Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Daffie85
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:30
Foto's
Helaas geen foto's omdat het nieuwbouw betreft.
Beschikbare (dak)ruimte
Als de berekening goed is kom ik op ongeveer 30m2 voor het totale oppervlakte (breedte 5.15 meter, lengte 5.92 meter).Hier moet nog wel een dakraam af wat ongeveer 1m2 zal zijn. Ongeveer 29m2 over. Dakraam zit uiteraard nooit ideaal voor het perfecte patroon van de zonnepanelen. Dus effectief zal de ruimte nog wat minder zijn.
Schaduw
Als het goed is geen schaduw. Dak ligt pal op het zuiden. Misschien in de avond een beetje schaduw als de zon meer naar het westen gedraaid is omdat de buren een tuitgevel hebben.
Jaarverbruik
Is een schatting. Wonen nu in een appartement en gaan naar een tussenwoning. Huidige situatie is met 2 personen, maar wil natuurlijk ook genoeg hebben voor gezinsuitbreiding. Met behulp van een rekentool kom ik dan op ongeveer 3200 kWh per jaar uit. Maar ik wil ook alvast rekening houden met een oplaadpunt voor een elektrische auto. Dus voor de zekerheid reken ik dan met 3800 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Goede vraag, moet ik nakijken. Zoals gezegd een nieuwbouwwoning. Ben niet zo in de materie thuis dat ik hier nu een uitspraak over durf te doen. Ik denk dat het een standaardaansluiting is. Wel alvast loze leidingen laten leggen voor de aanleg van zonnepanelen.
Budget en doel
Budget is ongeveer 5000 euro. Kunnen het meenemen in de financiering. Doel is om op 0 uit te komen qua elektriciteitsverbruik. Wij hoeven niet perse terug te leveren, als we zelf neutraal zijn is het al mooi
Wie gaat het project uitvoeren
Heb nu twee offertes liggen. Een van de collectieve actie van de Rabobank (uitvoerder SolarNRG) de andere van Vereniging Eigen Huis (uitvoerder 365Zon)
Bijhouden van data
Hoeft niet tot in detail, maar zou wel graag de opbrengst / verbruik per paneel willen zien.
Reeds verkregen offertes
Twee offertes verkregen. Hieronder de uitleg:

1. Collectief via Vereniging Eigen Huis, uitvoerder is 365Zon:

- 12 panelen, standaard geleverd met een vermogen van 360 Wp (totaal 3810 kWh), tegen een meerprijs van 24 euro worden deze geupgrade naar 380 Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucw2iK0nMwIbsQhwaxF0SrNtoUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vWgnqiydjAc4UATLnRalJ72A.png?f=user_large

- Ook qua omvormers twee keuzes, namelijk de Goodwe PV omvormer of voor een meerprijs de Solaredge omvormer met optimizer.

Totaalprijs huidige offerte op basis van 12 panelen 360Wp en de Goodwe PV omvormer is € 4.854
inclusief BTW. Met terug gave wordt dit dan € 4.012.

Uitgaande van 360WP is dit 12x(360*0,9) = 3888.
4012 / 3888 komt op € 1,032 per kWh.

2. Collectief via de Rabobank, uitvoerder SolarNRG, offerte is mogelijk al vervallen, maar ik ga uit van de prijs die we toen kregen.

- 9 panelen, van het merk JA Solar van 365 Wp en een Growatt omvormer.

Actieprijs was € 3.838 incl BTW, na teruggave wordt dit € 3.252. Volgens de omschrijving is dit jaarlijks 3306 kWH. Prijs komt dan op 3252 / 3306 = € 0,98.

Bij de laatste wel minder totaal opbrengst. En nog geen prijs bekend als we 10 of 11 panelen willen.

Qua prijs in de huidige berekening scheelt het ongeveer € 0,05 per kWh. Maar zoals aangegeven is de ene offerte op basis van 12 panelen en de andere op basis van 9. Verschil is dus niet heel groot. Het advies wat ik nodig heb is dan ook meer betreft het materiaal. Welke geniet de voorkeur of staat beter bekend? Als beide type zonnepanelen (of eigenlijk 3 types als de versie van 380 Wp meegenomen wordt) even goed zijn en de omvormers ook, dan gaan we natuurlijk voor de goedkoopste.
Regio
Breda

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 23:54
Nieuwbouwwoning met warmtepomp of met stadsverarming?

Alle panelen dezelfde richting op? Welke richting en helling?

Prijs niet omrekenen naar euro / kWh maar naar euro / Wp. Dat vergelijkt beter.

12 panelen vind ik ook erg weinig. Doe maar meteen zoveel er op dat dakvlak past.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Daffie85
busscherski schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:37:
Nieuwbouwwoning met warmtepomp of met stadsverarming?

Alle panelen dezelfde richting op? Welke richting en helling?

Prijs niet omrekenen naar euro / kWh maar naar euro / Wp. Dat vergelijkt beter.

12 panelen vind ik ook erg weinig. Doe maar meteen zoveel er op dat dakvlak past.
Geen warmtepomp, wel stadsverwarming.
Zoals vermeld ligt het dak pal op het zuiden. Volgens de bouwtekening is de helling zo'n 37 graden

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:43
Daffie85 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:18:
[...]

Geen warmtepomp, wel stadsverwarming.
Zoals vermeld ligt het dak pal op het zuiden. Volgens de bouwtekening is de helling zo'n 37 graden
Kan die stadsverwarming er niet af. Wat een hel wordt dat anders voor je.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Daffie85
Bravertal schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:33:
[...]

Kan die stadsverwarming er niet af. Wat een hel wordt dat anders voor je.
Helaas geen mogelijkheid. Ik wil daarom ook graag dit topic beperken tot welke optie qua materiaal / uitvoerder de beste keuze zou zijn. Aangezien ik zelf te weinig verstand heb, ook na het een en ander lezen om tot een goed besluit te komen.

Omdat er nog geen schouw geweest is weet ik ook niet precies hoeveel zonnepanelen er op het dak kunnen. Daarom moet ik het nu doen met de offertes die er nu liggen op basis van een inschatting. Kan dus zijn dat als de schouw geweest is de ene optie misschien goedkoper wordt. Daarom heb ik graag advies wat qua panelen / omvormer / uitvoerder de beste keuze zou zijn.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 23:54
Je hebt geen afmetingen en geen legplan. Daar kunnen we niet veel mee.

Het enige dat ik je kan adviseren is dat Solaredge / micro's sowieso niet hoeft als je weinig of geen schaduw hebt.

Een string omvormer met lange string werkt ook nog wel goed met schaduw van bijvoorbeeld de dakkapel van de buren.

Een lange string is 8 tot 12 panelen bij enkelfase.

Meer panelen is beter. Eneco betaald momenteel bijna 60 cent per kWh voor overschot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1