ASUS AiMesh met VLAN support?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een ASUS mesh-achtige setup waarbij ik mijn hoofdrouter nog steeds in de meterkast heb en daarnaast 2 AP's elders. Eentje boven in de werkkamer en eentje in de woonkamer voor beter bereik daar. Beide kan ik bekabeld aansluiten en wil ik dan ook zeker doen.

Echter heb ik te maken met VLAN tagging op de WAN-poort vanwege mijn KPN glasvezel verbinding. Dit werkt al prima op mijn huidige AC87U, maar ik wil naar WiFi 6. Had eerst Ubiquiti overwogen maar dat wordt me te duur en ingewikkeld en ik vind het voor zo'n duur premium product erg onhandig dat er geen switch in de APs ingebouwd zit. Daarom ben ik naar een Mesh systeem gaan kijken, maar dan wel bekabeld.

Uiteraard wil ik in de woonkamer en liefst ook in de werkkamer geen lelijk apparaat plaatsen, dus de ZenWiFi AX leek me een goede oplossing tot ik erachter kwam dat die geen ondersteuning heeft voor VLANs. Ik lees echter dat ASUS AiMesh met elke ondersteunde router en mesh-set een mesh kan maken. Klopt dit?

Zou ik bijv. een AX55 in de meterkast kunnen plaatsen en dan de twee ZenWiFi AX dus op eerder genoemde locaties via LAN op de AX86U aangesloten?

Er zijn ook mesh-systemen van met name andere merken die 3 AP's leveren, en daarvan lees ik de volgende features die ik wel wil gaan gebruiken:
- gebruik van 1 SSID voor alle routers/APs (of hoogstens verschil tussen 2.4 en 5 GHz banden)
- seamless roaming naar het beste AP (en dus niet zoals ik nu heb dat mijn telefoon de hele nacht de zeer matige verbinding met de router in de meterkast vasthoudt terwijl hij 5 meter verder in de werkkamer een zeer goed signaal kan hebben met de andere)

En het belangrijkste van alles: klopt het dat alleen de router waarop de WAN daadwerkelijk gebruikt wordt met VLAN overweg moet kunnen? De ZenWiFi AX modellen kunnen dat zelf namelijk niet, maar ik ga ervan uit dat zodra de AX55 in mijn voorbeeld VLAN 6 op de WAN untagged, dat de rest erachter niet meer uitmaakt, toch?

Zijn er nog meer zaken om op te letten als ik hiermee aan de slag ga? Of onder de noemer "als je toch gaat moderniseren, let hier of daar eens op" als feature of nice-to-have zelfs?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:52
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:38:

Uiteraard wil ik in de woonkamer en liefst ook in de werkkamer geen lelijk apparaat plaatsen, dus de ZenWiFi AX leek me een goede oplossing tot ik erachter kwam dat die geen ondersteuning heeft voor VLANs. Ik lees echter dat ASUS AiMesh met elke ondersteunde router en mesh-set een mesh kan maken. Klopt dit?
Ja klopt.
Zou ik bijv. een AX55 in de meterkast kunnen plaatsen en dan de twee ZenWiFi AX dus op eerder genoemde locaties via LAN op de AX86U aangesloten?
Ja dit kan.
Er zijn ook mesh-systemen van met name andere merken die 3 AP's leveren, en daarvan lees ik de volgende features die ik wel wil gaan gebruiken:
- gebruik van 1 SSID voor alle routers/APs (of hoogstens verschil tussen 2.4 en 5 GHz banden)
- seamless roaming naar het beste AP (en dus niet zoals ik nu heb dat mijn telefoon de hele nacht de zeer matige verbinding met de router in de meterkast vasthoudt terwijl hij 5 meter verder in de werkkamer een zeer goed signaal kan hebben met de andere)
Bij mij gaat dit goed met AiMesh.
En het belangrijkste van alles: klopt het dat alleen de router waarop de WAN daadwerkelijk gebruikt wordt met VLAN overweg moet kunnen? De ZenWiFi AX modellen kunnen dat zelf namelijk niet, maar ik ga ervan uit dat zodra de AX55 in mijn voorbeeld VLAN 6 op de WAN untagged, dat de rest erachter niet meer uitmaakt, toch?
Klopt.
Zijn er nog meer zaken om op te letten als ik hiermee aan de slag ga? Of onder de noemer "als je toch gaat moderniseren, let hier of daar eens op" als feature of nice-to-have zelfs?
Voor asus kan je eens kijken naar de asuswrt merlin software. Die voegt mooie extra's toe in je router. Hoef je niet te installeren in de accesspoints.
Verder zou ik het niet weten.

Zelf ben ik tevreden gebruiker van de AC86U met 3 oude aimesh ap's (lyra mini).
Een paar maanden terug heb ik nog eens alles gereset qua software en alles ge-update. Vooral omdat de router nog op een oude versie zat, terwijl er veel verbeteringen zouden zitten in firmware en in aimesh 2.0. Dat heeft zeker geholpen, alles draait nu stabiel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51
Geen iptv van provider neem ik aam?
Deco kunnen ook vlan op de wan poort
X20 of x50 (meer poorten) js wel leuk setje

Je eisen van roaming/1ssid heeft trouwens niets met mesh te maken en zou je met je huidige set ook moeten kunnen hebben. Kwestie van ssid,passw,enncryp gelijk en bandsteering naar de 5ghz (of 2.4 aparte ssid)

Zenwifi is een top set, voor als he draadloos (mesh) wilt. Bekabeld is het zonde geld aangezien je dan de triband/mesh niet gebruikt

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2022 15:53 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:52:
Geen iptv van provider neem ik aam?
Deco kunnen ook vlan op de wan poort
X20 of x50 (meer poorten) js wel leuk setje

Je eisen van roaming/1ssid heeft trouwens niets met mesh te maken en zou je met je huidige set ook moeten kunnen hebben. Kwestie van ssid,passw,enncryp gelijk en bandsteering naar de 5ghz (of 2.4 aparte ssid)

Zenwifi is een top set, voor als he draadloos (mesh) wilt. Bekabeld is het zonde geld aangezien je dan de triband/mesh niet gebruikt
Geen IPTV inderdaad.

Ja naast ASUS was ik ook aan het kijken naar de Linksys Atlas Pro 6 (439), TP-Link Deco X60 (309) en (puur gezien de prijs) Huawei Mesh 3 (275).

Wat het roaming betreft: ik heb dat weleens geprobeerd en was geen succes. Daarom schakel ik nu maar handmatig om. Maar is dat "seamless roaming" dan echt puur een marketingterm? Ik lees her en der namelijk dat het onderdeel vormt van het 802.11k/v/r protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 18:24
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Geen IPTV inderdaad.

Ja naast ASUS was ik ook aan het kijken naar de Linksys Atlas Pro 6 (439), TP-Link Deco X60 (309) en (puur gezien de prijs) Huawei Mesh 3 (275).

Wat het roaming betreft: ik heb dat weleens geprobeerd en was geen succes. Daarom schakel ik nu maar handmatig om. Maar is dat "seamless roaming" dan echt puur een marketingterm? Ik lees her en der namelijk dat het onderdeel vormt van het 802.11k/v/r protocol.
Wat schakel je nu handmatig om dan? Als je op je verschillende AP's dezelfde SSID instelt valt er toch niks om te wisselen (hooguit wifi uit en aan als je cliënt niet zelf kan wisselen)?
Ik heb hier een set Asus AX92, ondersteunt VLAN tagging en wifi 6. Let er wel op dat de wifi 6 band standaard gebruikt wordt voor de wireless backhaul als je het daadwerkelijk als mesh set gebruikt, de wifi 6 band kan je pas zelf gebruiken als je ze gewoon bedraad verbindt en dus als reguliere AP inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Geen IPTV inderdaad.

ja prima opties. Je zou nog kunnen kijken welke set DFS doet, de deco sowieso niet en sommige linksys doen het wel.

Roaming tja bekend verhaal. 9/10 keer kwam het omdat mensen bv op AP1: WPA2 instelde en op AP2: WPA2/WPA1. Vanuit de router interface zie je niet altijd dat je dit doet helaas maar als je gaat scannen met een ssid scanner dan valt het op

Als die settings niet goed staan dan gaat het roamen stuk.
802.11krv is een optimalisatie maar is niet key voor roaming en heeft vooral te maken met lage downtijd tijdens roamen en niet het gedrag wat je nu beschrijft (sticky clients)

De setup die ik voorstelde, vooral met 2.4 apart trekken, zorgt meestal voor prima roaming ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:24:
[...]

ja prima opties. Je zou nog kunnen kijken welke set DFS doet, de deco sowieso niet en sommige linksys doen het wel.
Thanks, ga ik meenemen!
Roaming tja bekend verhaal. 9/10 keer kwam het omdat mensen bv op AP1: WPA2 instelde en op AP2: WPA2/WPA1. Vanuit de router interface zie je niet altijd dat je dit doet helaas maar als je gaat scannen met een ssid scanner dan valt het op

Als die settings niet goed staan dan gaat het roamen stuk.
Deze heb ik wel gelijk gezet inderdaad. Sowieso omdat WPA1 volgens mij zo lek als een mandje is, maar inderdaad: alles staat op WPA2 only.
802.11krv is een optimalisatie maar is niet key voor roaming en heeft vooral te maken met lage downtijd tijdens roamen en niet het gedrag wat je nu beschrijft (sticky clients)
Goed om te weten, maar in dat geval wil ik wel een set die 802.11krv heeft. Ik zie ondertussen ook al dat het verschil hem gemaakt wordt tussen roaming en seamless roaming. Bij dat laatste wordt dus voor zover ik begrijp 802.11krv gebruikt en zou het zoals jij beschrijft sneller moeten gaan, blijft (video)bellen gewoon doorlopen en de client feitelijk actief van een AP overgezet zodra er een betere te vinden is.

