Leasemaatschappij geeft alleen een kopie van de kentekencard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik heb van mijn werkgever een Athlon Flex leaseauto gekregen en deze is recent afgeleverd met 1 sleutel en verder niks (netjes vastgelegd bij aflevering). Ik dacht die sturen ze wel op o.i.d. Het blijkt anders, men is bij Athlon blijkbaar 'druk bezig met het digitaliseren van de kentekencards' en ik heb inderdaad toegang gekregen tot een PDF bestand met daarin een kopie van het pasje.

Voor zover ik weet moet je bij aanhouding altijd de originele kentencard kunnen tonen en ik vind daar ook geen uitzonderingen voor. Heb ik iets gemist en is dit tegenwoordig toegestaan? Zo ja dan vind ik het prima zo, zo niet dan ga ik een kentekencard opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

https://www.rijksoverheid...%20kan%20er%20om%20vragen.

Een flex auto valt overigens wellicht onder een speciale huurregeling. Ik kan me dan voorstellen dat het dan wel anders is :)

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 11-05-2022 08:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Moet ik het kentekenbewijs altijd bij me hebben?

Als u met uw auto of ander voertuig gaat rijden, moet u uw papieren kentekenbewijs of kentekencard bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Dus ja, ik zou zeker vragen om een kentekenbewijs (fysiek).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
leecher schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:51:
Voor zover ik weet moet je bij aanhouding altijd de originele kentencard kunnen tonen en ik vind daar ook geen uitzonderingen voor. Heb ik iets gemist en is dit tegenwoordig toegestaan? Zo ja dan vind ik het prima zo, zo niet dan ga ik een kentekencard opeisen.
Er werd ooit wel gesproken over het laten vervallen van de plicht om het kentekenbewijs te kunnen tonen. Simpelweg omdat de gegevens (incl tenaamstelling) nu zo makkelijk is op te vragen voor de agent in kwestie.

Maar volgens mij is dat nog nooit definitief doorgevoerd.

In de praktijk zal het zelden tot nooit een probleem zijn, maar je moet hem gewoon kunnen tonen.

Leuk dat ze besluiten dat ze willen "digitaliseren", maar wetgeving says no :+

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 11-05-2022 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Zie dat op vakantie maar eens uit te leggen in je favoriete land waar je de taal amper spreekt.
Op pad met een auto die niet op jouw naam staat en dan ook nog eens niet de "papieren" kunnen tonen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Glashelder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:53:
https://www.rijksoverheid...%20kan%20er%20om%20vragen.

Een flex auto valt overigens wellicht onder een speciale huurregeling. Ik kan me dan voorstellen dat het dan wel anders is :)
Bij mijn weten zijn de regels bij een huurauto niet anders.
Sterker nog, bij een (groene platen) proefrit ben je zelfs verplicht om de originele kentekenpapieren bij je te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

timberleek schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Bij mijn weten zijn de regels bij een huurauto niet anders.
Sterker nog, bij een (groene platen) proefrit ben je zelfs verplicht om de originele kentekenpapieren bij je te hebben.
Ja, maar het lijkt wel heel gebruikelijk te zijn in de huurbranche. Ik heb een paar leasemaatschappijen bekeken en die geven allemaal geen kentekenbewijs bij short-lease.

Ik zou de leasemij vragen of ze wel de boete betalen >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@timberleek

die casus had ik ook gevonden ja, zelfs bij een proefrit moet je het pasje kunnen tonen. Ik heb Athlon verzocht om de kentekencard en we gaan zien of ik hem krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb in het verleden bij Athlon als hiker gewerkt, v.z.i.w. gaven altijd alleen maar een kopie mee van het (toen nog papieren) kentekenbewijs.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07 18:12
timberleek schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:54:
[...]
Er werd ooit wel gesproken over het laten vervallen van de plicht om het kentekenbewijs te kunnen tonen. Simpelweg omdat de gegevens (incl tenaamstelling) nu zo makkelijk is op te vragen voor de agent in kwestie.

Maar volgens mij is dat nog nooit definitief doorgevoerd.
Klopt; er is een wettelijke bepaling vastgesteld die de verplichting laat vervallen (artikel I, onderdeel AA, van de Wet van 19 juni 2013 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de modernisering van de wijze van tenaamstelling van kentekenbewijzen en enkele andere wijzigingen van uiteenlopende aard), maar die bepaling is nooit in werking getreden. Uit de memorie van toelichting:
In artikel I, onderdelen M en AA, wordt geregeld dat op termijn de toonplicht van het kentekenbewijs wordt afgeschaft. Dit onderdeel zal evenwel niet tegelijk met de rest van het wetsvoorstel in werking treden (zie artikel III, waarin is geregeld dat de inwerkingtreding van onderdelen van dit wetsvoorstel op verschillende tijdstippen kan worden vastgesteld).

Met de afschaffing van de toonplicht van het kentekenbewijs kan een aanzienlijke administratieve-lastenverlichting worden bereikt (zie paragraaf 6 van deze memorie van toelichting). Deze bepaling zal evenwel pas in werking treden op het moment dat de handhaving effectief kan worden uitgevoerd zonder gebruik te hoeven maken van het kentekenbewijs zelf. Dat zal het geval zijn als alle handhavers direct en te allen tijde toegang hebben tot het kentekenregister.

[ Voor 36% gewijzigd door voske op 11-05-2022 11:37 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik heb bericht terug gekregen van de Athlon, bij Flex auto's geven ze de kentekenbewijzen nooit mee. Als er een boete wordt uitgeschreven dan neemt Athlon die voor zijn rekening, aldus Athlon. Niet helemaal zoals het hoort denk ik, maar als het werkt dan werkt het.
Pagina: 1