Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zit met een dilemma, maar niemand kan me eigenlijk een bevredigend antwoord geven, dus misschien dat jullie advies hebben.

De huidige situatie is als volgt:
Koophuis met zonnepanelen (3120wp). Daarvan middels de in 2015 geldende regels BTW terug gekregen. Daarvoor ben ik (persoonlijk) in de kleine ondernemersregeling (KOR) gegaan.

Overdracht huidige woning is 16 augustus. Ontvangen sleutel nieuwe woning 1 juli en plaatsing zonnepanelen (9990wp) 11 augustus.

Het (3-jarige) energiecontract is onlangs op 13-04-2022 ondertekend op mijn naam.

In de huidige KOR-regeling kan ik geen BTW terugvragen middels de forfait-berekening, omdat ik (weliswaar maar) 5 dagen meer dan 10.000wp bezit. Ik moet daarvoor aangifte doen zonder de forfaitregeling:
Hebt u meer dan 10.000 Wattpiek aan opwekvermogen en/of hebt u andere ondernemersactiviteiten? En wilt u weten hoe u uw jaaromzet berekent? Kijk dan bij Btw aangeven voor zonnepanelen als particulier - voorbeeldaangiften, bij het voorbeeld: Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen en doe aangifte zonder forfait: https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

Ik loop helemaal vast wat nu de beste manier is om BTW terug te krijgen, zonder dat ik een energiecontract en de factuur van de zonnepanelen op naam van mijn vrouw laat zetten.

Ik zit er over na te denken om de KOR per 1 juli op te zeggen en dan 3 jaar lang elk kwartaal aangifte te doen (en hopen dat ik in aanmerking kom om dit na een jaar jaarlijks te doen). Alleen moet ik dan 3x €200,- forfait betalen, wat ik erg zonde vind.
Als je dit verzoek indient, kun je de volgende drie jaar géén verzoek meer doen voor de regeling. Dat houdt in dat je gedurende die periode per kwartaal de btw-aangifte op tijd moet indienen. Dit moet je blijven doen, zelfs als je in die periode geen btw kunt aftrekken. Wel kun je de Belastingdienst verzoeken of je niet meer per kwartaal maar per jaar aangifte omzetbelasting mag doen.

Ook moet je het forfait-bedrag (‘verschuldigde btw over de opwek”) jaarlijks betalen aan de Belastingdienst. De kosten kunnen oplopen als je de btw-aangiftes uitbesteedt. Het voordeel van de btw-teruggave wordt dan lager of kan zelfs verloren gaan.

Via Vereniging eigen huis heb ik het volgende gevonden, maar ook dat is me een beetje te complex: https://www.eigenhuis.nl/...dd-453c-b040-ac10e6dadbfb

Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt en/of kan me adviseren wat de beste manier is om de BTW terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:53
tsja, hier heb je niets aan, maar ik had hetzelfde probleem, bij het nieuwe huis energieaansluiting en factuur op naam van mijn vrouw gezet.

Als je zelf de btw uitrekent, hoe kom je dan uit? (opbrengst en verbruik kan je vast wel een beetje schatten) zie hier: https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Nu online
Even een schaamteloos schopje: nog anderen met goed advies?
borft schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:30:
tsja, hier heb je niets aan, maar ik had hetzelfde probleem, bij het nieuwe huis energieaansluiting en factuur op naam van mijn vrouw gezet.

Als je zelf de btw uitrekent, hoe kom je dan uit? (opbrengst en verbruik kan je vast wel een beetje schatten) zie hier: https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften
Bedankt voor je reactie. Dat schatten vind ik helaas wel lastig, omdat het een Oost-West-opstelling betreft en ik daar totaal geen ervaring mee heb. Daarbij komt dat de opstelling ook niet symmetrisch is, dus dat maakt het voor mij nog lastiger.

[ Voor 86% gewijzigd door BvZwolle op 13-05-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:53
BvZwolle schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:16:
Even een schaamteloos schopje: nog anderen met goed advies?
[...]

Bedankt voor je reactie. Dat schatten vind ik helaas wel lastig, omdat het een Oost-West-opstelling betreft en ik daar totaal geen ervaring mee heb. Daarbij komt dat de opstelling ook niet symmetrisch is, dus dat maakt het voor mij nog lastiger.
Volgens mij moet je met deze site: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html ongeveer je jaaropbrengst uit kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Nu online
Dit is de (theoretische) uitkomst: https://www.thomasberger....peakw2=3375&temp_coeff2=0

Ik zal me binnenkort eens storten op de link van de belastingdienst die je gestuurd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:09
De simpelste oplossing is toch gewoon de plaatsing van de panelen verplaatsen naar 17 augustus? Wat maakt die paar dagen uit?

Of afspreken met de leverancier dat ze als factuurdatum 17 augustus of later gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 13-05-2022 11:37 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 21:23
Drardollan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:36:
De simpelste oplossing is toch gewoon de plaatsing van de panelen verplaatsen naar 17 augustus? Wat maakt die paar dagen uit?

Of afspreken met de leverancier dat ze als factuurdatum 17 augustus of later gebruiken.
Factuurdatum zal niet uitmaken, want op de energierekening is te zien dat de boel al eerder opwekt.
Als factuurdatum aangepast gaat worden, dan ook de omvormer voor de zekerheid een paar dagen uit laten staan.

