Hulp bij buitenlamp aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacarditrooper
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 10:58
Mijn vraag
...
Een half jaar geleden heb ik een huis gekocht. Dit huis heeft een gloednieuwe overkapping in de tuin staan. Zo nieuw, dat de vorige bewoners de elektra niet eens af hebben kunnen maken. Nu heb ik een groot deel zelf al afgewerkt maar ik loop nog tegen 1 ding aan.

Onder de dakrand van de overkapping steekt een 5 aderige kabel uit, deze kabel heeft een blauwe, bruine, zwarte, grijze en groengele ader.
Volgens de vorige bewoner moest hier een lamp aan komen maar meer wist hij me ook niet te vertellen.
Als ik met mijn multimeter meet, krijg ik alleen 230V als ik tussen de bruine en blauwe ader meet. Als ik zwart/blauw meet krijg ik niks, ook niet als ik met de schakelaar speel.

Ik zou zelf verwachten dat de bruine draad geen spanning hoort te hebben en als ik met de schakelaar speel dat er spanning op de zwarte draad komt. Dit is dus niet zo. En ik heb ook geen idee waar de grijze ader voor is...

Hoe moet ik op deze kabel een lamp aansluiten? Ik zat zelf te denken aan een lamp met ingebouwde bewegingsmelder/lichtsensor die ik op de bruine en blauwe ader aansluit (en de groengele voor de aarding). Maar hier staat dan constant spanning op, dat lijkt me ook niet de bedoeling?

De kabels zitten helaas achter de planken van de overkapping weggewerkt en zonder alles van de muur te trekken kan ik ook niet achterhalen hoe alles aangesloten zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Zie bovenstaand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Er zit niet ergens een lasdoos ofzo die bereikbaar is en waar de kabel in uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacarditrooper
Dan moet ik alle planken van het plafond aftrekken, dus liever niet haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de 230V niet geschakeld kan worden is het misschien een optie om er een bewegingsmelder op te zetten die de nog aan te sluiten lamp gaat schakelen.

Dat er een 5-aderige kabel is gebruikt kan ook komen door een reststukje kabel, ontwetendheid of een heel andere planning dan een simpele lamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarschijnlijk is er een stopcontact en een lamp bedacht.
Dus een vaste fase en een geschakelde fase.

Je noemt een schakelaar. Waar bevind deze zich? Welke draadkleuren zitten daar aan?
En die kabel komt ergens vandaan (meterkast?). Zoek dat eens uit.

Fotos?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan altijd nog eens meten of je bij de schakelaar ook wel een fase hebt... of juist ook niets.. want als er niks bij de schakelaar komt kan die ook niet wat schakelen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
5 aderige draad met die kleuren is een kabel voor 3 fase krachtstroom. Normaal hoort daar 230V op te staan tussen bruin/nul grijs/nul en zwart/nul en 400V tussen de fasen, bv bruin/zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

En die kabel komt niet binnen ergens in de woning/garage/schuur in een lasdoos bijvoorbeeld? Dan kun je dat checken.

Ik snap eerlijk gezegd waar de schakelaar vandaan komt in dit verhaal t.o.v. de genoemde kabel? Ik kan mij niet voorstellen dat je vanuit een centraaldoos in de overkapping een vijf aderige kabel gaat trekken naar een punt waar de lamp opgehangen moet worden eigenlijk. Of het moet een restant stuk zijn geweest, zou kunnen. Maar goed, een lamp sluit je natuurlijk niet aan (standaard) op constante spanning. Zelfs niet met een bewegingssensor in de lamp.

Foto's zijn zoals altijd met dit soort dingen meer dan welkom

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Thuis heb ik bij updaten electriciteit zoveel mogelijk 5-aderige kabels tussen schakelaars en lampen gebruikt; dat geeft je de mogelijkheid om later nog een Shelly of dergelijke toe te voegen, of een lamp in 2 standen te schakelen (sfeerverlichting/werkverlichting bijvoorbeeld).
Wellicht was er bij aanleg nog geen zekerheid of ze een lamp met bewegingsmelder (mag constant op spanning, zal enkel inschakelen bij beweging als het donker is) of met gewone schakelaar wilden.

