Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mundo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05-2022
Beste Tweakers. Onlangs is mij een freelanceovereenkomst aangeboden om als video editor 6 maanden remote aan de slag te gaan voor een bedrijf in New York. Ik probeer nu uit te zoeken of het aanbod aantrekkelijk is, dat hangt af van de hoeveelheid belasting die ik in de VS zou moeten afdragen.

Van de belastingdienst begrijp ik dat ik in Nederland geen BTW hoef af te dragen omdat de dienst wordt afgenomen in een ander land, ik betaal als ZZP'er uiteraard wel inkomstenbelasting over de winst van deze inkomsten.

Ik heb begrepen dat ik het W-8BEN-E formulier (https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8bene.pdf) moet invullen, waarop ik aanspraak kan doen op belastingverdrag tussen Nederland en de VS: https://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf, wat invloed heeft op de 'withholding' van mijn inkomsten.

Het lukt mij echter niet om achter het volgende te komen:
1. Van hoeveel 'withholding' (0%, 15% of 30%?) is er sprake wanneer ik als non-US-citizen mijn diensten lever aan een bedrijf in New York? Is dit federaal of ook op statelijk-niveau geregeld?
2. Moet ik ook een zogenaamd Individual Taxpayer Identification Number (“ITIN”) aanvragen?
3. Moet het W-8BEN-E formulier opgestuurd worden naar de IRS, of is het alleen iets om achter de hand te houden?
4. Is er iets belangrijks dat ik over het hoofd zie om belastingen te betalen in de Verenigde Staten?

Als er in de VS sprake is van 30% witholding blijft er uiteindelijk zo'n 44% over van de inkomsten uit dit werk (obv 37% inkomstenbelasting in Nederland). In dat geval zou dit aanbod niet interessant zijn.

Bij voorbaat enorm bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaringen. Mijn dank is groot!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:00
Goede vraag voor een boekhouder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:52

Lordy79

Vastberaden

Ik heb zelfs van Amerikanen gehoord dat de Amerikaanse belastingwetgeving erg ingewikkeld is en ben hier zelf ook tegenaan gelopen.

Mijn sterke advies is dus om een accountant in New York te zoeken die je helpt. Of eventueel een Nederlands accountantskantoor dat ook expertise heeft in US belastingzaken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lordy79 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:48:
Ik heb zelfs van Amerikanen gehoord dat de Amerikaanse belastingwetgeving erg ingewikkeld is en ben hier zelf ook tegenaan gelopen.

Mijn sterke advies is dus om een accountant in New York te zoeken die je helpt. Of eventueel een Nederlands accountantskantoor dat ook expertise heeft in US belastingzaken.
Valt echt allemaal wel mee, met meerdere K1s en 1099s en verschillende staten wonen/werken kan het complex worden maar dit is prima simpel uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zoek een boekhouder of accountant in Nederland die bekend is met deze materie, want het kan erg snel erg ingewikkeld worden.

In theorie is het zo dat jij als Nederlander niks met de Amerikaanse belastingen te maken hebt, er komt een bedrag in euro's binnen op jouw rekening en dat is wat jij doorgeeft aan de belastingdienst. Mocht je facturen sturen dan gebeurt dit inderdaad zonder btw, maar zul je er zowel het bedrag in euro's (waarover jij belasting betaalt) als in dollars op moeten vermelden voor je eigen administratie.

Jij draagt in Nederland inkomstenbelasting af, maar daar moet je ook nog je bijdragen ZVW voor rekenen, dus in totaal kom je toch op ongeveer de helft uit die je kwijt bent (als het niet meer is). Hou daar rekening mee.

Maar er zijn nogal wat regeltjes om er voor te zorgen dat het aan beide kanten duidelijk is dat je alleen belastingplichtig bent in Nederland en dus geen formulieren in Amerika hoeft in te vullen, en dat is iets waar echt alleen een boekhouder of accountant je bij kan helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 21:41
Boekhouders snappen hier zelden iets van.

