Slaapkamer en bouwbesluit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-06 09:06
Hallo allemaal,

Wij zijn momenteel bezig met het eerste ruwbouw meerwerk voor onze nieuwbouwwoning. De woning is net gekocht en de planning is om eind volgend jaar te worden opgeleverd. Het betreft een rijtjes woning met twee verdiepingen. Omdat wij op de eerste verdieping een wat grotere badkamer willen en we hier een (hele kleine) slaapkamer voor laten vervallen hadden wij het idee om op de 2e verdieping een extra slaapkamer te creeren. Niet alleen praktisch maar ook wat waardeverhogend dachten wij. We moeten uiterlijk volgende week de keuze gemaakt hebben.

Standaard zijn er op de tweede verdieping twee ruimtes, volgens de contractekeningen een zolder (onbenoemde ruimte) en een slaapkamer (verblijfsruimte). Deze verdieping heeft een schuin dak. Eén van de meerwerkopties is om deze tweede verdieping anders in te laten delen zodat er bij oplevering drie ruimtes ontstaan, een stukje overloop (verkeersruimte) en twee kamers. Deze kamers staan op tekening echter aangegeven als "zolder (onbenoemde ruimte)". We zagen eigenlijk sinds kort pas dat deze kamers dus niet als slaapkamer staan vermeld. We dachten dat deze ruimtes slaapkamers zouden worden omdat er via het meerwerk vloerverwarming wordt aangebracht die er eerst niet was en de ruimtes worden afgesloten met een deur. De twee ruimtes hebben een dakraam met ventilatierooster.

In plaats van dat we een extra slaapkamer erbij krijgen lijkt het er nu op dat op papier we juist een slaapkamer minder krijgen door deze meerwerkoptie. Ik heb zelf wat nagemeten en ik denk dat het komt omdat er bij de meerwerkoptie te weinig oppervlakte met een minimale hoogte van 2,6 meter over blijft vanwege het schuine dak. Dat moet minimaal 5m2 zijn toch? Onze koopbegeleider zegt dat we ondanks dat prima deze kamers kunnen inrichten als slaapkamer. Helaas weet zij zelf ook niet hoe het allemaal zit en we worden bij deze persoon niet echt wijzer.

Zoalng wij er wonen zal het weinig uitmaken hoe de ruimtes op papier te boek staan, we kunnen hier prima slaapkamers van maken. Maar waar het ons om gaat is wat gebeurd er als we ooit later willen verkopen? Mogen wij dan nog steeds niet deze kamers als slaapkamer aangeven in de verkoopadvertentie? Of gelden dan de eisen van het bouwbesluit voor bestaande woningen? En als ik het goed heb gelezen zijn die eisen veel soepeler? Weet iemand dit? Ik heb al uren gelezen maar een duidelijk antwoord op deze vraag vinden is erg lastig. Hopelijk kan iemand hier ons helpen. Als het echt zo is dat deze meerwerkoptie waardeverlagend zal zijn en negatieve gevolgen kan hebben bij verkoop in de toekomst is het denk ik geen verstandige keuze.

Dank en groet

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan79 op 11-05-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-07 20:21
Dat was bij ons huis precies zo. Een onbenoemde ruimte heeft minder regels voor ventilatie, ramen, verwarming, aantal stopcontacten e.d.. Als jij daar zelf een slaapkamer van maakt is het gewoon een slaapkamer. Uiteindelijk is het een manier van de aannemer om geld te verdienen omdat je toch extra stopcontacten en vloerverwarming wil laten plaatsen voor meerwerk hoofdprijzen. Bij verkoop tellen ze ook gewoon mee in het woonoppervlak (afgezien dan van de regels omtrent schuin dak, maar dat staat hier los van)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:13

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb bij verkoop/aankoop van een woning me nog nooit iets aangetrokken van wat er op een bouwtekening aan beschrijving vermeld staat :-D