Maar, waarom niet gewoon de boel op naam van je vrouw zetten :? Is dat niet de makkelijkste klap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:30
Dan steek je de stekker er toch een paar dagen later er in?

Alleen zonnepanelen die op het net zijn aangesloten tellen mee

[ Voor 35% gewijzigd door GrooV op 13-05-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ybos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Factuurdatum zal niet uitmaken, want op de energierekening is te zien dat de boel al eerder opwekt.
Als factuurdatum aangepast gaat worden, dan ook de omvormer voor de zekerheid een paar dagen uit laten staan.
Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat de Belastingdienst de energierekening gaat opvragen.

Maar dat is eenvoudig te omzeilen door zoals gezegd de zekering in de groepenkast lekker uit te laten tot de 17e.
Maar, waarom niet gewoon de boel op naam van je vrouw zetten :? Is dat niet de makkelijkste klap?
Dat is de een na makkelijkste wat mij betreft. Uitstellen van aanleg is eenvoudiger dan energiecontract overzetten.

Maar ik zie het hele probleem ook niet, er lijkt mij niets heilig aan 11 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:43:
[...]

De energiemaatschappij wil dit niet doen, want dan moeten ze (naar eigen zeggen) een nieuw contract opstellen. Daar werken ze niet aan mee.
GrooV schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:44:
Dan steek je de stekker er toch een paar dagen later er in?

Alleen zonnepanelen die op het net zijn aangesloten tellen mee
Het lijkt mij dat dit de makkelijkste oplossing is, mits de factuurdatum ook op 17 augustus wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 21:23
BvZwolle schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:09:
[...]

De energiemaatschappij wil dit niet doen, want dan moeten ze (naar eigen zeggen) een nieuw contract opstellen. Daar werken ze niet aan mee.
Dan lulsmoesje: scheiding en zij blijft er wonen dus contract administratief aanpassen. Denk niet dat ze de scheidingspapieren gaan opvragen.
(of gewoon nog een keertje bellen, misschien had je iemand die dwars was of geen zin meer had)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Dan lulsmoesje: scheiding en zij blijft er wonen dus contract administratief aanpassen. Denk niet dat ze de scheidingspapieren gaan opvragen.
(of gewoon nog een keertje bellen, misschien had je iemand die dwars was of geen zin meer had)
Dat eerste ga ik niet aan beginnen, maar wel inventief ;)
Dat tweede heb ik al twee keer gedaan, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:30
Hoeveel kost je nieuwe installatie trouwens? Boven de 11900 ex btw kan je niet mee doen met de KOR. (max BTW van de investeringen van de afgelopen 5 jaar mag 2500 euro zijn)

[ Voor 27% gewijzigd door GrooV op 13-05-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Nu online
GrooV schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:29:
Hoeveel kost je nieuwe installatie trouwens? Boven de 11900 ex btw kan je niet mee doen met de KOR
Ik betaal minder dan 2500 aan btw, dus dat zit wel goed. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Maar leg nou eens uit waarom je niet gewoon 6 dagen later kan leggen en daarmee alle problemen, zonder smoesjes of truukjes, kunt omzeilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:57:
Maar leg nou eens uit waarom je niet gewoon 6 dagen later kan leggen en daarmee alle problemen, zonder smoesjes of truukjes, kunt omzeilen?
Ik denk dat dit de 'makkelijkste' oplossing is. Ik ga overleggen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Bij verkoop van de oude woning en de zonnepanelen ben je geen btw-ondernemer meer. 

Dammoet je de Belastingdienst een brief sturen waarin je aangeeft dat de woning en zonnepanelen zijn verkocht. Ook verzoek je daarin om je, per die datum, af te voeren voor het btw-ondernemerschap (staking btw onderneming).
Op die manier kun je voorkomen dat de Belastingdienst jou nog steeds aanmerkt als ondernemer voor de btw en ook de kleine ondernemersregeling nog toepast, als je in de toekomst weer een woning met zonnepanelen koopt.

Overweeg je, na verkoop van de oude woning, om op de nieuwe woning zonnepanelen te plaatsen? Dan kun je ook voor deze aankoop de btw terugkrijgen. Door je eerdere afmelding voor het btw-ondernemerschap, kun je je weer aanmelden bij de Belastingdienst. Hierbij hoef je geen rekening te houden met de eerdere zonnepanelen en de reeds ontvangen.

Dus factuurdatum nieuwe zonnepanelen moet liggen na datum verkoop oude woning bij notaris.

Alternatief:
Zeg na verkoop oude woning je btw nummer op.
Schaf de zonnepanelen nieuwe woning aan op naam van je partner. Vraag een btw nummer aan op naam van een stil samenwerkingsverband tussen jou en je partner, let op dat kan niet via het normale opgaaf zonnepaneelhouders, moet via het normale aanmeldingsformulier, jij brengt het energiecontract in, partner de zonnepanelen. En vraag de btw zonnepanelen terug op dat nummer. Vraag daarna de nieuwe KOR aan. Dat gaat niet automatisch.
Pagina: 1