Slimme stekker zigbee (alternatief Shelly 1pm)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:21
Hallo mede tweakers!

Ik ben aan het spelen met Home Assistant in samenwerken met mijn KNX systeem en wil nog enkele dingen toevoegen waarvoor ik een slim stopcontact nodig heb met elektriciteits meting als dit kan.
Liefst zou ik voor een inbouw (zoals Shelly 1PM) gaan en gebruik maken van het zigbee protocol.
Zigbee lijkt me vooral iets betrouwbaarder en ook veel voor te vinden, behalve inbouw slimme stekkers blijkbaar. :)

Ik heb in mijn zoektoch geen enkel inbouw zigbee stopcontact gevonden.

Heeft er iemand ervaring met zo'n stopcontact, evetueel een z-wave versie?

Alvast bedankt! _/-\o_

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb hier een jaar 15 shelly dimmer 2’s draaien en ze zijn nog nooit onbereikbaar geweest. Dus betrouwbaarheid is relatief. Als jij een dekkend goed wifi netwerk hebt (bij Ubiqity), is er geen enkel issue.

Zorg voor een apart netwerk voor je IoT en geef ze een fixed IP. Dan is er weinig wat er fout kan gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:21
t14wo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:20:
Ik heb hier een jaar 15 shelly dimmer 2’s draaien en ze zijn nog nooit onbereikbaar geweest. Dus betrouwbaarheid is relatief. Als jij een dekkend goed wifi netwerk hebt (bij Ubiqity), is er geen enkel issue.

Zorg voor een apart netwerk voor je IoT en geef ze een fixed IP. Dan is er weinig wat er fout kan gaan. :)
Ik denk dat ik met mijn router geen apart netwerk kan aanmaken, wel een gastnetwerk dat volledig gescheiden is van mijn intern netwerk.
Afhankelijk hoe goed de "antenne" in de Shelly's zijn is mijn dekking wel OK.

Zigbee leek me wel een iets betrouwbaarder protocol vandaar mijn voorkeur.
Shelly heeft wel een mooi (open) ecosysteem.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:35
Mijn zigbee pruttel bokt en stoot significant meer dan mijn Shelly's die ik er nog nooit op heb betrapt offline te zijn, maar ik zit hier verder niet om je te vertellen wat je moet doen.

Ik heb een paar zigbee smartplugs van LEDVANCE voor wat losse staande lampen. Die doen alleen geen powermeting voor zover ik weet, en dus ook geen inbouw. (waarom wil je persé inbouw?)
Deze werken wel feilloos samen met zowel een Hue Bridge wat ik eerder had als nu mijn ConBee 2.

Als je van Ledvance koopt let wel op dat je niet hun WiFi varianten neemt want dat is gewoon op voorhand e-waste.
Die gebruiken een of ander mild verprutst (inhouse) Tuya protocol tegenwoordig maar integreert gewoon niet met HA.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 11-05-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vanpeers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:16:
Hallo mede tweakers!

Ik ben aan het spelen met Home Assistant in samenwerken met mijn KNX systeem en wil nog enkele dingen toevoegen waarvoor ik een slim stopcontact nodig heb met elektriciteits meting als dit kan.
Liefst zou ik voor een inbouw (zoals Shelly 1PM) gaan en gebruik maken van het zigbee protocol.

Zigbee lijkt me vooral iets betrouwbaarder en ook veel voor te vinden, behalve inbouw slimme stekkers blijkbaar. :)

Ik heb in mijn zoektoch geen enkel inbouw zigbee stopcontact gevonden.
Waar ben je nou precies naar op zoek? Want je gebruikt te termen stopcontact en stekker door elkaar heen. En je noemt de Shelly 1PM als voorbeeld, wat mijns inziens geen stopcontact is en ook geen stekker :P

Als je op zoek bent naar een inbouwrelais (zoals de Shelly een relais is), dan zijn daar veel opties voor. Kijk even in de Z2M database met zoekwoorden switch/relay/module.

Voorbeelden:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0011_switch_module.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/DLKZMK11LM.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBMINI-L.html

Ben je op zoek naar een wandcontactdoos waar het relais al ingebouwd zit, zoek dan eens op wall outlet. De keus is dan wel wat beperkter.

Wil je een hele groep schakelen, dan kun je ook kijken naar DIN-rail modules, zoals deze van Tuya.

Kortom, er valt genoeg te vinden op Zigbee-gebied om iets aan of uit te zetten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX