Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-05 20:25
Hoi allemaal,

Ik moet binnenkort werk gaan zoeken als HBO beginnende software engineer en ben mezelf al breed aan het oriënteren op wat voor bedrijfsvormen er op de arbeidsmarkt zijn. In grove ruwe lijnen zie ik het als volgt:

1. MKB's tot grootschalige bedrijven met hun eigen interne applicaties.
2. Detachering/project bureaus waar je wordt neergezet bij andere bedrijven.
3. Startups met een eigen product.

Ik vind het op dit moment lastig om te bepalen welke bedrijfsvorm ik naar toe wil, want het belangrijkste bieden alle drie de werkgevers voor een nieuweling: "werkervaring".

Ik vroeg me af of jullie Tweakers de tijd & de wil hebben om jullie mening hierover te geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Ik zou kijken naar de 'assen' waarop je softwarebedrijven wil indelen. Het product kan intern/B2B/B2C zijn. Je kunt in-house ontwikkelen, gedetacheerd, of bij een projectbureau. Het bedrijf kan een startup/MKB/Multinational zijn. Je hebt for-profit en non-profit, En dan zijn er natuurlijk allerlei manieren om softwarewerk in technisch opzicht in te delen.

For-profit + Multinational + B2C is bijvoorbeeld de klantenwebsite van een verzekeraar, en die zal meestal in-house worden ontwikkeld, maar het kan net zo goed met gedetacheerde medewerkers worden gedaan.

Non-profit + MKB + projectbureau kan bijvoorbeeld de website voor een goed doel zijn.

For-profit + Multinational + B2B + inhouse: de besturingssoftware voor de machines van ASML.

Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 12:44
Je kunt de markt niet zo opdelen. Het is gewoon een grote massa overlappende grijze gebieden. Je kan het beste gewoon ervaring op gaan doen. Wat bij je past, moet je toch gaandeweg gaan ervaren.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:32
Er zijn wel wat verschillen, maar die hoeven niet per se te maken hebben met het type bedrijf.

Zo heb je de zeer bureaucratische processen van ontwikkelen wat je vaak bij overheden schijnt te hebben, waar elk functionaliteit eerst door tig lagen besproken moet zijn.

Bij een klein bedrijf waar 1 developer ingehuurd is, kan het dan ook zo zijn dat je veel met cowboy processen te maken hebt, zoals ad hoc aanpassingen in de database uitvoeren. Of het is iemand die netjes alles volgens een eenduidig proces uitvoert.

Wat je als echte nieuweling wel zou moeten willen, aldus mijn persoonlijke mening, is een team met ervaren ontwikkelaars, waarmee je lekker kan sparren en feedback kan ontvangen. Maar het is minstens net zo belangrijk dat je ook de kans krijgt om zelf dingen te uitvoeren en daarvan te leren. Dat is belangrijk en lastig om op te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Er zitten zoveel verschillende manieren hier hoe je wilt werken. Eenmanszaak, werken voor intermediair, start up welke lijkt op de eerste.

Indien je de verschillen goed weet kan je bepalen wat je wilt?

Wat wil je?