DNS problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-09 18:05
Ik heb gisteren het domein ynemar.nl gekocht en heb de nameservers van Hetzner gebruikt. Ik heb de DNS ingesteld en alles lijkt goed. Maar nu komt het probleem. Binnen mijn eigen (thuis)netwerk kan ik het domein niet bereiken. Het gekoppelde IP-adres wel. Als ik nslookup op de VPS waar de webserver op draait (ook bij Hetzner) gebruik om het domein te bereiken, werkt het ook niet.

Op een Windows-laptop (thuisnetwerk) krijg ik dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZF6roKnBI1lJZwy755dTyopxLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CFjKYkJf1Z38aFQPtfgHWHM.png?f=fotoalbum_large
De eerder genoemde VPS (Debian) geeft precies hetzelfde resultaat.

Als ik de 4G van mijn telefoon gebruik, kan ik de website zonder problemen bereiken. Ook de meeste online tooltjes lijken geen moeite te hebben.

Heeft iemand een idee wat de oplossing is?

Beste antwoord (via MarnickS op 12-05-2022 08:50)

• mr-pw
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 17:15
Heb je je DNSSEC instellingen goed staan? Ik zie bij een whois op het domein dat het aanstaat, maar bij een lookup via een dnssec ondersteunende server krijg ik geen reactie, een niet dnssec ondersteunende dns geeft wel netjes antwoord..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Wat is de dns op de machine waar het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je lookup klopt niet met het domein wat je in je startpost noemt. yndemar.nl -> ynemar.nl

Hier doet die het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3DjfIBgR1Foiu4P8_963wWpylY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q03uDaQ5MjPV3tVbt58WjboO.png?f=user_large

EDIT: Wat me opvalt is dat zodra ik accepteer dat de verbinding niet secure is er wordt doorgeschakeld naar ynemar.nl Dat zijn dus 2 domeinen door elkaar, yndemar.nl en ynemar.nl. Is dat wat je wilt of heb je ergens een tikfout gemaakt bij het instellen van het een en ander?

[ Voor 31% gewijzigd door sypie op 11-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
sypie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:25:
Je lookup klopt niet met het domein wat je in je startpost noemt. yndemar.nl -> ynemar.nl

Hier doet die het prima.

[Afbeelding]
Ah foutje ja, het probleem zit hem in ynemar.nl
MantaMaartuh schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:23:
Wat is de dns op de machine waar het niet werkt?
Lokaal Quad9 (met Adguard Home)
Op de VPS 185.12.64.1 en 185.12.64.2

[ Voor 19% gewijzigd door MarnickS op 11-05-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Denk dat je gewoon dagje moet je wachten of alles caches leeggooien
De “not resolved” is miss nu gecached? Kan dat?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat als je jouw DNS servers thuis eens instelt op de DNS servers van de VPS? Mogelijk zijn die ook gewoon van buitenaf te bereiken en zijn die wel bijgewerkt. Dan werkt je domein mogelijk al wel terwijl de rest van de wereld de DNS bijwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
sypie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:25:
EDIT: Wat me opvalt is dat zodra ik accepteer dat de verbinding niet secure is er wordt doorgeschakeld naar ynemar.nl Dat zijn dus 2 domeinen door elkaar, yndemar.nl en ynemar.nl. Is dat wat je wilt of heb je ergens een tikfout gemaakt bij het instellen van het een en ander?
yndemar.nl doet een redirect naar https://ynemar.nl (die nog niet bereikbaar is omdat Let's encrypt op de VPS het domein ook niet kan bereiken).
sypie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:32:
Wat als je jouw DNS servers thuis eens instelt op de DNS servers van de VPS? Mogelijk zijn die ook gewoon van buitenaf te bereiken en zijn die wel bijgewerkt. Dan werkt je domein mogelijk al wel terwijl de rest van de wereld de DNS bijwerkt.
Op de VPS is de website ook niet bereikbaar.
laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:27:
Denk dat je gewoon dagje moet je wachten of alles caches leeggooien
De “not resolved” is miss nu gecached? Kan dat?
Caches zijn het sowieso niet, want het werkt op al mijn apparaten niet (behalve als ik 4g gebruik).
Maar misschien moet ik gewoon even wachten ja.

[ Voor 52% gewijzigd door MarnickS op 11-05-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Maar….

Heb je het domein ook bij Hetzner gekocht en bij hun de DNS in beheer?
Je kunt wel de servers op Hetzner zetten maar dan moeten daar ook alle records staan.

Wat zegt Hetzner support?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:59:
Maar….

