Regenkap op schoorsteen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 07:32
Iemand hier met een open haard? Hoe is deze aan de bovenkant van de schoonsteen dichtgemaakt? Volgens onze schoorsteenveger is dat nergens voor nodig. Alleen hadden we afgelopen zondagavond een uil die ineens in de woonkamer door het glas van de haard meekeek met de Formule 1.

Ik heb nu bij Amazon een soort roostertje gekocht zodat meneer de uil (het was een mannetje, zijn lieftallige echtgenoot zat in de tuin op hem te wachten) volgende keer even moet aankloppen als hij weer naar Max wil kijken.

Volgens de schoorsteenveger (dik in de 70, dus zijn wil is wet) is een regenkap ook niet nodig, maar met de hoosbuien van de laatste paar zomers heb ik daar toch mijn twijfels over.

(helaas kan ik niet wisselen van schoorsteenveger, in Oostenrijk heeft een schoorsteenveger namelijk een gebiedsbescherming, en wij als klant hebben een prijsbescherming. Een schoorsteenveger komt verplicht 3 x per jaar langs. Mis je 2 van de 3 afspraken dan mag je pas weer stoken als hij is geweest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VitbBbAKSyOz75z3eSlmUFT7jD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9d3tIbwlhBPmbbV8r1SC19r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gumtree schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:17:
Iemand hier met een open haard? Hoe is deze aan de bovenkant van de schoonsteen dichtgemaakt? Volgens onze schoorsteenveger is dat nergens voor nodig. Alleen hadden we afgelopen zondagavond een uil die ineens in de woonkamer door het glas van de haard meekeek met de Formule 1.

Ik heb nu bij Amazon een soort roostertje gekocht zodat meneer de uil (het was een mannetje, zijn lieftallige echtgenoot zat in de tuin op hem te wachten) volgende keer even moet aankloppen als hij weer naar Max wil kijken.

Volgens de schoorsteenveger (dik in de 70, dus zijn wil is wet) is een regenkap ook niet nodig, maar met de hoosbuien van de laatste paar zomers heb ik daar toch mijn twijfels over.

(helaas kan ik niet wisselen van schoorsteenveger, in Oostenrijk heeft een schoorsteenveger namelijk een gebiedsbescherming, en wij als klant hebben een prijsbescherming. Een schoorsteenveger komt verplicht 3 x per jaar langs. Mis je 2 van de 3 afspraken dan mag je pas weer stoken als hij is geweest)

[Afbeelding]
Open haard is als het goed is verboden.
Wel een kachel hier, in NL word over het algemeen alles met geïsoleerde dubbelwandige RVS pijp gedaan, met idd een regenkap of rotator bovenop. Zonder iets heb ik nog nooit van gehoord of gezien.
Overigens hebben deze kappen meestal wel een scharnier, zodat de veger ze makkelijk aan de kant kan kantelen.
Regent het nu recht je kachel in of zit er onder bij de kachel nog iets van opvang in/aan de pijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:53

mwa

bbbrumbrum schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:25:
[...]

Wel een kachel hier, in NL word over het algemeen alles met geïsoleerde dubbelwandige RVS pijp gedaan, met idd een regenkap of rotator bovenop. Zonder iets heb ik nog nooit van gehoord of gezien.
Overigens hebben deze kappen meestal wel een scharnier, zodat de veger ze makkelijk aan de kant kan kantelen.
Regent het nu recht je kachel in of zit er onder bij de kachel nog iets van opvang in/aan de pijp?
Waarom denk je dat een open haard verboden is? Dan moet ik maar de gordijnen permanent dichthouden voordat de politie langskomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 20:20
[...]

Nee hoor, open haard is helemaal niet verboden in Nederland Oostenrijk.

Alle nieuwe openhaarden/kachels moeten vanaf 1 januari 2021 volgens het EcoDesign norm voldoen.
Bestaande kunnen en mogen gewoon nog gebruikt worden.

Het gaat om Oostenrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 12-05-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Ook
in Oostenrijk
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

Is niet verboden, volgende keer even fact-checken aub. Regels zijn wel aangescherpt, verbod.. nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fore! schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Is niet verboden, volgende keer even fact-checken aub. Regels zijn wel aangescherpt, verbod.. nee.
Welke regels zijn dan aangescherpt als open haarden niet eens verboden zijn? Dat is gewoon een kampvuur in de woonkamer.
Zijn open haarden überhaupt nog wel te koop?

