Standaard netwerk Ziggo icm Deco units

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaiGht
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 19:46
Mijn vraag:

Hoe moet ik de Ziggo modem en aparte Deco units inrichten als ik ze voor elke kamer verbonden heb middels een UTP kabel op de Ziggo modem.

Vanuit de Deco units (twee UTP poorten, 1 voor ingang, 2 voor eventuele output naar een desktop of spelcomputer) wil ik eventueel een UTP kabel kunnen verbinden met een device naar keuze, maar mijn WIFI van die unit niet verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoyE77u0QFmJCpaOVq7yVp774QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5D0lwwlnzmfKbmqxEtze4aVu.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb tal van topics geprobeerd te lezen waar een dergelijke vraag terug komt, maar die zijn over het algemeen een niveau te ver. Volgens mij is mijn vraag snel te beantwoorden, maar heb ik mogelijk de settings in zowel de Ziggo modem als de Deco units niet juist op elkaar afgestemd.

Mogelijk is een switch op de kamers waar ik meerdere units wil aansluiten een betere oplossing. Dan is mijn vraag in welke volgorde de devices dan moeten lopen? Ziggo modem > Switch > Deco unit/TV/PS5/Desktop bijvoorbeeld? Veranderd een switch toevoegen aan de opstelling nog wat voor de Ziggo of Deco instellingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat is nu het probleem? Je kan inderdaad gewoon van je modem naar elke Deco. Daar heb je dan nog een extra uitgang voor iets bedraad. Wel zorgen dat de Deco's alleen als access point werken en je Ziggo doos de router en DHCP taken doet.

Wil je meerdere aansluitingen in een kamer kan je daar een switch toevoegen. Deze zou ik dan gewoon lekker voor de Deco zetten. Wel deelt alles dan de bandbreedte naar het Ziggo modem. Voor alleen internet geen probleem. Alleen een bottleneck als je met meerdere devices in je eigen netwerk veel data wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaiGht
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 19:46
Nou volgens mij heb ik de infrastructuur juist ingericht, alleen denk ik dat er inhoudelijk bij de instellingen het een en ander mogelijk niet juist staat.

Dus ziggo moden: wifi uitzetten en instellen als router en DHCP taken doen? Dit zegt me dus niet veel maar vermoedelijk makkelijk in de modem settings aan te geven.

Deco units in Access Point mode en dat zou het moeten zijn denk je? Ik zal het uiteraard moeten testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06 13:38
Je moet je ziggo modem gewoon in de standaard instellingen laten staan (dus als router zodat hij ip adressen uitdeelt) alleen de wifi moet je hier uitzetten.

Verdere tip is om een simpele switch achter je ziggo modem/router te zetten en vandaar uit alle decos aansluiten.
Dit is omdat ze elkaar dan beter kunnen vinden, de ziggo connect box geeft nogwel eens problemen.
Een simpele unmanaged switch geeft verder geen problemen. (Tenzij je iptv wilt gebruiken: zorg er dan voor dat je switch igmp snooping ondersteund)

De decos zet je in accespoint mode
Optie 3 in het plaatje hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBtTpJ4-q9XAtiiMRoprSwkRO8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kplsbFXhgrO1C5lZTnqxEY1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door frankyfn126 op 11-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:24
@AaiGht Omdat je al verschillende apparatie hebt (ps5, tv, desktop, device naar keuze) staat je modem al in router mode (dus niet in bridge). dat is goed. Dus alle ethernetpoorten op je modem zijn aktief.

Hoe je de deco's daarop bedraad aansluit maakt niet zoveel uit.(behalve wanneer een deco toevallig even niet werkt). Dus doorlussen is bijna net zo goed als rechtstreeks. Als je in ruimte meer ethernet poorten nodig hebt kan je een switch gebruiken. Het maakt weer niet zoveel uit of de deco op de switch is aangesloten of andersom. (dezelfde reden).

Ik zou er niet van uitgaan dat je sowieso een extra switch aan je modem nodig hebt. Probeer het eerst zonder.
De decos moeten wel allemaal in accesspoint mode.

Behalve wanneer je vaak op 2 of meer apparaten tegelijkertijd veel netwerk verkeer veroorzaakt ga je geen last krijgen van interne bottlenecks.

Als het goed is heb je alleen maar gigabit apparatuur. Let daar ookop bij het kopen van een switch. 10 euro voor een 5 poorts switch van de action (laatst nog 8 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 16:12

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

In jouw plaatje zie ik een kabel van elke deco naar jouw modem lopen. Mijn ervaring is dat dat niet gaat werken.

Het plaatje van frankyfn126 laat zien dat als je niet optie 3 gebruikt, de 'hoofddeco' verbonden is met het modem, de andere twee deco's zijn dat niet.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40
Het antwoord van @frankyfn126 is het juiste
“Officieel” mag je hem niet Zo aansluiten (ze hebben de afbeelding van dr site gehaald) omdat er denk ik te vaak issues waren met brakke (provider) switches

Kijk in je deco app en kijk of dr signaalbron “ethernet” is. Als die dat niet is heb je het switch probleem en een netwerklus. Je verkeek kakt in elkaar

De tplink switch van dr action (tientje!) is een prima apparaat voor bij je provider modem om dit op te lossen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

In mijn ervaring MOET je 1 deco (maakt niet uit welke) bedraad hebben aangesloten op je ziggo modem (dit wordt dan de ''hoofd'' deco), daarna moeten de rest van je deco's (in dit geval de andere 2) ''achter'' de ''hoofd'' deco aangesloten worden, bedraad of draadloos...

Dus het plaatje van TS gaat niet lekker werken.

[ Voor 8% gewijzigd door d22wth op 11-05-2022 20:22 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:24
@d22wth Alleen als op het modem de router functionaliteit uitgeschakeld is dan MOET een van de deco's de router functie overnemen. Dan MOETEN de 2 andere op de eerste worden aangesloten. Maar waarschijnlijk is de modem van @AaiGht tevens router. En dan werkt de configuratie in zijn plaatje wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06 13:38
@d22wth het klopt dat je altijd 1 deco bedraad achter je isp modem moet hebben.

Echter daisy chainen, het doorlossen waarbij je zorgt dat alle andere nodes achter de hoofd node zitten, is bij tp link niet noodzakelijk. (Zie ook mijn plaatje hierboven)

Bij sommige andere merken mesh sets lijkt het wel noodzakelijk (zoals netgear orbis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frankyfn126 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:19:
@d22wth het klopt dat je altijd 1 deco bedraad achter je isp modem moet hebben.

Echter daisy chainen, het doorlossen waarbij je zorgt dat alle andere nodes achter de hoofd node zitten, is bij tp link niet noodzakelijk. (Zie ook mijn plaatje hierboven)

Bij sommige andere merken mesh sets lijkt het wel noodzakelijk (zoals netgear orbis)
In theorie klopt wat je zegt, maar het gaat mis als de switch (bijv die in de modemrouter) niet goed met IGMP (multicast) overweg gaat, dan gaat het mis met de Openvswitch waar Deco (en trouwens ook vrijwel alle andere mesh systemen) op gebaseerd is. Geen idee of dat hier een probleem is, maar bij vage problemen zou ik het in ieder geval proberen uit te sluiten (als daisychainen niet mogelijk is, hang er om te testen een switch die zeker goed met muticasts overweg kan (tijdelijk) tussen, zoals bijv de Netgear GS105E)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1