Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Misschien zie ik iets totaal over het hoofd.

Ik heb een 10-uurs contract en krijg 7,69% aan vakantie-uren.

Het berekenen van het aantal vakantiedagen is o.b.v. een fulltime dienstverband waarbij mijn totaal aantal contracturen per jaar x 0,0769 gedeeld wordt door 8u per dag. Dit is obv 5 dagen per week werk.

Maar het berekenen van het aantal uren dat ik per dag doorbetaald krijg is echter o.b.v. mijn contracturen (10u per week) die over 7 dagen i.p.v. 5 dagen verspreid wordt. Dus i.p.v. 2u per dag (10u / 5 dgn) krijg ik 1,43u per dag uitbetaald (10u / 7dgn) tijdens mijn vakantie.

Het aantal dagen recht op vakantie heeft dus een andere basis dan het aantal uren per dag recht op doorbetaling. Voor vakantiedagen gaat men uit van "slechts" 5 dagen werken per week (waardoor het aantal gewerkte uren per dag stijgt) en voor de doorbetaling gaat men uit van 7 dagen werken per week (waardoor het aantal uren per dag daalt).

Volgens mijn logica zou het aantal dagen recht op vakantie dan ook gebaseerd moeten worden op 7dgn, dus 40u / 7 dgn uur.

Waarom is dit niet het geval?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Ik krijg al een beetje hoofdpijn door alle rekenvoorbeelden proberen te volgen uit je verhaal, dus ik ga toch beginnen met de standaard vraag: heb je dit al aan je baas/werkgever/HR-afdeling gevraagd?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:30
Ik volg het niet helemaal, maar de conclusie is dat je ongeacht het over 5 of 7 dagen verspreid wordt het eindtotaal hetzelfde is? Dus wat is het issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Klopt het dat je uren vrije tijd wel kloppen per jaar./opbouw?
Verder hoe zit het als je een of twee vrije dagen neemt krijg je dan 2 keer 1,43 uur?
Werk je op oproepbasis of echt 10 uur pw?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
megabeat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:15:
Ik volg het niet helemaal, maar de conclusie is dat je ongeacht het over 5 of 7 dagen verspreid wordt het eindtotaal hetzelfde is? Dus wat is het issue?
Dat hangt er een beetje van af. Als je bijvoorbeeld 5 dagen vakantie doordeweeks aanvraagt, dan krijg je dus i.p. minder uitbetaald (1,43u per dag) dan wanneer je werkelijk die week zou werken (2u per dag)

Daarnaast is het aantal vakantiedagen relatief lager omdat je je vakantie-uren door een hoger aantal uur per dag deelt (8u), maar gaat men bij de doorbetaling uit van een lager aantal uur per dag dan je werkelijk zou werken. Dit snap ik niet helemaal.
Honesty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:19:
Klopt het dat je uren vrije tijd wel kloppen per jaar./opbouw?
Verder hoe zit het als je een of twee vrije dagen neemt krijg je dan 2 keer 1,43 uur?
Werk je op oproepbasis of echt 10 uur pw?
Mijn uren kloppen en ik heb echt een 10uurs contract.

Je vraag hoe het zit als ik minder vrije dagen aanvraag is precies wat ik mezelf ook afvraag. Als je een gehele week vakantie aanvraagt dan is die 1,43u geen probleem (je komt op hetzelfde neer), maar zodra je een kortere vakantie aanvraagt dan verlies je geld volgens deze methode.

[ Voor 30% gewijzigd door JohnnyGui op 11-05-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:30
Klinkt nog inderdaad beetje vaag, maar vakantie uren is een soort potje met uitgesteld loon, als er 1,43 ervanaf gaat dan raak je niets extras kwijt in mijn optiek. Je hebt dan de rest nog. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:37
Ik snap eerlijk gezegd geen moer van je voorbeelden, je zegt dat ze 7,69% doorbetalen. Normaal zitten er 261 werkdagen in een jaar. Als je dan 7,69% doorbetaald krijgt op je salaris is dat dus een doorbetaling voor 20 vakantiedagen per jaar als je fulltime zou werken. Dat is het wettelijk minimum, dus het zou kunnen, naar mijn idee is het weinig.

Werk je in een branche waar een CAO van toepassing is?

En kijk even goed op je loonstrook, is dit het enige bedrag, of staat hierbij dat dit de wettelijke vakantie-uren zijn en is er ook nog een regel voor bovenwettelijke uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
megabeat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:40:
Klinkt nog inderdaad beetje vaag, maar vakantie uren is een soort potje met uitgesteld loon, als er 1,43 ervanaf gaat dan raak je niets extras kwijt in mijn optiek. Je hebt dan de rest nog. Of zie ik dat verkeerd?
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, maar het gaat mij meer om de methodiek hoe dit berekend wordt.

Los van dat het een potje is en je alsnog het overige overhoudt klinkt het een beetje "oneerlijk" als je aantal vakantiedagen gebaseerd is op een hoger aantal uur per dag terwijl je doorbetaling gebaseerd is op een lager aantal uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
DCV191283 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:52:
Ik snap eerlijk gezegd geen moer van je voorbeelden, je zegt dat ze 7,69% doorbetalen. Normaal zitten er 261 werkdagen in een jaar. Als je dan 7,69% doorbetaald krijgt op je salaris is dat dus een doorbetaling voor 20 vakantiedagen per jaar als je fulltime zou werken. Dat is het wettelijk minimum, dus het zou kunnen, naar mijn idee is het weinig.

Werk je in een branche waar een CAO van toepassing is?

En kijk even goed op je loonstrook, is dit het enige bedrag, of staat hierbij dat dit de wettelijke vakantie-uren zijn en is er ook nog een regel voor bovenwettelijke uren?
Het gaat mij niet zozeer om het percentage van de vakantie uren, maar hoeveel uur er per dag doorbetaald wordt. Simpel gezegd, als je 10u per week werkt en je vraagt vakantie aan, zou je dan niet 2u per dag doorbetaald moeten krijgen i.p.v. 1,43u? Als je een week lang vakantie aanvraagt dan maakt dat uiteraard niks uit maar indien je een kortere vakantie aanvraagt dan is dat toch te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:37
JohnnyGui schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om het percentage van de vakantie uren, maar hoeveel uur er per dag doorbetaald wordt. Simpel gezegd, als je 10u per week werkt en je vraagt vakantie aan, zou je dan niet 2u per dag doorbetaald moeten krijgen i.p.v. 1,43u? Als je een week lang vakantie aanvraagt dan maakt dat uiteraard niks uit maar indien je een kortere vakantie aanvraagt dan is dat toch te weinig?
Als jij 10 uur per week werkt en je vraagt 1 dag aan, dan KOST dat jou 2 uur vakantie. Maar wat je nu uitbetaald krijgt is niet wat het je KOST, maar wat je opbouwt. Als jij namelijk 10 uur per week werkt, bouw jij in die week 0,769 uur aan vakantie op. Dus jij moet ongeveer 2,5 week werken om 1 dag vrij te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Welke dagen kan je opgeroepen worden voor werk? Als dat de hele week zou zijn klopt het toch? Als je dan ipv 7 dagen alleen de doordeweekse dagen aanvraagt zou je zaterdag en zondag kunnen werken.

Maar snap je vakantiegeld beredenering niet. Die ~8% is niet om je tijdens je vakantie door te betalen maar is gewoon loon bovenop je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
Barrycade schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:45:
Welke dagen kan je opgeroepen worden voor werk? Als dat de hele week zou zijn klopt het toch? Als je dan ipv 7 dagen alleen de doordeweekse dagen aanvraagt zou je zaterdag en zondag kunnen werken.

Maar snap je vakantiegeld beredenering niet. Die ~8% is niet om je tijdens je vakantie door te betalen maar is gewoon loon bovenop je salaris.
Nee, je gaat niet voor een baan waarbij de zaak 7 dagen open is, 7 van je wettelijke 20 vakantiedagen moeten hoeven inleveren. Het behoort gewoon 1 werkweek voor 1 week te zijn.
Je hebt recht op 4 weken aan wettelijke vakantiedagen. Het kan niet zo zijn dat omdat het een 24/7 industrie is, die vereiste 4 weken terugvalt naar nog geen 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
TS: Ik begrijp je hele verhaal niet zo. Normaliter geven werkgevers de uren inzichtelijk die je opbouwt voor vakantie en neem je die uren gericht op.
Als jij zeg meestal op di-wo en vr-zo 2u/dag werkt, dan boek je toch op die dagen 2u/dag vakantie, zodat je week op 10 uitkomt? (Nadat je al akkoord hebt op die hele week vrij.) Je werkuren en je vakantieuren zijn dan netjes in balans.
Wanneer er 2u vakantie geboekt is per werkdag, kunnen ze je niet ineens maar voor 1,5u van die 2u uitbetalen per werkdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Barrycade schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:45:

Het gaat hier volgens mij niet om vakantiegeld. Het helpt niet echt dat het percentage wat genoemd wordt in de buurt komt van de 8% vakantiegeld, maar het gaat hier alleen om vakantiedagen en hoeveel TS krijgt voor een dag of week vrijnemen.

