Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik zit in de fase om zonnepanelen te kopen en te monteren.

Afgelopen week zijn mijn platte daken onderhouden en voorzien van nieuw bitumen. Deze kunnen er weer tegen aan.

Situatie:
- Oriëntatie Zuid-West
- Schuurdak met ruimte voor 4 panelen (Geen schaduw)
- Woonkamerdak met ruimte voor 2 panelen (Geen schaduw)
- 500wp panelen
- Helling tussen de 0 en 15 graden om het zicht vanaf de straat minimaal te houden

Ik twijfel alleen erg over het schuine dak (helling 30 graden) boven het kleine woonkamerdak. In theorie kan ik ook daar 4 panelen kwijt.

Vraag:
In de tuin van de buren staat een klein boompje wat mogelijk iets aan schaduw zou kunnen geven. Maar de zon ☀️ komt daar pas heel laat.

Hoe kan ik dat goed bepalen of die schaduw invloed heeft of verwaarloosbaar is? Dat zal erg aan het tijdstip op de dag liggen denk ik?

Dat bepaalt namelijk ook of ik optimizers, omvormers per paneel of een centrale omvormer kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f2oTbZ2WDQQAfMYZV0I3jq9t1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6jQ5wuEHyt1TUcMuVacq9wE.png?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met 6 panelen zou ik voor micro omvormers gaan, flexibeler qua aansluiting (als de daken niet aan elkaar vast zitten) en meteen je mogelijke schaduw probleem opgelost.

@Griffin2k
Edit, ah las er overheen het gaat om 4 extra ging. Als ze niet allemaal onder dezelfde hoek staan zou ik nog steeds micros overwegen als is het bij 10 panelen wel al kosten technisch minder gunstig.

Je kan dan ook met verschillende maten panelen werken bij de verschillende dakdelen voor optimale dekking.

Er achter komen is een kwestie van uitrekenen bij de lagere zonstand al is het verlies dan hoe dan ook niet echt boeiend.

[ Voor 78% gewijzigd door DukeBox op 11-05-2022 18:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
DukeBox schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:20:
Met 6 panelen zou ik voor micro omvormers gaan, flexibeler qua aansluiting (als de daken niet aan elkaar vast zitten) en meteen je mogelijke schaduw probleem opgelost.
Die zes panelen die nu ingetekend zijn hebben geen last van schaduw. Dat weet ik 100% zeker. Het gaat mij om extra panelen op het schuine deel van het dak. Die kunnen mogelijk wat schaduw vangen, maar dat is waarschijnlijk pas in de avond.

Ik ben vooral benieuwd of ik daar achter kan komen zodat ik mijn keuze voor omvormers kan maken.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwaarloosbaar dus.... En volgooien wat vol te gooien is... Of je komt er op den duur op terug tegen extra kosten...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Ronald schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:33:
Verwaarloosbaar dus.... En volgooien wat vol te gooien is... Of je komt er op den duur op terug tegen extra kosten...
Eens, wellicht is het nog te adviseren om een omvormer voor twee strings te nemen? Zodat de panelen op het schuine dak en de platte daken apart van elkaar terugleveren aan de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verschillende legrichting => altijd eigen string.

Je gaat wel korte strings hebben, dus opletten op minimum Vmpp van de omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1