Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Goedemorgen mensen,

Ik zit een beetje met de handen in het haar wat betreft auto behouden of een auto leasen.

Zal jullie mijn huidige situatie uitleggen, zodat we een beeld hebben wat slim is om te kiezen:

* ik heb een klein internetbedrijfje, dus zakelijk rijden is max. 1000 km per jaar
* prive zal ik zo'n 15.000 km per jaar rijden
* huidige auto is een Audi A3 Sportback 1.0 TFSI Sport Lease Edition
* woon in Den Haag, dus vaak 50 km per uur rijden

Als ik een auto wil leasen dan wil ik maximaal 3/4 jaar leasen.

Is een occassoin lease slim om te nemen of hybride of juist electrisch? Graag jullie hulp!

Indien er vragen zijn hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Waarom zit je met je handen in het haar hier voor? Waarom wil je een nieuwe auto? Is de huidige auto te duur? Te klein? Te oud?

Zakelijk rij je te weinig om de auto op de zaak te zetten aangezien je minimaal 10% van de KM's zakelijk moet rijden.

Lease zal dan dus privé lease worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:25
@GrooV Financial lease > Private Lease. Geen beperking op kilometers, relatief goedkoop in de lease en de auto is van jezelf. Ik lease een A3 E-Tron 250 euro per maand en als ik hem morgen besluit te verkopen dan kan dat gewoon. Aanvullende kosten zijn 50 euro verzekering en 50 euro wegenbelasting per maand. Onderhoudsvrij, want relatief jonge auto (eind 2016).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
GrooV schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:42:
Waarom zit je met je handen in het haar hier voor? Waarom wil je een nieuwe auto? Is de huidige auto te duur? Te klein? Te oud?

Zakelijk rij je te weinig om de auto op de zaak te zetten aangezien je minimaal 10% van de KM's zakelijk moet rijden.

Lease zal dan dus privé lease worden
Ik word van links en rechts geadviseerd om een auto te leasen, maar wat daadwerkelijk de voordelen zijn heb ik geen weet van.

Aangezien ik een internetbedrijfje ben gestart dacht ik dat er wel voordelen zijn om een auto te leasen op naam van de zaak, ondanks dat ik weinig zakelijke km zal maken t.o.v. prive km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
CryptoNL schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:44:
@GrooV Financial lease > Private Lease. Geen beperking op kilometers, relatief goedkoop in de lease en de auto is van jezelf. Ik lease een A3 E-Tron 250 euro per maand en als ik hem morgen besluit te verkopen dan kan dat gewoon. Aanvullende kosten zijn 50 euro verzekering en 50 euro wegenbelasting per maand. Onderhoudsvrij, want relatief jonge auto (eind 2016).
Ik bedoelde dat het prive moet ipv zakelijk :) https://www.keesdeboekhou...-zaak-verstandig-of-niet/

Overigens is de huidige rente voor financial lease behoorlijk (6%+), ik zou het niet adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:25
@GrooV Private is vele malen duurder, want de auto gaat nooit van jezelf worden. In principe huur je hem. Daarbij beperkingen op kilometers... Als je financial leased voor pak hem beet 3-4 jaar en de auto dan verkoopt merk je - uit eigen ervaring - vrijwel niets van die 6%. Zeker merken als Audi, Mercedes etc zijn redelijk waardevast.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Prive != private...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
@GrooV @CryptoNL ik zie dat ik een fout heb gemaakt met de zakelijke km. In plaats van 200 moest dit 1000 km zijn op jaar basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
misschien ontopic: Let even goed op dat bij elektrische voertuigen per 2025 25% wegenbelasting moet worden betaald en per 2026 100% wegenbelasting. Dit is nu nog 0% en zit niet bij de huidige prijs inbegrepen.
Via Opel Private Lease stond het alleen in een zinnetje onder in het contract. Zou een extra €75,- betekenen voor een Opel Mokka-e bijvoorbeeld.

Daarnaast: Waarom wil je leasen? Heb je zoveel kosten aan je huidige auto of zitten er grote dingen aan te kopen? Ook bij zakelijke lease wordt er getoetst of je bedrijf kredietwaardig is aan de hand van de jaarrekening. Uiteraard kunnen we niet in bedrijf kijken, maar je moet een goede winst maken om dit mogelijk te maken.

Ik zou op dit moment gezien ook de twijfel bij jezelf adviseren om het niet te doen en te focussen op het bedrijf zelf. Zorg dat je daar genoeg op verdient om een goede boekhouder in te huren. Daar verdien je eerst op én die kan je beter (professioneel) adviseren op basis van de cijfers van jouw bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 22:07
Als je deze zakelijk gaat leasen en deze vervolgens prive gaat rijden, moet je rekening houden dat je zakelijk de lease betaald, maar prive ook nog eens de bijtelling betaald!

Geen idee of dat dat ook zo is, maar dan is wellicht prive leasen beter en indien mogelijk compenseer je jouw eigen salaris voor de lease c.q. salarisverhoging.

Kleine opsomming van de voor/nadelen in mijn ogen

Voordelen lease
- Vast maandbedrag (ex brandstof)
- Onderhoud wordt gedaan
- Dealer staat altijd voor je klaar

Nadelen lease
- Aan het eind van het lease-termijn is de auto niet jouw eigendom
- Vast aan een maximaal aantal kilometers per maand/jaar
- Eigen risico kan vervelend werken (Voorbeeld: Bij inbraak, de airbag gesloten? Mag je het eigen risico bedrag betalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Zolang TS de vragen niet beantwoordt, is in dit topic geen zinnig antwoord te verwachten.

Waarom moet huidige auto weg en waarom moet er geleased worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

turq54 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Ik word van links en rechts geadviseerd om een auto te leasen, maar wat daadwerkelijk de voordelen zijn heb ik geen weet van.

Aangezien ik een internetbedrijfje ben gestart dacht ik dat er wel voordelen zijn om een auto te leasen op naam van de zaak, ondanks dat ik weinig zakelijke km zal maken t.o.v. prive km.
Dat gaat niet werken. Terug naar de tekentafel en er zijn zat rekenvoorbeelden om uit te vinden wat je auto kost, per maand of per KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
Met het beetje info dat we hebben is weinig zinnigs te zeggen.

Op basis van 16k km per jaar rijden is een 2e hands auto ook een prima optie. Voor 10-15k rij je een golf met <100k km op de teller, die gaat dan dus nog makkelijk die 3-4jaar die TS er in wilt rijden mee. Restwaarde daalt, maar ten opzichte van de aankoopwaarde niet veel.
Gewoon privé een auto kopen dus.

Vervang Golf voor Up en je bespaart nog een bergje geld. Vervang Golf voor A3 en je mag wat bij leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

In bovenstaande situatie mag je de auto zelfs niet eens zakelijk aanschaffen. Je moet minimaal 10% van de kilometers zakelijk maken om een auto op de zaak te hebben, anders is het privé.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lynk & Co 01 (PHEV) met abonnement voor €500 per maand incl 1250 km per maand (onbeperkt meenemen) en meerprijs van 15ct per kilometer. Deze kan je privé afsluiten zonder BKR registratie omdat je maandelijks kan inleveren en vervolgens kan je 19ct per kilometer rekenen voor je zakelijke kilometers. De (bruto) bijtelling van deze auto is al hoger dan die €500 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
Wannabe-mod hoeft niet, een TR is voldoende. Maar een TS die niet meer reageert is niet voldoende om een topic te sluiten; als andere users ook niet meer reageren, zakt het vanzelf weg.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 17-05-2022 19:02 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1