Maar, na 10+ reacties is het nog steeds zo onduidelijk als wat, dus ik blijf bij m'n eerste vraag/tip: klop aan bij je werkgever zelf om te vragen hoe het zit :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je krijgt toch zoveel betaald voor een vrije dag als je eigenlijk had moeten werken :S . Als jij een dag vrij neemt waar je anders twee uur had moeten werken, dan heb je recht op 2x je uurloon aan. Had je maar 1,43u hoeven werken, dan heb je recht op 1,43x je uurloon. Neem je een week vrij, dan kost je dan 10u en krijg je die 10u doorbetaald. Ik begrijp je redenering / vraag niet zo goed denk ik.

Hoeveel vakantiedagen / uren je opbouwt staat daar uiteraard volledig los van. Je vakantieopbouw is naar rato tov een full-time positie. Als jij met jouw contract 7.69% van de uren van 1 fte maakt, dan heb je recht op 7.69% van de vakantie-dagen van 1 fte.

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 11-05-2022 20:07 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Hahn schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Het gaat hier volgens mij niet om vakantiegeld. Het helpt niet echt dat het percentage wat genoemd wordt in de buurt komt van de 8% vakantiegeld, maar het gaat hier alleen om vakantiedagen en hoeveel TS krijgt voor een dag of week vrijnemen.

Maar, na 10+ reacties is het nog steeds zo onduidelijk als wat, dus ik blijf bij m'n eerste vraag/tip: klop aan bij je werkgever zelf om te vragen hoe het zit :P
Ah dat maakt het wel iets duidelijker, maar krijg ook niet echt lekker helder of TS nu niet te moeilijk denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
T is niet zo moeilijk toch? Je hebt een contract van 10 uur per week = 520 uur per jaar. Daar in zit 7,69% ~= 40 uur verlof.

Als je twee weken niet werkt (en daar 20 verlofuren voor opneemt) krijg je exact evenveel betaald als wanneer je die uren wel werkt. Dat is het hele idee :)

Mensen maken het ingewikkeld als ze het gaan hebben over dagen of weken, terwijl je uren bedoeld.

PS Als je toch bezig bent, denk ook eens na over feestdagcompensatie; als Jan elke maandag 8 uur werkt en Piet elke dinsdag, krijgt Jan dan een 'gratis' vrije dag met Pasen? Of moet 'ie die uren inhalen? En moet Piet er voor gecompenseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even simpel voorbeeld: Als jij nu 1 week vrij neemt, dat is 7x1.43 (volgens jouw berekening) = 10 uur, dus dat klopt. Nu vergelijk je echter een 40/5 op een 10/7 en gaat vervolgens naar dagen kijken (ofwel 8/1 en 1.43/1).

Nu even terug naar die 7.69%, het minimum vakantie is vastgesteld op 4x uren per week, jouw geval dus 40 uur per jaar. Met een basis van 52 weken per jaar, zit je op 520 uur met 40 uur vrij. 40/520 = 7.69%, maar dat was al duidelijk.

Hoe is nu je contract omschreven qua werk? Staat dat zowel in je contract als bij HR 10 uur over 7 dagen? Dan kijk je daarna hoeveel 'uur' er vervolgens wordt afgeschreven van jouw beschikbare uren. Als jij 40 uur hebt, je neemt dag vrij, en je hebt er vervolgens 38.57 over, dan klopt dat precies.

Vergelijkbaar zijn 2 personen met een 24 uur contract, de 1 werkt 3x8 en de ander 4x6, de 1 krijgt meer 'per dag' uitbetaald dan de ander, maar ze hebben per jaar net zoveel uren vrij.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
Bezig met een post

[ Voor 98% gewijzigd door JohnnyGui op 12-05-2022 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@JohnnyGui laat het hele dagen-verhaal eens los. Vakantie in loondienst werkt met uren.
Als jij 10 contracturen per week hebt en je wilt 1 week vrij nemen Dan gaat er 10 uur van je saldo af.

Voor iemand die 40 contracturen per week heeft gaat er 40 uur van het saldo af.

Verder heeft @unifi de berekening al voor je gemaakt. 40 vakantie-uren per jaar. Daar kun je in jouw geval 4 weken vakantie voor nemen (want 10 uur per week) ofwel 28 dagen. En laat 28 dagen X 1.43 nou weer precies 40 uren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
eLScha schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:34:
@JohnnyGui laat het hele dagen-verhaal eens los. Vakantie in loondienst werkt met uren.
Als jij 10 contracturen per week hebt en je wilt 1 week vrij nemen Dan gaat er 10 uur van je saldo af.

Voor iemand die 40 contracturen per week heeft gaat er 40 uur van het saldo af.

Verder heeft @unifi de berekening al voor je gemaakt. 40 vakantie-uren per jaar. Daar kun je in jouw geval 4 weken vakantie voor nemen (want 10 uur per week) ofwel 28 dagen. En laat 28 dagen X 1.43 nou weer precies 40 uren zijn.
Sorry maar ik ben nu toch erg benieuwd wat jouw genoemde 28 dagen precies inhoudt.

Betekent dit dat iemand die 10u per week werkt wettelijk meer vakantiedagen kan aanvragen (28 dagen) dan iemand die 40u werkt? (20 dagen). Ik snap dat een fulltime werknemer per vakantiedag weliswaar veel meer uitbetaald krijgt maar het gaat mij nu even om het aantal aan te vragen vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
JohnnyGui schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Sorry maar ik ben nu toch erg benieuwd wat jouw genoemde 28 dagen precies inhoudt.

Betekent dit dat iemand die 10u per week werkt wettelijk meer vakantiedagen kan aanvragen (28 dagen) dan iemand die 40u werkt? (20 dagen). Ik snap dat een fulltime werknemer per vakantiedag weliswaar veel meer uitbetaald krijgt maar het gaat mij nu even om het aantal aan te vragen vakantiedagen.
De 28 dagen komt van 4 weken, 4 x 7 = 28. Het gaat dan om 20 dagen, 4 x 5 (aantal werkdagen voor standaard 40 uurs contract) die je echt vrij hebt van werk. Dus hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
Toxic_Dreams schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:08:
[...]

De 28 dagen komt van 4 weken, 4 x 7 = 28. Het gaat dan om 20 dagen, 4 x 5 (aantal werkdagen voor standaard 40 uurs contract) die je echt vrij hebt van werk. Dus hetzelfde.
Volgens mij heeft hij het toch echt over 28 aan te vragen vakantiedagen aangezien hij de uitbetaling voor alle 28 vakantiedagen berekent; 28 x 1.43u = 40u.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JohnnyGui schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Laat los die dagen. Er bestaan geen wettelijke dagen, alleen uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom blijf je zo hangen in dagen? Je hebt een contract voor een aantal uren, dan is het toch veel logischer voor jezelf om ook in uren vakantie te denken?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ik ben jurist maar geen orakel en probeer even mee te denken. Je werkt dus als t fulltime zou zou zijn 40 uur per week. Vakantiegeld is vaak 8% van je salaris, ligt aan je contract maar dat is wat ik meestal zie.

je werkt in plaats van 40 uur 10 uur per week en zou daarover 8% moeten krijgen (geen extra 13e maand ofzo).

10 uur per week is 10 x 4,333333333 = 43,3 uur afgerond

je krijgt een percentage van 7,69 (vreemd aantal maar ok 8% is gebruikelijk ik denk dat je geen 8 uur per dag fulltime krijgt en dat ze je lunchtijd eraf trekken trouwens). Dan is 7,69 3,32977 uur aan vakantiegeld denk ik. het is een vast bedrag vakantiegeld dat je eind mei krijgt heeft niks met vakantie te maken. Je krijgt vakantieuren doorbetaald, dat is wel hoe het normaliter gaat. Dus je hebt aantal vakantiedagen en die deel je door je contracturen en die krijg je betaald naast je vakantiegeld of mis ik hier wat?

Vakantiegeld op basis van 10 uur per maand en 12 maanden salaris zonder 13e maand is 3,3 uur afgerond?

EDIT: ik begrijp het nu anders. Indien je 10 uur werkt en het is obv 40 uur per week (is het wel 40 uur fulltime of minder?) heb je recht op 25% van de vakantiedagen die je zou hebben dus als het 20 dagen zijn heb je recht op 5 vakantie en dus 5 dagen doorbetaling. Maar ze berekenen het dus over 7 dagen en spreiden het salaris over die dagen? en krijg je dus twee dagen niet betaald? Dat is heel vreemd. Wat staat er in je contract? Werk je flexibel ofzo, hoeveel vakantiedagen kan je nemen met doorbetaling? Als ze het over zeven dagen spreiden heb je toch ook recht op 7 dagen afwezig zijn? Moet je ook in het weekend werken dan?

Ik denk dat het hier ergens misgaat in de communicatie, vakantigeld en vakantiedagen zijn wat anders. Je hoort als je op vakantie gaat binnen de toegestane dagen hetzelfde salaris gewoon te krijgen. Bedoel je hier niet toch vakantiegeld?

Er klopt iets hier niet want ik snap het echt niet, leg even uit wat er nou in je contract staat hoeveel uren is de werkweek en wat zijn dan je vakantiedagen? Hoeveel dagen heeft een fulltimer recht op? Betalen ze je nou over die 7 dagen alles dan is er niks aan de hand of betalen ze maar 5 dagen? Ik heb meer info nodig.

Als je 7 dagen betaald krijgt als je 5 dagen weg kan is er toch ook niets aan de hand? Wat gaat er hier mis?

[ Voor 39% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 05:09 ]

Pagina: 1