Maximaal haalbare monitor voor RX570

Pagina: 1
Acties:

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik zit te denken aan een grotere monitor.

Grafische kaart RX570, ik heb nu een AOC 24 inch. (Ryzen 5 2600 6 core)

Kan dat of moet ik dan naar een betere video kaart ?

Besturingssysteem Linux (opensuse tumbleweed)

Games zijn wel belangrijk, maar als ik niet alles op max kan zetten vind ik dat geen probleem.

Wat mij verbaast is dat als ik het goed begrijp er ook 32 inch monitoren zijn met de zelfde resolutie als mijn 24 inch. Maar of ik daar nou gelukkig van word? :?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:49
Een groter scherm betekend niet automatisch hogere resolutie.

Wat voor scherm heb je nu? En waar zou je naar toe willen? Welke specificaties etc.

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 11-05-2022 15:38 ]

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:28
je kunt bijna elk denkbaar scherm hangen aan je videokaart dus je zal iets specifieker moeten zijn in je vraagstelling.

- Wil je een bepaalde resolutie of zoek je gewoon een groter diagonaal, of beide ?
- De spellen die je speelt wil je daar een minimaal aantal fps halen ? dan zul je wat benchmarks moeten opzoeken.
- ultra wide ?

En heb je nu 1080p, 1440p ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49

br00ky

Moderator Harde Waren

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Aanvullend op wat @Skybullet zegt; een beeldscherm doe je veel langer mee over het algemeen dan een videokaart. Om de keuze van je scherm te limiteren aan iets wat je videokaart in games misschien niet aankan zou zonde zijn.

• Gps4l
corporalnl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:37:
Een groter scherm betekend niet automatisch hogere resolutie.

Wat voor scherm heb je nu? En waar zou je naar toe willen? Welke specificaties etc.
Ik zit nu op 1920 x 1080. 96 dpi. AOC G2460V

Ik denk aan 32 inch.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Op 32" moet je eigenlijk naar een 4K resolutie als je met het blote oog de pixels niet wil tellen. Met gamen gaat een RX 570 dat niet trekken. Meer dan 1080p zou ik voor de kaart niet willen adviseren.

• Gps4l
Dank je wel.

Daar was ik al bang voor. Dus ik moet gaan kijken in winkels, naar 32 inch met 1080p ?

Of ook een betere video kaart nemen.

(redelijk willekeurig voorbeeld)
pricewatch: Samsung Smart Monitor M5 32" (AM500NU) Zwart
Pixeldichtheid 69ppi, ik zou dus van 96 naar 69 dpi gaan ?.

Volgens deze link:
pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart

Van 92 ppi naar 69 ppi.

Ik begin het te begrijpen, want deze 32 heeft de zelfde resolutie als de 24" die ik nu heb. :)

Nou weet ik ook waar in winkels op kan letten.
Zie ik dat ze de pixels verder uit elkaar hebben gezet ?

[ Voor 11% gewijzigd door Gps4l op 12-05-2022 01:52 . Reden: Aanvulling ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Dus ik moet gaan kijken in winkels, naar 32 inch met 1080p ?
Nee dus, want zoals aangegeven kun je dan de pixels tellen. Die zijn op een 32” monitor een stuk groter dan op een 24” monitor.

Maar er is nogal een verschil in wat voor jou “aansturen” betekent. Je kunt met jouw kaart prima 4K aansturen, maar in 3D games haal je dan zeer weinig frames per seconde. Maar 2D gaat prima en dan heb je dus voordeel bij een hoge resolutie. Alles is lekker scherp en je hebt door de hoge resolutie en beeldgrootte (32”) veel ruimte om te werken.

Je kunt ook gamen op 1080p op een 4K monitor. Dan heb je dezelfde snelheid als dat je nu hebt, want de resolutie die dan wordt uitgestuurd is gewoon gelijk aan wat je nu hebt. Uiteraard is het beeld dan minder scherp dan op je huidige 24” monitor, omdat die 32” groter is.

• Gps4l
White Feather schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Nee dus, want zoals aangegeven kun je dan de pixels tellen. Die zijn op een 32” monitor een stuk groter dan op een 24” monitor.

Maar er is nogal een verschil in wat voor jou “aansturen” betekent. Je kunt met jouw kaart prima 4K aansturen, maar in 3D games haal je dan zeer weinig frames per seconde. Maar 2D gaat prima en dan heb je dus voordeel bij een hoge resolutie. Alles is lekker scherp en je hebt door de hoge resolutie en beeldgrootte (32”) veel ruimte om te werken.

Je kunt ook gamen op 1080p op een 4K monitor. Dan heb je dezelfde snelheid als dat je nu hebt, want de resolutie die dan wordt uitgestuurd is gewoon gelijk aan wat je nu hebt. Uiteraard is het beeld dan minder scherp dan op je huidige 24” monitor, omdat die 32” groter is.
Wat ik bedoelde met kijken, is dat ik in een winkel zou kunnen kijken of ik het verschil zie.
32 inch 4 k, vs 32 inch 1080p.

Maar ik ga al wel de videokaarten weer wat fanatieker volgen. Een keer zullen ze toch wel weer goedkoper worden.

Duidelijk is me nu wel, dat of me video kaart het nou trekt of niet in games, ik een 4k monitor wil.
Pagina: 1