Uiteindelijk is een koper niet geïnteresseerd aan verwoording op een tekening. Het enige wat telt is of de koper met de ruimte kan doen wat hij met de ruimte wil doen. Als jullie het in gebruik gaan nemen als slaapkamer dan is het blijkbaar geschikt om als slaapkamer gebruikt te worden. En dat is het enige wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij verkoop mag je het prima als slaapkamers aanmerken zolang je de oppervlakte maar eerlijk op meet, daar zijn gelukkig duidelijke instructies voor. Volgens mij mag je alles onder de anderhalve meter hoogte niet opnemen als vloeroppervlakte dus het zullen wel relatief kleine kamers worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Tsurany schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:49:
Bij verkoop mag je het prima als slaapkamers aanmerken zolang je de oppervlakte maar eerlijk op meet, daar zijn gelukkig duidelijke instructies voor. Volgens mij mag je alles onder de anderhalve meter hoogte niet opnemen als vloeroppervlakte dus het zullen wel relatief kleine kamers worden.
De projectontwikkelaar mag in ieder geval niet deze ruimtes als slaapkamer aanmerken omdat deze niet voldoen aan de eisen voor slaapkamers die staan in het bouwbesluit. Zo is er minder dan 5 m2 aan ruimte met een minimale hoogte van 2,6m. Waarom zouden wij straks bij verkoop dit dan wel mogen doen? Ik zag op Funda dat makelaars voor het bepalen van het aantal slaapkamers dezelfde eisen uit het bouwbesluit aanhouden. Of heeft dat te maken met eventuele soepelere eisen bouwbesluit voor bestaande woningen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan79
Croga schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:39:
Ik heb bij verkoop/aankoop van een woning me nog nooit iets aangetrokken van wat er op een bouwtekening aan beschrijving vermeld staat :-D

Uiteindelijk is een koper niet geïnteresseerd aan verwoording op een tekening. Het enige wat telt is of de koper met de ruimte kan doen wat hij met de ruimte wil doen. Als jullie het in gebruik gaan nemen als slaapkamer dan is het blijkbaar geschikt om als slaapkamer gebruikt te worden. En dat is het enige wat telt.
Ik snap wat je bedoeld hoor, het gaat zeker om de praktische invulling. Maar mocht het zo zijn dat de kamers niet als slaapkamer mogen worden vermeld op bijvoorbeeld Funda, dan val je al snel weg als potentiele kopers zoeken op bv een minimaal aantal slaapkamers. Op Funda is het aantal slaapkamers een belangrijk gegeven waarmee geadverteerd wordt. En makelaars houden volgens mij ook het bouwbesluit aan als het gaat om de definitie slaapkamer. Zie: https://help.fundadesk.nl...tal-kamers-in-een-woning-

Maar wellicht dat in de praktijk het wel meevalt zoals je zegt en men toch eerder kijkt naar de praktische invulling. In dat geval zal er niet zoveel negatieve impact zijn en valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 11:40
Is dit meerwerk of gaan jullie dit later zelf doen? Als het meerwerk is dan moet het aan het bouwbesluit voldoen anders niet.

Voor particulieren geldt het bouwbesluit niet volledig. Als jij een kleinere kamer wil dan 5m2 met een klein raampje en daar iemand wil laten slapen, ga je gang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt je aardig goed ingelezen. Het trucje van 'onbenoemde ruimte' wordt heel vaak gebruikt. Beetje flauw is het wel inderdaad.

Terechte vraag over verkoop. Volgens Funda moeten moeten (op hun site) slaapkamers aan bouwbesluit voldoen om als kamer aangemerkt te worden. Ik vraag me af hoe men daar in de praktijk mee omgaat want ik zie vaak zat woningen op Funda verschijnen waar ik m'n twijfels over heb.

Je zou een twitter-berichtje naar NVM (https://twitter.com/nvmog) kunnen sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 11-05-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49
Het onderdeel "bestaande woningen" is omdat zij ooit waren gebaseerd op het toen geldige bouwbesluit. Jouw huis moet gewoon voldoen aan het bouwbesluit van nu (2012). Let naast de volumes ook op de andere eisen zoals bijvoorbeeld raam/ventilatie. Telt allemaal mee om iets als gebruiksruimte aan te mogen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-07 19:47
Zoals aangegeven zijn er voor "verblijfsruimtes" strengere eisen dan aan "onbenoemde ruimtes". Een verblijfsruimte moet een bruikbare, prettige ruimte zijn. Het is natuurlijk daarom niet voor niks dat een verblijfsruimte zwaardere prestatie-eisen kent dan onbenoemde ruimtes zoals beschreven in de hoofdstukken bruikbaarheid en gezondheid van het bouwbesluit.

Deze handreiking van de Rijksoverheid is bedoeld voor niet-professionals en leert de lezer om te gaan met het Bouwbesluit (welke voorschriften zijn voor mijn bouwproject van toepassing en welke niet?)
Klik
Ik denk dat je pagina 92 even goed moet doornemen. (Verwar hierbij niet verblijfsgebied met verblijfsruimte!)

