Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:19
ik ben op diverse fronten bezig mijn woning duurzamer te maken en de 21e eeuw in te loodsen.

Dat zijn diverse deelproblemen waarvan ik er hier eentje wil bespreken: isolatie van de tuindeur(en) in de woonkamer (keuken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B82AycJeQ81adTtVwEleK3mGh6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClGEHqUlH0oRtves05zuQSlb.png?f=fotoalbum_large

zoals aan de foto wellicht te zien is hebben we een tuindeur van 2,82m breed en 3m hoog met stalen kozijnen. Daar is 20 jaar geleden met wat kunst en vliegwerk al dubbel glas in gemonteerd maar het blijft een relatief koud oppervlak met de nodige kieren (die ik dan wel weer afplak met wat schilderstape). Deze deur kan momenteel niet open vanwege een probleem met deze deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfNh9nV7isG2_8CXYXoKDMtvqb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xo6DJdCHXkjKH4CAdnjKv3FC.png?f=fotoalbum_large

nu overweeg ik een vaste achterzetwand te laten maken (3x 94cm breed in U-profiel). Ik heb een offerte waarin blank gelaagd 66.2 glas gebruikt wordt.
Ik kan tot mijn verbazing de U-waarde van dit glas nergens vinden. En vraag me ook af wat de U-waarde is van de spouw die je hiermee creëert. Weet iemand een goede site op internet?

In de aangrenzende keuken heb ik een soortgelijk tweede raam, met een deur die wel open kan.
ik zou nog kunnen overwegen een hele serre te plaatsen voor deze twee ramen, maar dit wordt uiteraard een heel ander prijskaartje (maar ook extra leefruimte).
In hoeverre levert dit echter extra isolatie waarde op voor de woonkamer/keuken? Is een serre daarvoor uberhaupt een goede optie?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
Wat houdt je tegen om de hele zwik te vervangen door moderne goed geïsoleerde deuren en glas? Is het monumentaal of iets dergelijks?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 12:44
Persoonlijk zou ik inderdaad er ook voor kiezen om er goede geïsoleerde deuren in te zetten.
Zelf hebben wij ook openslaande tuindeuren en bij een zonnige dag vind ik het echt wel een meerwaarde.
Wat is de reden dat je het dicht wil maken? Als het bijvoorbeeld inkijk is van de achterburen dan zou je er ook nog een rolluik voor kunnen maken. (wij hebben er 1 met de bak aan de binnenzijde, geen idee als je daar genoeg ruimte voor hebt)

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:19
Het is een voormalig klooster uit de jaren 30.
Mijn vriendin heeft een veto uitgesproken over vervanging van de tuindeuren...

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
maxtrash schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:53:
En als je nou een timmerfabriek de opdracht geeft het exact na te maken maar dan met de moderne standaarden?
(wij plaatsen deze zomer dertien nieuwe kozijnen en deuren die allen worden gemaakt door de lokale timmerfabriek)

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 11-05-2022 17:56 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
maxtrash schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:53:
En ze heeft groot gelijk.
Er wordt al veel te veel aan erfgoed 'vernield'.
Ik zou eerst kijken naar isolatie, van het dak bijvoorbeeld, mocht dat nog niet gedaan zijn.
Levert je qua besparing waarschijnlijk meer op dan deze deuren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1