met 800W volgens berekening. Minimumvermogen van Daikin is volgens mij 1.5kW.

De woonkamer is 80m³ inhoud (27 m² oppervlak). Slaapkamer is 10m² oppervlak met +- 25-30m³ inhoud. Er is nog 'oud' dubbel glas, woonkamer heeft redelijk wat zon in de namiddag maar heeft ook een zonnescherm gelukkig. Denk dat de woonkamer voldoet met 3kW en de andere ruimtes met het minimum (1 á 1,5kW). Een multisplit unit is er vanaf €2000 excl. binnenunits. Voor dat geld heb ik wel 1 compleet single split systeem van 3kW.

Wat raden jullie aan? Qua stroomaansluiting neem ik een aparte groep (er is ruimte en capaciteit). Dat zal het probleem denk ik niet zijn gezien er geen zware unit nodig is (1x3kW, + 2x 1,5kW).

[ Voor 14% gewijzigd door Processorkoeler op 12-05-2022 00:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik heb ongeveer een zelfde huis als jij, alleen dan uit 1970.
Deze heeft dak/spouw/vloer isolatie.

Ik heb een multisplit 3mx68n gecombineerd met 2/2,5/3,5 binnenunits.
Werkt fantastisch voor warmte en koeling.

Deze is aangesloten op een 16A groep, dat gaat prima zolang je ze maar niet alledrie tegelijk vol laat verwarmen. Er is een eco stand, maar de piekbelasting zou hem omver kunnen trekken. Wat ik doe is ze 1 voor 1 aanzetten als dit al nodig is.

Je aanname dat een multisplit voordeliger is, moet ik helaas ontkrachtigen. Doordat die groter is heb je meer overhead als je er 1 aanzet en ze hebben last van "bleeding" . Als ik het vergelijk met hoe mijn vader het heeft opgelost met 3 losse buitenunits zijn die van hem op energiegebied zeker zuiniger. Die kunnen gewoon lager terug regelen. Maar ik vind het geen gezicht 3 buitenunits naast elkaar aan de muur, dus ik ben voor het esthetische gegaan. Mijn vader kon prima voor de andere oplossing gaan, want ze staan bij hem compleet uit het zicht.

Prijstechnisch maakt het elkaar niet veel. Tenminste dat was het prijspeil van 2020. ;-)

Mocht je nog meer vragen hebben, dan beantwoord ik ze graag.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
TTommie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:41:

Deze is aangesloten op een 16A groep, dat gaat prima zolang je ze maar niet alledrie tegelijk vol laat verwarmen. Er is een eco stand, maar de piekbelasting zou hem omver kunnen trekken. Wat ik doe is ze 1 voor 1 aanzetten als dit al nodig is.

Je aanname dat een multisplit voordeliger is, moet ik helaas ontkrachtigen. Doordat die groter is heb je meer overhead als je er 1 aanzet en ze hebben last van "bleeding" . Als ik het vergelijk met hoe mijn vader het heeft opgelost met 3 losse buitenunits zijn die van hem op energiegebied zeker zuiniger. Die kunnen gewoon lager terug regelen. Maar ik vind het geen gezicht 3 buitenunits naast elkaar aan de muur, dus ik ben voor het esthetische gegaan. Mijn vader kon prima voor de andere oplossing gaan, want ze staan bij hem compleet uit het zicht.

Prijstechnisch maakt het elkaar niet veel. Tenminste dat was het prijspeil van 2020. ;-)

Thanks! Er is denk ik geen scenario waar ze alle drie zouden aanstaan als het zover komt, laat staan op max.
Wat is "bleeding" precies? Heb het opgezocht maar vond voornamelijk scenario's in de luchtvaart zodra ik ging Googlen :)

Het is inderdaad niet m'n idee om drie single splits te nemen omdat deze aan de zijkant komen. Het hoekhuis komt uit in een poort, maar vind het niet mooi en het grenst aan de tuin van de buren. Zou ook weer extra kabelwerk en onderhoud zijn denk ik zelf (3 units = 3x onderhoud ipv 1x).

Wat is het verschil in gebruik/zuinigheid? En is het uberhaupt mogelijk om een enkele binnenunit nu aan te sluiten op een 3MXM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij moet je bij een daikin multisplit ook minimaal 2 en maximaal 5 binnenunits aansluiten.