Heb je het domein ook bij Hetzner gekocht en bij hun de DNS in beheer?
Je kunt wel de servers op Hetzner zetten maar dan moeten daar ook alle records staan.

Wat zegt Hetzner support?
Domein is niet bij Hetzner gekocht, DNS is wel bij Hetzner en daar staan alle records ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@MarnickS ik bedoel cache van je lokale dns resolver :) (bv router en/of je .50.12)

Neem aan dat nslookup <domein> 8.8.8.8 wel werkt?

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2022 21:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Als ik de A records opvraag via MX Toolbox
Krijg ik voor beide domeinen verschillende IP adressen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_SfeMQ-sRwCllKxtAmMPE0E9-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOGVX0egzYqJEd2BbZESf7Pz.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Rensjuh op 11-05-2022 21:14 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Rensjuh schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:13:
Als ik de A records opvraag via MX Toolbox
Krijg ik voor beide domeinen verschillende IP adressen:

[Afbeelding]

Er staat dus ergens iets niet goed lijkt me...?
Nee dat klopt wel. De domeinen zijn geregistreerd bij Vimexx en je kan bij hun gewoon via de beheeromgeving redirects instellen.
Het resultaat wat Mxtoolbox geeft is precies zoals het zou moeten zijn (ook de IP-adressen).

[ Voor 6% gewijzigd door MarnickS op 11-05-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MarnickS schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Nee dat klopt wel. De domeinen zijn geregistreerd bij Vimexx en je kan bij hun gewoon via de beheeromgeving redirects instellen.
Het resultaat wat Mxtoolbox geeft is precies zoals het zou moeten zijn (ook de IP-adressen).
Maar een redirect op een domein waarvan de DNS niet meer bij vimexx staat wordt lastig. Daar hebben ze dan geen controle meer over. Dan moet je de redirect regelen bij Hetzner, niet bij Vimexx.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:19:
[...]

Maar een redirect op een domein waarvan de DNS niet meer bij vimexx staat wordt lastig. Daar hebben ze dan geen controle meer over. Dan moet je de redirect regelen bij Hetzner, niet bij Vimexx.
Jawel:
- De nameservers van yndemar.nl zijn van Vimexx (zxcs). Dit is puur voor de redirect.
- De nameservers van ynemar.nl zijn van Hetzner. Hier staan dus de daadwerkelijke records naar de VPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:26
Propagation ff afwachten. Wanneer / hoe laat heb je 't omgegooid?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Raymond P schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:28:
Propagation ff afwachten. Wanneer / hoe laat heb je 't omgegooid?
De nameserver heb ik gisteren ingesteld, de DNS records vanochtend. Maar nslookup lijkt ook al moeite te hebben om de nameserver te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr-pw
Heb je je DNSSEC instellingen goed staan? Ik zie bij een whois op het domein dat het aanstaat, maar bij een lookup via een dnssec ondersteunende server krijg ik geen reactie, een niet dnssec ondersteunende dns geeft wel netjes antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
mr-pw schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:30:
Ik weet bijna niets van DNSSEC af maar het lijkt er op dat Hetzner het niet ondersteunt.
Of kun je dat gewoon in de DNS records instellen? Bij Vimexx kan ik ook geen optie om het aan of uit te zetten vinden, alleen de optie "Eigen DNSSEC instellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:26

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-pw
Ik ben niet bekend met de omgevingen van je providers. Vimexx zegt hier: "Maak je gebruik van andere nameservers dan de standaard nameservers van Vimexx? Dan is de kans groot dat DNSSEC uit staat aangezien Vimexx geen beheer heeft over de andere nameservers en zodoende de DNSSEC informatie kan verwerken." Het staat echter niet uit.. Misschien even een ticket inschieten naar support? Of toch ergens zoeken of je het uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
mr-pw schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:42:
Ik ben niet bekend met de omgevingen van je providers. Vimexx zegt hier: "Maak je gebruik van andere nameservers dan de standaard nameservers van Vimexx? Dan is de kans groot dat DNSSEC uit staat aangezien Vimexx geen beheer heeft over de andere nameservers en zodoende de DNSSEC informatie kan verwerken." Het staat echter niet uit.. Misschien even een ticket inschieten naar support? Of toch ergens zoeken of je het uit kan zetten.
Ik heb een ticket aangemaakt bij de support, dus ik ben benieuwd of dit het probleem oplost.
We gaan het zien _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarnickS
Iedereen bedankt voor de antwoorden, het is opgelost!
Pagina: 1