Anyway, vul deze in https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8bene.pdf en geef hem aan je opdrachtgever. Klaar. Je betaalt geen belasting in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:00
Oon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:10:

In theorie is het zo dat jij als Nederlander niks met de Amerikaanse belastingen te maken hebt, er komt een bedrag in euro's binnen op jouw rekening en dat is wat jij doorgeeft aan de belastingdienst. Mocht je facturen sturen dan gebeurt dit inderdaad zonder btw, maar zul je er zowel het bedrag in euro's (waarover jij belasting betaalt) als in dollars op moeten vermelden voor je eigen administratie.
Waarom zou je het bedrag in zowel euro’s als dollars moeten plaatsen? Ik heb jarenlang gefactureerd aan bedrijven in landen met een andere valuta, het bedrag staat in euro’s op de factuur en zij zorgen maar dat dit klopt. Ik weet alleen niet of dit anders zou zijn voor de VS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:43

sebasd

loopt op espresso

Orangelights23 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Waarom zou je het bedrag in zowel euro’s als dollars moeten plaatsen? Ik heb jarenlang gefactureerd aan bedrijven in landen met een andere valuta, het bedrag staat in euro’s op de factuur en zij zorgen maar dat dit klopt. Ik weet alleen niet of dit anders zou zijn voor de VS
Volgens mij niet, al hebben ze vaak wel graag dat je in USD factureert. Waarschijnlijk gemakzucht.

Zorg er ook even voor dat je afspraken maakt over de manier van uitbetalen.. Niet iedere Amerikaanse organisatie snapt dat we dat in de 21e eeuw digitaal (via wire transfer) doen... Ik heb al wel eens uitbetaald gekregen met een cheque. Was gelukkig maar eenmalig en een klein bedrag, maar de extra kosten en moeite elke keer zouden mij heel snel de keel uithangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tictactoe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 16:15
Hoi @mundo,

Is het al gelukt? Ik ben net begonnen met Gamedevelopment en ik wil ook gaan aanbieden bij een Amerikaans bedrijf.

Die vragen ook om een W 8BEN formulier waarbij ik eerst een ITIN moet aanvragen.

ITIN vraag je aan via het W-7 formulier.

Ik heb al een poging gedaan, maar na weken wachten kreeg ik helaas een rejected brief binnen. :-( Ik dacht echt dat ik alles goed had gedaan. Ook veel websites bekeken en uitgezocht wat ik dacht ik moest invullen, maar helaas.

Dus ben jij al wat verder gekomen? Of weet iemand die hierbij kan helpen? Ik vond wel een amerikaase jurist die in Den Haag werkt, maar dat kost je dan gelijk 500 euro ex btw.....

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
tictactoe schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:35:
Hoi @mundo,

Is het al gelukt? Ik ben net begonnen met Gamedevelopment en ik wil ook gaan aanbieden bij een Amerikaans bedrijf.

Die vragen ook om een W 8BEN formulier waarbij ik eerst een ITIN moet aanvragen.

ITIN vraag je aan via het W-7 formulier.

Ik heb al een poging gedaan, maar na weken wachten kreeg ik helaas een rejected brief binnen. :-( Ik dacht echt dat ik alles goed had gedaan. Ook veel websites bekeken en uitgezocht wat ik dacht ik moest invullen, maar helaas.

Dus ben jij al wat verder gekomen? Of weet iemand die hierbij kan helpen? Ik vond wel een amerikaase jurist die in Den Haag werkt, maar dat kost je dan gelijk 500 euro ex btw.....

Ik hoor het graag!
Nee, Amerikaanse jurist kost nu zelfs 756 Euro en 2 maanden wachttijd voor de IRS, maar het werkte! Nu nog suggesties nodig welke Amerikaanse bank en creditcard online aan te vragen is na het verkrijgen van de ITIN…
Pagina: 1