Ze hebben overigens ook duosplit, zoals de naam al zegt meestal voor 2 binnenunits.

[ Voor 33% gewijzigd door Navi op 12-05-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Bleeding is dat er toch wat warmte zich verspreid over de binnenunits die niet aanstaan. Ik vond dit toen ook heel bijzonder want je zou verwachten dat die kleppen allemaal dicht zijn, maar dat is schijnbaar niet het geval. Tevens kan je het ook horen op de kamer als er 1 airco aanstaat en op de andere kamers niet. Ik heb dit trouwens niet als storend ervaren maar je hoort het wel.

Het exacte verschil weet ik zo niet, maar om het heel plat te slaan. Ik heb 2 slaapkamers met een airco en 1 in de woonkamer. Het maakt bij koeling kwa energieverbruik op de slaapkamers bijna niet uit of je er 1 of 2 aan hebt staan. Ik heb ze gisteren ook aangehad en zat op een verbruik na de initiële aanloop natuurlijk van rond de 400 watt.

Of je een enkele aan mag sluiten op een triple buitenunit dat durf ik niet te zeggen.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Navi schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:55:
Volgens mij moet je bij een daikin multisplit ook minimaal 2 en maximaal 5 binnenunits aansluiten.

Ze hebben overigens ook duosplit, zoals de naam al zegt meestal voor 2 binnenunits.
De ene installateur zegt dat 1 mogelijk is, de ander zegt weer dat 2 het minimum is. Daikin zelf geeft ook 2 aan, dus ik gok dat het 2 is.
TTommie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:19:
Bleeding is dat er toch wat warmte zich verspreid over de binnenunits die niet aanstaan. Ik vond dit toen ook heel bijzonder want je zou verwachten dat die kleppen allemaal dicht zijn, maar dat is schijnbaar niet het geval. Tevens kan je het ook horen op de kamer als er 1 airco aanstaat en op de andere kamers niet. Ik heb dit trouwens niet als storend ervaren maar je hoort het wel.

Het exacte verschil weet ik zo niet, maar om het heel plat te slaan. Ik heb 2 slaapkamers met een airco en 1 in de woonkamer. Het maakt bij koeling kwa energieverbruik op de slaapkamers bijna niet uit of je er 1 of 2 aan hebt staan. Ik heb ze gisteren ook aangehad en zat op een verbruik na de initiële aanloop natuurlijk van rond de 400 watt.

Of je een enkele aan mag sluiten op een triple buitenunit dat durf ik niet te zeggen.
Ah oke, daar heb ik nog niet van gehoord. Hoe erg 'hoor' je het? Is het echt merkbaar? En wat is het verbruik met 1 unit op minimumvermogen? Ik lees dat de Perfera units een COP van 5 kunnen halen maar het minimumvermogen is bij 3.5kW bijv. 1.3kW (koelvermogen). Als ik dat door 5 deel dan valt het nog mee denk ik zo.

Ik neig nu naar single split in de woonkamer en eventueel multi-split voor boven. Dan hoeven de twee units ook niet bij elkaar geplaatst te worden, er is ook plek op het balkon en een dakkapel dacht ik zo.

Vraag me alleen nog af welke unit het zou worden. Heb dit overzicht geraadpleegd en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik geen Urura sarara / emura/ stylish hoef. Keuze tussen perfera, comfora en (buiten het overzicht om) een "Sensira". Die wordt met 3.5kW aangeboden voor €800 ex. installatie. Oogt zeer goedkoop t.o.v. de andere Daikins. Enig idee?

Zie nergens bij Daikin die Sensira staan. Oud model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Je hoort het, maar niet erg. Ik stoor mij er niet aan in ieder geval. Minimum wat ik hem heb zien doen bij koelen is 400 watt en bij verwarmen rond de 800. Maar als ik dat vergelijk met singles van mijn vader gaan die echt veel lager.

Ik heb Perfera wandmodellen. Ben ik prima tevreden over.

Airco op dakkapel zie ik genoeg mensen doen, maar ik zou dit alleen doen als het echt niet anders kan. Je hoort dat ding is mijn ervaring. Niet het geluid maar de resonantie. Daar zou ik helemaal gek van worden.
Maar volgens mijn vrouw heb ik betere oortjes dan de gemiddelde mens. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TTommie op 14-05-2022 17:02 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
TTommie schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:59:
Je hoort het, maar niet erg. Ik stoor mij er niet aan in ieder geval. Minimum wat ik hem heb zien doen bij koelen is 400 watt en bij verwarmen rond de 800. Maar als ik dat vergelijk met singles van mijn vader gaan die echt veel lager.

Ik heb Perfera wandmodellen. Ben ik prima tevreden over.

Airco op dakkapel zie ik genoeg mensen doen, maar ik zou dit alleen doen als het echt niet anders kan. Je hoort dat ding is mijn ervaring. Niet het geluid maar de resonantie. Daar zou ik helemaal gek van worden.
Maar volgens mijn vrouw heb ik betere oortjes dan de gemiddelde mens. ;)
Ik ben nu ook aan het kijken naar een Perfera. Wel een duur ding hoor, ruim €2200-2500 met installatie erbij. Nu heb ik ergens een set gevonden voor €1400 nieuw, maarja, geen enkel bedrijft installeert/stelt in bedrijf als de unit niet van hun is.

Zie inderdaad bij de specfiicatie van single split het minimum koelvermogen (1.3kW). Bij de multisplits (1.5kW o.a.) staat dat er niet bij omdat dat blijkbaar afhangt van de buitenunit. Jammer dat dat niet te vergelijken is.

Ook nog naar comfora gekeken, het prijsverschil is wel aanzienlijk. Enige feature die ik als eis verder heb is een weektimer, die heeft de comfora niet. Maar vraag me af of dat in de Daikin-app dan kan. De SEER van de Perfera is iets beter, maar dat haal je er denk ik niet uit gezien het prijsverschil van +- €500 of meer.

Heb Daikin zelf wat vragen gesteld, ben benieuwd wat ze terugmailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ik heb (nog) geen reactie van Daikin, maar in het 'grote L/L topic' wel e.e.a aan info opgedaan. Ik ga me ook nog oriënteren op Mitsubishi Electric, die Diamond en Design-modellen zijn wel echt beduidend mooier en hebben een hele mooie cloud interface en ook een SEER van boven de 8 en (S)COP van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Of je gelijk hebt. Je wilt het in 1 keer goed doen. Succes met je keuze.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Opvolging; Daikin geeft aan op een multi-split minimaal 2 binnenunits nodig te hebben. Installateurs beweren dat eentje wel kan. Ik houd het vooralsnog beneden even bij single split. Boven kan altijd nog wel, en dan maar met een andere buitenunit.

Ik had ook nog wat info opgevraagd over de Sensira en Siesta-range, omdat die niet in hun brochure stond. Het zijn actiemodellen, maar als ik kijk naar de SEER en SCOP hoef ik die niet aan te schaffen.
Met deze info in het achterhoofd ben ik verder gaan kijken naar Mitsubishi Electric, voornamelijk de MSZ-LN35 en MSZ-EF35 (benaming voor binnenunits, afkorting voor buitenunits is MUZ-xx). MSZ-EF is de desigunit (soort van Daikin Stylish) en de MSZ-LN is het 'diamond' model. Denk nét iets beter dan Perfera?

De afweging wordt dus een Daikin Stylish, Mitsubishi Electric Kirigamine design (de LN) of de diamond range (LN). Ga die drie nog even op een rij zetten en dan kiezen.

Zijn er mensen met een Perfera / Stylish / Diamond of Design model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Weet iemand of op een daikin multi een sensira binnenunit en een perfera vloermodel kunnen worden aangesloten? Heb zelf nog een sensira wandmodel liggen van 2.0kw en wilde een 3.5kw vloermodel. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 12:01
TTommie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:41:

Het is al even geleden dit topic, maar ik overweeg nu ook een 3MXM68 voor dezelfde binnen units als dat jij aangeeft 2, 2.5 en 3.5

2 en 2.5 voor slaapkamers en 3.5 voor zolder wat een kantoor in aanbouw is.

Ik lees verschillende dingen rondom pendelen wanneer je bij enkel de 2kw aan zou zetten op 6.8kw heb jij deze ervaring ook?

En ben je nu zn 3 jaar later nog steeds zo blij met de multisplit oplossing? Ik kan wel gaan voor losse units maar dat is echt veel meer werk dan het met multisplit oplossen qua electra etc.

Ik hoor het graag.
Pagina: 1