Kort door de bocht moet een verblijfsruimte voldoen aan:
- Diverse geluidseisen van hoofdstuk 3
- Ventilatie : afdeling 3.6
- Spuiventilatie : afdeling 3.7
- Daglicht : afdeling 3.11
- Bruikbaarheid : afdeling 4.1 (minmaal 2,6 hoog; minimaal 1,8 breed (over een hoogte van 2,6!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 22:51
Stefan79 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:58:
[...]

De projectontwikkelaar mag in ieder geval niet deze ruimtes als slaapkamer aanmerken omdat deze niet voldoen aan de eisen voor slaapkamers die staan in het bouwbesluit. Zo is er minder dan 5 m2 aan ruimte met een minimale hoogte van 2,6m. Waarom zouden wij straks bij verkoop dit dan wel mogen doen? Ik zag op Funda dat makelaars voor het bepalen van het aantal slaapkamers dezelfde eisen uit het bouwbesluit aanhouden. Of heeft dat te maken met eventuele soepelere eisen bouwbesluit voor bestaande woningen?
Slaapkamer is ook geen term uit het bouwbesluit. ;) Het is een verblijfsruimte in een verblijfsgebied.

De meest voorname reden is de hoogte-eis onder een schuine kap. De minimale breedte is vaak niet haalbaar bij 2,6m vrije hoogte i.c.m. 5 m2 doordat je vaak een halletje naast de trapopgang krijgt. Een dakkapel kan dit oplossen, maar door de vrije hoogte is deze erg groot en doet vaak afbreuk aan de zolder. Imo is de verhoging naar 2,6 met name kostenverhogend geweest en bij zelfbouw mag je zelfs 2,4m toepassen. Dat wordt vaak op de slaapverdiepingen gedaan en alleen de begane grond is dan hoger.

In de verkoop wordt het gebruiksoppervlakte gemeten (alles > 1.500mm vrije ruimte en incl. trapgaten/vides indien kleiner dan 4 m2). Elke makelaar zal zo'n zolderkamer als slaapkamer opschrijven.

Je kan beter vragen aan welke eis niet voldoen wordt om het als verblijfsruimte aan te merken.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 11-05-2022 13:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In België ben je verplicht om het aan te geven (geen kat die dat doet tho) want dan betaal je elk jaar een stuk meer aan kadastraal inkomen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:27
Stefan79 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:58:
[...]

In mijn ouderlijk huis (bj 1991) hebben alle plafonds (BG en 1e verdieping) een hoogte van ik dacht iets van 2.4m of 2.5m.

Als Funda de (huidige?) regels van het bouwbesluit altijd aan zou houden, dan zou dit huis dus letterlijk 0 slaapkamers hebben.... :+
Ik denk dat je je er niet zo'n zorgen over moet maken..

Daarnaast:
Laat je die wijziging in (slaap)kamer indeling op de zolder nu uitvoeren omdat je dat prettig vind naar je eigen huidige eisen en wensen? Dus omdat je er NU zelf gebruik van wilt gaan maken?
Of maak je die aanpassing omdat je het in de toekomst ooit wilt gaan verkopen?
Je doet die wijziging nu neem ik aan toch omdat je dat nu voor jezelf graag wilt... niet voor een mogelijke toekomstige bewoner... toch?

Op het moment dat je je woning (in de toekomst, ooit) gaat verkopen, is het ook een "bestaande woning", en geen "nieuwbouw woning" meer...

[ Voor 4% gewijzigd door BrainCrash op 11-05-2022 16:07 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
BrainCrash schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Daarnaast:
Laat je die wijziging in (slaap)kamer indeling op de zolder nu uitvoeren omdat je dat prettig vind naar je eigen huidige eisen en wensen? Dus omdat je er NU zelf gebruik van wilt gaan maken?
Of maak je die aanpassing omdat je het in de toekomst ooit wilt gaan verkopen?
Je doet die wijziging nu neem ik aan toch omdat je dat nu voor jezelf graag wilt... niet voor een mogelijke toekomstige bewoner... toch?
Op het moment dat je je woning (in de toekomst, ooit) gaat verkopen, is het ook een "bestaande woning", en geen "nieuwbouw woning" meer...
Mee eens, uiteraard is het bedoeld voor ons eigen gebruik. Maar ik was wel benieuwd of het eventuele nadelige gevolgen zou hebben mochten we later ooit verkopen. Als ik alles zo lees denk ik inderdaad dat die er niet zijn en loopt het allemaal niet zo`n vaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:12
Stefan79 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Mee eens, uiteraard is het bedoeld voor ons eigen gebruik. Maar ik was wel benieuwd of het eventuele nadelige gevolgen zou hebben mochten we later ooit verkopen. Als ik alles zo lees denk ik inderdaad dat die er niet zijn en loopt het allemaal niet zo`n vaart.
Het valt mij op dat steeds meer mensen (hier op GoT) een huis zien als een product (dat eventueel later verkocht wordt) i.p.v. een onderdeel van je leven dat woongenot verschaft. Who cares als het (wellicht) niet volledig als slaapkamer aangemerkt wordt in een brochure. Zo kun je bij álles wel stilstaan. Schilder/spuitwerk, indeling van keuken en badkamer, kleur tuintegels, houtsoort overkapping, tuinheg of schutting, vloeren.