Ik zou de vermodelijke schakelaar eens openschroeven, wellicht is die nog niet aangesloten. Kan je er een uitschakelaar mee maken, of een overrule voor de bewegingsmelder, wat jou het leukste lijkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:51
naftebakje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:08:
Thuis heb ik bij updaten electriciteit zoveel mogelijk 5-aderige kabels tussen schakelaars en lampen gebruikt; dat geeft je de mogelijkheid om later nog een Shelly of dergelijke toe te voegen, of een lamp in 2 standen te schakelen (sfeerverlichting/werkverlichting bijvoorbeeld).
Als je een 5-aderige kabel hebt gebruikt zoals beschreven door TS dan is dat bedoelt voor krachtstroom. Als je meerdere schakeldraden wenst, dan trek je zover ik weet meerdere zwarte draden. Bruin kan je altijd mee leggen als je continue spanning nodig hebt. Let wel op de maximaal aantal aders toegestaan door je buisdiameter.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
Lasdozen horen ten alle tijden bereikbaar te zijn en niet weggestopt achter planken, ik zou overwegen dit op te lossen. 1 plank is misschien voldoende om de locatie van de lasdoos te achterhalen. Hierna een gat maken ter hoogte van de lasdoos en een blindplaat ervoor, dat is imo een nette oplossing.
Komt dezelfde kabel achter de schakelaar uit? De bruine en nul kan ook zijn zodat er naast de lamp ook een WCD kon komen (en dan via de zwarte of grijze de lamp in/uitschakelen)
Misschien zijn de zwart/grijze helemaal niet aangesloten op de schakelaar en is alleen de fase doorgelust achter de schakelaar?

[ Voor 24% gewijzigd door wmeester op 12-05-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacarditrooper
alle elektra buiten komt vanuit de bijkeuken, maar dit gebeurt met een 3 aderige grondkabel (bruin/blauw/groengeel). deze loopt door de grond richting de overkapping, hier komt hij in de wand van de overkapping ergens omhoog en loopt vanuit daar dan richting alle stopcontacten/schakelaar/inbouwspotjes. De schakelaar die ik noemde schakel ik de inbouwspotjes in het plafond mee.

de reden dat ik geen fotos heb is omdat alles netjes achter de wanden/plafonds weggewerkt zit, het enige wat zichtbaar is zonder planken los te trekken (zit allemaal gespijkerd) is dus die ene kabel die eruit steekt.

als ik iedereen zo hoor denk ik dat hij inderdaad een stukje kabel over had en dat heeft gebruikt. dit zou me ook niks verbazen gezien de staat van de rest van het huis haha

ik ga wel even spelen met het idee om een losse bewegingsmelder als schakelaar te gebruiken en daar een lamp aan te hangen. bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34
Of er is een lamp bedacht met ingebouwde dimmer en grijs/zwart zijn stuurdraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 15:00
teacher schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:57:
Waarschijnlijk is er een stopcontact en een lamp bedacht.
Dus een vaste fase en een geschakelde fase.

Je noemt een schakelaar. Waar bevind deze zich? Welke draadkleuren zitten daar aan?
En die kabel komt ergens vandaan (meterkast?). Zoek dat eens uit.

Fotos?
Dat is wel een beetje vreemd dan. Je zou verwachten bruin, blauw en aarde op de kabel. Dan een lasdoos op de overkapping. Bruin en blauw naar lichtschakelaar en zwart terug naar de lamp. Misschien zit er al ergens een lasdoos waar zwart is gemonteerd. Dat ze een 5 aderige kabel hebben gebruikt om maar een kabel te hoeven trekken en dat grijs niet gebruikt is.

Ik denk niet dat je ontkomt aan de kabels volgen en lasdozen openmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja kristallen bol is defect. dus planken lostrekken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:00
Seriph schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Dat is wel een beetje vreemd dan. Je zou verwachten bruin, blauw en aarde op de kabel. Dan een lasdoos op de overkapping. Bruin en blauw naar lichtschakelaar en zwart terug naar de lamp. Misschien zit er al ergens een lasdoos waar zwart is gemonteerd. Dat ze een 5 aderige kabel hebben gebruikt om maar een kabel te hoeven trekken en dat grijs niet gebruikt is.

