Edge lit monitoren extra verlichten naar Direct lit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb twee oude edge lit monitoren. Deze wil ik graag maken zodat ik er beter mee buiten kan werken.
Daarvoor wil ik achter het lcd paneel led strips zetten.

Nu heb ik hier wat vraagtekens bij of dit kan.
Kan je edge lit monitoren wel extra verlichten met extra ledjes (als in direct lit)?
Zit in een edge lit de diffuser erbij?
Zit er verschil in LCD paneel van edge lit en direct lit? Dat een edge lit display alleen vanaf de zijkant (effectief) verlicht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:54
Achter het LCD paneel wat led strips plakken zal geen zin hebben. Het is niet zo dat de achterste laag doorzichtig is. Vaak wit plastic.

Er zit overigens verschillen in het paneel. Deze zijn opgebouwd uit meerdere lagen. Een monitor aangedreven met direct LED heeft andere lagen dan een 'normaal' scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Tux3.14 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:22:
Achter het LCD paneel wat led strips plakken zal geen zin hebben. Het is niet zo dat de achterste laag doorzichtig is. Vaak wit plastic.

Er zit overigens verschillen in het paneel. Deze zijn opgebouwd uit meerdere lagen. Een monitor aangedreven met direct LED heeft andere lagen dan een 'normaal' scherm.
Dank voor je bericht, Ik deed mijn inspiratie op uit:
YouTube: Building an ULTRA-BRIGHT water-cooled TV...

Ik zou het achterste (niet doorzichtbare) plastic film plaatje dan weglaten. Waarschijnlijk dat de originele edge led strips minder effectief werken en dat ik deze dan helemaal uit laat zetten.
Mocht er een ander soort diffuser film in zitten dit voor zijkant verlichting geoptimaliseerd is (ik heb geen idee of daar verschil in zit) zelf een diffuser film kopen zou ook niet het grootste probleem zijn.

Ik ben vooral benieuwd of er ook verschil in lcd paneel zelf zit, dat is waar ik voornamelijk benieuwd naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Galinsky schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Dank voor je bericht, Ik deed mijn inspiratie op uit:
YouTube: Building an ULTRA-BRIGHT water-cooled TV...

Ik zou het achterste (niet doorzichtbare) plastic film plaatje dan weglaten. Waarschijnlijk dat de originele edge led strips minder effectief werken en dat ik deze dan helemaal uit laat zetten.
Mocht er een ander soort diffuser film in zitten dit voor zijkant verlichting geoptimaliseerd is (ik heb geen idee of daar verschil in zit) zelf een diffuser film kopen zou ook niet het grootste probleem zijn.

Ik ben vooral benieuwd of er ook verschil in lcd paneel zelf zit, dat is waar ik voornamelijk benieuwd naar ben.
Grappig, ik moest ook denken aan dat filmpje van DIY Perks toen ik jou vraagstuk las :P
Er zit ongetwijfeld een ander stuk 'film' bij het LCD scherm met LED verlichting achter het paneel dan 'gewoon' edge-lit. Anders zie je denk ik precies waar de ledjes branden.
Verschillen in LCD panelen zullen er wel zijn, maar je veranderd in principe alleen de backlight. Dus het zal vast wel werken, maar veel werk is het zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

SA007

Moderator Tweaking
De lcd panelen zijn hetzelfde.
Wel zorgen dat je dezelfde lichtkleur leds hebt, anders is je scherm erg verkleurd.

Succes met de lichtverdeling goed krijgen, maar er is opzich geen reden waarom het niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:39:
De lcd panelen zijn hetzelfde.
Wel zorgen dat je dezelfde lichtkleur leds hebt, anders is je scherm erg verkleurd.

Succes met de lichtverdeling goed krijgen, maar er is opzich geen reden waarom het niet zou werken.
Top, ik heb hem zojuist uit elkaar gehaald en op een glazen tafel gelegd met een grote led die ik nog heb liggen eronder gezet en het werkt al uitstekend! Dank voor je antwoord, Nu kan ik er iets moois van maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
We zien het resultaat graag verschijnen :P
Pagina: 1