VPN hoe zit dat nou ? waar ben ik me voor aan het verstoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie1975
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-06-2022
VPN hoe zit dat nou?
...

Ik heb me onlangs (door het zoveelste youtube filmpje) laten overhalen om toch maar een VPN te gebruiken

Als ik goed begrijp wat het doet, lijkt het nu of ik elders ben, en voor eenvoudige pogingen lijk ik wat lastiger te vinden (mja iemand die echt naar binnen wil vind vast een weg)

Ik gebruik wel google services zoals "hey google, hoe laat is het?" (op de smartphone)
nu geeft ie telkens stomme tijden aan 8)7 omdat ie denkt dat ik ergens in verrewegistan zit
Ook krijg ik ineens hele andere zoekresultaten dan ik gewend ben, logisch snap ik, want google denkt dat ik elders ben |:(

Mijn vraag is .. hoe zit dat nou ?
Is het internet echt zo bloedje link dat ik mezelf zo goed moet verbergen ?
Voor welk gevaar ben ik me aan t verstoppen ?

(ik was altijd iemand met een tel nr en adres gwn openbaar in t tel boek.. what is the fear?) O-)

Alvast bedankt <3

Beste antwoord (via dottie1975 op 11-05-2022 13:58)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 19:48

Rannasha

Does not compute.

Met een VPN loopt al je internet verkeer via de systemen van je VPN aanbieder. Natuurlijk gaat het eerst ook nog langs je internetprovider, maar die stap is versleuteld, dus je provider ziet niet wat dit verkeer inhoudt.

Dit heeft een aantal mogelijke toepassingen:
  • Je kunt doen alsof je vanuit een ander land een website bezoekt om regio-beperkingen te omzeilen. Zo gebruik ik een VPN om NPO streams te kunnen kijken terwijl ik in Frankrijk woon.
  • Als je je provider niet vertrouwt met jouw internet-geschiedenis, dan kun je via een VPN je provider buiten spel zetten. Je moet dan wel de VPN aanbieder vertrouwen, maar het kan zijn dat die in een land zit met betere regels. Dit is vooral relevant voor mensen die in landen wonen met strenge regels op internet-content. Denk aan China.
  • Met een VPN kun je dingen doen die van jouw provider niet mogen, zonder dat het op valt. Denk aan piraterij.
Dat zijn eigenlijk de voornaamste toepassingen van een commerciele VPN dienst. VPNs worden op nog meer manieren gebruikt (bijvoorbeeld voor een beveiligde toegang tot het netwerk van je werkgever), maar dat heeft niet veel te maken met commerciele diensten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Archie_T
  • Laatst online: 10:23
Als je niet weet waarom je VPN nodig hebt zal je het ook niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Welke VPN-aanbieder heb je gekozen? Kies anders een server in NL, dan klopt i.i.g. de tijd weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 13:08
Is ook onzin tenzij je politiek activist bent in China of zo of wapens wil verkopen op het web. Beetje internetten en af en toe een filmpje of muziekje downloaden kan prima zonder. Zou me dan eerder druk maken om gmail/google

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 26-04 15:05
dottie1975 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:32:
VPN hoe zit dat nou?
...

Ik heb me onlangs (door het zoveelste youtube filmpje) laten overhalen om toch maar een VPN te gebruiken

Als ik goed begrijp wat het doet, lijkt het nu of ik elders ben, en voor eenvoudige pogingen lijk ik wat lastiger te vinden (mja iemand die echt naar binnen wil vind vast een weg)

Ik gebruik wel google services zoals "hey google, hoe laat is het?" (op de smartphone)
nu geeft ie telkens stomme tijden aan 8)7 omdat ie denkt dat ik ergens in verrewegistan zit
Ook krijg ik ineens hele andere zoekresultaten dan ik gewend ben, logisch snap ik, want google denkt dat ik elders ben |:(

Mijn vraag is .. hoe zit dat nou ?
Is het internet echt zo bloedje link dat ik mezelf zo goed moet verbergen ?
Voor welk gevaar ben ik me aan t verstoppen ?

(ik was altijd iemand met een tel nr en adres gwn openbaar in t tel boek.. what is the fear?) O-)

Alvast bedankt <3
toon volledige bericht
Vertrouw je jouw internet provider je internetverkeer toe of een onbekende commerciële partij?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 15:57
ik zou het ook niet weten. heb niks te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie1975
Eiríkr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Vertrouw je jouw internet provider je internetverkeer toe of een onbekende commerciële partij?
ja hoor! van mij mag heel de wereld zien waar ik uithang en wat ik doe :)
denk dat ze er hooguit van inslaap vallen xD

Ik ben zo iemand die - "ja hoor ik lust je koekjes" klikt omdat ik t echt teveel gedoe vind alles steeds te moeten specificeren

kan me niet druk maken over wie wat van me weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shin_Alu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:00

Shin_Alu

Ranger/Ninja

In Europa zie ik in de meeste situaties niet veel redenen om altijd een VPN te gebruiken.

De grote uitzondering zou zijn als je gebruik maakt van publieke Wifi netwerken.

Voor de rest is het inderdaad zoals hierboven. Waarom zou je een VPN provider meer vertrouwen dan je provider?

In Amerika bijvoorbeeld is het wel zo dat sommige providers informatie door verkopen.
En in China of Rusland is het nut vrij snel duidelijk.

Taru tossing moet een olympische sport worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Wessel0101 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:41:
ik zou het ook niet weten. heb niks te verbergen.
Daar is genoeg over geschreven. Bijvoorbeeld https://www.frankwatching...s-iets-te-verbergen-hebt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Shin_Alu schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:43:
De grote uitzondering zou zijn als je gebruik maakt van publieke Wifi netwerken.
En dat is echt een uitstekende usecase. Als dat veel voorkomt zou ik echter zelf een VPN-server draaien. Gewoon thuis, of op een VPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie1975
Johan Bogle schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:36:
Is ook onzin tenzij je politiek activist bent in China of zo of wapens wil verkopen op het web. Beetje internetten en af en toe een filmpje of muziekje downloaden kan prima zonder. Zou me dan eerder druk maken om gmail/google
waarom je druk maken over gmail/google ?
tot nu toe maakt google mn leven n stuk gemakkelijker
mn agenda waarschuwt me voor van alles, en mn gmail is de plek waar ik me bij veel sites zo kan registreren en inloggen
(dacht google wel groote naam, zal wel veilig zijn .. ? (vraag oprecht uit onwetendheid )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
dottie1975 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:45:
[...]

waarom je druk maken over gmail/google ?
tot nu toe maakt google mn leven n stuk gemakkelijker
mn agenda waarschuwt me voor van alles, en mn gmail is de plek waar ik me bij veel sites zo kan registreren en inloggen
(dacht google wel groote naam, zal wel veilig zijn .. ? (vraag oprecht uit onwetendheid )
Ik kies vaak ook voor gemak maar heb wel wat balans aangebracht. Goede blocker in de browser, e-mail staat (op eigen domein) bij ProtonMail, eigen DNS-server en ik gebruik DuckDuckGo. Val maar heel sporadisch terug op Google.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 26-04 19:48

Rannasha

Does not compute.

Met een VPN loopt al je internet verkeer via de systemen van je VPN aanbieder. Natuurlijk gaat het eerst ook nog langs je internetprovider, maar die stap is versleuteld, dus je provider ziet niet wat dit verkeer inhoudt.

Dit heeft een aantal mogelijke toepassingen:
  • Je kunt doen alsof je vanuit een ander land een website bezoekt om regio-beperkingen te omzeilen. Zo gebruik ik een VPN om NPO streams te kunnen kijken terwijl ik in Frankrijk woon.
  • Als je je provider niet vertrouwt met jouw internet-geschiedenis, dan kun je via een VPN je provider buiten spel zetten. Je moet dan wel de VPN aanbieder vertrouwen, maar het kan zijn dat die in een land zit met betere regels. Dit is vooral relevant voor mensen die in landen wonen met strenge regels op internet-content. Denk aan China.
  • Met een VPN kun je dingen doen die van jouw provider niet mogen, zonder dat het op valt. Denk aan piraterij.
Dat zijn eigenlijk de voornaamste toepassingen van een commerciele VPN dienst. VPNs worden op nog meer manieren gebruikt (bijvoorbeeld voor een beveiligde toegang tot het netwerk van je werkgever), maar dat heeft niet veel te maken met commerciele diensten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie1975
Dankuwel allemaal <3 ik ga mijn VPN opzeggen :)

uit alle antwoorden is t mij duidelijk dat dit echt niet voor mij van toepassing is :)

ik wilde nog wel even ingaan op
tsja.. dat we tegenwoordig over een aantal grenzen moeten gaan om de veiligheid voor iedereen in de gaten te houden en evt te kunnen aanpakken is inderdaad wel een "grijs gebied" maar niet iets wat mij persoonlijk raakt .. ik kan me voorstellen iemand die of n echt bedrijf heeft of in shady dingen zit ofzo dat t anders ligt .. mja ik heb geen enkele status in de wereld, en geen rare mails
zelfs bestanden zoals fotos verstuur ik niet via mail, dat gaat via andere apps

Nogmaals mijn dank ! fijn dat er zo snel en zo veel heldere info op me af kwam, erg fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
dottie1975 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:56:
Dankuwel allemaal <3 ik ga mijn VPN opzeggen :)

uit alle antwoorden is t mij duidelijk dat dit echt niet voor mij van toepassing is :)

ik wilde nog wel even ingaan op

[...]

tsja.. dat we tegenwoordig over een aantal grenzen moeten gaan om de veiligheid voor iedereen in de gaten te houden en evt te kunnen aanpakken is inderdaad wel een "grijs gebied" maar niet iets wat mij persoonlijk raakt .. ik kan me voorstellen iemand die of n echt bedrijf heeft of in shady dingen zit ofzo dat t anders ligt .. mja ik heb geen enkele status in de wereld, en geen rare mails
zelfs bestanden zoals fotos verstuur ik niet via mail, dat gaat via andere apps

Nogmaals mijn dank ! fijn dat er zo snel en zo veel heldere info op me af kwam, erg fijn!
toon volledige bericht
Ik zou als je iets wil doen een goede blocker in je browser gebruiken. Voor Firefox en Chrome uBlock Origin (https://ublockorigin.com) en voor Safari 1Blocker (https://1blocker.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie1975
Eiríkr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Ik zou als je iets wil doen een goede blocker in je browser gebruiken. Voor Firefox en Chrome uBlock Origin (https://ublockorigin.com) en voor Safari 1Blocker (https://1blocker.com).
Dankjewel :D zelf gebruik k ADblocker (volgens mij heet ie gwn zo,kan t weer es niet in chrome vinden, zit ook allemaal zo goe dverstopt haha) heerlijk youtuben en streamen zonder steeds advertenties
ik zal ook even naar die linkjes kijken _/-\o_
Pagina: 1