Ik denk niet dat je ontkomt aan de kabels volgen en lasdozen openmaken.
Lasdoos en schakelaar open maken in overkapping. Kan je zien welke kabels hoe zijn aangesloten.
Waarschijnlijk moet de schakelaar nog (goed) aangesloten worden en ben je klaar.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
CurlyMo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:21:
[...]Als je een 5-aderige kabel hebt gebruikt zoals beschreven door TS dan is dat bedoelt voor krachtstroom. Als je meerdere schakeldraden wenst, dan trek je zover ik weet meerdere zwarte draden. Bruin kan je altijd mee leggen als je continue spanning nodig hebt. Let wel op de maximaal aantal aders toegestaan door je buisdiameter.
Waarom zou je meerdere zwarte draden gebruiken, als je onduidelijkheid kan vermijden met meerdere kleuren?
Groengele draden zijn altijd aarding (dus groen en geel is verboden om verwarring te vermijden). Blauw moet je gebruiken als nul (als er een nul in je net zit).
Verder mag je alle kleuren gebruiken die je wil, al was het paars met roze stipjes.

Ik zou een electricien die enkel zwarte draden gebruikt als schakeldraad per direct buitengooien, niet voor niets zijn grijze en rode draden overal te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
naftebakje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:23:
[...]
Waarom zou je meerdere zwarte draden gebruiken, als je onduidelijkheid kan vermijden met meerdere kleuren?
Groengele draden zijn altijd aarding (dus groen en geel is verboden om verwarring te vermijden). Blauw moet je gebruiken als nul (als er een nul in je net zit).
Verder mag je alle kleuren gebruiken die je wil, al was het paars met roze stipjes.

Ik zou een electricien die enkel zwarte draden gebruikt als schakeldraad per direct buitengooien, niet voor niets zijn grijze en rode draden overal te krijgen.
Omdat zwart officieel een schakeldraad is.
Rood is de oude nuldraad, daar ga je dus niet mee schakelen.
Dus als iemand het volgens de norm doet gooi jij hem buiten? Ik zou niet graag aan jouw elektra-net werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-05 11:51
[...]

Ik zou als elektricien niet aan jouw installatie willen werken, als je er zo mee omgaat. Maak je dingen stuk omdat jij een rode draad als schakeldraad gebruikt terwijl dit in de oude norm de nul was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
En welke kleuren zijn gebruikt bij de schakelaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
In het AREI wordt nergens een zwarte draad gespecificeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:10
CurlyMo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Als je een 5-aderige kabel hebt gebruikt zoals beschreven door TS dan is dat bedoelt voor krachtstroom. Als je meerdere schakeldraden wenst, dan trek je zover ik weet meerdere zwarte draden. Bruin kan je altijd mee leggen als je continue spanning nodig hebt. Let wel op de maximaal aantal aders toegestaan door je buisdiameter.
Nee, de grijze draad is juist om onderscheid te maken van de zwarte. Je wilt juist niet meerdere zwarte draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

naftebakje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:28:
In het AREI wordt nergens een zwarte draad gespecificeerd...
Belgische regelgeving aanhalen in een topic dat veel kans niet over een Belgische situatie gaat is natuurlijk wel een beetje riskant. Of in elk geval: allerlei ferme uitspraken doen op basis van jullie regelgeving, zonder dat er meteen even expliciet bij te zetten is niet echt bevorderlijk voor het onderling begrip :)

Overigens lijkt het me stug dat dat in België anders is, want voor zover ik lees is dat al jaren geharmoniseerd in de EU, met geel/groen als aarde, blauw voor nul, bruin voor fase (plus zwart en grijs voor 3-fase) en zwart voor schakeldraad.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 13-05-2022 16:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een 5 aderige kabel die uit de muur komt klinkt mij als een kabel die bedoeld is voor een elektrisch zonnescherm. Dat zijn er namelijk 5 iirc :)

Ik ga er stiekem vanuit dat dat ding in een wanddoos in de muur zit buiten. Trek die eens open, en kijk eens waat die kabel uitkomt binnen en hoe ie is aangesloten. DIkke kans dat je er gewoon wat langs kunt trekken - de huidige zou ik behouden voor geval je een zonnescherm wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

mooie rode signaal draad voor rookmelders te koppelen

404 Signature not found

Pagina: 1