• Matthiassnoep
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-03 17:31
Hallo allemaal,

Ik heb pas een mooie nas (Synology DS220+) met opslag kunnen kopen voor een aardig bedrag, maar met een defect, de PCB met SATA aansluitingen van de nas zelf was beschadigd, en een van de bijgeleverde HDD's heeft een gebroken SATA connector.

nu heb ik inmiddels al een vervangend SATA pcb voor de NAS zelf kunnen regelen, maar ik zou ook graag de HDD repareren. 6TB aan WD Red gooi ik liever niet zomaar weg. ik zou als ik voorzichtig ben wellicht gewoon gebruik van die HDD kunnen maken, omdat de connector niet dusdanig kapot is dat dat onmogelijk geworden is, maar dat doe ik toch liever niet, dat idee staat mij tegen.

Mijn vragen aan jullie zijn: waar haal ik de onderdelen omdeze HDD te repareren vandaan? ik heb een tijd gezocht, maar vind vrij weinig. het liefst uiteraard een aanbieder op de Nederlandse/Europese markt. ik ben in eerste instantie op zoek naar enkel de SATA connector, en daarin ligt ook meteen mijn tweede vraag: hoe kan ik er achter komen welke HDD's dezelfde SATA connector gebruiken? voor zover ik tot nog toe gezien heb verschilt de vorm van de connector zo'n beetje per schijf...

samengevat:
-waar kan ik onderdelen kopen? (HDD PCB voor dit model of enkel de SATA connector)
-welke HDD's zou ik eventueel als donor kunnen gebruiken voor de SATA?

eventuele aanbiedingen voor donorschijven zijn uiteraard welkom.

de details:
Western Digital Red Plus 6TB (WD60EFZX-68B3FN0)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik zou een donor HDD van dezelfde serie kopen op hier op V&A of marktplaats.
Het gaat jou alleen om de connector de rest van de HDD is niet belangrijk.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:43
in de derde foto lijkt vooral 't plastic lipje te zijn ontzet, niet de pinnen.
Mits je niet continue de HDD gaat swappen, zou je 't lipje los kunnnen trekken en in de goede positie weer proberen te verlijmen.

Als je SMD kan solderen, dan zou je een lose 7P data connector kunnen kopen op Aliexpress en de oude er tussenuit snijden/zagen. Dus alleen 't beschadigde stukje er tussenuit. Of de gehele 7P + 22p connector vervangen door een universele.

Voor zover ik weet levert WD geen losse onderdelen en dus ben je overgeleverd aan de "donormarkt". Of je moet mazzel hebben om de juiste connector terug te vinden.
De gehele pcb vervangen is geen garantie tot succes. De PCB bevat schijf specifieke informatie voor kalibratie en bad sectors heb ik ooit begrepen. Een andere PCB bevat daarom niet de juiste informatie.
De enige juiste donor is een WD60EFZX.... het liefste uit dezelfde revisie en nog mooier dezelfde batch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Het is niet duidelijk hoe erg de connector nu is beschadigd?
Als alle verbindingen intact zijn kan je misschien gewoon een sata connector fixeren (hotglue)?
Misschien het beste dan met een zogenaamde SATA/Power Combo connector?

• Matthiassnoep
PROnline schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:14:
Mits je niet continue de HDD gaat swappen, zou je 't lipje los kunnnen trekken en in de goede positie weer proberen te verlijmen.
Constant swappen zal ik niet gaan doen, maar voor het idee vind ik een nieuwe connector wel fijner, anders erger ik mij vermoedelijk aan het idee dat 't mooier/beter had kunnen zijn.
PROnline schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:14:
De gehele pcb vervangen is geen garantie tot succes. De PCB bevat schijf specifieke informatie voor kalibratie en bad sectors heb ik ooit begrepen. Een andere PCB bevat daarom niet de juiste informatie.
Voor zover ik begrepen heb kan je dat door een enkele chip over te plaatsen verhelpen...

• Matthiassnoep
Hell-Slave schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:13:
Ik zou een donor HDD van dezelfde serie kopen op hier op V&A of marktplaats.
Ik gok dat dit de beste oplossing gaat zijn, hoewel het wel wat zuur is om tientjes uit te moeten geven voor een onderdeel van enkele centen.

• Matthiassnoep
The_Doman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:16:
Het is niet duidelijk hoe erg de connector nu is beschadigd?
Enkel dat plastic lipje is grotendeels los gebroken, de rest lijkt nog in goede staat te zijn. Maar ik prefereer het vervangen van de connector, lijmen is niet mijn favoriete optie.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:56
Ik heb zelf ook een WD Red in gebruik waarbij de key van de power connector weg is (kabel zat scheef). Opzich nog bruikbaar, wel even opletten.
Bij deze connector lijkt meer weggebroken. Ik zou hem idd ook compleet vervangen. Ik heb even rondgekeken naar SATA connectors bij Digikey: en hoewel je waarschijnlijk wel iets kan vinden wat past op de PCB (waar je bijvoorbeeld nog een kabel in plugt voor regulier PC chassis)

, vraag ik mij sterk af of je iets kan vinden dat mechanisch ook netjes uitgelijnd is voor de backplane van een 3.5" (hot-swap) bay. Waarschijnlijk is die connector custom voor WD gemaakt, en kom je eigenlijk bij compatible/model identieke connectors uit van donor schijven.
Die connector is trouwens ook niet eens zo goedkoop..... maar waarschijnlijk voor WD wel omdat ze er miljoenen stuks afnemen.

Voor zover ik weet kan elke schijf wel specifieke data hebben opgeslagen in z'n ROM. Er zit zo te zien een 8-pin SOIC Winbond chipje op waar de firmware image en eventuele calibratie data oid gegevens opgeslagen staan. Maar ik weet niet zeker wat de ins/outs zijn bij het transplanteren van enkel die chip. Ik heb alleen van natte vinger werk guides een keer gezien van mensen die "vergelijkbare" serie nr schijven opzochten en dan op hoop van zege het overzet.. (met geen zekerheid dat je exact dezelfde type/model PCB hebt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48

Toff

FP ProMod
Die schijf is pas een paar maanden oud. Je zou WD eens kunnen contacten, of zij een oplossing weten.
Heb zelf ooit een nieuwe HDD van ze gekregen nadat ik er een had opgeblazen met een onjuist geconfigureerde Molex (5V en 12V waren verwisseld). Is wel even geleden, maar ik werd toen zeer coulant geholpen, terwijl ik aangaf dat het niet hun schuld was (maar die van de fabrikant van een HDD-tray).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee