Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-05 12:13
Mijn vraag
Hoe kan het dat de down- en uploadsnelheid op mijn desktop ver ondermaats is? Ligt dit aan de hardware of kan het een andere oorzaak hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn netwerkadapter is: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E. Volledig up-to-date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn downloadsnelheid op mijn werkkamer is volgens de laptop en telefoon ruim voldoende met 150 Mbps en hetzelfde geldt voor de uploadsnelheid met 60 Mbps. Mijn desktop haalt resp. 4 Mbps en 13 Mbps.

Via een TCP Optimizer de verbinding geoptimaliseer, maar geen resultaat.

Beste antwoord (via Stefanv_W op 04-07-2022 09:17)

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 13:39
Hoewel ik groot fan ben van TP-Link op het gebied van routers (vooral met OpenWRT erop!), hebben de draadloze adapters van TP-Link me vaak teleurgesteld. Vaak instabiel en traag.

Hoever staat je computer van je router vandaan? En welke router heb je? En voor hoeverre is het mogelijk om gewoon een kabel te trekken? Twee van die lullige antennetjes achterin je pc hebben meestal geen geweldig bereik.

Mijn moeder heeft ook een hele tijd gedoe gehad met slechte wifi op haar desktop (een kabel trekken was geen optie naar die hoek van het huis), en toen ik eindelijk gewoon wat meer had uitgegeven en onderstaande adapter gekocht had, was het probleem in één keer opgelost en sindsdien is haar internetverbinding rock solid.
pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 13:39
Hoewel ik groot fan ben van TP-Link op het gebied van routers (vooral met OpenWRT erop!), hebben de draadloze adapters van TP-Link me vaak teleurgesteld. Vaak instabiel en traag.

Hoever staat je computer van je router vandaan? En welke router heb je? En voor hoeverre is het mogelijk om gewoon een kabel te trekken? Twee van die lullige antennetjes achterin je pc hebben meestal geen geweldig bereik.

Mijn moeder heeft ook een hele tijd gedoe gehad met slechte wifi op haar desktop (een kabel trekken was geen optie naar die hoek van het huis), en toen ik eindelijk gewoon wat meer had uitgegeven en onderstaande adapter gekocht had, was het probleem in één keer opgelost en sindsdien is haar internetverbinding rock solid.
pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Bedankt voor het meedenken faraga!

Mijn desktop staat in een kamer rechtsboven de router (nieuwe KPN-router) op zo'n 6 meter schat ik. Een kabel trekken gaat helaas niet lukken dus ik ben aangewezen op draadloos internet.

Ik check jouw tip qua netwerkadapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13

lier

MikroTik nerd

Met welke snelheid en op welke band is de nic verbonden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
lier schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:04:
Met welke snelheid en op welke band is de nic verbonden?
Idd
Post even

Open a Command Prompt (or Press Windows Key + R and type cmd)
Type netsh wlan show interfaces and press Enter
You will get a text listing of Wi-Fi info and speeds (See below)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Hieronder de gevraagde informatie. Wat ik vreemd vind is dat ik vandaag wel de snelheden haal.

Name : Wi-Fi
Description : Broadcom 802.11ac Network Adapter
GUID : 5eca4bfe-ea4e-4dec-98a8-472f938d6cb6
Physical address : d0:37:45:6b:82:46
State : connected
SSID : HouseofLANnister
BSSID : 30:99:35:91:1c:46
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Profile
Channel : 60
Receive rate (Mbps) : 300
Transmit rate (Mbps) : 585
Signal : 64%
Profile : NetworkProfile

Hosted network status : Not available

[ Voor 6% gewijzigd door Stefanv_W op 12-05-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Stefanv_W
Dat is geen briljantje maar wel redelijke verbinding.
Haal je nu met speedtest echt maar 5mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:56:
@Stefanv_W
Dat is geen briljantje maar wel redelijke verbinding.
Haal je nu met speedtest echt maar 5mbit?
Vandaag haal ik hogere snelheden nadat ik de driver nogmaals geüpdatet heb, maar dat had ik gisteren ook al gedaan

Down 81.95 Mbps

Up 57.13 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Wat ik vreemd vind is dat bij je desktop de download snelheid lager ligt dan de upload (zowel in de speedtest als wat de command prompt geeft). Terwijl je laptop en telefoon duidelijk een snellere download dan upload heeft.
Gek idee: heb je ergens een stoorzender in de buurt van je desktop? Staat deze bij naast of tegen een verwarming van metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
frankyfn126 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:07:
Wat ik vreemd vind is dat bij je desktop de download snelheid lager ligt dan de upload (zowel in de speedtest als wat de command prompt geeft). Terwijl je laptop en telefoon duidelijk een snellere download dan upload heeft.
Gek idee: heb je ergens een stoorzender in de buurt van je desktop? Staat deze bij naast of tegen een verwarming van metaal?
De desktop staat naast een metalen poot van het bureau en aan de andere kant van de poot staat een kleine subwoofer. Dit zou verstorend kunnen werken, maar zoals hierboven beschreven haal ik vandaag fatsoenlijke snelheden. Het volgende ga ik doen:

1. Komende dagen in de gaten houden of de snelheden weer terug vallen naar het minimale;
2. De desktop op een andere plek zetten en controleren hoe de snelheden daar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Stefanv_W schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:18:
[...]

De desktop staat naast een metalen poot van het bureau en aan de andere kant van de poot staat een kleine subwoofer. Dit zou verstorend kunnen werken, maar zoals hierboven beschreven haal ik vandaag fatsoenlijke snelheden. Het volgende ga ik doen:

1. Komende dagen in de gaten houden of de snelheden weer terug vallen naar het minimale;
2. De desktop op een andere plek zetten en controleren hoe de snelheden daar zijn
Wat er bij mij thuis wel eens gebeurt: een groot metaal voorwerp (verwarming) naast mn laptop verstoort het 5ghz signaal. Hierdoor valt de laptop terug op de 2.4 band.
Zou ook het grote verschil tussen je eerste post en huidige situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik ben het met die hypothese eens van @frankyfn126
Ik denk dat je de 5mbit snelheid ervaart als je op 2.4ghz connected bent. De driver heeft er denk ik niets mee te maken.

Met deze signaalsterkte is het best een kantelpunt dat hij kan wisselen.

Als je bandsteering niet optimaal werkt kun je beter de 2.4 en 5ghz splitsen en je devices dedicated met het 5ghz ssid verbindnge (en niet de 2.4 instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De 2.4 band heeft nog steeds meer bandbreedte dan jouw internet verbinding. Als er verder geen apparaten zijn aangesloten op die AP, zou je de volledige snelheid moeten kunnen halen.
Je hebt niet toevallig een powerline adapter er ergens tussen zitten? Die zijn notoir traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@michielRB eens mbt je powerline maar de 2.4 is qua bandbreedte misschien wel afdoende, qua kans op storing kan het dramatsch zijn.

Hier thuis is 5mbit echt de max op de 2.4 en dat komt vooral door babyfoons in huis/de wijk die de hele band wegdrukken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stefanv_W schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:47:
Bedankt voor het meedenken faraga!

Mijn desktop staat in een kamer rechtsboven de router (nieuwe KPN-router) op zo'n 6 meter schat ik. Een kabel trekken gaat helaas niet lukken dus ik ben aangewezen op draadloos internet.
Why nut?
Geen verwarmingsbuizen waar je een kabel naast kan prikken?
Geen 25cm 6mm boor waarmee je een gaatje kan maken door je vloer?
Geen koof van de standleiding in de omgeving?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:23:
Ik ben het met die hypothese eens van @Stefanv_W
Ik denk dat je de 5mbit snelheid ervaart als je op 2.4ghz connected bent. De driver heeft er denk ik niets mee te maken.

Met deze signaalsterkte is het best een kantelpunt dat hij kan wisselen.

Als je bandsteering niet optimaal werkt kun je beter de 2.4 en 5ghz splitsen en je devices dedicated met het 5ghz ssid verbindnge (en niet de 2.4 instellen)
Ik heb geen powerline adapter in huis.

Het splitsen van de frequenties kan ik doen via de modem neem ik aan, zoals in dit forum wordt beschreven?https://forum.kpn.com/internet-9/splitsen-ssid-2-4ghz-en-5ghz-in-de-v10a-461871

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Stefanv_W schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen powerline adapter in huis.

Het splitsen van de frequenties kan ik doen via de modem neem ik aan, zoals in dit forum wordt beschreven?https://forum.kpn.com/internet-9/splitsen-ssid-2-4ghz-en-5ghz-in-de-v10a-461871
Klopt, hangt wel even van de versie van de experiabox af of je dit kunt instellen

Ik kwam ook dit tegen dat je iets kunt instellen op je desktop maar heb ik geen ervaring mee
On right side of taskbar > Right-click on network icon
Choose Open Network and Sharing Center
Select Change adapter settings
Find your Wi-Fi connection (your connections will differ)
Right-click, Properties > Configure > Preferred Band to 5.2GHz
Click OK

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
jack zomer schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Why nut?
Geen verwarmingsbuizen waar je een kabel naast kan prikken?
Geen 25cm 6mm boor waarmee je een gaatje kan maken door je vloer?
Geen koof van de standleiding in de omgeving?
Nope 8)7
Nope 8)7
Nope 8)7

Ten eerste is het een huurhuis waar ik niet overal mag boren, ten tweede heb ik niet zoiets als een koof, ten derde heb ik geen idee hoe de leidingen in de vloer lopen en ten vierde staat mijn desktop in de verste uithoek ten opzichte van de modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Stefanv_W
Als dit niet werkt kun je evt ook van KPN een superwifi 2 vragen (soms krijg je die gratis of voor 30-40 euro per node).
Afhankelijk van je experiabox versie heb je dan 1 of 2 nodes nodig/.

1 van die 2 nodes zet je dan naast je pc en je sluit je pc bekabeld aan aan die superwifi node.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 12-05-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
laurens0619 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Klopt, hangt wel even van de versie van de experiabox af of je dit kunt instellen

Ik kwam ook dit tegen dat je iets kunt instellen op je desktop maar heb ik geen ervaring mee
On right side of taskbar > Right-click on network icon
Choose Open Network and Sharing Center
Select Change adapter settings
Find your Wi-Fi connection (your connections will differ)
Right-click, Properties > Configure > Preferred Band to 5.2GHz
Click OK
Bedankt laurens0619! Het heeft gewerkt. Ik behaal snelheden van meer dan 100 Mbps voor downloaden en 50 Mbps uploaden _/-\o_
Pagina: 1