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-05-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:17
Plaats een trekkap.
Die kun je op 2 manieren monteren: koppelen aan het metalen rookkanaal en vastzetten bovenin de schoorsteen.
Mocht je geen buis hebben dan kun je ook dmv 2 kruislings geplaatste metalen pennen die je door het onderste deel van de trekkap schuift deze vastmetselen aan het uiteinde van je schoorsteen.
Netjes rond de buis van de kap metselen en geen last van gevederde vrienden of hun bouwsels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Welke regels zijn dan aangescherpt als open haarden niet eens verboden zijn? Dat is gewoon een kampvuur in de woonkamer.
Zijn open haarden überhaupt nog wel te koop?
Ik ben Google niet, zoek het even op?
Ben afgelopen maand nog in 2 verschillende zaken geweest voor een inbouw haard om onze openhaard te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:08
gumtree schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:17:

Volgens de schoorsteenveger (dik in de 70, dus zijn wil is wet)
En wie zijn huis is het en wie betaald die beste man? Dat ben jij toch? Dan zal hij moeten vegen wat jij hem aanbiedt te vegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:14
Mijn ouders wonen in een oud huis met een kachel waar zowel hout als kolen in kunnen. Zij hebben niks aan de bovenkant en dat gaat eigenlijk prima. Er zit wel een klep tussen om de luchttoevoer te regelen, die staat vaak (bijna) dicht. Ik geloof dat ze één keer echt last hebben gehad van regen, maar verder gaat het altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fore! schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Ik ben Google niet, zoek het even op?
Ben afgelopen maand nog in 2 verschillende zaken geweest voor een inbouw haard om onze openhaard te vervangen.
Ik heb het even opgezocht en de fijnstof eisen zijn idd iets aangescherpt.
En ik denk dat onder de oude regels open (!) haarden reeds verboden waren. Dit kan ik echter niet eenduidig terugvinden.
Gesloten haarden/kachels is iets totaal anders en een wereld van verschil in uitstoot en efficientie.
Hier ook "gewoon" een EcoDesign gesloten Verner CV-houtkachel in nieuwbouw, dat is mijn punt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 07:32
No Hands schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:37:
[...]

En wie zijn huis is het en wie betaald die beste man? Dat ben jij toch? Dan zal hij moeten vegen wat jij hem aanbiedt te vegen.
Dat ben ik inderdaad, helaas kan ik niet naar een ander (en eerlijk gezegd hoeft dat ook niet, hij komt altijd stipt op tijd (soms iets te vroeg om 6.30 i.p.v. 11.00, omdat er toevallig al licht brandde, dacht hij dat ik thuis en wakker was. Thuis wel, wakker nog niet helemaal)

Hij reageerde alleen raar en een beetje onbezonnen, ik vermoed trouwens dat hij binnenkort met pensioen gaat (en moet) Dus dat komt wel goed.
[...]

Open haard is in de context mischien verkeerd gekozen, het is inderdaad een duurzame hoog rendement houtkachel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjNj5VQSSyEJANuXBN3c9Ogc140=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sknFSZ2lnrfkU4JdOn57OiBD.jpg?f=fotoalbum_large

Als de houtkachel in Oostenrijk verboden wordt dan krijgen we een volksopstand, de oliekachel gaat er wel uit en op kolen stoken word op termijn ook verboden. Hier is aardgas alleen in de stad gebruikelijk, en daar wil men op dit moment logischerwijze ook wel vanaf. De warmtepompen gaan nu als warme broodjes met de nodige subsidies over de toonbank.
Japiooo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:55:
Plaats een trekkap.
Die kun je op 2 manieren monteren: koppelen aan het metalen rookkanaal en vastzetten bovenin de schoorsteen.
Mocht je geen buis hebben dan kun je ook dmv 2 kruislings geplaatste metalen pennen die je door het onderste deel van de trekkap schuift deze vastmetselen aan het uiteinde van je schoorsteen.
Netjes rond de buis van de kap metselen en geen last van gevederde vrienden of hun bouwsels.
We hebben ondertussen een oplossing gevonden, je kunt het vergelijk met een ovenrooster van RVS met vier pootjes die zich in de buis vastklemmen. Bovenop een bol zodat de vogels er ook geen nest opbouwen. Was trouwens wel even zoeken want lang niet iedereen op Amazon wilde naar AT leveren.Of de prijs was belachelijk.
Zenomyscus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:27:
Mijn ouders wonen in een oud huis met een kachel waar zowel hout als kolen in kunnen. Zij hebben niks aan de bovenkant en dat gaat eigenlijk prima. Er zit wel een klep tussen om de luchttoevoer te regelen, die staat vaak (bijna) dicht. Ik geloof dat ze één keer echt last hebben gehad van regen, maar verder gaat het altijd goed
Die zit er bij ons ook in, toevallig stond deze nog open omdat de schoorsteenveger net een paar dagen er voor geweest was. Dat is het geluk geweest van meneer de uil, want als hij de pijp vast had gezeten had ik het beestje mogelijk niet kunnen redden en mogelijk te laat gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

bbbrumbrum schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Ik heb het even opgezocht en de fijnstof eisen zijn idd iets aangescherpt.
En ik denk dat onder de oude regels open (!) haarden reeds verboden waren. Dit kan ik echter niet eenduidig terugvinden.
Gesloten haarden/kachels is iets totaal anders en een wereld van verschil in uitstoot en efficientie.
Hier ook "gewoon" een EcoDesign gesloten Verner CV-houtkachel in nieuwbouw, dat is mijn punt ook niet.
Waar heb je het vandaan gehaald dat openhaarden ooit verboden waren???

Echt je reinste onzin.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1