Misschien heb ik wel iets fout gedaan in mijn huidige setup hoor, maar ik heb het nooit lekker werkend gekregen.
De setup die ik voorstelde, vooral met 2.4 apart trekken, zorgt meestal voor prima roaming ervaring :)
Ah top. Nu heb ik 3 SSID's, mijn router in de meterkast heeft op 2.4 GHz en 5 GHz een apart SSID, die 2.4 GHz gebruik ik voor hubs die niet op LAN kunnen (mijn oude Harmony hub bijv) en ook geen 5 GHz ondersteunen en voor de laptops, tablets en telefoons gebruiken we het 5 GHz SSID.
Boven heb ik de 2.4 GHz uitgeschakeld, niks aldaar dat het nodig heeft. En de 5 GHz is feitelijk hetzelfde als die van beneden natuurlijk, puur met een ander naampje en beide staan in onze apparaten als bekende netwerken. Zelf even omwisselen nu dus, maar dat moet dus beter kunnen.

Moet eerlijk zeggen dat hoe meer ik naar de totale mesh-systemen aan het kijken ben, hoe meer ik zowel de Huawei Mesh 3 als TP-Link Deco X60 interesant vind. Stuk goedkoper dan de ASUS oplossing want die heeft slechts een 2-pack voor dezelfde prijs. Ik denk dus dat ik wellicht beide ga bestellen en hier in huis ga testen welke in onze situatie beter presteert.

Ik kan van de TP-Link alleen nergens vinden of die VLAN support heeft en wat het stroomverbruik per AP is. Huawei geeft max 12 Watt per AP aan, en zeker omdat het er 3 zijn kunnen verschillen hard aantikken.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-05-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het is en blijft gepriegel ja met verschillende apparaten
Daarom goed idee om een "mult ap" set te kopen.
Grootste verschil is idd met bv videobellen bij rondlopen. ipv 1 sec audiostilte heb je dan maar 100-200ms audiostilte. Dat is 802.11r. k en v is weer een ander verhaal maar laten we daar niet te ver offtopic in gaan

gewoon setje kopen die krv kan :)

Wat ook leuk spul is Aruba instant on. Net iets geavenceerder maar geen complex gedoe :)
Moet je wel je normale router laten staan maar in principe is er niets mis met een provider router.
DAarover

Waarom vervang je die? Waarom die niet laten staan?
Router staat meestal in meterkast en dat is vaak precies de plek waar je geen wifi punt wilt hebben
Beter router in meterkast
ap in woonkamer
ap in gang
ap in zolder

ff van standaard woning uitgaan dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Waarom ik die wil vervangen is omdat ik die nu 2x per week aan het herstarten ben. Ik heb sterk het vermoeden dat ie aan het eind van z'n latijn is en de levensvreugde er een beetje uit is. :P

Dat herstarten is nodig omdat ik vanochtend bijv. ook enorme vertragingen merkte in alle websites. Dan zie je het eerste verschijnen, maar duurt het vervolgens 1-2 sec voordat hij doorgaat. En dat... met... elke... pagina...

En dit gedrag merken we ook met streaming video, van YouTube tot aan Netflix. Soms loopt het dus ineens vast en dan duurt het zo lang voordat het weer doorgaat dat de buffer alweer op is. En dat blijft dan ook regelmatig terugkomen tot ik herstart en dan gaat het weer een paar dagen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@MooDyBLueS heeft je provider geen router?
Experiabox ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:37:
@MooDyBLueS heeft je provider geen router?
Experiabox ofzo?
Waarom zou je die willen? Ja de KPN Box 12 heeft AC WiFi maar een tweaker beunt zijn eigen netwerk, toch? ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Waarom zou je die willen? Ja de KPN Box 12 heeft AC WiFi maar een tweaker beunt zijn eigen netwerk, toch? ;)
Omdat die gratiz is en prima als router functioneert
Gewoon wifi uitlaten en je aps gebruiken (of superwifi kopen maar dat is echt vloeken in de kerk hehe)

Mbt echte tweaker: eens! Maar echte tweaker doet dan een mikrotik, pfsense of openwrt B) (8> . Geen AIMesh (ik gruwel bij die naam)

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ik gruwel ook bij die naam, de access points functioneren echter prima. Daar gaat t om. En met welke hardware/software is ieder zijn ding.
De 86U destijds gekocht vanwege de hele goede vpn prestaties, site to site heb ik in gebruik. Met de merlin software ook genoeg tweak opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Plenkske schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:32:
Ik gruwel ook bij die naam, de access points functioneren echter prima. Daar gaat t om. En met welke hardware/software is ieder zijn ding.
De 86U destijds gekocht vanwege de hele goede vpn prestaties, site to site heb ik in gebruik. Met de merlin software ook genoeg tweak opties.
Die 86u van asus is echt een mega goed apparaat voor vpn idd. Ik ken geen routers in die prijsklasse die zo hard openvpn routeren.