Maak lekker gewoon de keuzes die jullie nu profijt geven. De toekomst komt vanzelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RickvdL_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Lang verhaal kort, het maakt niks uit als je de woning gaat verkopen in positieve zin. Een makelaar kijkt amper naar vrije hoogtes en of het oppervlak minimaal 5 vierkante meter is.

Voor het bouwbesluit wordt de zolder vaak als onbenoemde ruimte meegerekend, zodat je hier geen ventilatie en daglicht eis nodig hebt. Dit scheelt rekenwerk en kosten. Dit kan echter alleen als onder aan de streep van je gehele woning gebruiksoppervlak minimaal 55% verblijfsgebied is.

Voor een verblijfsgebied geldt dat de ruimte minimaal 5 vierkante meter moet zijn, minimaal 2,6m hoog en een minimale breedte van 1,8m.

Daglichttoetredingoppervlak (iets anders dan het oppervlak van je glas) moet minimaal 10% van het oppervlakte zijn van het gebied en minimaal 0,5m2 per ruimte. Ventilatie is minimaal 0,9m3 per vierkante meter verblijfsgebied en 0,7m3 per vierkante meter verblijfsruimte. Het scheelt dus allemaal in hoe de boel wordt berekend.
Dit is dezelfde reden waarom er bij een garage naast je huis altijd 'berging' staat, bij een berging gelden namelijk geen regels voor ventilatie, bij een garage wel.

[ Voor 24% gewijzigd door _RickvdL_ op 12-05-2022 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
_RickvdL_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:42:
Ventilatie is minimaal 0,9m3 per vierkante meter verblijfsruimte. Het scheelt dus allemaal in hoe de boel wordt berekend.
Kleine correctie:
- 0,7m3 per vierkante meter voor verblijfsruimtes
- 0,9m3 per vierkante meter voor verblijfsgebieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:17

pietje63

RTFM

geekeep schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Het valt mij op dat steeds meer mensen (hier op GoT) een huis zien als een product (dat eventueel later verkocht wordt) i.p.v. een onderdeel van je leven dat woongenot verschaft. Who cares als het (wellicht) niet volledig als slaapkamer aangemerkt wordt in een brochure. Zo kun je bij álles wel stilstaan. Schilder/spuitwerk, indeling van keuken en badkamer, kleur tuintegels, houtsoort overkapping, tuinheg of schutting, vloeren.

Maak lekker gewoon de keuzes die jullie nu profijt geven. De toekomst komt vanzelf wel.
Als ik de OP lees zie ik iemand die in eerste instantie keuzes voor zichzelf maakt (koop, grotere badkamer) en daarna kijkt "moet ik nu een beslissing maken welke voor later gevolgen heeft". Helemaal zo gek nog niet.

De woning waar je 40 jaar gaat wonen is vaak niet je eerste (of tweede) woning. Dan is het gewoon logisch om rekening te houden met de mogelijkheid van doorverkoop. En deze doorverkoop is ook goed voor de overall markt!

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:13

reaL_G

G

BrainCrash schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:05:
[...]

In mijn ouderlijk huis (bj 1991) hebben alle plafonds (BG en 1e verdieping) een hoogte van ik dacht iets van 2.4m of 2.5m.

Als Funda de (huidige?) regels van het bouwbesluit altijd aan zou houden, dan zou dit huis dus letterlijk 0 slaapkamers hebben.... :+
je kan toch prima de bouwbesluit eisen aanhouden ten tijde van de bouw om iets toe te kennen. vroeger was het inderdaad 2,4m
zoveel revisies zijn er niet geweest.

GiTS

Pagina: 1