Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 21:10
Ik ben bezig een i7 met 3080 12GB te kopen. Ik zou ook graag met virtual reality aan de slag willen.

Ik begrijp dat een Valve Index op dit moment een redelijke oplossing is voor consumenten. Verder is er de HTC Vive en de (Facebook) Oculus. De laatste valt voor mij af, omdat ik geen apparaten wil waarvoor je verplicht ingelogd moet zijn op Facebook.

Mijn vragen zijn:
- heb ik aan een i7 met 3080 12GB voldoende kracht? Of moet ik echt naar i9 en/of 3080TI/3090/3090TI?
- klopt het dat de Oculus niet perse een pc nodig heeft, maar dat deze stand-alone gebruikt kan worden? Hoe zit het met de Index en de Vive? Hebben zij verplicht een pc nodig? Bevatten ze zelf ook hardware voor processing of voor video?
- zijn er andere suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:57
Oculus heeft meerdere vr-headsets (gemaakt). Een deel daarvan werkt met pc en een deel zonder.
De Valve Index heeft een pc nodig (https://store.steampowere...59530/Valve_Indexheadset/).
Van de Vive zijn ook meerdere versies/series waarvan een deel wel/niet zonder pc werkt (https://www.vive.com/us/product-comparison/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
Voor een Quest 2 heb je tegenwoordig al niet per se meer een Facebook account nodig meen ik. Als alternatief voor de genoemde modellen kun je ook nog naar een Reverb G2 kijken.
Helaas zijn er maar bijzonder weinig VR headsets die je standalone kan gebruiken dus Oculus heeft daarmee nog steeds een unieke positie in handen.

Met een 12th gen i7 en 3080 heb je een behoorlijk krachtig systeem ook voor VR. Neemt niet weg dat je ook met dit soort hardware soms wat settings naar beneden moet bijstellen om acceptabele / stabiele framerates te halen, VR is gewoon enorm zwaar afhankelijk van welke games je wilt draaien natuurlijk. Zelfs met een 3090TI ontkom je daar niet aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Wekko306 op 11-05-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squall
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 12:23
Andere optie wellicht voor je is dat eind deze maand de Pico Neo 3 Link in europa uitkomt. Eerste alternatief op de Quest 2 die standalone en met PC VR te gebruiken is .

https://www.roadtovr.com/...g-compete-quest-2-europe/

Grote pluspunten van wat er te lezen staat zijn dus geen verplichte account en dat je direct met een DisplayPort kabel de headset kan aansluiten (met quest alleen via usb). Control tracking schijnt ook beter te werken tov de Reverb G2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 21:10
Dank. Mijn vraag gaat meer richting de pc die ik nu koop, dan de VR die ik later wil kopen.

Ik zie op de links van @skimine dat de Vive Flow 1600x1600@75 per oog draait. Lijkt me een makkie voor 12th gen i7 met 12GB 3080. Maar voor de Pro2 en Focus3 op 2448x2448@90/120 heb ik mijn twijfels. Ook de 1440x1600@120/144 per oog van de Valve Index is een vraag voor mij.

Natuurlijk kan iedere game ook nog zijn eigen footprint hebben. Maar los daarvan vraag ik me af of de gekozen processor en videokaart goed zijn voor VR.

Verder ga ik nu (relatief) veel uitgeven aan een pc. Mijn voorkeur is dan dat ik een VR koop die niet stand alone is, zodat ik mijn dure pc beter benut ;)

[ Voor 13% gewijzigd door nl-x op 12-05-2022 09:22 ]