Accesspoints zijn Geloof ik wel prima maar ik dacht dat je ze moest daisy chainen als je de aps bekabeld aansluit. Of is dat niet meer zo?
Dan snap ik de noodZaak van een extra router in de meterkast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Die 86u van asus is echt een mega goed apparaat voor vpn idd. Ik ken geen routers in die prijsklasse die zo hard openvpn routeren.

Accesspoints zijn Geloof ik wel prima maar ik dacht dat je ze moest daisy chainen als je de aps bekabeld aansluit. Of is dat niet meer zo?
Dan snap ik de noodZaak van een extra router in de meterkast wel :)
Bekabeld is sowieso beter, dus dat heb ik dan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Plenkske schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:27:
[...]

Bekabeld is sowieso beter, dus dat heb ik dan ook :)
Zeker maar ik vind het jammer dat je perse een router moet hebben en niet uit de voeten kan met alleen nodes

Zoals dit plaatje, dit kan dus geloof ik niet.
Je moet een router van aimesh neerzetten erbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4wYrO9ESJ7IxkGkLdS0OQFXd/full.jpg
Beetje zonde als het je puur om de wifi gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Zeker maar ik vind het jammer dat je perse een router moet hebben en niet uit de voeten kan met alleen nodes

[Afbeelding]
Zou kunnen, alleen voor wifi is inderdaad sonde.
Ik ga direct van de glasvezel ntu naar asus router en daarna AP's en switch waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar wat ik tot nu toe bij alle mesh producten zie, is dat het wel degelijk alleen met nodes kan. ASUS heeft alleen het nadeel dat hun nodes geen VLAN ondersteunen en ze vaak alleen per 2 gebundeld worden.

Dat i.t.t. merken als Linksys, TP-Link of zelfs Ubiquiti waar je per 1/2/3 en soms zelfs 4/5 kan kopen. Elke node is in feite dan een router/switch/AP, maar slechts één hoeft te fungeren als router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@MooDyBLueS wat ik bedoel is dat bij andere sets geen enkele node hoeft te fungeren als router.je plugt ze gewoon in je provider router en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
[...]

[Afbeelding]
Misschien zie ik hier iets totaal over het hoofd, maar waarom zou jouw plaatje niet werken?
Zoals hierboven vermeld heb ik hier thuis een AX92U set die beide als AP fungeren, achter de standaard T-Mobile Zyxel modem/router. Bijna de setup zoals in deze afbeelding dus. Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wekko306 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Misschien zie ik hier iets totaal over het hoofd, maar waarom zou jouw plaatje niet werken?
Zoals hierboven vermeld heb ik hier thuis een AX92U set die beide als AP fungeren, achter de standaard T-Mobile Zyxel modem/router. Bijna de setup zoals in deze afbeelding dus. Werkt als een trein.
Dan staat die denk ik in ap mode en niet aimesh mode?

Nu je het zo zegt misschien is dat ook geen probleem. Ik dacht dat je er wat functionaliteit mee zou verliezen maar nu twijfel ik :p

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2022 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Dan staat die denk ik in ap mode en niet aimesh mode?

Nu je het zo zegt misschien is dat ook geen probleem. Ik dacht dat je er wat functionaliteit mee zou verliezen maar nu twijfel ik :p
Ah dat klopt, het draait gewoon in AP mode maar ik zie ook geen meerwaarde in een eventuele AIMesh mode als je de boel toch bekabeld hebt aangesloten. Ook zonde in dit geval om dat ondanks de bekabelde aansluiting alsnog die wifi6 verbinding niet te kunnen gebruiken voor je clients.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Wekko306 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:31:
[...]

Ah dat klopt, het draait gewoon in AP mode maar ik zie ook geen meerwaarde in een eventuele AIMesh mode als je de boel toch bekabeld hebt aangesloten. Ook zonde in dit geval om dat ondanks de bekabelde aansluiting alsnog die wifi6 verbinding niet te kunnen gebruiken voor je clients.
In dat geval mijn fout dan de posts hierboven
Ik dacht dat met ap modr je centrale management verloren zou gaan maat dat was onzin….
Thnx :) weer iets geleerd

Pagina: 1